Side 2 av 4

Legg innLagt inn:14 jun 2005 22:33
av Master
Amund skrev:
Master skrev:Finn først og fremst ut om det står toyota på den turboen. Det klarer du å se når du kjiker neddi motorrommet.

bare "Toyota" = ct20b
"Toyota ct26" = ja.. du fatter.
feil, selv om de kun står toyota på den, kan de like godt vere en ct26.....
Svikt i systemet?? :D men ja.. du har rett. hovedsaklig etter 93 var det noen ct26 som bare stod toyota på.

Legg innLagt inn:14 jun 2005 23:12
av CelicaTurbo
Firewalk: tror du skal være forsiktig med å handle en turbo fra ebay, ikke vet du noenting om hva som er gjort med den og ikke vet du hvor bra den fungerer før den er montert, og aldri i livet om en slik turbo klarer å levere 400hk, det er mulig at kompressorhjulet er vurdert til å levere tilstrekkelig luft for såpass med gamp men det betyr ikke det samme som at motoren kan levere det med turboen montert..

Legg innLagt inn:15 jun 2005 07:06
av FireWalk
var da fælt hvor vanskelig og innviklet dette skulle være da!

SVÆRT vanskelig å få tak i en brukt turbo.. fant bare 2 stk på Ebay..

Nye turboer koster jo skjorta.

Sendte en mail til Jason hos MTTE og fikk dette svaret:

Hi Eirik

The turbo at 720 will be same power as stock turbo, only stronger, so it can withstand same boost pressure better.
If you want more power, I can get you a suitable new units.

Option 1 = above.
Option 2 = 971 pounds including delivery. This will handle 18psi boost pressure and uses uprated compressor wheel, steel shaft and 12psi actuator. Power around 300ps with correct fuelling.
Option 3 = 1422 pounds including delivery. This option not use CT26 design. This is completely new turbo design, 350ps power. This turbo, you can use your own actuator.

The above turbos will bolt onto your stock manifold.

For more power, you cannot use turbo which use stock manifold. We can get hold of a used t67 kit that produces 450ps and comes with tubular exhaust manifold, external wastegate. You will need new exhaust gasket and other small parts to fit to your engine. To use this kit to maximum, you need forged piston, fuel injector, fuel pump. Used price is 1400 pounds (2500 pounds new). Condition is used, so we cannot offer any warranty on used parts. When buying used turbine, we advise customer to have turbine checked before fitment to ensure full working order.

Regards
MTTE

-------

Måtte i så fall bli option #2 da... men da snakker vi jo igjen om bortimot orginal, bare oppgradert..

Og da er det jo sikkert billigere å få "fikset" den jeg har.. Tenkte jo at siden jeg nå må ha ut turboen og få fikset/kjøpe ny at jeg da kunne skaffe en mer kapabel turbo først som sist? Men fant ikke noe særlig på Ebay, bortsett fra den jeg la inn link til her, og om den bare er humbug så vet ikke jeg HVOR jeg skal se etter turboer.. har lite greie på sånt.. står litt i stampe her :shock:

Legg innLagt inn:15 jun 2005 07:15
av FireWalk
http://www.turbo.no/index2.htm

Turbo service AS. Er det der en eventuell løsning? noen som har noen erfaringer med dem kanskje?

Legg innLagt inn:15 jun 2005 11:17
av Goose
Har du prøvd GIK Turbo i kongsberg?

Legg innLagt inn:15 jun 2005 12:23
av CelicaTurbo
option2 er omtrent hva 2fastgt4 her på forumet har gjort, og det er nok den billigste løsningen å gjøre noe tilsvarende her til lands når du kan levere inn den havarerte turboen som innbytte. Det burde jo være enkelt for din del når du uansett ikke kan kjøre bilen og har null problem med å tåle en uke eller to i nedetid mens turboen er sendt bort. Har du hørt med 2fastgt4 hvor han fikk sin turbo oppgradert i det hele tatt? Ellers de to selskapene nevnt ovenfor kan gjøre jobben men jeg aner ikke hvor flinke de er til å vite hva som bør gjøres med ct26 og kjenner i detalj hvilke begrensninger den turboen har i orginalstand, mens det derimot er tydelig at selskapet som fikset turboen til 2fastgt4 vet hva de gjør siden han trossalt henter en del effekt utav sin motor.

Legg innLagt inn:16 jun 2005 18:09
av sleeper
CelicaTurbo skrev:option2 er omtrent hva 2fastgt4 her på forumet har gjort, og det er nok den billigste løsningen å gjøre noe tilsvarende her til lands når du kan levere inn den havarerte turboen som innbytte. Det burde jo være enkelt for din del når du uansett ikke kan kjøre bilen og har null problem med å tåle en uke eller to i nedetid mens turboen er sendt bort. Har du hørt med 2fastgt4 hvor han fikk sin turbo oppgradert i det hele tatt? Ellers de to selskapene nevnt ovenfor kan gjøre jobben men jeg aner ikke hvor flinke de er til å vite hva som bør gjøres med ct26 og kjenner i detalj hvilke begrensninger den turboen har i orginalstand, mens det derimot er tydelig at selskapet som fikset turboen til 2fastgt4 vet hva de gjør siden han trossalt henter en del effekt utav sin motor.
var vel kjøpt hos fensport....!?

Legg innLagt inn:16 jun 2005 19:09
av FireWalk
Da har fattern henta bilen på Toyota.. den står nå utenfor.. tok den på en liten runde isted for å sjekke.. Men den er fremdeles Dårlig å kjøre.. Dvs, den starter helt fint, men turtallet ligger og jager... fra 900 til 200 omdreininger osv.. den ligger kanskje noen sekunder slik den skal, så Detter den plutselig brått på turtallet slik at den nesten kvæler seg, men så kommer den seg opp igjen, og holder seg der noen sekunder også detter den igjen.. slik holder det på..

