Side 2 av 2

Legg innLagt inn:16 jun 2005 17:11
av CelicaTurbo
selv om det står "selges som den står" så har man fremdeles ganske gode rettigheter når det gjelder problemer og feil med bilen som selger garantert viste om eller burde ha vist om. Det er en del som tror at de kan fraskrive seg allt ansvar og selge en bil med feil bare de får med "selges som den står" i kontrakten men det er helt feil. En kjøper kan faktisk komme med krav i forbindelse med feil i intill to år etter kjøpstidspunktet, men så klart skal det godt gjøres å få noe slikt gjennom rettssystemet etter så lang tid. Forbrukerrådet kan gi opplysninger om alle slike rettigheter ved kjøp av bruktbil. Men det er så klart ingen garanti ved privat bruktbilkjøp da, dvs at om radiatoren begynner å lekke en måned etter kjøp så kan man ikke forvente noe hjelp av selger (med mindre selger hadde nødreparert radiatoren med kanel som et ledd i å skjule en skadet radiator f.eks).

om motoren bruker store mengder olje og selger har opplyst at den ikke bruker olje i det hele tatt så har man ganske klare rettigheter, men om bilen bruker mindre enn 1 liter per 1000km så kan det være vanskelig å håndheve.

Legg innLagt inn:16 jun 2005 18:00
av Mr2stord
som firma har du no heller ikkje lov til å selge bil "som den står"

Legg innLagt inn:16 jun 2005 18:08
av mralp
Hva forventer folk når de kjøper en 15 år gammel bil?

Man burde ta det som en selvfølge at ting må byttes og overhales når man kjøper en bil som er nesten like gammel som en selv.

Er samme dritten med bolig. Man kan selge et hus man har bodd i 30 år, også får man fandenmeg krav på en vannskade i en vegg fordi din bestefar slurvet engang på 50`tallet... Heldigvis er det blitt en bedring i de senere år, men du verden hvor mange virkelighetsfjerne folk som styrer på med advokater.

I norge behandles selger som "tyv" og kjøper som en jævla stakkars molbosau med begrenset fatteevne.

Blir så sliten av slikt.

Legg innLagt inn:16 jun 2005 18:18
av Alexander G
Kan vi i det hele tatt selge bilene våres?
Jeg mener det er kjøper sitt ansvar å gå gjennom en bil som "selges som den står". Det skal ikke være selgers problem om den faller i grus etter en time etter salget. Det er kraftigt frustrerende at kjøper skal ha rett til å heve kjøp og forlange ditt og datt.
Si at noen kjøper bilen din, så kommer de etter to mnd og vil heve kjøpet grunnet høyt oljeforbruk. Vet du hva kjøper har gjort med bilen? Hvordan den er blitt behandlet? Skal du bare godta det? Nei faen heller. Brukt bil e brukt bil. Jo eldre bilen er jo mer må man regne med å gå på en smell.

Legg innLagt inn:16 jun 2005 19:55
av CelicaTurbo
Nå mistolker kanskje folk det jeg skrev, men ved privatkjøp har man ingen garanti. Men poenget er at "selges som den står" ikke hjelper en dritt om man bevist har unlatt å opplyse om faktiske eller potensielle problemer med bilen som man vet om, eller som var selvklart at man burde ha vist om. Slik som om man sier at bilen ikke bruker olje mens den faktisk bruker store mengder olje så er det jo selvklart at selger har fortalt usannheter og da hjelper det ikke en dritt om selger har fått "selges som den står" inn i kjøpskontrakten. Om nye kjøper kjører bilen hardt så vil den bruke en del mer olje men det gir ikke differansen på ekstemt oljeforbruk til ingen oljeforbruk. Sier man da vet salg som sant er, "den bruker litt olje men ikke alt for mye" så kan man enkelt avise et krav med at motoren må ha blitt kjørt hardere enn før. Det er så mange som tror at det er en ansvarsfraskrivelse fra all form for problemer, men det er bare en fraskrivelse for ansvar for alle problemer som du har unlatt å fortelle om eller problemer som er åpenbart tydelige (slik som bulker, lakkskader osv). I praksis vil det si at dere er trygge som selgere om dere bare er ærlige! Det skal ikke være noen hvilepute at en liten setning står nevnt i kontrakten, og å overlate allt ansvar ved bilkjøp til kjøper er urimelig; det er mange ting som en bilkjøper ikke har evne eller muligheten til å vurdere eller forsikre seg om uten å ha bilen i eierskap selv, samt at det kan være vanskelig å finne slike nødfikser som folk har gjort kun for at bilen skal holde sammen i en måned til salget er i boks :roll: Det står også i kjøpsloven; selger dere en bil uten å opplyse om problemer så er ansvaret ditt, sammen faen om det står en ansvarsfraskivelse i kontrakten. På den annen side, om kjøper får problemer som er knyttet til ting du som selger ikke viste om eller ikke hadde grunn til å vite noe om så står kjøper helt alene i den saken og har ingen krav ovenfor deg som selger. At noen kan mene at disse rettighetene er urimelig å tilfredsstille for dere som selger er rimelig sprøtt, det dere altså vil ha er muligheten til å svindle kjøpere med loven i hånd? :roll:

