TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DEN STORE OFF TOPIC TRÃ…DEN!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #453612  av celicat23

angrykid skrev:Ser ikke helt problemet jeg. Bytt selskap, lyg bittelitt og si at du hadde det på forrige bilen som ble solgt i 2014, og vips, problemet løst. Flytt tilbake til originalt selskap etter kort tid, og få lavere priser. Eneste måten vi som kunder har sjans til å føle at vi blir litt mindre lurt hver mnd..
Du får prøve det, se hvor langt du kommer :wink: De sjekker jo faktisk opp ting, det er ikke bare å ringe å si at "jeg har 75% på 5 året jeg på en fiktiv bil jeg ikke kan oppgi regnr på" og så får du 75% :lol: Hadde det vært så enkelt så hadde alle hatt 75% på alt.

Og har allerede byttet selskap. Brukte gjensidige før, men de benytter seg grovt av den "la oss bare skru opp prisen litt med jevne mellomrom å håpe kundene våre ikke merker noe", og når du merker det og ringer de og spør hvorfor i faen du betaler nå mer for en trøtt avensis enn hva du ville betalt for en 6 år nyere audi tt så er det bare "gosh, nei det vet vi ingenting om" og "nei vi kan ikke gjøre noe med prisen" selv når du påpeker at bare med å sjekke pris på nett hos andre så er det over 1000kr å spare på å bytte til hvem som helst andre... Så VIPS så sparte jeg 2000kr pr år på å flytte alt over til storebrand, og det helt uten å snakke med en kjeft - bare å gjøre det på nett.
 #453613  av celicat23

ArildM skrev:Ellers har hun også blitt forklart at clutchen kan brukes for å tilpasse fart inn mot kryss :roll:
Vel, det er jo ikke FEIL. Du KAN det. Du kan også tilpasse farten med å smelle den rett i ræva på bilen foran, eller kjøre den i nærmeste lyktestolpe.
 #453621  av ArildM

Jada, er jo en kvinnelig kjørelærer, med tydeligvis sin heeelt egen forståelse av hvordan en bil og clutch fungerer. Masse nye hippiemåter å lære å kjøre bil på, noe er jo helt greit, men andre ting er bare loddrett høl i hue, særlig det som har med biltekniske ting å gjøre.

Leste en på nettet som mente dette med å vri på rattet når bilen står i ro, er SVÆRT skadelig for gummien på dekkene.
Så dekkene tåler en sving i 120, men å vri på dekkene når du står i ro? Nei der går grensen :lol:

Jeg gidder fanden ikke å bytte clutch annethvert år bare fordi at dama ble opplært til at sluring med clutch er en fin ting :lol: Clutchen skal enten være inne eller ute, alt i mellom er unødvendig slitasje :mrgreen:
 #453623  av Sarlacc

Altså, greia med å vri på rattet mens bilen står helt i ro er at det er en uvane. Fordi:
- Det forårsaker unødig belastning på servopumpa.
- Med tunge biler uten servostyring er det fra blytungt til umulig.
Har du lappen så bør du kunne lukeparkere en Bedford fra 60-tallet uten servo.

Jeg mener ikke at man aldri skal vri på rattet med bilen i ro. Men følg med når kjerringer parkerer. Mange av dem sitter med bremsene på og legger fullt over før de slipper bremsa og setter bilen i bevegelse. Det er en uvane. Alt blir så mye smoothere hvis man har litt sig framover eller bakover mens man vrir på rattet. Det er en del av det å kunne å håndtere en hvilken som helst bil på riktig måte, akkurat som å ikke slure på clutchen.

I noen tilfeller, f.eks. hvis man skal snu og det er veldig trangt, så er det kjekt å ha servostyring og legge fullt over uten å ha bevegelse i bilen. Da er det et bevisst valg, og selvfølgelig helt greit.

At det sliter dekk må være tull :-)
 #453624  av Makk

ArildM skrev:I rekken med crap dama lærer på kjøreskolen fikk jeg i dag høre at man ikke skal snu på rattet når bilen står i ro.
Dette kan skade bilen... Seriøst? :lol:

Ellers har hun også blitt forklart at clutchen kan brukes for å tilpasse fart inn mot kryss :roll:
Sagt det før og sier det igjen, hva faen kan en kjørelærer om bil? Dem sitter jo bare på og messer fra ei bok som er skrevet av en akademiker med busskort.
 #453764  av Makk

Loool, er det noen som har prøvd chat.no i det siste? Jeg testa for the lols i kveld å herregud jeg måtte le ganske hardt :

HEEEI, Jeg heter linnea å jeg er ganske HOT! jeg ser etter en mann mellom 20-40, alt du trenger og gjøre er og registrere din email adresse sånn jeg kan sende deg MASSE bullshit og jævla spam om ting du FAEN ikke trenger!!

