TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Prosjekt Store ambisjoner og liten forstand.

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#109432  av Arne rebel

Celica Turbo: Grunnen vet jeg ikke, men etter litt synsing tror jeg det kan være en kombinasjon av at jeg kokte motoren tre ganger på rudskogen slik at jeg fikk en svak metallisk lyd etter det. Byttet til 0-40w olje, noe den motoren ikke klarte å holde på fordi jeg kun hadde ca 3liter igjen da jeg tappet den etter havariet. Det at lageret hadde en skade etter overoppheting, for lite olje og hardkjør i kjeglebane slik at olja skvulpet vekk ifra oljesilen var nok det som skulle til....men jeg er langt fra ekspert :?
Det som er litt trist er at den delemotoren som jeg satte inn har litt rådebank og en clutch som tar så godt som ingenting :( Det medfører at jeg må bytte over til den andre gearkassen (gidder ikke bare å ta ut clutchen), noe som medfører at jeg må ut med motoren igjen....Tror Christian sin uflaks med motorer smitter :)
Som sagt er jeg ikke kyndig i motor-skruing, så mitt spørsmål til de som kan er: For å vite tilstanden på en motor, er det nok å ta en kompresjonstest av sylindrene eller er det andre ting som indikerer slitasje. Mitt dilemma er at den siste motoren vet jeg ikke tilstanden på...slik at jeg må ta et valg om jeg skal bytte over veiv og nye råder til den jeg hadde i, fordi jeg vet at den er i ok stand, eller bruke den nye og bytte råder og gear.(Hvis rådene er gåene har vel den blitt brukt hardt?)

#109444  av CelicaTurbo

hm, forklaringen høres troverdig ut ihvertfall, men 0-40 burde normalt ikke være for tynn da, kanskje bare ikke ideell for hardkjør på bane. Kjipt med motoren men det er vel slikt som skjer når man bruker en gammel motor hardt. Men men, angående motorspørsmålene kan ikke jeg hjelpe ihvertfall. Har mindre peiling på slikt så det er best jeg holder kjeft ;)

#110095  av GT4 CS

Skal du sjekke motoren og være 100% sikker må du nokk bite i det sure eple. En komptest sier utrolig mye den, er den ok er jo motor fin og tett rundt stempler,topp pakning og rundt ventiler. For og sjekke råder så kan du jo nappe av bunnpanne og skru ut en og en bukk for og inspisere etter slitasje. Helst bør jo alle mekaniske deler ut og måles for skjevheter osv da men. At du har fått rådebank kan jo komme av en litt slapp oljepumpe og kjøre rundt og rundt i ring f.eks, da blir det mindre olje som smører pga g-kreftene vet du, eller som sagt lite olje på motor eller tidligere eiers sviktene oljeskift som jo sakte dødar en dreper motor :lol:
Sku kjøre en 86mod pajero til en kompis på verksted en gang, denne hadde vært tom for olje. Vi fylte på litt fin tykk bunkers olje fra Blucher og ga oss ut på tur med overleppa fylt til bristepunktet med snus. Kom ca 5km da jeg hørte at dunkelyden ble litt mere hissig hehe, trykket inn clutchn og skulle til og skru av motoren, men før jeg rakk det kom et fantastisk smell og det hagglet deler. ene råden kom ut av motoren, sammen med deler av blokka. Kuttet noen ledninger osv. Resulterte i et kjapt snusbytte og to gutter som gliste kjeven av ledd. Bra det skulle tas motorbytte uansett hehe. Så at råden hadde banket godt på innsiden av blokka der gitt :)

#114241  av Arne rebel

Etter skuffelsen med motorene som ikke fungerte, fikk jeg litt mot igjen når en ser alle som koser seg på banekjøring.
Etter en tur på høggeren (ja, jeg er litt Reodor Felgen) fant jeg noen endeledd som var 3cm lengre enn de orginale aw11 leddene for styringa. Da jeg monterte sw20 forstillinga ble endeledda for styringa for korte, så jeg kappet de og skjøte de med ett rør...noe jeg syntes var litt vågalt. Trodde disse var de første som skulle ryke og ikke motoren. De nye kommer fra en Seat Ibitza -92 og er 12cm.
Testa kompresjonen og 3 stk var på 6bar og 1stk på 5.2bar, men jeg tror jeg gjorde feil fordi jeg leste idag at en skulle bare kinne og ikke la motoren gå :oops:

#114257  av erling

Arne rebel skrev:Testa kompresjonen og 3 stk var på 6bar og 1stk på 5.2bar, men jeg tror jeg gjorde feil fordi jeg leste idag at en skulle bare kinne og ikke la motoren gå :oops:
Fikk du start på den uten plugger eller? :wink:

#114260  av Arne rebel

Ja, på 3stk om gangen....

