TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Prosjekt MR2 Mk3 (Silver Duke)

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #467681  av ArildM

Kan vel ikke skylde på at jeg ikke har varm garasje engang, Jula varmepumpen skurer å går trofast enda :oops:
Må vel få gjort noe snart :)
 #467687  av ArildM

Hohei, gubben har faktisk gjort noe :lol: :D

"Ferdig" med bilen foran. Plukket ned hele bremsesystemet, nye gummiforinger, nye glidepinner. De gamle delene var mildt sagt oppbrukt.

Pusset ned gamle klaver for rust, dusjet dem i Ferrox, og så lakkert med biltema sin hotpaint i mørk sølv. Prius Mk2 kaliptre lakkert i samme farge og montert. Satt inn glidebolter med silikon. Montert nye stabstag"bein" og til slutt luftet bremsene.

Da bør den saken være biff i mange år fremover :mrgreen:

Også montert TRD tårnstag bak som en liten bonus på slutten av dagen:
Vedlegg
IMG_20250212_184207.jpg
IMG_20250212_184207.jpg (1.07 MiB) Vist 1258 ganger
IMG_20250212_184221.jpg
IMG_20250212_184221.jpg (552.56 kiB) Vist 1258 ganger
IMG_20250212_184448.jpg
IMG_20250212_184448.jpg (516.7 kiB) Vist 1258 ganger
 #467688  av Makk

Sjå, han har utført arbeide!

Meget godt!

No må me sjå korleis me kan skattelegge det (Fritt sitat, den Norske stat :lol: :mrgreen: )
 #467694  av ArildM

Se han har gjort noe, del to! :o :D

Bytta bremseskjold bak, festa med 6stk små T30 torx skruer, naturligvis opprusta. Knakk og måtte borre opp nye hull for bare to av de... En på hver side. Glede :D

Ellers er bremeskjoldene slik at man strengt tatt må dele hele hubben bak, med hjullager og det hele. Men jeg klipte bort en bit av de med blikksaksa og tvang de nye på. Ble veldig greit. Litt lakk med sort blank der jeg har klippet og slipt så blir det gull i mange mange år.

Ellers var det en ganske rett frem jobb, pussa ned det som var av rust, spraya på med Ferrox sin rustkonverter, lakka opp med biltema sin "hot paint" sak, varma opp hele greia med varmepistol (genialt for du slipper å vente på at lakken skal tørke). Gjenstår litt smårust nederst på demperne, men blir sikkert flikka opp evt bytta en gang om jeg skal inn med Koni innsatser, ellers ser alt veldig bra ut i oppheng/bremser.

Så, nå er det "up to spec" bak også :mrgreen:

Gjenstår, vannpumpe (og strammer,reim+++) og eksos, så er man klare for ny sesong :)
Vedlegg
IMG_20250226_194829.jpg
IMG_20250226_194829.jpg (985.99 kiB) Vist 1031 ganger
IMG_20250226_194728.jpg
IMG_20250226_194728.jpg (934.01 kiB) Vist 1031 ganger
IMG_20250226_194725.jpg
IMG_20250226_194725.jpg (657.65 kiB) Vist 1031 ganger
IMG_20250226_194719.jpg
IMG_20250226_194719.jpg (543.29 kiB) Vist 1031 ganger
IMG_20250226_194712.jpg
IMG_20250226_194712.jpg (665.46 kiB) Vist 1031 ganger
IMG_20250226_194641.jpg
IMG_20250226_194641.jpg (782.75 kiB) Vist 1031 ganger
IMG_20250226_194608.jpg
IMG_20250226_194608.jpg (1.03 MiB) Vist 1031 ganger
IMG_20250226_194546.jpg
IMG_20250226_194546.jpg (730.17 kiB) Vist 1031 ganger
 #467695  av Makk

Det er riktig måte å gjøre det på!

Gamle hjullager har andre mål, om enn så mikroskopiske, enn nye.

Dvs å måtte ta dem av for å bytte det fittedekslet er forjevligt mye ekstraarbeid, man kapper dem å vrir dem på :lol:

Dog, om man ikke har trommelhåndbrekk i skive bak så kan man nå ta bort bremseskjoldene.

