Side 11 av 35

Re: Magnesmurf sin garasje (mr2 og impreza STi)

Legg innLagt inn:07 jan 2013 01:27
av ArildM
Jeg eier heldigvis alle bilene mine og ingen har verdi på over 50k, så det er jo en liten trøst da. Vet ærlig talt ikke om jeg hadde turt å bruke en bil til flere hundre tusen på samme viset som jeg gjør med de jeg har :lol: :oops:

Re: Magnesmurf sin garasje (mr2 og impreza STi)

Legg innLagt inn:07 jan 2013 07:27
av Andrepedersen
Off kor surt! Håper at du får ordna bilen din raskt, og at det skjer smertefritt mtp forsikringselskapene. (husk at en må ringe å mase for å få fortgang!)

Re: Magnesmurf sin garasje (mr2 og impreza STi)

Legg innLagt inn:25 jan 2013 00:56
av magnesmurf
Liten update.

Har nå gått to uker uten bilen, og har store abstinenser.
Alt som ble sagt tidligere om å evt kvitte seg med bilen blir tatt tilbake :!:

Bilen står på skadeverksted og blir rettet. Og har en Subaru XV som lånebil. En helt vanlig kjedelig diesel sak, som er like spennende som bestefars gamle underbukser :P
Så skal aldri kjøpe meg noen kjedelig bil.
Skal jeg vurdere noe annet måtte det blitt den nye leksus IS som kommer neste år.

Når det gjelder bilen min skaper det litt problem at det var noen småskader på bakfangeren fra før av, men skal prøve å godsnakke litt med forsikringen osv.
Men mulig at jeg ikke får fikset bakfangeren.

Motparten er hvertfall dum nok til å gjøre seg vanskelig og vil ikke levere skademelding.
Tipper at det er et dårlig trekk fra hans side. Får snakke litt med politiet imorgen og høre hvordan det ligger ann med saken der. Så regner jeg med at ting ordner seg etterhvert, selv om det tar lang tid.

Re: Magnesmurf sin garasje (mr2 og impreza STi)

Legg innLagt inn:25 jan 2013 12:03
av ArildM
Hvis motpart ikke leverer skademelding vil forsikringsselskapene utelukkende høre på din versjon av saken. Been there done that :roll: :)

Re: Magnesmurf sin garasje (mr2 og impreza STi)

Legg innLagt inn:26 jan 2013 15:21
av magnesmurf
Var innom og så til bilen idag.

Noe positivt og noe negativt foreløbig.
Selve rettingen av bilen ser bra ut. Det ble også lakkert på taket over dørene for å unngå fargeskille. Dette er bra.
Det dårlige er det takstmannen som står for.

Takstmann ville ikke la verksted reparere bakfanger for gamle skader og lakkere hele hele fangeren. Så da ble bare halve bakfangeren lakkert, og de små bulkene som er i plasten der ble ikke rettet ut før lakkering :?
Dette synes jeg er veldig dårlig. Burde hvertfall blitt tilbudt å ordne opp selv, så jeg kunne betalt litt ekstra for å få fangeren bra. Helt bak mål å gjøre ting halvveis på den måten, selv om det er takstmann som bestemte det.

Neste negative ting er en hovedlykt som har fått seg en trøkk opp i panser og sprekt i øverkant. Er temmelig sikker på at dette skyldes kolisjonen. Takstmannen var ikke enig med meg, og jeg får ingen ny hovedlykt til bilen.

Ellers regner verkstedet med at bilen er ferdig en gang i løpet av neste uke.

Saken hos politiet er ferdig etterforsket. Jurist som skal avgjøre hva som skjer videre.
Motpartens selskap har måtte gå til politiet for å få info, da motparten nekter å samarbeide.
Regner med at han raskt blir like uønsket hos de fleste forsikringsselskap som min impreza STi :P

Re: Magnesmurf sin garasje (mr2 og impreza STi)

Legg innLagt inn:26 jan 2013 19:16
av ArildM
Huff. Blir liksom aldri helt det samme etter en slik smell. Prøvde å høre ang å få lakkert opp mer om jeg selv ønsket men ble møtt med motvilje. Blir bra å få den på veien igjen da :) Og man får jo i alle fall ordnet opp i det, selv om det er mye styr med det.

