Re: DEN STORE OFF TOPIC TRÅDEN!
Legg innLagt inn:01 jun 2024 12:15
Vel det er jo designet for å være ultrakjapt (aka raskere enn du klarer selv), men Toyota hadde visse bekymringer for at det kom til å slite clutch, så hvis det ikke var designet for å vare i 300'000km uten feil, så måtte det revideres. Og revisjoner ble det, endte dermed opp med et system som må synke motor-rpm vs girkasse rpm til innafor 500rpm forskjell før clutchen slippes ut. Dermed er systemet relativt tregt i visse scenarioer. Det er attpåtill mye samsnakk mellom Bosch styreenheten og Toyota sin motor ECU, så såvidt jeg vet har ingen knekket koden slik at man kan bytte motor, tilogmed til 2zz som er en relativt lik motor. Syncinga av rpm er også forsinket av at dette er en av de første bilene med drive by wire, og systemet har en faktisk gasswire som backup. Du kan frese bort sporet til gasswiren, og da tjener du noen få tideler på giringa.
Så det ligger mye potensiale der, men jeg har ikke hørt om noen som har klart å låse opp programvaren og endre funksjonen.
De norske utviklerne hadde planer for launch control og div annet morsomt, men ble en no go der også fra Toyota.
Synd da tilogmed den nye GR-Yaris (2024?) automat bruker en "gammeldags" Torque Converter type automat
Men om de hadde turt å satse litt mer på SMT så hadde de hatt en relativt feilfri måte å gire ekstisterende manuell kasse automatisk på, og med litt mer utvikling hadde det vært like kjapt/kjappere som å gire selv.
Så det ligger mye potensiale der, men jeg har ikke hørt om noen som har klart å låse opp programvaren og endre funksjonen.
De norske utviklerne hadde planer for launch control og div annet morsomt, men ble en no go der også fra Toyota.
Synd da tilogmed den nye GR-Yaris (2024?) automat bruker en "gammeldags" Torque Converter type automat
