note to self:
Benytt støymåler i henhold til produsentens instruksjoner, utfør en
standstøymåling.
Plasser bilen i testområdet. Plasser mikrofonen slik at denne er på høyde
med eksosutløpet eller 200mm fra bakken, avhengig av hva som er høyest.
Mikrofonen plasseres i en vinkel på 45 grader fra eksosen i den
retningen som gir størst avstand mellom mikrofonen og bilen
Mikrofonen plasseres i en avstand på 500mm fra eksosutløpet.
Med motoren på normal driftstemperatur, kjøres motoren på ¾ av sitt
«maksimal ytelse» turtall. Standstøy avleses og kontrolleres opp mot oppgitt
standstøy.
Merknad 1: Produsentens dreneringshull er tillatt i lyddempere
Merknad 2: Eksosen kan ha flere enderør, opp til 300mm hverandre,
koblet til samme lyddemper. I slike tilfeller må mikrofonen plasseres
slik at den peker mot enderøret som har utløp nærmest kjøretøyets
karosseri, eller som er høyest fra bakken. I alle andre tilfeller må
separate målinger tas for hver utblåsing, den høyeste verdien er test
Merknad 3: Dersom motorens maksimale effektturtall ikke er
tilgjengelig, kan testen utføres ved 2/3 av motorens maksimale
konstruktive turtall
MAx støy etter regelverk 14.2.1 max 100db
Benytt støymåler i henhold til produsentens instruksjoner, utfør en
standstøymåling.
Plasser bilen i testområdet. Plasser mikrofonen slik at denne er på høyde
med eksosutløpet eller 200mm fra bakken, avhengig av hva som er høyest.
Mikrofonen plasseres i en vinkel på 45 grader fra eksosen i den
retningen som gir størst avstand mellom mikrofonen og bilen
Mikrofonen plasseres i en avstand på 500mm fra eksosutløpet.
Med motoren på normal driftstemperatur, kjøres motoren på ¾ av sitt
«maksimal ytelse» turtall. Standstøy avleses og kontrolleres opp mot oppgitt
standstøy.
Merknad 1: Produsentens dreneringshull er tillatt i lyddempere
Merknad 2: Eksosen kan ha flere enderør, opp til 300mm hverandre,
koblet til samme lyddemper. I slike tilfeller må mikrofonen plasseres
slik at den peker mot enderøret som har utløp nærmest kjøretøyets
karosseri, eller som er høyest fra bakken. I alle andre tilfeller må
separate målinger tas for hver utblåsing, den høyeste verdien er test
Merknad 3: Dersom motorens maksimale effektturtall ikke er
tilgjengelig, kan testen utføres ved 2/3 av motorens maksimale
konstruktive turtall
MAx støy etter regelverk 14.2.1 max 100db
Ingen er tøffere enn toget! Hilsen lokføreren 
1995 Mr2 Gti.
2014 Lexus IS 300h F-sport.

1995 Mr2 Gti.
2014 Lexus IS 300h F-sport.