men som mralp skriver; hva forventer folk av en 15 år gammel bil? En slik bil har garantert en del ting som er slitt og ingen av disse bilene er strøken selv om eieren mener det. Folk kan ikke forvente å finne feilfrie biler men de må kunne forvente at selgeren er ærlig med de problemene som faktisk er tilstede. Når man kjøper en såpass gammel bil må man også forvente at ting kan skje, og deler kan ryke i hytt og i pine uten at selger har noe ansvar av den grunn.

Legg innLagt inn:16 jun 2005 22:42
av Remi
okey det her plana helt offtopic men okey :D

Legg innLagt inn:16 jun 2005 23:40
av CelicaTurbo
ganske utenfor topic ja :oops:

Legg innLagt inn:17 jun 2005 12:25
av BrennaRacing
Alexander G skrev:Kan vi i det hele tatt selge bilene våres?
Jeg mener det er kjøper sitt ansvar å gå gjennom en bil som "selges som den står". Det skal ikke være selgers problem om den faller i grus etter en time etter salget. Det er kraftigt frustrerende at kjøper skal ha rett til å heve kjøp og forlange ditt og datt.
Si at noen kjøper bilen din, så kommer de etter to mnd og vil heve kjøpet grunnet høyt oljeforbruk. Vet du hva kjøper har gjort med bilen? Hvordan den er blitt behandlet? Skal du bare godta det? Nei faen heller. Brukt bil e brukt bil. Jo eldre bilen er jo mer må man regne med å gå på en smell.
Det burde selvfølgelig ikke være lov å heve kjøpet hvis for eksempel reg reima ryker etter to måneder. Er litt enig i det du sier, men ta bilen min som eksempel. Jeg fikk beskjed av selger at bilen ikke burkte olje i det hele tatt, å at man måtte etterfylle maximum 2 ganger i året. Å to dager etter at jeg har kjøpt bilen så begynner den gule oljelampe å lyse. Så fyller jeg opp med olje igjen, så går det 3-4 dager til før jeg må etterfylle på nytt.. Så da mener du at jeg ikke har krav på noe som helst??? Hvor stor sjans er det for at det er JEG som har skyld i at bilen bruker olje, når jeg har eid den to dager. Hadde selger vært ærlig å sagt at bilen bruker olje, så hadde det vært greit, men når jeg spør han, å han sier at den IKKE gjør det, så er det lureri. Så jeg syns at selger burde holdes ansvarlig til en viss grad. Hvis jeg plutselig merker at jeg har en bitteliten rustflekk i hjulbuen, så er det selvfølgelig ikke no jeg kan jeg skylde på selgeren for.

Legg innLagt inn:17 jun 2005 17:18
av mralp
Ble vel noe off topic ja :P

For å bringe fokus tilbake til Remi og hans evt kjøp fra et importfirma, og reklamasjonsrett med mer:

Altså, når man tar en container fra Japan og fyller den med biler til 50k, ja da begrenser det seg hvilke påslag man kan bruke.

Som kunde har du da et valg:
1) Du kan enten betale 70k, da importør må kalkulere inn evt motorbytte og lignende.
2) Eller, du kan betale 50k og bytte motoren selv om du absolutt finner det nødvendig.

De aller aller aller fleste vil gå for alternativ 2. (Det er jo hele foretningsideen til bedriften, om ikke ville jo prisen bli lik vanlig norsk pris.)


Når det gjelder den andre saken som er omtalt her koker det ned til spørsmålet: Står lavt oljeforbruk i kontrakten? Hvis ja kan du kreve
selger for reparasjon, ellers ikke. Muntlig spiller ingen rolle.

mralp

Legg innLagt inn:17 jun 2005 20:57
av BrennaRacing
Ops. Glemte topic helt jeg :oops: Sorry