Bremseskjold er ikke lenger krav om ved EU kontroll ;)
 #467696  av ArildM

Tnx, var litt lite fristende å begynne å plukke ned, og da har jeg fått veldig god bekreftelse på at det var rett avgjørlse :D

Foran er de montert i mellom hjullager og hubb, men her sitter hjullager i teorien med 4 skruer, så løsner hele navet. Tenkte egentlig å bytte her også (har nye liggende), men hjullager og hubb har fusjonert sammen i en kake av rust og skitt (kanskje ikke rart etter 20++ år på veien). Så jeg får se om jeg en gang i fremtiden tar mot til meg å prøver å få de separert fra hverandre. Hullageret er jo i orden, så jeg vil ikke ofre både det og abs sensoren hvis jeg skal prøve å banke det løst. Nytt koster sikkert ganske så mange tusenlapper på Toyota... De som er det er intakte, men ikke veeldig pene, så det blir kun en kosmetisk oppgradering.

Og som du sier, bremseskjold er ikke påkrevd. Jeg har faktisk diskutert med ett verksted om hvorvidt dette er korrekt, så om noen skulle trenge så vedlegger jeg kontrollinstruksen fra 2018 hvor dette er nevnt:
Bremseskjold.jpg
Bremseskjold.jpg (173.02 kiB) Vist 1023 ganger
Så hvis noen har noe nyere som gir andre instrukser eller mer oppdatert info er det supert, men enn så lenge så bør denne holde.
 #467697  av Makk

Just presis.

Ja, omtrent alle biler har det slik at en må ta av hjullager for å skifte skjold på korrekt måte, dette er noe skikkelig dritt for om du tar av brukte lagringer å torquer dem opp igjen med fabrikk-specs, så er det ikke sikkert det er godt nok lenger, det er her slitasje kommer inn i bildet.

En giga-hovedregel er absolutt å aldri røre hjullagringer som ikke er problem, på skikkelige biler varer dem så godt som bilens levetid..... Så defo rette måten er å klippe av å bare vri dem på, dessverre umulig for biler med brekket i skivetrommel bak, så der kan jeg sterkt anbefale å ta vare på dem med antirustbehandling, ofte :D

Jeg har kranglet med en ung kar på EU kontroll av MR2'n fordi han mente en så livsfarlig bil med defekt servostyring var det ingen som hadde lov å kjøre rundt med... :lol:

Og når den krangelen var løst var den fortsatt ikke godkjent fordi ABS lyset kom ikke på, dette hadde jeg selvsagt tatt ut pæra på.

Fin fyr, først rote det til en gang, så anklage meg for tukling i neste setning.

Har ikke hverken abs eller servo jeg :lol:

Bilen ble godkjent den etter verksmester måtte ned for andre gang å irettesette fyren, jeg siterer : "Ta åsså godkjenn den her bilen nå, han her vet mer om den enn alle oss her" :lol:

Hva er poenget med prius calipere btw? Er det en funksjonsforbedring fra originale eller bare det faktum at dem er i alu ?
 #467699  av ArildM

Noen gang vet man rett og slett bedre enn de som er ansatt til å vite bedre :lol:
Og da er det i det minste greit å få annerkjennelse fra dette på øverste hold :wink:

Prius kaliptre?

- Pris, overhalte caliptre til 800 per stk.
- Lett tilgjengelig, tipper originale eller overhalte til Mr2 er dyrere/mindre tilgang på.
(EDIT: Ja, over dobbelt så dyrt https://www.eurodel.no/bremsecaliper-bu ... per-343462)
- Vekt, vesentlig lettere enn originale.
- Størrelse, ørlittegrann mer bremseeffekt.

Noen bedrevissere sier at den økte bremseeffekten foran fører til feil bremsebalanse.
Folk som kjører autoslalom sier det er en ypperlig oppgradering. Hører på de med erfaring fra det virkelige.

Så kort oppsummert: Billig, morsomt å se at det faktisk passer, og en marginal forbedring? Whynot :D
 #467701  av Makk

På en bil med ABS så er en slik liten oppgradering ikke så vesentlig med tanke på fordeling, dette tar systemet seg av selv via utjevningsventilen.

Til sammenligning så kjører jeg på rev 1 bremsekraftforsterker på rev 3 største turbobremsene på sw20, jeg kan ikke si jeg har merket noe som helst forskjell på bremsekraft, dem er like kraftige som noen gang... Teori å praksis er veldig ofte ganske forskjellig.

Om du hadde satt på wilwood framme å potetbremser bak så hadde det hatt noe mer å si :lol:

Uansett hva du hadde satt på eller valgt å gjøre, å uansett hva folk lover å lyver om så slipper man ikke unna de to enkleste prinsippene i verden, dette gjelder både elektrisk og hydraulisk.

Trykket/Strømmen tar alltid letteste veien ;)

Ja, når en liten gutt med fersk utdannelse skal prøve å lære meg noe som helst da må jeg bare le, herregud mann jeg var deg en gang, null peiling å fullstendig håpløs... Det er hva jeg tenker når dem begynner å prate om regler å slikt... Lol whatever bro :D

Heldigvis var jeg typen som tok til meg all lærdom tidlig når det gjaldt mekaniske ting å ble skikkelig flink, om jeg får lov å skryte her i tråden din.

Om de på bilverksted i dag kan lære meg noe nytt uten å være ovenfra og ned i holdningen sin så blir jeg mektig imponert.

Dessverre er de fleste indoktrinerte sauer som tror at når dem har gått på den der skolen i 3 år så er dem gud allmektig.

Dem er sikkert det for gamle damer, småjenter å homofile, men kom faen ikke her til folk som har bygd sine egne biler å vet mer om den enn selve Toyota :lol:
 #467703  av ArildM

Tror jeg monterte 4-runner master sylinder på bremsene på min SW20. Litt større "bore", så man fikk litt annen pedalfølelse, mulig pedalen ble litt hardere og med litt kortere vandring siden du dyttet større volum veske gjennom?
Uansett, det også var en marginal forandring i følelse.

Prius kalipterne er vel marginalt større stempel på, så jeg vil tro at jeg også her merker lite eller ingenting.
Største forskjell er vel at kaliptret faktisk har vandring i både glidere og stempel, både foran og bak.
Før har pedalen vært "hard", du kan merke det på biler som har bremsesystem hvor ting henger litt på her og der, du må liksom trykke litt ekstra hardt på pedalen, merkes kanskje særlig før man har startet opp bilen.

Anyways, "stay humble" som det sies, man er nok aldri utlært i noe som helst fagfelt. Men såpass respekt som å skjønne at vi som har holdt på med 90/"naughties" Toyotaer kjenner dem inn og ut, og kanskje ikke legge seg ut på diskusjoner om akkurat det bør vel være en selvfølge :lol:

Hvis de ikke har fått med seg at biler er levert uten abs og servo, så vil jeg tro de sliter om du kommer med en gammel Corolla med manuell choke. Da får du vel EU bestemmelser på at bilen må vrakes pga gåen motor som ikke vil starte :lol: :D
 #467805  av ArildM

Tappet av kjøleveske, var greit å ta det fra rørene under bilen. Så er det å sette i gang med bytte av vannpumpe etc i helga. Oppdateringer kommer :)
 #467807  av Makk

Puss rørenes endestusser om dem er korroderte, å skift for guds skyld ut slangeklemmer som er slike som du bare smetter på med tang, med skikkelige rustfrie skrudde gode å tjukke klemmer :D

Toyota sine klemmer er patetisk dårlige, fint om du aldri rører dem, men med en gang du har tatt dem av, ubrukelige for alltid, etter 4 MR2 og 2 Celica så kan jeg love deg dette :lol:

OEM slike klemmer som benytter fjærpress er fine dem, når dem var nye ja, for 20 år siden :lol: Er ikke samme presset lenger :D

Kan sammenlignes med korkpakninger, fint det! Men prøv å ta den av da, bare bitene som kommer ut :D
 #467808  av ArildM

Takk for tips!
I følge videoene jeg har sett trenger man ikke å ta av noen av kjøleslangene, men om det skulle bli behov har jeg en svær "koffert" med skikkelige slangeklemmer liggende. Jeg har et lass med nye bolter og muttre til ca hele jobben, så jeg tror jeg er godt utstyrt på den fronten, selv om jeg sikkert går på en smell ett eller annet sted.
"Fordelen" er jo at bilen trolig er 100% uskrudd, så jeg bør slippe noen som har satt i gamle/feile bolter, ødelagte gjenger, eller ting som er overstrammet. På en annen side er det ikke alltid 20 års gamle bolter heller vil løsne sånn helt uten videre. Har dynka det jeg har funnet i WD40 i et par uker nå, så vi får satse på en smooth operation i morgen.
"Time will shaou" som de sier i Flåklypa :wink:

Vi satser på at alt blir greit på motorfronten i noen år fremover nå. En bone stock 1zz er en ganske simpel sak å mekke på, og med nye Aisin/Toyota deler bør det bli bra :)
 #467809  av ArildM

Usj, dette var litt av en føkker :lol:
1zz motoren er utrolig fin å skru på, men som vanlig er det trangt når du skal ha den bak ryggen :lol: Konge at du kan ta av viftereima bare ved å bruke 19mm nøkkel og vri på strammerarmen. Slipper å tjone med manuell stramming osv på dynamo. Men deler som har stått fast i 20 år har også en stor trang til å få fortsette å stå der de står. Verst var det ene løpehjulet/lageret som en 12mm mutter hadde fusjonert seg fast til bolten på. Med nød og neppe fikk jeg lirka vinkelsliperen inn i mellom drivvaksling, motorblokk og rammevanger, så jeg fikk kappa den av etter bannskap og kos :D
Stramma muttrene på vannpumpen med momentnøkkel, stoler ikke på de små 10mm boltene, men det ble veldig bra.
Var noe ulyd på begge lagrene på løpehjul, og den originale vannpumpa så sørgelig ut. Bytta også PCV ventil, og kjedestrammer (trengte ikke å bytte hele strammeren, men den var rusten utvendig).

Brukte like lang tid på å lufte systemet som å bytte delene, men tror det ble bra til slutt. Mk3 har lufting på radiator, øverst på register for kupevarmer, og i ekspansjonstanken bak. Ekspansjonstanken er også stedet hvor man fyller på kjøleveske, noe jeg mener er unikt for mk3? Mk1 og Mk2 har vel egen radiatorcap for påfylling? Og samtidig må man fjerne veldig mye dritt (plastikkdeksler, reservehjul++) foran for å komme til slangene i frunk.

Uansett, ble mye mindre støy i motorrommet nå, og en stor drittjobb unnagjort.
Gjenstår eksos, som også blir noe herk, men er i alle fall litt bedre plass å jobbe rundt(?). Evig optimist :D
Vedlegg
IMG_20250329_072336.jpg
IMG_20250329_072336.jpg (708.3 kiB) Vist 537 ganger
IMG_20250329_081203.jpg
IMG_20250329_081203.jpg (1.24 MiB) Vist 537 ganger
IMG_20250329_095629.jpg
IMG_20250329_095629.jpg (574.43 kiB) Vist 537 ganger
IMG_20250329_095637.jpg
IMG_20250329_095637.jpg (412.27 kiB) Vist 537 ganger
IMG_20250329_113412.jpg
IMG_20250329_113412.jpg (520.18 kiB) Vist 537 ganger
IMG_20250329_124043.jpg
IMG_20250329_124043.jpg (513.79 kiB) Vist 537 ganger
 #467819  av ArildM

Testing av TRD tårnstag. Måtte kappe "hoopen" som er på passasjersiden, de har lagt et hull for fylling av bremseveske på JDM biler, men krasjer i viskermotor på RHD biler. TRD tårnstaget på RHD biler er bare raka rør på begge sider, så jeg må finne en rørbit på 17mm og få sveist inn der jeg kappa bort. Så blir det veldig likt et originalt TRD tårnstag for RHD.

Prøvde å bestille en rørbit fra Aliexpress, men når jeg skulle sette magneten på den var det null hold, så jeg vet ikke hva slags materiale det er i den, men i alle fall ikke jernrør sånn som annonsert :lol:

Ellers ble det en heldagsjobb med å slipe ned overflaterust, antirustbehandle og lakkere opp alt av deler som normalt sett er skjult av plastikk. Har gruet meg litt for denne jobben, og jeg skjønner hvorfor folk sier at MK3 er utsatt for rust neddi der. Heldigvis ingenting alvorlig, men greit å få det slipa ned og behandla. Stor vekt tatt av skuldrene der altså.

Så nå gjenstår bare tårnstag, og til slutt eksos (TRD grenrør + nybrukt midpipe/katalysator).
Vedlegg
IMG_20250407_142952.jpg
IMG_20250407_142952.jpg (513.61 kiB) Vist 288 ganger
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13