Side 13 av 23

Re: StianØverland's 1991 MR2 3s-gte prosjekt

Legg innLagt inn:05 jul 2010 22:58
av stianøverland
det brant i bilen i dag. var oppe å hentet noen varer for jobben. kjørte litt hardt, og når jeg kom tilbake kom det mørk røyk opp fra motorlokket. åpnet opp og der var det en liten flamme på eksosbandasjen på downpipen. har akkurat byttet olje, så det nye filteret hadde løsnet å det hadde sprutet olje bort på dp'n å tatt fyr. GODT jeg fikk åpnet og slukket flammen så fort som jeg gjorde. ellers hadde hele bilen brent opp

Re: StianØverland's 1991 MR2 3s-gte prosjekt

Legg innLagt inn:05 jul 2010 23:08
av inzane2012
oioioi !! fikk noen store skader på bilen/motoren?? eller var det bare en "liten overflatisk" brann, om mann kan kalle det for det ??

Re: StianØverland's 1991 MR2 3s-gte prosjekt

Legg innLagt inn:05 jul 2010 23:15
av stianøverland
inzane2012 skrev:oioioi !! fikk noen store skader på bilen/motoren?? eller var det bare en "liten overflatisk" brann, om mann kan kalle det for det ??
det var bare en liten puslebrann :) heldigvis! men hadde jeg ikke gjort noe hadde nok alt brent opp

Re: StianØverland's 1991 MR2 3s-gte prosjekt

Legg innLagt inn:05 jul 2010 23:19
av inzane2012
stianøverland skrev:
inzane2012 skrev:oioioi !! fikk noen store skader på bilen/motoren?? eller var det bare en "liten overflatisk" brann, om mann kan kalle det for det ??
det var bare en liten puslebrann :) heldigvis! men hadde jeg ikke gjort noe hadde nok alt brent opp
godt å høre at det var hell i uhellet da, og at det ikke ble store skadene uttav det ;) kanskje jeg skal gå til innkjøp av ett sånt lite brannsluknings apparat til å ha i bilen i tilfelle uhellet skulle skje meg og ;)

Re: StianØverland's 1991 MR2 3s-gte prosjekt

Legg innLagt inn:05 jul 2010 23:24
av lexusmann
inzane2012 skrev:
stianøverland skrev:
inzane2012 skrev:oioioi !! fikk noen store skader på bilen/motoren?? eller var det bare en "liten overflatisk" brann, om mann kan kalle det for det ??
det var bare en liten puslebrann :) heldigvis! men hadde jeg ikke gjort noe hadde nok alt brent opp
godt å høre at det var hell i uhellet da, og at det ikke ble store skadene uttav det ;) kanskje jeg skal gå til innkjøp av ett sånt lite brannsluknings apparat til å ha i bilen i tilfelle uhellet skulle skje meg og ;)
Det har jeg også lurt på, ikke bare pga denne hendelsen(godt å høre det gikk bra), men leste et sted at det var veldig mange bilbranner i løpet av et år... :(

Re: StianØverland's 1991 MR2 3s-gte prosjekt

Legg innLagt inn:05 jul 2010 23:25
av stianøverland
ja det er nok ikke dumt. men ikke finn på å kjøpe et pulverapperat. kommer det pulveret i kontakt med metall, så er det metallet borte på et par dager. det ruster noe helt jævlig.

ja godt det ikke var mer. kan såvidt se at det har skjedd noe der :) men alltid skummelt med brann/bensin/olje

Re: StianØverland's 1991 MR2 3s-gte prosjekt

Legg innLagt inn:05 jul 2010 23:34
av sleeper
stianøverland skrev:ja det er nok ikke dumt. men ikke finn på å kjøpe et pulverapperat. kommer det pulveret i kontakt med metall, så er det metallet borte på et par dager. det ruster noe helt jævlig.

ja godt det ikke var mer. kan såvidt se at det har skjedd noe der :) men alltid skummelt med brann/bensin/olje

Det beste er nok og kjøpe et skum apparat.
Skummet er like korroderende for metall som pulver, men er betraktlig lettere og få vekk ved vask.. ( men husk og vask det av så fort som mulig)
Finnes vel kansje ikke noen KJEMPEBRA slukkemiddel for motorbrann.. men skum er nok det beste av de..