Re: Magnesmurf sin garasje (mr2 og impreza STi)

Legg innLagt inn:29 jan 2013 17:24
av magnesmurf
Da er bilen tilbake fra retting, og jeg ble ikke helt fornøyd.
Blir stadig vekk forbauset over at de fleste som jobber i bilbransjen oppfører seg som forvokste fjortiser når man prøver fortelle at ting ikke er bra nok :!:

Oppdaget at verkstedet hhadde skadet ene forskjermen under montering av fangeren.
De nektet selvfølgelig på dette, og jeg påpekte at det ikke var rust i skaden.
Da mente de at skaden var fra selve kollisjonen, og at det var min skyld at skaden ikke var reparert, siden det var mitt ansvar å finne alle skadene på bilen og fortelle verkstedet om skadene som måtte repareres.
Jeg spurte om ikke takstmann eller verksmester satt med ansvar for noe slikt, men de nektet balnkt for dette og mente at ALT ansvar for å finne skader etter kollisjon lå hos kunde :!:

Neste punkt var fangeren som ble lakkert halvparten av, og uten å rette bulkene i området som ble lakkert.
Jeg påpekte at dette var jeg ikke fornøyd med. Og sa at de godt kunne spurt meg om jeg ville betale ekstra for å få fikset fangeren skikkelig. De sa også når jeg leverte bilen at de aldri lakkerte halve fangere. Og jeg gjorde det klart at jeg brydde meg veldig om bilen. I tillegg sa verksmester at han skulle ringe meg angående hva som skjedde med fangeren og taksten av denne. Dte gjorde han aldri. Når jeg tok kontakt en uke etterpå for å høre hvordan det gikk var fangeren allerede lakkert.
Og de har da klaret å bare lakkere halve fangeren og å lakkere over bulkene uten å rette disse, på tross av at det bare tar noen minutter å banke ut plasten til riktig fasong.
Når jeg så gir uttrykk for at jeg synes dette var dårlig idag, blir jeg regelrett skjelt ut av verksmesteren, som mener jeg har all skyld fordi jeg ikke sa med en gang at jeg ville betale ekstra for å få gjort dette ordentlig. Og at siden jeg ikke sa det med en gang kunne jeg umulig bry meg så mye om bilen som jeg sa jeg gjorde.

Vet ikke om blir mest forbannet eller oppgitt.
Forbauser meg at det omtrent ikke finnes en eneste seriøs aktør som driver verksted i norge.
Blir mer og mer fristet til å kjøpe leksus eller toyota som bruksbil bare for å få tilbake god kundebehandling på verkstedet.

Re: Magnesmurf sin garasje (mr2 og impreza STi)

Legg innLagt inn:29 jan 2013 17:35
av Drafter
magnesmurf skrev:Da er bilen tilbake fra retting, og jeg ble ikke helt fornøyd.
Blir stadig vekk forbauset over at de fleste som jobber i bilbransjen oppfører seg som forvokste fjortiser når man prøver fortelle at ting ikke er bra nok :!:

Oppdaget at verkstedet hhadde skadet ene forskjermen under montering av fangeren.
De nektet selvfølgelig på dette, og jeg påpekte at det ikke var rust i skaden.
Da mente de at skaden var fra selve kollisjonen, og at det var min skyld at skaden ikke var reparert, siden det var mitt ansvar å finne alle skadene på bilen og fortelle verkstedet om skadene som måtte repareres.
Jeg spurte om ikke takstmann eller verksmester satt med ansvar for noe slikt, men de nektet balnkt for dette og mente at ALT ansvar for å finne skader etter kollisjon lå hos kunde :!:

Neste punkt var fangeren som ble lakkert halvparten av, og uten å rette bulkene i området som ble lakkert.
Jeg påpekte at dette var jeg ikke fornøyd med. Og sa at de godt kunne spurt meg om jeg ville betale ekstra for å få fikset fangeren skikkelig. De sa også når jeg leverte bilen at de aldri lakkerte halve fangere. Og jeg gjorde det klart at jeg brydde meg veldig om bilen. I tillegg sa verksmester at han skulle ringe meg angående hva som skjedde med fangeren og taksten av denne. Dte gjorde han aldri. Når jeg tok kontakt en uke etterpå for å høre hvordan det gikk var fangeren allerede lakkert.
Og de har da klaret å bare lakkere halve fangeren og å lakkere over bulkene uten å rette disse, på tross av at det bare tar noen minutter å banke ut plasten til riktig fasong.
Når jeg så gir uttrykk for at jeg synes dette var dårlig idag, blir jeg regelrett skjelt ut av verksmesteren, som mener jeg har all skyld fordi jeg ikke sa med en gang at jeg ville betale ekstra for å få gjort dette ordentlig. Og at siden jeg ikke sa det med en gang kunne jeg umulig bry meg så mye om bilen som jeg sa jeg gjorde.


Vet ikke om blir mest forbannet eller oppgitt.
Forbauser meg at det omtrent ikke finnes en eneste seriøs aktør som driver verksted i norge.
Blir mer og mer fristet til å kjøpe leksus eller toyota som bruksbil bare for å få tilbake god kundebehandling på verkstedet.
det er verkstedets ansvar å fortelle taktsmann hva som trengs, og de blir deretter enige seg i mellom om hva som skal gjøres og ikke.

du overreagerer nok noe når du sier "finnes ikke en eneste seriøs aktør" ......
nå har jeg ikke sett bilen så jeg skal ikke uttale meg så mye, hater som regel folk som oppfører seg sånn du gjør nå at aldri noe er bra nok. og at alt som er gælt med bilen din skjedde selvfølgelig etter du fikk igjen bilen fra verkstedet, bare for å snylte verkstedet noen kroner i reklamasjon.
men er nok derfor verksmester reagerer som han gjorde.
mye gale kunder der ute.

påstår ikke at du er sånn da.. men hvis det er slik som du sier så forstår jeg frustrasjonen.

Re: Magnesmurf sin garasje (mr2 og impreza STi)

Legg innLagt inn:29 jan 2013 18:57
av magnesmurf
Skrev at det "nesten ikke finnes en eneste seriøs aktør" og at jeg savnet god kundebehandling, slik de har hos toyota. :wink:

Har selv jobbet i bilbransjen for noen år siden.
Har derfor litt kunnskap og erfaring når jeg påstår at det finnes veldig få verksteder som gjør en ordentlig jobb. Det finnes noen, men få.

Av de 10+ verksteder jeg har vært borti med subaruen finnes det kun et verksted jeg vil sette igjen bilen hos, og det er ikke merkeverksted.
De driver ikke med oppretting, så derfor ble det valgt et annet verksted denne gang.

Grunnen til at jeg reagerte såpass kraftig var den holdingen jeg møtte.
Umiddelbart etter at jeg påpekte feil snudde stemningen fra at "vi skal gjøre en jobb for å tilfredstille kunden" til at " vi gjør jobben for pengene og kunden har aldri noe han skulle sagt"

Hadde de bare sagt at den nye lille skaden skulle rettes kjappest mulig og de var lei for at de hadde gått glipp av den, isteden for å si at det var min feil fordi jeg ikke hadde sett skaden og de reparerer bare det jeg har påpekt, så hadde saken vært en annen. Men de var veldig snare til å nekte for at de hadde laget skaden.
Denne skaden var akkurat i skjøten mellom forskjerm og fanger. Og den burde de absolutt sett når det demonterte og lakkerte fangeren. Var bare at lakken hadde skallet av og sprukket litt i skjøten, noe som er en typisk monteringsskade.