Når man kjører bilen går den greit om man holder en jevn hastighet... men med en gang man gir gass så begnner bilen å riste og den holder igjen.. av og til smeller det i potta også.. der er rett og slett nesten ingen akselrasjon.. med minrre jeg gir bare LITT gass.. da kommer den plutselig veldig bra.. men gir jeg full gass så ligger den liksom og holder helt igjen....

Mekaniker-kompisen min mente på at turboen IKKE er gåen... Toyota mener på at den ER gåen... ARGH.. jeg blir så frustert! kan det ikke gå ann å FINNE ut hva som er galt da!?...

Når man kjører hører man tydelig ladelyden fra turboen som spinner.. man hører også PSSH lyden fra dumpeventilen når man slipper gassen.. så turboen går jo utvilsomt rundt... men det kan vel muligens være andre ting med turboen som er ødelagt eller skadet som forårsaker problemene?

Jeg er ingen mekaniker, men så litt for meg at siden den jager slik på turtallet.. om akselen på turboen sitter litt fast så blir den tyngre å skubbe rundt, og at det kan føre til at turtallet jager? om jeg gir gass slik at den ligger på 2000 omdreininger f.eks, og holder gassen helt i ro så ligger turtallet helt javnt intil jeg slipper gassen og lar den gå på tomgang igjen..

Legg innLagt inn:16 jun 2005 19:17
av sleeper
hm... nå er det sikkert ikke det men jeg syntes det høres ut som en eller 2 av pluggene dine blåses ut når du gir på jeg! har du sjekket disse?? coilen? pluggledningene? fordeler?
da vil du få en motor som det skjer med.....

Legg innLagt inn:16 jun 2005 19:25
av FireWalk
sleeper skrev:hm... nå er det sikkert ikke det men jeg syntes det høres ut som en eller 2 av pluggene dine blåses ut når du gir på jeg! har du sjekket disse?? coilen? pluggledningene? fordeler?
da vil du få en motor som det skjer med.....
skal få gått over tenning systemet.. bare rart at Toyota har bilen i en uke for å sjekke den, også sier de at det er turboen som ikke lader? høres jo VELIG ut som om den lader, og det viser jo ladetrykk på måleren og... pluggene ble akkurat skiftet, 1,5 uke siden ca, og det var samme problemet før de ble skiftet... men kan jo sjekke det og..

Legg innLagt inn:16 jun 2005 19:32
av sleeper
FireWalk skrev:
sleeper skrev:hm... nå er det sikkert ikke det men jeg syntes det høres ut som en eller 2 av pluggene dine blåses ut når du gir på jeg! har du sjekket disse?? coilen? pluggledningene? fordeler?
da vil du få en motor som det skjer med.....
skal få gått over tenning systemet.. bare rart at Toyota har bilen i en uke for å sjekke den, også sier de at det er turboen som ikke lader? høres jo VELIG ut som om den lader, og det viser jo ladetrykk på måleren og... pluggene ble akkurat skiftet, 1,5 uke siden ca, og det var samme problemet før de ble skiftet... men kan jo sjekke det og..
da er det sikker ikke pluggene, men hvis måleren viser at turboen lader så er det ikke noe galt med den....(du kan jo sjekke for slark selv)
sjekk resten av tenninga di! trur du har et prob der jeg!
bytt alt av slitedeler som ikke du allerede har byttet!
rotor, ledninger og fordelerlokk!
sjekk for dålig kontakt på ledningen inn til coilen

hadde samme symtomene på pådrag som du beskriver på en ford vi trimmet for noen uker siden og da viste det seg og være pluggene som blåste ut når turbotrykket ble for høyt!

Legg innLagt inn:16 jun 2005 19:59
av CelicaTurbo
høres definitivt ut som at det ikke er et problem med turboen ihvertfall.. dvs, er jo alltids mulig at den er slitt, men så lenge den lader så er det ikke en sjangs i helvete for at den gir slike symptomer som du opplever. Det er nok grunnen noe annet.. Selv om turboen din stod bom fast så burde tomgangen ha vært jevn i det minste.

Legg innLagt inn:16 jun 2005 20:02
av yeah580
Er alt av vacum slanger hele ? ingen lekkasjer? slanger i klem eller lignende ? Bensinfilter ok?
Noen forslag bare.

Legg innLagt inn:16 jun 2005 20:05
av FireWalk
Fra nå av blir det privat-mekaniker påspandert denne bilen... Han påsto nemlig at det IKKE var turboen, men noe elektrisk... Leverte den inn på toyota, og toyota sier at Turboen er gåen... men høres jo ut som om toyota har bommet ganske kraftig nåda.. atter en gang...

siste gang bilen skal inn dit iallefall, om de har så lite greie på ting som det virker som nå..

håper bare vi finner ut av proboblemet.

GT4CS kommer på besøk på søndag, så da håper jeg at han, sammen med de andre mekanikerene jeg kjenner klarer å finne ut av det..

Legg innLagt inn:17 jun 2005 08:11
av kennethx
Det tar deg 5 minutter å skru av innsugsslangen på turboen. Så kan du kjenne på komressor hjulet, snurrer det rundt, er det slark. Om det kjennes bra ut kan du evt starte bilen i denne tilstanden og skjekke om det snurrer rundt når du gir litt gass.

EDIT: bilen går nok litt dårlig når luften ikke går igjennom AFM. :)