Re: StianØverland's 1991 MR2 3s-gte prosjekt

Legg innLagt inn:05 jul 2010 23:37
av inzane2012
ja, det hadde nok blitt skum ja :) er fullt klar over at pulver er noe skikkelig dritt...
co2 funker vel kanskje bra? men spørs vel litt ann på hvor brannen er, og hvor stor den har blitt...
men så er vel co2 slukkerene ganske store, så å kjøre rundt med en sånn en ville vel kanskje ikke vert helt praktisk??

Re: StianØverland's 1991 MR2 3s-gte prosjekt

Legg innLagt inn:05 jul 2010 23:44
av sleeper
inzane2012 skrev:ja, det hadde nok blitt skum ja :) er fullt klar over at pulver er noe skikkelig dritt...
co2 funker vel kanskje bra? men spørs vel litt ann på hvor brannen er, og hvor stor den har blitt...
men så er vel co2 slukkerene ganske store, så å kjøre rundt med en sånn en ville vel kanskje ikke vert helt praktisk??

Ikke noe problem og få tak i små co2, men de koster som regel mer, funker egentlig dårlig hvis du ikke kommer helt "frem" til brannen.. ( kort rekevidde), og den er MEGET kald, så vil tru manifoiler osv vil slå seg veldig hvis du bruker mye av det..

Re: StianØverland's 1991 MR2 3s-gte prosjekt

Legg innLagt inn:05 jul 2010 23:51
av stianøverland
orginalmanifolden er støpjern og det skal forholdsvis sinnsyke tempraturer før den slår seg. er værre med dp. og nedover

Re: StianØverland's 1991 MR2 3s-gte prosjekt

Legg innLagt inn:05 jul 2010 23:57
av mr2storbrua
Hva med vannapparat da? Får man disse i små beholdere?

Re: StianØverland's 1991 MR2 3s-gte prosjekt

Legg innLagt inn:06 jul 2010 00:00
av sleeper
stianøverland skrev:orginalmanifolden er støpjern og det skal forholdsvis sinnsyke tempraturer før den slår seg. er værre med dp. og nedover

Mye varme er greit nok, men prøv og stå med en hageslange med vann på den når den er 1000 grader.. ( og vann er som regel ca 4-20 grader mens co2 er ca -70)

Re: StianØverland's 1991 MR2 3s-gte prosjekt

Legg innLagt inn:06 jul 2010 00:01
av sleeper
mr2storbrua skrev:Hva med vannapparat da? Får man disse i små beholdere?

Et skum apparat er 94% vann og 6% skummveske.. Slukkeeffekten kan ikek sammenlignes..

Re: StianØverland's 1991 MR2 3s-gte prosjekt

Legg innLagt inn:06 jul 2010 00:10
av lexusmann
Hvor får man kjøpt små skumapparater til bil?er medlem i NAF, og der har de bare en pulverslokker...

Re: StianØverland's 1991 MR2 3s-gte prosjekt

Legg innLagt inn:06 jul 2010 00:10
av mr2storbrua
sleeper skrev:
mr2storbrua skrev:Hva med vannapparat da? Får man disse i små beholdere?

Et skum apparat er 94% vann og 6% skummveske.. Slukkeeffekten kan ikek sammenlignes..
Kikket litt på nettet nå, var nok det jeg mente... Fant en passelig beholder for bil også, må nok ta den inn om vinteren da, siden den ikke tåler mindre enn 20 kuldegrader. http://www.tryggogsikker.no/html/806.html 699,- ink moms. En grei forsikring å ha for oss som ikke har "riktig" motor hvertfall. Forsikringsselskapet hadde vel kanskje begynt å lure når det hadde begynt å brenne ved at oljespruten hadde stått rett på turboen på en bil som ikke har turbo :roll: