Side 12 av 13

Legg innLagt inn:22 feb 2007 13:33
av jumbo
For min del var jeg i Drammen. Det er det nærmeste biltilsynet i mitt distrikt som jeg ikke vet 100% at er fullstendig nazi (kongsberg kan du BARE glemme for å si det slik)

Legg innLagt inn:22 feb 2007 13:48
av Larsen
jumbo skrev:For min del var jeg i Drammen. Det er det nærmeste biltilsynet i mitt distrikt som jeg ikke vet 100% at er fullstendig nazi (kongsberg kan du BARE glemme for å si det slik)
Blir nok drammen for min del også. Greit å vite at det er mulig. Brukte du papirenen du fikk fra Toyparts da?

Legg innLagt inn:22 feb 2007 14:08
av inzane2012
ikke værst jumbo:)

men sysn du/dere som har/skal godkjenne en ombygd gti kan lage en liten guide til oss andre her, og fått den som sticky på forumet, hadde blitt mye lettere å finne ut hva som må gjøres og hva som må til av papir, så slipper vi å leite så mange sider med mye svada på:)

Legg innLagt inn:22 feb 2007 15:10
av 323F GTX
lurer på hvordan mulighetene for å få godkjent med V6 er :roll:
Vil ha mer power i min, men skal ikkje ha meg noe ny turbobil :P

Legg innLagt inn:22 feb 2007 21:18
av jumbo
Larsen skrev:
jumbo skrev:For min del var jeg i Drammen. Det er det nærmeste biltilsynet i mitt distrikt som jeg ikke vet 100% at er fullstendig nazi (kongsberg kan du BARE glemme for å si det slik)
Blir nok drammen for min del også. Greit å vite at det er mulig. Brukte du papirenen du fikk fra Toyparts da?
Ja

Legg innLagt inn:22 feb 2007 21:25
av TOYPARTS
323F GTX skrev:lurer på hvordan mulighetene for å få godkjent med V6 er :roll:
Vil ha mer power i min, men skal ikkje ha meg noe ny turbobil :P
Det tror jeg du bare kan glemme.

Legg innLagt inn:22 feb 2007 21:26
av jumbo
inzane2012 skrev:ikke værst jumbo:)

men sysn du/dere som har/skal godkjenne en ombygd gti kan lage en liten guide til oss andre her, og fått den som sticky på forumet, hadde blitt mye lettere å finne ut hva som må gjøres og hva som må til av papir, så slipper vi å leite så mange sider med mye svada på:)
Om du leser noe få poster tilbake her i denne tråden så listet Toyparts opp det man trenger. Det er nøyaktig det grunnlaget jeg godkjente min bil på.

Ellers havner jeg litt mellom barken og veden her, på ene siden vil jeg selvsagt hjelpe til så mye jeg kan, men på den andre siden så må jeg ta litt hensyn til at jeg har kjøpt en tjeneste av folk som har dette som levebrød.

I all enkelhet, du må ha dette:
- dokumentasjon på at turbo og gti utgavene av bilen er like forruten motor/drivverk
- dokumentasjon på at motoren du har i bilen faktisk er det du påstår det er
- dokumentasjon fra ett eller annet godkjent verksted som bekrefter at selve ombyggingen er fagmessig gjennomført


Tror folk generelt lurer altfor mye og gjør altfor lite. Om man vil godkjenne så er det egentlig bare å kjøre på - klø hull i hodet kommer man ingen vei med.

Legg innLagt inn:22 feb 2007 21:28
av TOYPARTS
jumbo skrev:
inzane2012 skrev:ikke værst jumbo:)

men sysn du/dere som har/skal godkjenne en ombygd gti kan lage en liten guide til oss andre her, og fått den som sticky på forumet, hadde blitt mye lettere å finne ut hva som må gjøres og hva som må til av papir, så slipper vi å leite så mange sider med mye svada på:)
Om du leser noe få poster tilbake her i denne tråden så listet Toyparts opp det man trenger. Det er nøyaktig det grunnlaget jeg godkjente min bil på.

Ellers havner jeg litt mellom barken og veden her, på ene siden vil jeg selvsagt hjelpe til så mye jeg kan, men på den andre siden så må jeg ta litt hensyn til at jeg har kjøpt en tjeneste av folk som har dette som levebrød.

I all enkelhet, du må ha dette:
- dokumentasjon på at turbo og gti utgavene av bilen er like forruten motor/drivverk
- dokumentasjon på at motoren du har i bilen faktisk er det du påstår det er
- dokumentasjon fra ett eller annet godkjent verksted som bekrefter at selve ombyggingen er fagmessig gjennomført


Tror folk generelt lurer altfor mye og gjør altfor lite. Om man vil godkjenne så er det egentlig bare å kjøre på - klø hull i hodet kommer man ingen vei med.
jepp, det stemmer det, er strengt tatt ikke noe mere man trenger, problemet er å få noen til å skrive ut slike papirer, jeg har hatt et godt forhold til toyota har i byen i mange mange år så de vet hva jeg står for, og ikke minst sender de problemene sine til meg.

Legg innLagt inn:22 feb 2007 22:02
av jumbo
TOYPARTS skrev:
323F GTX skrev:lurer på hvordan mulighetene for å få godkjent med V6 er :roll:
Vil ha mer power i min, men skal ikkje ha meg noe ny turbobil :P
Det tror jeg du bare kan glemme.
Så lenge det er mindre gamp i den V6en enn i en GTE, kan du jo uansett bruke turboen som referanse på at bilen tåler effekten. Du har strengt tatt lov å sette inn en hvilken som helst type (ellers godkjent) motor i bilen såfremt effekten er lik eller lavere enn hva du kan dokumentere at bilen tåler.

Problemet blir jo i neste rekke å dokumentere at vektfordeling er tilstrekkelig ivaretatt. Hvordan man fikser DEN nøtta har jeg ingen villeste anelse om - det er vel rimelig naivt å tro at den V6en ikke veier en god posjon mer.

Legg innLagt inn:22 feb 2007 22:17
av TOYPARTS
jumbo skrev:
TOYPARTS skrev:
323F GTX skrev:lurer på hvordan mulighetene for å få godkjent med V6 er :roll:
Vil ha mer power i min, men skal ikkje ha meg noe ny turbobil :P
Det tror jeg du bare kan glemme.
Så lenge det er mindre gamp i den V6en enn i en GTE, kan du jo uansett bruke turboen som referanse på at bilen tåler effekten. Du har strengt tatt lov å sette inn en hvilken som helst type (ellers godkjent) motor i bilen såfremt effekten er lik eller lavere enn hva du kan dokumentere at bilen tåler.

Problemet blir jo i neste rekke å dokumentere at vektfordeling er tilstrekkelig ivaretatt. Hvordan man fikser DEN nøtta har jeg ingen villeste anelse om - det er vel rimelig naivt å tro at den V6en ikke veier en god posjon mer.
skjønner hvor du vil, men det gjør ikke biltilsynet, men sier ikke at det er dønn umulig, bare at man godkjenner 100 turbobiler og kansje 1 med v6

Legg innLagt inn:22 feb 2007 23:45
av 323F GTX
jumbo skrev:
TOYPARTS skrev:
323F GTX skrev:lurer på hvordan mulighetene for å få godkjent med V6 er :roll:
Vil ha mer power i min, men skal ikkje ha meg noe ny turbobil :P
Det tror jeg du bare kan glemme.
Så lenge det er mindre gamp i den V6en enn i en GTE, kan du jo uansett bruke turboen som referanse på at bilen tåler effekten. Du har strengt tatt lov å sette inn en hvilken som helst type (ellers godkjent) motor i bilen såfremt effekten er lik eller lavere enn hva du kan dokumentere at bilen tåler.

Problemet blir jo i neste rekke å dokumentere at vektfordeling er tilstrekkelig ivaretatt. Hvordan man fikser DEN nøtta har jeg ingen villeste anelse om - det er vel rimelig naivt å tro at den V6en ikke veier en god posjon mer.
Selv den tyngste V6 blokka som er vanlig ved v6 bytte i mr2veier mindre enn 3SGTE motoren;) så rent teoretisk burde det jo være mulig. Men BT er jo dønn firkantet, og noenganger både 2 og 3 kantet, så... Men treffer man rett person på godkjenningen kan alt skje :P Mener erling her på forumet veide inn bilen til 1200 med 3SGE motor og 1250 med V6, med 3SGTE blir jo bilen enda tyngre :P

Legg innLagt inn:23 feb 2007 01:12
av Andre
jumbo skrev:Da er jeg hjemme etter tur til biltilsynet.

Bilen er godkjent, men med et par simple mangler (2,0 liter var ikke bra nok, han ville ha nøyaktige ccm, pluss at jeg manglet utskrift av vinkler etter hjulstillingskontroll - jeg hadde bare kvittering ettersom printern var ødelagt)

Alt som betyr noe gikk rett igjennom uten problemer.

Holdt på å få litt mas om motornummer, men etter jeg ba om hjelp til å finne det - og etter vi begge hadde lett etter det 30 minutter uten hell - ga han faen og sa at "det vi ikke kan påvise trenger du heller ikke i vognkortet" hehe.

Så nå sitter jeg igjen med en ny hjulstillingskontrol og et simpelt papir fra Toyota på motorvolum så er alt i boks.

Takk så mye til Toyparts for godkjent MR2 turboombygging
Gratulerer med godkjent turbokonvertering :!: :shock: :D 8) :!:

Ser ut for at du og Toyparts har funnet "metoden", så da blir det vel ikke lenge før jeg prøver samme sporet :wink:

Legg innLagt inn:23 feb 2007 02:21
av inzane2012
jumbo skrev:
inzane2012 skrev:ikke værst jumbo:)

men sysn du/dere som har/skal godkjenne en ombygd gti kan lage en liten guide til oss andre her, og fått den som sticky på forumet, hadde blitt mye lettere å finne ut hva som må gjøres og hva som må til av papir, så slipper vi å leite så mange sider med mye svada på:)
Om du leser noe få poster tilbake her i denne tråden så listet Toyparts opp det man trenger. Det er nøyaktig det grunnlaget jeg godkjente min bil på.

Ellers havner jeg litt mellom barken og veden her, på ene siden vil jeg selvsagt hjelpe til så mye jeg kan, men på den andre siden så må jeg ta litt hensyn til at jeg har kjøpt en tjeneste av folk som har dette som levebrød.

I all enkelhet, du må ha dette:
- dokumentasjon på at turbo og gti utgavene av bilen er like forruten motor/drivverk
- dokumentasjon på at motoren du har i bilen faktisk er det du påstår det er
- dokumentasjon fra ett eller annet godkjent verksted som bekrefter at selve ombyggingen er fagmessig gjennomført


Tror folk generelt lurer altfor mye og gjør altfor lite. Om man vil godkjenne så er det egentlig bare å kjøre på - klø hull i hodet kommer man ingen vei med.
Sett bare det som sticky;) hehe

en annen ting jeg lurte på her, hvor mye koster det med godkjenningen?? syns jeg leste lenger bak her at det var snakk om en gooood del penger...

Legg innLagt inn:23 feb 2007 08:13
av TOYPARTS
inzane2012 skrev:
jumbo skrev:
inzane2012 skrev:ikke værst jumbo:)

men sysn du/dere som har/skal godkjenne en ombygd gti kan lage en liten guide til oss andre her, og fått den som sticky på forumet, hadde blitt mye lettere å finne ut hva som må gjøres og hva som må til av papir, så slipper vi å leite så mange sider med mye svada på:)
Om du leser noe få poster tilbake her i denne tråden så listet Toyparts opp det man trenger. Det er nøyaktig det grunnlaget jeg godkjente min bil på.

Ellers havner jeg litt mellom barken og veden her, på ene siden vil jeg selvsagt hjelpe til så mye jeg kan, men på den andre siden så må jeg ta litt hensyn til at jeg har kjøpt en tjeneste av folk som har dette som levebrød.

I all enkelhet, du må ha dette:
- dokumentasjon på at turbo og gti utgavene av bilen er like forruten motor/drivverk
- dokumentasjon på at motoren du har i bilen faktisk er det du påstår det er
- dokumentasjon fra ett eller annet godkjent verksted som bekrefter at selve ombyggingen er fagmessig gjennomført


Tror folk generelt lurer altfor mye og gjør altfor lite. Om man vil godkjenne så er det egentlig bare å kjøre på - klø hull i hodet kommer man ingen vei med.
Sett bare det som sticky;) hehe

en annen ting jeg lurte på her, hvor mye koster det med godkjenningen?? syns jeg leste lenger bak her at det var snakk om en gooood del penger...
du må jo betale for effektøkningen om bilen er importert. det kan jo fotr bli noen kroner om bilen ikke har vært så lenge i norge.

Legg innLagt inn:23 feb 2007 08:25
av hovik
Grattis Jumbo, dette gir vann på mølla.

Et par spm.
- Tested BT effekten på motoren ?
- Hvor lang tid tok det hos BT, evnt. sjekke de alt med bilen, eller bare det var registrert som endringer ?