Samme med fangeren som ble lakkert uten å bli rettet. Dette handler bare om penger og å gjøre en kjapp og enkel jobb.
Og når jeg stiller meg kritisk til dette, og sier på en seriøs og pen måte at de gjerne kunne kontaktet meg slik vi ble enige om, og jeg får slengt tilbake at det er helt min skyld siden jeg ikke sa dette med full retting av fangerne for egen kost med en gang, etter jeg faktisk hadde fått inntrykk av at de ikke lakkerte halve fangere, fordi verksmesteren ordrett sa dette, så virker det useriøst for min del. Spesielt etter at jeg har gitt beskjed om at dette er en bil som blir tatt godt vare på.
Jeg fremla også dette på en høflig måte ved å si at her var det rom for læring og forbedringspotensiale. Var ikke frekk og antydet ikke at det var gjort en dårlig jobb.

De årene jeg jobbet på bilverksted var det samme regla. Kunden har aldri rett, og hvis kunden prøver å påstå noe annet er det bare å oppføre seg som en kødd, for da gidder ikke kunden å krangle. Spesielt hos tyske merker er det jo velkjent at kundemotakere får latterkrampe hver gang de hører ordet "garanti"

Men bare det at du får inntrykk av at jeg mener at ingenting er bra nok, tyder jo enten på jeg har for strenge krav til hvordan man behandler en kunde, eller at jeg kanskje ikke har noen som helst rett som kune og forbruker til å være kritisk til feil eller mangler vedørende en jobb?
Må bare si at når det gjelder håndtverkere generelt virker det som om de ikke godtar kritikk hvis man oppdager en feil eller mangel. Da gjør de alt de kan for skylde på kunden. Har samme erfaring med snekkere, brøytemannskap og elektrikkere i tilegg til bilmekainkere.
De går i forsvarsposisjon med gang man påpeker at noe er gjort feil eller uten tilfredstillende resultat. Og da er det høylytte protester med en gang, gjerne med et svar som direkte legger skylden på kunden, selv om kunden bare ville ha utført en jobb.

Siden jeg har vært i bilbransjen selv har jeg kanskje litt for høye forventinger til hvordan ting skal gjøres, i og med at jeg selv er utdannet i måten de skal gjøres på.
Men alikevel forbauser det meg at det finnes såpass mange i bransjen med såpass lite yrkesstolthet som det gjør.

Har jo selv mange kontakter i bransjen, og vet om mange som er flinke. Desverre virker det som om de fleste flinke gir seg etterhvert, og de bytter til bedre betalt jobber som er mer givende enn å bli skjelt ut av sjefen på verkstedet fordi man er for nøye og bruker for lang tid på jobb. Alt skal jo gjøres fortere enn oppsatt tid, ellers tjener ikke verkstedet noe særlig penger.
Det finnes noen få verksteder som har skjønt dette med viktigheten av godt arbied og fornøyd kundekrets. De lever i mye bedre velgående enn de fleste merkeverksteder som bare lever av at det finnes så mange biler av merket de reparer uansett, så noen misfornøyde kunder fra eller til er ikke så nøye.

Re: Magnesmurf sin garasje (mr2 og impreza STi)

Legg innLagt inn:30 jan 2013 14:02
av ArildM
Må slenge meg på og si meg enig i mine erfaringer enkelte steder.
Jeg jobber på begge sider av disken (service og lageransvarlig i Elkjøp), så jeg skjønner begge sidene, men det du nevner her høres ut som et klassisk eksempel på hvordan enkelte forretninger holder på. Og det er vanvittig kjipt...

Re: Magnesmurf sin garasje (mr2 og impreza STi)

Legg innLagt inn:30 jan 2013 21:07
av magnesmurf
Har hvertfall lagt inn klage hos forsikringsselskapet på hvordan verkstedet utførte jobben, så skal takstmann hos forsikringen komme tilbake med hva forsikringsselskapet har betalt verkstedet for å gjøre.
Får bare se hva som skjer :P

Re: Magnesmurf sin garasje (mr2 og impreza STi)

Legg innLagt inn:16 mar 2013 16:59
av magnesmurf
Enden på visa med dårlig retting er at jeg kan velge å kjøre saken gjennom naf og forbrukertvistutvalg, med mye styr og ingenting som kan bevises skriftlig.
Et annet veksted skulle ha 3000kr for å rette opp i skaden, så velger heller det.

Har også funnet ut at det er for dyrt å ha imprezaen som bruksbil.

Vurderer derfor salg nå, hvis jeg får det jeg ønsker for bilen.

