Side 13 av 13

Legg innLagt inn:23 feb 2007 13:12
av jumbo
hovik skrev:Grattis Jumbo, dette gir vann på mølla.

Et par spm.
- Tested BT effekten på motoren ?
- Hvor lang tid tok det hos BT, evnt. sjekke de alt med bilen, eller bare det var registrert som endringer ?
Nei, jeg hadde motoreffekten oppgitt i papirene mine fra toyparts så det ble aldri et tema. Jeg hadde aldri godtatt noen testing på dagen heller, ettersom bilen min ikke er registrert hadde jeg krevet ny time for det (med påskudd å gå over tilstanden til motoren bedre for å redusere muligheten for havari)

Akkurat dette skal man jo faktisk være klar over at ikke er bare kødd heller - de fleste forsikringer jeg har sett tar veldig klart unntak for tilfeller der bilen er i myndigheters besittelse/kontroll, og selv om jeg ikke vet dette, skal jeg banne ei kasse øl eller fem på at biltilsynet aldri verden tar noe økonomisk ansvar for ting de eventuelt ødelegger under kontroll.


Det som holdt på å bli et tema og som er greit å ha i bakhodet er å få med motornummer i en slig dokumentasjon. For min del slapp jeg unna fordi han ikke klarte å finne noe nummer hehe, men han ville egentlig helst hatt det.

Var vel kanskje inne en liten time, hvorav mesteparten innebar glaning på papirer/kopiering etc

Legg innLagt inn:23 feb 2007 13:24
av 323F GTX
Om bilen er importert for mer enn 10 år siden trenger man vel ikke betale avgift? Eller var det slik at *10 års regelen* bare gjelder for biler importert før 1994?

Legg innLagt inn:23 feb 2007 13:33
av jumbo
Bruk kalkulatoren på toll.no...

Tror 10 år = 100% fradrag, men er ikke sikker så sjekk det for å være sikker

Legg innLagt inn:23 feb 2007 14:13
av 323F GTX
edit: var bare blind ja :oops:
Og det er 100% bruksfradrag etter 10 år registrert i norge :) Flotters.

Legg innLagt inn:23 feb 2007 16:16
av kvassheim
men er det greit at bilen er 10 år og da kan du gjøre ting uten å betale engangsavgift, eller regner de ut denne avgiften med utgangspunktet i half-cut eventuelt motor, som høyst sannsynlig ikke er 10 år i norge?

Legg innLagt inn:23 feb 2007 16:41
av Larsen
kvassheim skrev:men er det greit at bilen er 10 år og da kan du gjøre ting uten å betale engangsavgift, eller regner de ut denne avgiften med utgangspunktet i half-cut eventuelt motor, som høyst sannsynlig ikke er 10 år i norge?
Bilen.

Legg innLagt inn:23 feb 2007 17:16
av Zepticon
TOYPARTS skrev:
jumbo skrev:
inzane2012 skrev:ikke værst jumbo:)

men sysn du/dere som har/skal godkjenne en ombygd gti kan lage en liten guide til oss andre her, og fått den som sticky på forumet, hadde blitt mye lettere å finne ut hva som må gjøres og hva som må til av papir, så slipper vi å leite så mange sider med mye svada på:)
Om du leser noe få poster tilbake her i denne tråden så listet Toyparts opp det man trenger. Det er nøyaktig det grunnlaget jeg godkjente min bil på.

Ellers havner jeg litt mellom barken og veden her, på ene siden vil jeg selvsagt hjelpe til så mye jeg kan, men på den andre siden så må jeg ta litt hensyn til at jeg har kjøpt en tjeneste av folk som har dette som levebrød.

I all enkelhet, du må ha dette:
- dokumentasjon på at turbo og gti utgavene av bilen er like forruten motor/drivverk
- dokumentasjon på at motoren du har i bilen faktisk er det du påstår det er
- dokumentasjon fra ett eller annet godkjent verksted som bekrefter at selve ombyggingen er fagmessig gjennomført


Tror folk generelt lurer altfor mye og gjør altfor lite. Om man vil godkjenne så er det egentlig bare å kjøre på - klø hull i hodet kommer man ingen vei med.
jepp, det stemmer det, er strengt tatt ikke noe mere man trenger, problemet er å få noen til å skrive ut slike papirer, jeg har hatt et godt forhold til toyota har i byen i mange mange år så de vet hva jeg står for, og ikke minst sender de problemene sine til meg.
Så det holder at det lokale merkeverkstedet kan skrive at de to bilutgavene er like?

Legg innLagt inn:23 feb 2007 20:28
av jumbo
Zepticon skrev:Så det holder at det lokale merkeverkstedet kan skrive at de to bilutgavene er like?
I mitt tilfelle - ja.

Det er jo imidlertid desverre ingen garanti for at andre kontrollører er enig
:?

Er egentlig helt tragisk hvor håpløst dette systemet er å forholde seg til for oss forbrukere, og det suger at man ikke kan kreve godkjenning basert på presedens, fordi det hadde garantert forbrukerne lik behandling. Grunnen er selvsagt at de ikke ønsker å måtte gjenta sine egne feil, men strengt tatt burde de fra et forbrukersysnspunkt vært tvunget til nettopp det.

Legg innLagt inn:08 mar 2007 23:58
av Dr.Ling
Noen andre som er på vei til Bergen? ;)
Jeg hadde håpet at Toyparts eller noen kunne snekre sammen en bil-uspesifikk dokumentasjonspakke ( 1)info om 3S-GTE i MR2 inkl. JDM specs på motorn og at motorn oppfyller euro krav, 2)bekreftelse om at MR2 tåler gampen + liste over deler som må byttes) som kunne brukes sammen med dokumentasjon fra eget verksted når det gjelder hva en faktisk har gjort med egen bil. Skulle vært krute godt for BT det, hvis da de som laget papirene var sidestilt med Toyota. Hadde gjerne betalt godt for de papirene også.

Hadde vært interessant å få vite hva den nåværende pakken fra Toyparts består av, om det er noen papirer fra Toyota innbakt? Vi har jo alle vært i kontakt med lokale BT, og de har gjerne litt forskjellige oppfatninger om hvilke papirer de må se.

Legg innLagt inn:14 mar 2007 15:19
av jumbo
Da er bilen min på hvite skilter :D

Og ja, toyparts hadde vel noen tanker rundt å lage nettopp et slikt dokumentunderlag som ikke er spesifikt for hver enkelt bil...

Godkjenne JDM ville jeg vel egentlig gitt faen i, tror det er rimelig tøft å skaffe papirunderlag på dette. (jeg godkjente på 204 hk)

Legg innLagt inn:14 mar 2007 15:22
av Larsen
jumbo skrev:Da er bilen min på hvite skilter :D

Og ja, toyparts hadde vel noen tanker rundt å lage nettopp et slikt dokumentunderlag som ikke er spesifikt for hver enkelt bil...

Godkjenne JDM ville jeg vel egentlig gitt faen i, tror det er rimelig tøft å skaffe papirunderlag på dette. (jeg godkjente på 204 hk)
Så papirene var spesifik til bilen din?

Legg innLagt inn:14 mar 2007 15:31
av Dr.Ling
Gratulerer! :o Ganske så misunnelig her, jeg ligger våken om nettene og tenker på godkjenning..... ok, ikke helt så ille.

Hadde vært artig å høre fra Toyparts når det gjelder gen1-2-3 og muligheter for dokumentasjon. Jeg har jo betalt økning til 245hk! Men var det ikke snakk om at du (jumbo) manglet noe dok på motorn som ikke Toyparts kunne skaffe, eller var fikk du full pakke fra Toyparts helt uten hjelp fra Toyota?

Jeg har motornummeret mitt, så den delen er ganske grei. Har lokalt verksted som dokumenterer installasjonen av motor, drivverk, bremser. Avventer litt svar fra Toyparts ang motordokumentasjon, eller kanskje jeg må gjøre slik som han gjorde med Caldina'en, ringe support i Japan for å få papirer, hvis jeg klarer å holde meg våken så lenge utpå kvelden ;) Noen som har nummeret?

Legg innLagt inn:15 mar 2007 13:59
av jumbo
Larsen skrev:Så papirene var spesifik til bilen din?
Ja

Legg innLagt inn:15 mar 2007 14:05
av jumbo
Dr.Ling skrev:Men var det ikke snakk om at du (jumbo) manglet noe dok på motorn som ikke Toyparts kunne skaffe, eller var fikk du full pakke fra Toyparts helt uten hjelp fra Toyota?
Jeg fikk det jeg trengte gjennom Toyparts ja.

Jeg har motornummeret mitt, så den delen er ganske grei.
Er egentlig utrolig glad at vi ikke fant motornummer jeg :) Enda en mulighet mindre for at noen noen gang oppdager at det er forskjeller på effekt på ulike revisjoner hehe

Har lokalt verksted som dokumenterer installasjonen av motor, drivverk, bremser. Avventer litt svar fra Toyparts ang motordokumentasjon, eller kanskje jeg må gjøre slik som han gjorde med Caldina'en, ringe support i Japan for å få papirer, hvis jeg klarer å holde meg våken så lenge utpå kvelden ;) Noen som har nummeret?
...evnt bare stå opp litt tidlig (ettermiddag deres, lokal tid)

Ellers hadde jeg rett og slett gitt f i å godkjenne på 245 om jeg var deg... er jo i praksis null sjans for at forskjell mellom 204 og 245 hk oppdages uansett, så lenge du har oppført godkjent ombygging i vognkorten i det hele tatt.

Re: godkjenning med 3-sgte motor

Legg innLagt inn:06 jul 2009 17:10
av marlboro1310
Denne posten kan gjerne ligge fremme for andre som ønsker å gå i ringen mot BT og Tollvesenet. :)