Side 103 av 104

Re: Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

Legg innLagt inn:07 okt 2025 07:21
av ArildM
https://www.opieoils.co.uk/t-car-engine ... ained.aspx
SAE 60 is in fact 24cst viscosity at 100°C!

This is 33% thicker than an SAE 50, 70% thicker than an SAE 40 and over 100% thicker than an SAE 30!

So, what's the problem with this thickness?

Well, this is measured at 100°C and at lower temps (70-90°C) all oils are thicker than at 100°C so the problem is compounded to some extent. The downsides of such a thick oil (when not specified) are as follows:

Additional friction, heat and wear.
A reduction of BHP at the wheels
Lower fuel efficiency

The thicker the oil is the more friction and drag and the more power the engine needs to move it around the engine which inevitably translates to less at the wheels.

So, when do we spec a thicker oil?

We sometimes recommend a 10w-50 engine oil, but only in these circumstances:

If the car is heavily modified and heat/oil temperatures are excessive.
If the car is used on track and heat/oil temperatures are excessive.
If it's required by the handbook.

Our criteria for this is based on oil temps as an SAE 40 semi-synthetic can handle around 110°C for limited periods whereas a proper synthetic SAE 40 can handle 120-130°C for prolonged periods due to its thermal stability.

Re: Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

Legg innLagt inn:07 okt 2025 07:29
av ArildM
Nå tror jeg ikke at det gjør så veldig mye fordi 3s motorene ser aldri høy oljetemp og vil da sannsynligvis ikke oppnå en 60 oljes aller tjukkeste sirup fordi den oppnås mellom 125 og 150 grader i oljen, så den blir ikke akkurat sitt tjukkeste heller, da jeg kjørte med GT4'n og godt oppjazza turbo til 1.4 bar, selv om jeg kjørte villmann så skulle en slite jævlig mye med å komme over 100 grader på oljen i sumpen, hadde måler rett i tappeplugg for det er i sumpen en vil måle, en vil vite tempen på det man suger inn i silen selvsagt.
Forresten blir dette feil? (ref forrige post) 60 vekt olje er 70% tykkere på 100grader enn en 40 vekt olje, så den smører dårligere helt til du oppnår veldig høye temperaturer. Om det du sier er korrekt er i så fall ikke en 60 vekts olje rett for 3sgte før etter 4 runder på ringen i fult skuv, på en turbomotor.

Jeg tenker at man bør ha gode data tilgjengelig for å forsvare å kunne kjøre en 10w60 olje, både i forhold til oljetemp og analysedata. Hvis ikke ville jeg ha holdt meg til en bra 5w40. Såklart noe annet på denne motoren som er bygget opp fra bunn (?).

Anyways, morsomt å blåse liv i denne tråden igjen :D

Re: Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

Legg innLagt inn:07 okt 2025 11:11
av Makk
Ja den er mye tykkere, burde ikke kjøre med den mener jeg også.

Men den oppnår ikke driftsvarmen den skal ha i en 3s likevel, så helt maksimum 60 spec tykk blir den ikke før fresen er i gang på alvor :lol:

Re: Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

Legg innLagt inn:08 okt 2025 01:16
av magnesmurf
Erfaringen fra 2gr er faktisk at de som kjører aktivt med den i mr2 har fått skjært veiv lagre med 0w/20 olje. Mens lotus har hatt relativt stort hell med sine motorer og 40 olje.
Jeg tenker enkelt, alt mellom 0w/20 og 10w/40 er ok. Så kjører olje av god kvalitet og som regel 5w/30 eller 5w/40, alt ettersom hva jeg får tak i til en ok pris. I Norge trenger vi ikke like tykk olje som i texas. Utvendig temp har litt å si det også.

Re: Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

Legg innLagt inn:08 okt 2025 03:12
av GhostRider88
Gode innspill. Men stoler på David som driver med dette som yrke og har bygget en rekke motorer. 10w-60 er det jeg har fått beskjed om at min motor er bygget for og da forholder jeg meg til det 👍
David er ikke alene om å bruke denne oljen på beams. Faktisk er den ansett som beste oljen for 3sge redtop beams: https://www.reddit.com/r/Celica/comment ... top_beams/

Re: Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

Legg innLagt inn:08 okt 2025 03:20
av GhostRider88
Her er forresten noen bilder av den unike G-brand midtplata
20250917_194232.jpg
20250917_194232.jpg (992.15 kiB) Vist 143 ganger

Re: Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

Legg innLagt inn:08 okt 2025 03:20
av GhostRider88
20250917_194311.jpg
20250917_194311.jpg (1.12 MiB) Vist 143 ganger

Re: Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

Legg innLagt inn:08 okt 2025 07:25
av ArildM
Skjønner den godt, som sagt vandettaen er mot folk som kjører alt for tykk olje på stock motor som er anbefalt å gå med 5w30/40, ikke du som har custombygget motor med anbefaling fra motorbygger :)

Tøff midplate, tror aldri jeg har sett noe slikt før!
Nesten kulere enn kuoki lykter, men det er mest for de at de er veldig mye brukt (og latterlig priset :lol: ).

Re: Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

Legg innLagt inn:09 okt 2025 03:36
av GhostRider88
ArildM skrev:Skjønner den godt, som sagt vandettaen er mot folk som kjører alt for tykk olje på stock motor som er anbefalt å gå med 5w30/40, ikke du som har custombygget motor med anbefaling fra motorbygger :)

Tøff midplate, tror aldri jeg har sett noe slikt før!
Nesten kulere enn kuoki lykter, men det er mest for de at de er veldig mye brukt (og latterlig priset :lol: ).
Ja. Er en viktig detalj det at min motor er overhalt og optimalisert, i praksis betyr det bygd fra bunnen med de beste delene. Ble ikke spart på noe. Så oljen er valgt med tanke på komponentene som er brukt :)

Den midtplata er min nye favoritt og gjor noe spesielt med zenki lyktene. Rart hvor mye en plate kan gjøre med helhetsinntrykket 8)

Re: Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

Legg innLagt inn:09 okt 2025 10:07
av ArildM
Høres omentrent rett ut :wink:

Minna meg litt om 323GTR baklyktene:
Bilde
Og de glade dager jeg hadde en 323GTX sedan :)
Er smådetaljene som utgjør hele greia :wink:

Re: Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

Legg innLagt inn:09 okt 2025 17:39
av Makk
Min motoroverhaling hos den karen ble ett mareritt og en ekte display i hvor dårlig arbeid faktisk kan gjøres, jeg hadde aldri tatt noe den karen kom med som bibelord.

Men det er riktig at 3sge redtop liker godt 10-60w i følge det store internettet viser det seg, etter en del modifikasjon.

Jeg har personlig ingen erfaring med beams motorene, men jeg kan bare anta at Toyota har ikke akkurat redusert kvaliteten på oljekjølingen sin, for det at den er så god er faktisk et stort problem på turbo 3S'ene og gjør at en må skifte olje hyppig, en får aldri brent kondens i oljen på dem uten villmannskjøring hele tiden..

Stock hadde jeg aldri brukt en slik olje på noe som helst, f,eks på superbikene mine går det 15-50, og det er kun fordi girboks og clutch ligger i samme badet som oljen, selvsagt med helt andre tilsetninger, men vi snakker virkelig performance motorer med 13-14 tusen omdreininger.

Og det Magne nevner ovenfor med at 2gr har skjært seg på standard oljetykkelse stemmer veldig bra med all informasjon som finnes på olje som er alt for tynn varm klarer ikke brasene når det virkelig gjelder, dette er basic knowledge for alle som holder på litt med høystress motorer og det Magne også sier om at Toyota anbefaler olje ut fra et økonomi perspektiv stemmer selvsagt på en prikk, for der i gården skal det tilfredstilles utslipps og miljøkrav, ikke 6000+ i hver sving på en trackday eller litt knallhard kjøring rundt den lokale bygderallyveien :lol:

Re: Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

Legg innLagt inn:09 okt 2025 23:31
av magnesmurf
GhostRider88 skrev: 08 okt 2025 03:20 20250917_194311.jpg
Jeg mener fortsatt at du trenger de helrøde zenki lyktene jeg har liggende. For å komplettere utseendet 100% :lol:
Du får prøve de på bilen neste gang du er innom :wink: :wink: :wink:

Re: Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

Legg innLagt inn:10 okt 2025 02:43
av GhostRider88
Makk skrev: 09 okt 2025 17:39 Min motoroverhaling hos den karen ble ett mareritt og en ekte display i hvor dårlig arbeid faktisk kan gjøres, jeg hadde aldri tatt noe den karen kom med som bibelord.

