ArildM skrev:Hvordan er dette på biler med 4x4 hvor effektfordelingen er eksempelvis 40/60? Vil ikke dette bli noe av det samme? 
Nei, det blir langt fra det samme
Kort fortalt er forskjellen at på et slikt ssytem er det en motor, koblet til 4 hjul, mens her er det 2 motorer koblet til to forskjellige hjulsett.
På slike systemer med variabel kraft har du en diff som regulerer kraften etter at den har kommet ut av motoren. Disse systemene styres av hjulhastigheten på hver akse. Altså om forhjulene begynner å bevege seg fortere enn bakhjulene (eller bakjulene saktere enn forhjulene om du vil), så vil diffen sende mer kraft til de hjulene som går saktest. Om du feks ser på Audi sitt nye quattro system så skal det være enkelt å finne en beskrivende video på youtube.
Dersom man skiller dette over i to systemer, med to girkasser og to motorer, så får man ikke denne mekanisk styrte kraftfordelingen. Da vil motor 1 levere x hk tl forhjulene, og motor 2 levere y hk til bakhjulene, uavhengig av om de spinner eller ikke.