TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• toyota pikes peak loock 2x 5sgte...

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #423347  av MOTORSPORTHUSET

Jeg tenker og prøve og lage mere hester i motoren bak siden det er vanskeligere og spinne med bakjula en framhjula.
Tenker på 2.2bak og 2.0foran med gitt topp bak og turbotopp foran.
Trykket får di jo på likt uansett med en turbo. Håper di kan skille 50 hk pluss.
 #423348  av MOTORSPORTHUSET

Jeg tenker og prøve og lage mere hester i motoren bak siden det er vanskeligere og spinne med bakjula en framhjula.
Tenker på 2.2bak og 2.0foran med gti topp bak og turbotopp foran.
Trykket får di jo på likt uansett med en turbo. Håper di kan skille 50 hk pluss.
 #423356  av Holger

spent på å se hvordan dette kommer til å fungere :)
 #423370  av sleeper

sykoturbo skrev:Han mener vel 2,2 liter motor bak og 2liter foran som skal lades av en turbo så då skal dei få samme trykk.
Etter det jeg sjønner.

hehe, trur jeg må slutte og drekke midt i uka. :lol:
 #423372  av 3rlend

når du spinner er det vel ikke noe problem.
men hvordan blir det når du ikke spinner, og den ene motoren vil dra mye fortere en den andre?
blir det slik at bake dytter litt ekstra på til fremme?
 #423375  av ArildM

Hvordan er dette på biler med 4x4 hvor effektfordelingen er eksempelvis 40/60? Vil ikke dette bli noe av det samme? :oops:
 #423377  av Zepticon

ArildM skrev:Hvordan er dette på biler med 4x4 hvor effektfordelingen er eksempelvis 40/60? Vil ikke dette bli noe av det samme? :oops:
Nei, det blir langt fra det samme :D
Kort fortalt er forskjellen at på et slikt ssytem er det en motor, koblet til 4 hjul, mens her er det 2 motorer koblet til to forskjellige hjulsett.

På slike systemer med variabel kraft har du en diff som regulerer kraften etter at den har kommet ut av motoren. Disse systemene styres av hjulhastigheten på hver akse. Altså om forhjulene begynner å bevege seg fortere enn bakhjulene (eller bakjulene saktere enn forhjulene om du vil), så vil diffen sende mer kraft til de hjulene som går saktest. Om du feks ser på Audi sitt nye quattro system så skal det være enkelt å finne en beskrivende video på youtube.

Dersom man skiller dette over i to systemer, med to girkasser og to motorer, så får man ikke denne mekanisk styrte kraftfordelingen. Da vil motor 1 levere x hk tl forhjulene, og motor 2 levere y hk til bakhjulene, uavhengig av om de spinner eller ikke.
 #423380  av 3rlend

ja, i hodet mitt får jeg en følelse av at dette blir veldig dytt og dra i begge retninger når man ikke spinner?
begynner forhjulene å spinne, som de lett gjør med medium + utslag på rattet. hva skjer da? blir ikke å bare å skli voldsomt fordi (merk. kanskje, og dette er teori i mitt hode, så ikke drep meg :P )
fordi bak har mer feste og dytter bilen frem? sånn fwd på vinteren bare med jetmotor bak liksom.
 #423382  av Morten

ABS sensorer tilkoblet og traction control med spesifisert max tillatt slipp på fremhjulenes motor oppsett? Eventuelt begrense turtallsforskjellene i den retningen med kontroll algoritme som begrenser hastighets forskjeller mellom motorene?
 #423392  av MOTORSPORTHUSET

Ja da Morten har rett. Det finnes flere muligheter og løse problemet på.
Men det hadde vert rått og finne ut hk forske,len motorene sån sikra trenger for og oppføre seg meget likt rett frem på asfalten.

Men di vil vel spinne uansett med 5-6hundre hester i hver med 195 4515dekk.:):)
Kan jo og ha dekk med bedre feste på forhjulene.
Dette blir moro og teste ut..:):)
 #423394  av Noxan8

du kan vel ikke ha sykkel dekk på et sånt rått bygg?? :shock: :shock: :mrgreen:
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 29