Trololo
 #453783  av Sarlacc

"Mens bilen foran byttet fil for å unngå en kassebil som var parkert og blokkerte halve filen så registrerte ikke Teslaen den samme parkerte bilen. Resultatet var at Teslaen faktisk økte farten og kolliderte med den parkerte bilen."
http://itavisen.no/2016/05/28/tesla-eie ... topiloten/

Mulig jeg er snål som heller vil ta sjansen på egen blyfot enn å bli kjørt ihjel av et stykke software. Men en sånn bil vil jeg ikke en gang sitte i hvis jeg kan unngå det.

-Minnet meg forøvrig om da Volvo demonstrerte automatiske bremser for pressen.
https://www.youtube.com/watch?v=aNi17YLnZpg
 #453788  av ArildM

Hva forventet føreren? At bilen skulle sjekke blindsonen, svinge ut i annet kjørefelt og så kjøre forbi?
Ok, kanskje bilen rent teknisk kan dette(?), men det er lov å følge med litt selv også :)

Priusen med cruise controll kjører gjerne i 120 i svingene den altså, hvis du ber om det. Og den skal teoretisk sett kutte CC hvis den mister grep osv. Men det betyr ikke at jeg kan skylde på Toyota hvis jeg er idiot nok til å bruke det på en vei eller i en omstendighet der systemet ikke er designet for å fungere.

Jeg for min skyld ønsker selvkjørende biler velkommen. Darvins lover forsikrer uansett at de som er dumme nok vil krasje uansett hvor smarte systemer man lager.

Om bilen min kan kjøre meg 45 minutter på jobb automatisk hver vei, hver dag? Gjerne! Men jeg vil utøve en viss sunn fornuft i 10-20 år til, eller minimum til systemene er gode nok til at man kan stole på de.
 #453789  av Sarlacc

Nei, det er helt klart han som satt bak rattet sin feil. Han burde få en liten smekk for den der.

Jeg mener at så lenge disse systemene ikke kan reagere på uforutsette situasjoner like godt som et menneske, så burde de ikke være i trafikken.
(Og jeg innser at cruise control, ABS, stabilitetskontroll og antiskrens er automatiske systemer som jeg bruker selv. Ingen av disse gir meg følelsen av at bilen kjører seg selv, og det er der disse nye systemene kommer inn.)

Problemet, slik jeg ser det, er at noen (slik som tullingen i Teslaen) kommer til å stole på programvaren og ha mindre fokus på trafikkbildet. Og derved overlater avgjørelsen til programvaren nå en situasjon oppstår plutselig og det må reageres.

Avgjørelser av typen "svinge til venstre og derved kjøre over hunden, eller bremse rett frem og kjøre på barnevogna" og "kollidere med motgående vogntog eller autovern" vil ingen autopilot kunne håndtere forsvarlig i overskuelig fremtid.

Utviklingen av kunstig intelligens er ikke i nærheten av å ha kommet langt nok.
Den eneste datamaskinen som kan ta det mest etiske og/eller det tryggeste valget i en helt ny og ukjent situasjon, er menneskehjernen.
 #453815  av inzane2012

Den der med teslaen er 100% føreren sin feil. Bare å lese første paragraf i vegtrafikk lova det...

Men er spent på hvor langt Tesla kommer til å ta denne autopiloten sin. Lovende teknologi, men den gir som som sagt over her en del moralske dilemma da. Kjør ned en gjeng med små unger, eller ta livet av føreren?
 #453817  av celicat23

Forsøkte å se nye top gear nå. Forsøkte, men klarte ikke. Chris Evans er AIDS. Hadde takk og pris gått glipp av at det har gått 6 episoder av en ny sessong med top gear USA, og episode 1 og 2 er i vert fall helt grei underholdning.
 #453820  av inzane2012

Såg nye top gear her idag jeg og. Cris Evans syns jeg ikke så mye om, og syns de kunne prøvd å revampa seg litt mer, feks når de introduserer episoden, og når de introduserer the stig. Men kult at de har lagd til ei ny bane for denna celebrity greia. Ellers så syns eg Matt LeBlanc gjorde det bra jeg :)
 #453876  av celicat23

Er det mulig.. Her er ett tips: hvis du kjøper en bil, bruk gamle måten for omregistrering med å fylle ut del 2 å levere på trafikkstasjon. Hvorfor? Når du bruker nye fancy på nett løsningen, da får du (som ny eier) melding om at selger vil omregistrere en bil på deg, og når du godkjenner den så får du opp at du kun har lov til å kjøre bilen til der den skal oppbevares inntil omregistrering er gjort. Og du får ikke gjort en dritt før omregistrering er betalt, og den får du ikke betalt samme dag for du får ikke KID-nummber før neste virkedag. Og da må du ha en printer, for du må selv skrive ut midlertidig vognkort selv etter du har betalt.

Gaaah. Fantastisk løsning.
 #453878  av lasse

Er jo statens vegvesen vi snakker om, det skal bli vanskeligere og værre enn det var før, det er derfor dem er her...
Men har du kjøpt deg bil?? Og etter forrige posten din så tør jeg gjette på hårete stjernebil??
  • 1
  • 1021
  • 1022
  • 1023
  • 1024
  • 1025
  • 1168