#114262  av Mr2 Mk2

kompresjonen blir litt lavere da siden du tester ved kald motor,og du skal holde full gass når du kinner :)

#116098  av Arne rebel

Jostein: Takker....
Da hadde jeg en komplett og frisk motor i ca 1 dag.... :(
Etter masse mas i fra noen bekjente som skulle til Rudskogen (i dag) klarte jeg å skaffe til veie uorginale rådelager og måletråd i fra Oslo Sylinder Service. Leste en del på internett angående motorrenovasjon da jeg bare er en wannabe(ikke kunskapsrik som Christian AA) Målte kompresjonen til 179psi på 3 stk sylindere og 169psi på 1stk sylinder. Antok at motoren var i grei stand. Måtte bytte clutch da den var helt nedslitt. Byttet til den andre gearkassen jeg hadde fordi den virket tightere. Byttet over 2stk av råde "bakkene" fra den første motoren da de var mindre slitt. Ny måling og alle lagrene lå innenfor kravet. Fikk bilen klar i natt og alt fungerte bra. Brukte bilen hardt inn til Oslo og hjem. Herjet litt inne på et industrifelt slik at jeg var sikker på at den holdt til Rudskogen. Sjekker at en har vann nok fordi den kokte sist jeg var utpå...men glemmer å sjekke olja :shock: (Helte på fullt etter rådene var på plass) Kjører hard over Hurumlandet og oslofjordtunellen, aldri under 4000 o/min. Rett før Sarpsborg i en skarp sving ut på hovedveien igjen oppdager jeg at bilen har lite olje... noe en velkjent klakre-lyd forteller meg. Snakk om å være DUM!
Vedlegg
Dette besøket var en god inspirasjonskilde til å bli ferdig....
Dette besøket var en god inspirasjonskilde til å bli ferdig....
P6220426.JPG (145.87 kiB) Vist 221 ganger
Måtte sette bilen på paller da transport gutta trengte trucken hele torsdagskvelden...
Måtte sette bilen på paller da transport gutta trengte trucken hele torsdagskvelden...
P6230429.JPG (295.11 kiB) Vist 263 ganger
Motoren ute for å bytte gear og clutch.
Motoren ute for å bytte gear og clutch.
P6220418.JPG (260.97 kiB) Vist 223 ganger

#116119  av mr_2

hohoho,likte den "jekken" din der :lol:
Bilen går vel i bakken med et brak,bare du nyser litt? :D

#116121  av Johnny_Bravo

he he fin idè å sette bilen på en stabbel med paller :)

#116166  av Mr2 Mk2

Arne rebel skrev:(Helte på fullt etter rådene var på plass) Kjører hard over Hurumlandet og oslofjordtunellen, aldri under 4000 o/min. Rett
Nye rådelagre skal kjøres inn :shock:

#116201  av Arne rebel

Jostein:Ja, det var noen som hvisket det meg i øret....men en erfaring rikere av denne feilen. Det er kun slik jeg lærer.

#117247  av Arne rebel

Legger med et bilde av 3stk dårlige rådelager....Det til høyre er uorginalt og ble kjørt ca 12 mil med rådebank. Tenker jeg må ta full overhalling på veiva eller bytte den hvis dette skal bli bra. Det som er litt rart er at det er lageret nærmest oljesilen som går først, det skjedde på begge motorene....
Vedlegg
P7010410.JPG
P7010410.JPG (290.29 kiB) Vist 221 ganger

#117263  av erling

Arne rebel skrev:Legger med et bilde av 3stk dårlige rådelager....
Oi.. Har du bilde av veiva? Den kan jo umulig være særlig pen?

#117328  av Arne rebel

Erling: Har nok ikke det, men den var blank og uten riper en kunne kjenne. Men denne motoren er nok hardt kjørt i sin tid, men jeg tok den som var minst arbeid med. Legger med et bilde av motoren jeg kjørte sundt på Dagali. Olje ut av innsuget er vel ikke helt bra. Simmringen rundt veiva røk, noe som vises godt i motorrommet enda...Da jeg prøvde å kjøre hjem røyk det blått og til slutt mistet jeg motorkraften. Uansett dette er gamle motorer som blir hardt kjørt, så en kan ikke regne med at de holder uendelig....
Vedlegg
Sliten clutch...banekjøring tar på.
Sliten clutch...banekjøring tar på.
P6220419.JPG (346.12 kiB) Vist 226 ganger
Olje ut av innsuget..
Olje ut av innsuget..
P6220420.JPG (337.33 kiB) Vist 212 ganger
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13