Kommer i så fall til å kjøpe meg ny IS 300h, da den er vesentlig billigere i drift på alle måter, samt at lexus hvertfall har ordentlig kundebehandling.

Så fort det blir vår kommer nok imprezaen for salg på finn. Kommer til å koste på bilen litt for å få den penest mulig før salg.
Regner med å legge den ut for rundt under 400k. Har ikke råd til å bytte hvis jeg får noe særlig mindre enn det for den.

Re: Magnesmurf sin garasje (mr2 og impreza STi)

Legg innLagt inn:18 mar 2013 14:38
av magnesmurf
Imprezaen blir snart lagt ut for salg.

Har akkurat tegnet kontrakt på en ny lexus IS 300h F-sport. :D

Imprezaen ble rett og slett for dyr å ha som bruksbil og hobbybil. Så trengte en bil som bare er bruksbil, og minimalt med jobb med.

Re: Magnesmurf sin garasje (mr2 og impreza STi)

Legg innLagt inn:18 mar 2013 17:09
av GhostRider88
magnesmurf skrev:Imprezaen blir snart lagt ut for salg.

Har akkurat tegnet kontrakt på en ny lexus IS 300h F-sport. :D

Imprezaen ble rett og slett for dyr å ha som bruksbil og hobbybil. Så trengte en bil som bare er bruksbil, og minimalt med jobb med.
Fornuftig avgjørelse :) og må si jeg liker at denne:

regnes som bruksbil og mr2, entusiast og finværsbil ;) 8) slik det skal være :twisted:

Re: Magnesmurf sin garasje (mr2 og impreza STi)

Legg innLagt inn:01 apr 2013 20:08
av magnesmurf
Mulighet for å avbestille Is300h frem til mai i kontrakten.

Litt overrasket over god kundebehandling hos lexus, siden jeg fikk satt sammen en egen utstyrsgrad med mulighet for å bestille den utenom de vanlige pakkene de tilbyr :shock:
Ikke noe toyota ville gjort...

Subaruen er lagt ut for salg på finn.
Ca 50000kr under prisantydning tilsvarende forrige bil som lå ute av samme type.
Satt den til 394k + reg. De tidligere årsmodeller før facelift med ny motor og justerbar centerdiff ligger på ca 350k.
Håper på å få solgt i løpet av våren.

Når det gjelder lexusen, Is300h, er den bestilt i F-sport utgave.
Foreløbig er bilen bestilt med nesten alt utstyr, men er ikke helt sikker på konfigurasjonen av dette enda. Har fått radar cruise control, pre crash, og alt annet i "pakke2" til f-sport i broskjyren, men savner litt utstyr: memory på seter og automatiske innfellbare speil. Men for å få det må man ha skinn, og det vil jeg helst ikke ha, siden det er j****g kaldt om vinteren og klamt om sommeren :P
Må ha soltak hvis jeg ikke har skinn, men vil egentlig ikke ha soltak :P
Usikker på om jeg skal klare meg uten sistnevnte utstyr eller gå for skinn med dette utsyret.
Det med klamt skinn om sommeren blir ikke stort problem sidene setene har innebygd vifte 8)
Det med kaldt om vinteren kan løses med et "bilsaueskinn"

Er også usikker på fargevalg. Har bestilt en ny farge som ikke er sluppet enda. En litt mørkere sølv som heter sonic titanium (1J7). Men har bare sett fargen på innenførs bilder av bilen.
Så er litt usikker på fargevalg.
Desverre synes jeg få andre farger enn sølv blir bra.
Den vanlige sølv ser flat og kjedelig ut.
Sort er et helvete å holde pent på bruksbil.
Hvit er alltid skittent og blir stygt etter noen år.
Grå ser kjedelig ut.
Blå er vanskelig å holde pent. Har erfaring fra to blå biler. Alle steinsprut og riper synes.
Rød er gubbefarge og tilsvarende vanskelig å holde pent.
Da gjenstår sølvfargen som jeg håper er pen :roll:

Bilde av fargen med sonic titanium i forkant og vanlig sølv bak:


Utsyr: