TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DEN STORE OFF TOPIC TRÃ…DEN!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #467650  av OleST

Oi! Standard 5" eller er det langsleide?

Kan vel driste meg til å si at jeg er sånn passe stødig på håndvåpen, har en 1911 på lån nå som får litt pleie (en skikkelig rens, nye sikter og litt finjustering av avtrekk hvis jeg finner igjen 1911 avtrekksjiggen) også har jeg fresha opp egne våpen en del.

Er forresten plutselig blitt god mulighet for at jeg skal bli cnc-operatør lærling til høsten 8)
 #467651  av Makk

Er nok bare en vanlig en, longslide tror jeg ikke det er mange av her på berget.

Kjøper den samme dagen som søknaden min er godkjent, såfremt den ikke går til noen andre.

AMT er kjent for å være en 50/50 leverandør, 50 prosent av dem virker, femti prosent av dem eksploderer :lol:

Okay så da kan jeg sende den til deg om den begynner kødde da :mrgreen:
 #467653  av ArildM

Er forresten plutselig blitt god mulighet for at jeg skal bli cnc-operatør lærling til høsten 8)
Gratulerer :D Det må være utrolig morsomt å lære seg og å kunne holde på med :!:
 #467654  av OleST

Angra på at jeg ikke gikk CNC siden jeg begynte på børsemakergreiene, våpen er mer hobby enn noe annet.

Blir bra med en frisk start og noe nytt å henge fingra i.
 #467655  av Makk

Har sendt depositum på Hardballeren, den er min så snart våpensøknad er godkjent, mangler bare aktivitet atm, men jeg deltar hver uke siden november så er ikke lenge igjen :D

Åssen funker det Ole når en skal sende eller legge fra seg våpen til noen for vedlikehold, f,eks deg selv eller til en butikk med våpensmed? Er det nok å bare legge igjen våpenkortet eller skal noe annet skje?
 #467656  av OleST

Ved service hos butikk/børsemaker så skriver de bare en kvittering til deg på at de har våpenet.

Hvis jeg skal mekke på den så må vi skrive utlånspapirer (veldig enkel greie, ligger ferdig mal på det på politiets nettside).
 #467658  av ArildM

Kjøpte drivhus av byggshopper, Kinaimport med herdet glass. Ene glasset knuste ved levering, og tok ca en mnd før vi fikk ett nytt. Bør ha doktorgrad i IKEA for å montere (de gikk konk i 2023 ser jeg).

Polykarbonat er kanskje ikke noen særlig god løsning for tak, det er tynn lett plast. Noe skal vel være UV sikret, men er uansett fare for at det blir gult, og at det blir sprøtt og sprekker. Om mulig ville jeg ha gått for glass i taket. Det forsvinner i alle fall ikke første gang det er et kraftig vindkast :wink:

Ellers var vårt stormsikkert, og har stått i flere år. Angrer på at jeg ikke limte alle glassene i taket når vi monterte det, gummipakningene som fulgte med holder ikke tett. Har brukt biltema sitt multibond lim og limt runt alle kantene, så nå er det helt greit tett.

Som hagestue? Tja. Det er veldig fint noen få dager på våren når sola akkurat har runda fjellet, det blir megakjapt varmt inni der, og det er helt konge å ta med seg ei bok og lese litt. Minus, det blir fort varmt inni der, VELDIG varmt. Sånn type ubrukelig hele sommeren, enten er det vått, eller alt for varmt. Ettersom det er enkeltglass holder det nada på varmen, så du er avhengig av varmelampe eller annen gassfyrt varme.

Men vi får dyrket frem litt agurk, tomater osv inni der, så er uansett en kjekk uteplass å ha :D

EDIT, ser at det står at det er akrylplast i vinduene og at polykarbonaten ikke skal gulne/sprekke.
Meen jeg tviler å på at det er så veldig holdbart over tid, ta en kikk på naboens billige drivhus i plast, hvis det enda står etter 5-10 år, så ser du ca hva du får der :)
 #467660  av ArildM

Om noe ville jeg i det minste ha valgt noe med herdet glass og aluprofiler. Da har du noe som varer. Akryl/plexiglass er ikke akkurat så veldig pent over tid det heller. Så jeg vil nesten påstå at den du linka til er et glorifisert plastikkdrivhus.

Så ja, mye ræl på markedet. Men for all del, kan godt hende at det holder seg pent i noen år også, kommer jo an på hvor lenge du vil ha det.

Jeg tenker i alle fall at når man først bruker tid på å bygge/sette opp noe, og i alle fall i tilknytning til hus, så bør det vare 15-20år uten vesentlig vedlikehold.

Kanskje noe slikt?
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... =218759432
evt:
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... =291149530
Spørs litt hva du tenker og vil ha. Selv disse to over vil være begrenset av de faktorne jeg nevnte i forrige post.
Men de er i alle fall noe som varer i mange mange år uten tull.
 #467661  av Makk

Har også sett på noe slikt.

https://www.obsbygg.no/hage-og-utemiljo ... 3142025536

Bare glasset på andre siden, og ingen bakvegg i den åpne delen, jacuzzi under den åpne.

Ved selvbygg kan jeg også forlenge den noe, 3 meter ut er fint da der er 3.7 å gå på, men en skal jo klare vedlikeholde rekkverkene på verandaen også... Og der er 14 meter å ta av andre veien :p

En må vel for faen komme godt under 90 tusen om en bygger råverket selv vel og kjøper glass/dører på tilbud.....
 #467662  av ArildM

Precut er ofte mye dyrere enn selvbygg som du sier. Er jo ikke så veldig mange glassflatene det er snakk om der. De fleste steder har glassmestere eller tilsvarende butikker som selger skyvedører, så bare å hente inn litt tilbud her og der.

Ellers synes jeg den så genial ut, store skyvedører som kan åpnes, noe som er kjekt ettersom været kan forandre seg flere ganger i løpet av en dag i Norge :lol: Sett det åpent midt på dagen når sola koker, ha igjen på kvelden når det blir kaldt.

Litt flere soner er også greit. Og du ser vel stort sett hvordan hele konstruksjonen er lagt på Coop sine sider, så det der bør de fleste hobbysnekkere fikse veldig greit :D Og du kan justere det akkurat som du vil ha det når du bygger selv.

Rekkverk på varanda er noe dritt. Valgte massive jernbanesviller som aldri trengs å gjøre noe med her.
Annet alternativ er jo glassrekkverk, mye bedre sikt ut, og stort sett vedlikeholdsfrie. Men koster en del det også da...
 #467663  av Makk

Bare gjøre rekkverket riktig så varer det også ;)

Vanlig impregnert rufsete material utover mot vær og vind som du behandler slik som husveggen din, den slette/glatte delen du har innover og topprailen grunner du og maler med noe som heter Shipolin, da er det 10 år til du trenger gjør en eneste ting 8)

Grunnen til at det virker er at den er særdeles elastisk, at noe er slitesterkt kan en skrive på alt, men det hjelper ikke når det sprekker opp fordi treverket det trekker seg sammen og ekspanderer, mye, da må en ha shipolin.

Brukte noe av samme løsningen på skøytene i walls-to-paint platene inne i huset, først lett sparkling med elastisk sparkel, så grunnet med noe som luktet satan i oldemor, å nå ser du ikke en eneste skøyt i veggen, ever again :D Stått seg slik i årevis og er fortsatt helt slett.

Slet som faen før jeg gjorde dette på veggene hehe, tok bare ett par måneder før det sprakk opp pga setninger i hus å temperatur/luftfuktighet...

Men ja, jeg har 14x3.70 meter å jobbe på mtp utestue, skulle tro at noe slikt i 3x6 meter skulle være flotte greier vel.
 #467664  av ArildM

Takk for tips, sliter litt med sprekkdannelser på malinga i hjørnene her inne i våres hus også :D

Bare å planlegge hva du trenger godt så blir det knall med litt ekstra uteområde :wink:
  • 1
  • 1157
  • 1158
  • 1159
  • 1160
  • 1161
  • 1165