Men det er riktig at 3sge redtop liker godt 10-60w i følge det store internettet viser det seg, etter en del modifikasjon.

Jeg har personlig ingen erfaring med beams motorene, men jeg kan bare anta at Toyota har ikke akkurat redusert kvaliteten på oljekjølingen sin, for det at den er så god er faktisk et stort problem på turbo 3S'ene og gjør at en må skifte olje hyppig, en får aldri brent kondens i oljen på dem uten villmannskjøring hele tiden..

Stock hadde jeg aldri brukt en slik olje på noe som helst, f,eks på superbikene mine går det 15-50, og det er kun fordi girboks og clutch ligger i samme badet som oljen, selvsagt med helt andre tilsetninger, men vi snakker virkelig performance motorer med 13-14 tusen omdreininger.

Og det Magne nevner ovenfor med at 2gr har skjært seg på standard oljetykkelse stemmer veldig bra med all informasjon som finnes på olje som er alt for tynn varm klarer ikke brasene når det virkelig gjelder, dette er basic knowledge for alle som holder på litt med høystress motorer og det Magne også sier om at Toyota anbefaler olje ut fra et økonomi perspektiv stemmer selvsagt på en prikk, for der i gården skal det tilfredstilles utslipps og miljøkrav, ikke 6000+ i hver sving på en trackday eller litt knallhard kjøring rundt den lokale bygderallyveien :lol:
Da er våre opplevelser veldig ulike. Jeg har kun gode ord og si om arbeidet som er lagt ned og det har overgått mine forventninger. Eneste er at det har tatt laaang tid. Men det er vært det når resultatet ble slik. Så beklager at du ikke har den samme opplevelsen. Hadde valgt David igjen og bruker han som min mekaniker når det gjelder mer omfattende motor arbeid og modifikasjoner. Ellers så er Magne en selvskreven kandidat til å jobbe på bilen min :)

Åja, redtop beams motorene skiller seg ut med at de trives best på 10-60w oljen. Samt helst skal gjøres på 101 oktan. Med oem 0.8mm toppakning i kombinasjon med planet topp ble kompresjonen så høy at den hadde tenningsbank uten bruk av oktanbooster på 98 oktan. Så for å kompensere for det skiftet vi til en 1.6mm hks toppakning. Som i kombinasjon med en plettfri tuning gjør at jeg kan kjøre trygt på ren 98 oktan og til nød fylle 95 om 98 oktan ikke er innen rekkevidde. Men setter meg ikke i slike situasjoner.

Re: Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

Legg innLagt inn:10 okt 2025 02:45
av GhostRider88
ArildM skrev: 09 okt 2025 10:07 Høres omentrent rett ut :wink:

Minna meg litt om 323GTR baklyktene:
Bilde
Og de glade dager jeg hadde en 323GTX sedan :)
Er smådetaljene som utgjør hele greia :wink:
Bakpartiet på 323GTX er så sexy 8) samme med nsx som plata også gir assosiasjoner til.

Re: Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

Legg innLagt inn:10 okt 2025 02:46
av GhostRider88
magnesmurf skrev: 09 okt 2025 23:31
GhostRider88 skrev: 08 okt 2025 03:20 20250917_194311.jpg
Jeg mener fortsatt at du trenger de helrøde zenki lyktene jeg har liggende. For å komplettere utseendet 100% :lol:
Du får prøve de på bilen neste gang du er innom :wink: :wink: :wink:
Blir for mye stress å bytte til lovlige lykter ved hver EU kontroll :wink: liker det akkurat slik dem er nå 8)