celicat23 skrev:Det gikk ett program på tv for noen år tilbake, hvor de fulgte en som bygde om en sølvfarget mercedes 190E eller C-klasse (husker ikke i farta nå) med turbo og alt. Han dro på biltilsynet i programmet for og godkjenne bilen, og det gikk fint. Selv om han viste BT at han kunne justere antall HK med pc'n sin fra inne i bilen.
Men om det egentlig er lovlig eller ikke driter BT fint i, for det er hva kontrolløren selv tror & mener som teller mest uansett. Så om han traff en som ikke visste bedre, eller om det faktisk er lov... Gud veit.
Husker det programmet faktisk...ble ganske drøy den tysker-vogna
Men det beviser jo bare at det er som du sier, det kommer an på hva kontrolløren tror og mener og om han/hun evt. har en dårlig dag.
Har ett annet eksempel på det:
Siden jeg kjøpte AE86'n i fjor så har det blitt en hel del kjøring på røde skilt og det er så og si helt forskjellig hvordan utfallet blir hver gang jeg kjøper slike skilt.
For ett par ganger siden jeg kjøpte, i Oslo, så ble jeg fortalt at; "Nei, du kan maks få skilt for 3 dager av gangen"
Neste gang jeg handlet skilt i Drammen/Lier, så møtte jeg tilfeldigvis en nabo som akkurat hadde blitt overført fra en trafikkstasjon i akershus og hit.
Vi hadde en hyggelig prat om ferieplaner osv, og når jeg spurte om antall dager så sa hun:
"Det er ikke noen regler på det så vidt jeg vet, hvor mange vil du ha?"
Så da endte jeg opp med å kjøpe 5 dager i strekk.
Samme skjedde da jeg nå sist handlet skilt i Oslo, da fikk jeg fritt antall dager igjen.
Så det går tydeligvis på person og dagshumør...noe som er litt synd.
Det hadde jo vært enklere med helt klare regler.
Det samme gjelder min "evige" kamp om å få registrert AE86'n.
Når jeg viste den på trafikkstasjonen i fjor høst så fikk jeg beskjed om å fremskaffe følgende:
- Dokumentasjon fra fabrikant på at bilen holdt de sikkerhetsstandarder som var gjeldene ved førstegangsregistrering.
- Dokumentasjon på lovlig aksellast.
Dokumentene ang. standard fikk jeg fra Toyota Norge (til den nette sum av 2500,-

), mens dokumentasjon på aksellast kunne de ikke hjelpe meg med.
Det resulterte i at jeg på etterkontroll fikk beskjed om at," Nei, bilen kan ikke registreres før dette forligger". Dro derifra med et klapp på skulderen og "lykke til"...(som virket i overmåte sarkastisk...)
Uansett, jeg har lett som en gal for å finne dette uten særlig hell, før jeg for ett par uker siden kom over en annen AE86 importert fra Sveits som sto til salgs på Finn.no...med hvite skilter!
Jeg var selvfølgelig ikke sen om å ringe BT, og jeg spurte om jeg kunne bruke denne bilen som grunnlag for å få min egen registrert.
Først møtte jeg litt motstand i form av at "nei, det betyr jo ikke at det er samme bil selv om de ser like ut" men etter å ha fått vedkommende til å sammenligne chassinr på bilene så fikk pipa en annen låt.
Da jeg spurte om hva som var oppgitt som dokumentert aksellast på denne registrerte og godkjente bilen så fikk vi en overraskelse...den var registrert uten denne dokumentasjonen!
Vedkommende hos BT mente da at det var tull at jeg måtte oppgi dette og ba meg kontakte trafikkstasjonen hvor jeg først hadde vist den, for å få gjennomført registreringen.
Så der ligger saken nå. Venter på ledig time, så blir det spennende å se om det faktisk blir noen registrering eller om de finner noen andre kjepper å stikke i hjulene.
Men, det beviser jo bare igjen at regelverket tydeligvis ikke er særlig stramt og at det ser ut til å være opp til hver enkelt kontrollør å bestemme hvem som får skilt og ikke... er det rart man blir oppgitt?!?
(Dette ble forøvrig forferdelig off topic...beklager det..hehe)