TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnes BlÃ¥ 95 Mr2.

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #467339  av magnesmurf

Bestilt alle nødvendige deler fra frankenstein motorworks.
Bare å lukke øyene når man trykker på "kjøp" :P

I gang med å planelegge godkjenningseksos, da jeg troligvis må ha noe eget for å få godkjent standstøy på under 100db.
Ikke umulig at jeg må ha en egen potte til godkjenning. Feks Fujitsubo, som skal være den stilleste på markedet.

Prøver også å planlegge farger. Vil ha noe kult som stikker seg litt ut mot blåfargen.
 #467361  av magnesmurf

etter mye forsinkelser ankom ledingsnett. Huggern jeg kjøpte fra dreit seg ut, og leverte body istdenfor motor ledingsnett.
De ønsket ikke å rydde opp etter seg, så jeg fikk igjen rundt 20% av den utgiften :roll:
 #467363  av Makk

Ønsket ikke rydde opp etter seg?

Hva slags valg er det liksom? Er dem Norske så er det jo smal sak å bare klage det inn så kjører saken seg selv for deg.
 #467365  av ArildM

Tipper 2GR ledningsnettet kommer fra USA, der er det vel fritt frem å være så shitty som man vil. Særlig om man er en kunde over dammen, som dem strengt tatt sikkert bare kan drite i :roll:
 #467367  av Makk

ArildM skrev: ↑22 nov 2024 18:17 Tipper 2GR ledningsnettet kommer fra USA, der er det vel fritt frem å være så shitty som man vil. Særlig om man er en kunde over dammen, som dem strengt tatt sikkert bare kan drite i :roll:
Det burde jeg strengt tatt vite.

Men Magne, har du brukt kredittkort?

Ligger diverse forsikringer der som kan hjelpe deg :)
 #467370  av ArildM

Selverfart er kredittkortselskap ganske så verdiløse når det gjelder reklamasjon på varer kjøpt i utlandet, selv om det alltid sies at kredittkort er tryggere å bruke :roll: Men joda, absolutt verdt et forsøk. Paypal kan også være til hjelp hvis man har benyttet de, har opplevd de som mer hjelpsomme enn bankene.

Ved rent tyveri uten at det er din feil, feks konto/kort blir hacket, får du tilbakebetalt både på kreditt og debet.
 #467371  av magnesmurf

Makk skrev: ↑22 nov 2024 19:15
ArildM skrev: ↑22 nov 2024 18:17 Tipper 2GR ledningsnettet kommer fra USA, der er det vel fritt frem å være så shitty som man vil. Særlig om man er en kunde over dammen, som dem strengt tatt sikkert bare kan drite i :roll:
Det burde jeg strengt tatt vite.

Men Magne, har du brukt kredittkort?

Ligger diverse forsikringer der som kan hjelpe deg :)
Ble desverre handlet med vanlig bankkort.
Fikk til slutt kranglet meg til refund på 50% av kostnaden på delen. Men Toll/moms og frakt kostet 3x så mye som selve delen.
Får ikke gjort så mye mer med det. Har bedt han som ordner motoren om å prøve å få tak i et ledningsnett. Evt hvertfall kunne tipse om en seriøs bilhugger.
 #467373  av Makk

Bruk Paypal, som trekker fra et kredittkort.

Trippelsikring om du handler på Ebay f,eks.
 #467377  av magnesmurf

Ja. Men disse godtok kun bankkort. Ikke paypal.
Pleier å handle med paypal der det er mulig, på tross av at paypal gir en helt ræva kronekurs.
 #467378  av ArildM

Litt OT, men på utsjekking hos PayPal kan du velge mellom å betale i feks USD, eller i NOK. Velger du å betale i USD får du da kursen som banken har bestemt, som igjen som regel er noen kroner billigere.
 #467412  av magnesmurf

Da har jeg fått han som ordner motor til å sende med et ledingsnett.

Fikk også shims til girkassa igår, som ga riktig moment på diff.
Nå skal utgående aksel og shimses og forspennes. Desverre ser det ut til at shimsingen der blir enda mer utfordrende. Der var den satans treg med en shims på 1,6mm og tynneste shims tilgjenglig fra toyota er på 1,3mm
Så der lukter det shims på mål fra noe annet.
Ca 16nm med nåværende shims. Skal ligge på 0,8 - 1,6 nm.
I teorien skal 0,1 mm forskjell på shims utgjøre 0,1nm, men i praksis virker det som om det utgjør rundt ca 0,3nm.
Prøvde uten shims, men da var det null motstand.
 #467464  av magnesmurf

Kommet så langt at jeg har funnet ca specs på shims jeg trenger.
Den må være rundt 0,4mm tykk.
Langt tynnere enn toyota leverer.
Hvis jeg ikke finner noen annen løsning, spørs det om ikke jeg må få noen til å slipe ned en orginal til den tykkelsen.

Delene til motoren har begynt å dukke opp. Staten skal ha sitt :roll:
 #467466  av ArildM

Jess. fikk noen sure tusenlapper i importavgifter på det jeg bestilte også... Greit å bli flådd for n'te gang når man skal kjøpe noe :roll: Rart det blir igjen noen kroner i det hele tatt når man får lønn med tanke på hvor mange ganger en eller annen skal ha en bit av kaka før det havner på din konto. Og ikke nok med det, så skal de jaggu meg ha enda en solid bit av kaka når du bruker pengene. Ikke rart makk "konspirererer".

Men men, blir spennende å følge med videre :D
 #467530  av magnesmurf

Da var den blå blitt veteran også :D

Motoren begynner å nærme seg ferdig. Bestilte bytte av kammer og ventilfjærer, samt litt småplukk. Blandt annet bunnpanne med baffles.
Lot være å bestille høy komp stempler og lettere råder, mest for å ikke overgå lovlig effekt på effektmålingen her i landet, samt at det begynner å koster så inni helvete mye penger nå. Motoren med innmat er snart sekssifret beløp :shock:

Som nevnt er deler handlet fra frankenstein, og noe fra wilhlem raceworks er også handlet. Det dyre derfra gjenstår (bremser og eksos), samt en del deler fra amayama og litt annet småsnacks. Må finne ut av hvilken clutch jeg vil ha, samt en løsning på tårnstag som passer med stort innsug og den omtalte eksosen.

Har også litt planer for målere i dashbord som skal få en litt mer oem+ look.

Julegaven til meg selv fra frankenstein burde egentlig henge på veggen og ikke skjules under et motorlokk. :mrgreen:
Vedlegg
P_20250102_004050.jpg
P_20250102_004050.jpg (545.06 kiB) Vist 430 ganger
  • 1
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103