TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• StianØverland's 1991 MR2 3s-gte prosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #362328  av stianøverland

det brant i bilen i dag. var oppe å hentet noen varer for jobben. kjørte litt hardt, og når jeg kom tilbake kom det mørk røyk opp fra motorlokket. åpnet opp og der var det en liten flamme på eksosbandasjen på downpipen. har akkurat byttet olje, så det nye filteret hadde løsnet å det hadde sprutet olje bort på dp'n å tatt fyr. GODT jeg fikk åpnet og slukket flammen så fort som jeg gjorde. ellers hadde hele bilen brent opp
 #362337  av stianøverland

inzane2012 skrev:oioioi !! fikk noen store skader på bilen/motoren?? eller var det bare en "liten overflatisk" brann, om mann kan kalle det for det ??
det var bare en liten puslebrann :) heldigvis! men hadde jeg ikke gjort noe hadde nok alt brent opp
 #362341  av inzane2012

stianøverland skrev:
inzane2012 skrev:oioioi !! fikk noen store skader på bilen/motoren?? eller var det bare en "liten overflatisk" brann, om mann kan kalle det for det ??
det var bare en liten puslebrann :) heldigvis! men hadde jeg ikke gjort noe hadde nok alt brent opp
godt å høre at det var hell i uhellet da, og at det ikke ble store skadene uttav det ;) kanskje jeg skal gå til innkjøp av ett sånt lite brannsluknings apparat til å ha i bilen i tilfelle uhellet skulle skje meg og ;)
 #362343  av lexusmann

inzane2012 skrev:
stianøverland skrev:
godt å høre at det var hell i uhellet da, og at det ikke ble store skadene uttav det ;) kanskje jeg skal gå til innkjøp av ett sånt lite brannsluknings apparat til å ha i bilen i tilfelle uhellet skulle skje meg og ;)
Det har jeg også lurt på, ikke bare pga denne hendelsen(godt å høre det gikk bra), men leste et sted at det var veldig mange bilbranner i løpet av et år... :(
 #362344  av stianøverland

ja det er nok ikke dumt. men ikke finn på å kjøpe et pulverapperat. kommer det pulveret i kontakt med metall, så er det metallet borte på et par dager. det ruster noe helt jævlig.

ja godt det ikke var mer. kan såvidt se at det har skjedd noe der :) men alltid skummelt med brann/bensin/olje
 #362348  av sleeper

stianøverland skrev:ja det er nok ikke dumt. men ikke finn på å kjøpe et pulverapperat. kommer det pulveret i kontakt med metall, så er det metallet borte på et par dager. det ruster noe helt jævlig.

ja godt det ikke var mer. kan såvidt se at det har skjedd noe der :) men alltid skummelt med brann/bensin/olje

Det beste er nok og kjøpe et skum apparat.
Skummet er like korroderende for metall som pulver, men er betraktlig lettere og få vekk ved vask.. ( men husk og vask det av så fort som mulig)
Finnes vel kansje ikke noen KJEMPEBRA slukkemiddel for motorbrann.. men skum er nok det beste av de..
 #362349  av inzane2012

ja, det hadde nok blitt skum ja :) er fullt klar over at pulver er noe skikkelig dritt...
co2 funker vel kanskje bra? men spørs vel litt ann på hvor brannen er, og hvor stor den har blitt...
men så er vel co2 slukkerene ganske store, så å kjøre rundt med en sånn en ville vel kanskje ikke vert helt praktisk??
 #362351  av sleeper

inzane2012 skrev:ja, det hadde nok blitt skum ja :) er fullt klar over at pulver er noe skikkelig dritt...
co2 funker vel kanskje bra? men spørs vel litt ann på hvor brannen er, og hvor stor den har blitt...
men så er vel co2 slukkerene ganske store, så å kjøre rundt med en sånn en ville vel kanskje ikke vert helt praktisk??

Ikke noe problem og få tak i små co2, men de koster som regel mer, funker egentlig dårlig hvis du ikke kommer helt "frem" til brannen.. ( kort rekevidde), og den er MEGET kald, så vil tru manifoiler osv vil slå seg veldig hvis du bruker mye av det..
 #362355  av sleeper

stianøverland skrev:orginalmanifolden er støpjern og det skal forholdsvis sinnsyke tempraturer før den slår seg. er værre med dp. og nedover

Mye varme er greit nok, men prøv og stå med en hageslange med vann på den når den er 1000 grader.. ( og vann er som regel ca 4-20 grader mens co2 er ca -70)
 #362356  av sleeper

mr2storbrua skrev:Hva med vannapparat da? Får man disse i små beholdere?

Et skum apparat er 94% vann og 6% skummveske.. Slukkeeffekten kan ikek sammenlignes..
 #362357  av lexusmann

Hvor får man kjøpt små skumapparater til bil?er medlem i NAF, og der har de bare en pulverslokker...
Sist redigert av lexusmann den 06 jul 2010 00:11, redigert 1 gang totalt.
 #362358  av mr2storbrua

sleeper skrev:
mr2storbrua skrev:Hva med vannapparat da? Får man disse i små beholdere?

Et skum apparat er 94% vann og 6% skummveske.. Slukkeeffekten kan ikek sammenlignes..
Kikket litt på nettet nå, var nok det jeg mente... Fant en passelig beholder for bil også, må nok ta den inn om vinteren da, siden den ikke tåler mindre enn 20 kuldegrader. http://www.tryggogsikker.no/html/806.html 699,- ink moms. En grei forsikring å ha for oss som ikke har "riktig" motor hvertfall. Forsikringsselskapet hadde vel kanskje begynt å lure når det hadde begynt å brenne ved at oljespruten hadde stått rett på turboen på en bil som ikke har turbo :roll:
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 23