Side 15 av 36

Legg innLagt inn:12 okt 2007 21:02
av sindrejl
Marcus skrev: Men så er det jo også slik at jo kaldere luften er, jo mindre blir spool-upen? Har hørt fra noen som prøvde med/uten IC så falt laggen fra 5 til 3 tusen, ganske drastisk nedgang. Problemet er jo bare at det kanskje blir mye jobb for veldig liten gevinst hvis man skal utvide kjølesystemet enda mer?
Om man har mye lag i systemet pga IC'en spørs helt hvordan det er bygget. Hadde nokså knølete system på st205'en, den spoolet opp på maks trykk ved rundt 3-3500 og hadde så og si ingen turbolag. Her har turbotype, motortype, og hvordan systemet er bygget alt å si.
FireWalk skrev: 4. Vann/metanol innsprutet har ingen invirkning på spoolupen på turboen.
marcus skrev: Hvor mye koster ett slik opplegg? Og hvor får jeg kjøpt det?
Og hva er det det egentlig hjelper på? Kun generell nedkjøling av motor og olje?
Vann/metanol innsprutet sørger vel for høyere oktantall og gjør at man kan kjøre langt mer aggressiv tenning uten å få knocking :) Gir med andre ord meget rå respons.

Legg innLagt inn:12 okt 2007 21:09
av FireWalk
OPPDATERING:

Får legge inn noen bilder av motor rom og datasprut m.m etter at jeg fikk igjen bilen fra bjørnstad bil.

Regningen kom på 64000 kr, men nå er iallefall motoren 100%! ;)
Merker at den er betydelig kvikkere nå enn orginalt.

Legger ved noen bilder av turen opp for å hente bilen, og av motor rommet og nytt sprut. Har fått nøstet opp i lednings rotet også nå så nå ser det litt mer overkommelig ut. :)

Legg innLagt inn:12 okt 2007 21:16
av Marcus
Husker ikke akkurat antall RPM den gikk ned fra, men det gjaldt mr2 og jeg ble fortalt at kald luft hjalp MYE. Noe jeg trodde på, men ikke var klar over at det hadde såpass stor effekt.
Så det jeg lurte på var hvor mye man skal legge i å bygge ut IC enda mer enn hva du har gjort, for å oppnå enda bedre reaksjon?

Legg innLagt inn:12 okt 2007 21:19
av FireWalk
Mer bilder:

Legg innLagt inn:12 okt 2007 21:21
av FireWalk
Som sindrej skrev, vann/metanol innsprut er primært for sikkerheten sin skyld. så lenge vannet sprutes inn minker sjansen for tenningsbank. Samtidig kjøles innsugsluften ned yttelgiere etter IC, noe som kan gi en gevinst i form av økt effekt (kaldere luft). Videre vil motoren bli steamet innvendig, så man fjerner hotspots før de forekommer, og holder motoren fin og ren innvendig.

Flere bilder:

Dyno chart:

Legg innLagt inn:12 okt 2007 21:21
av FireWalk
Målte forøvrig eksos støyen min i dag. 105 dB /v 4000 rpm!!! :shock: huff..

Legg innLagt inn:12 okt 2007 22:09
av sleeper
FireWalk skrev:Målte forøvrig eksos støyen min i dag. 105 dB /v 4000 rpm!!! :shock: huff..

hehe.. jeg greide 113 på 4500 med min.. :roll:

Legg innLagt inn:12 okt 2007 22:10
av FireWalk
sleeper skrev:
FireWalk skrev:Målte forøvrig eksos støyen min i dag. 105 dB /v 4000 rpm!!! :shock: huff..

hehe.. jeg greide 113 på 4500 med min.. :roll:
huff.. og jeg syntes min bråker?? står 91 dB i vognkortet... Så får vel et problem om jeg blir stoppa og dem skal måle støy.. :?

Legg innLagt inn:12 okt 2007 23:01
av FireWalk
Men over til prosjektet:

Har fått gjort det meste av opprydding i motor rommet nå, fått på nytt bensinsystem og turbo. Har smidde stempler liggende, og HKS kammene er på vei.

Så da blir det som skal gjøres i vinter følgende:

- Få inn Smidde stempler og råder.
- Få på HKS kammer og kamdrev
- Modifisere forskjermer litt
- bredde bilen fra side inntak og bakover.
- flytte lyktene litt lenger ut på hver side.
- Få på TRD vingen
- Hellakkere bilen
- Fikse div skader på felgene + lakkering av dem
- Lakkere interiør
- Få på Nytt skinn på seter og i dører.

Når våren kommer blir det å ta en rask dyno justering for å få finkalibrert motoren med nye kammer. 8)

Legg innLagt inn:13 okt 2007 00:48
av oleb
Ser ut som at Markus får en meget farlig konkurrent om tittelen Norges råeste Mr2 :twisted:

Legg innLagt inn:13 okt 2007 10:34
av sindrejl
hehe rått :twisted:

Legg innLagt inn:16 okt 2007 03:46
av FireWalk
Tviler sterkt på jeg kommer til å nærme meg slike ekstreme greier som Markus har, men lysten og viljen til å forbedre er jo der hele veien så vi får se hvor det ender.

Tok en liten økt på bilen i dag. Fikk gjort følgende:

1. Dobbeltsjekket at T-vis forblir disablet. (er bare å Nappe ut vakumslangen fra actuator klokka og blende den igjen så står tvisen åpen hele tiden). Iallefall på 3S-GTE. på GE er det muligens omvendt (?).

2. Koblet til igjen vann/metanol innspruten. Denne aktiverer på 0,9 bar ladetrykk.

3. La opp bryter i vanntanken og diode i dashbordet som lyser når væske nivået i tanken er lavt.

4. Koblet opp diode i dashbordet som indikerer når vann/metanol blanding blir sprutet inn. (Mest for å ha en indikasjon på at det faktisk fungerer som det skal, og for å kunne overvåke NÅR det aktiverer med tanke på ladetrykk).

5. koblet opp kalibrerings bryter og diode for feilkode indikering til Innovate LC1 wideband lambda kitet.

Så nå har jeg full oversikt over alt. Laget til alt slik at det ble veldig diskret.

Legg innLagt inn:16 okt 2007 07:15
av CelicaTurbo
Jeg mener det skal fungere å blende t-vis for å holde den åpen ihvertfall, men vær obs på at om dette virkelig er problemet så kan du nå plutselig gå magrere på turtall ;)

Legg innLagt inn:16 okt 2007 12:04
av FireWalk
CelicaTurbo skrev:Jeg mener det skal fungere å blende t-vis for å holde den åpen ihvertfall, men vær obs på at om dette virkelig er problemet så kan du nå plutselig gå magrere på turtall ;)
Bare dobbelt sjekket, den er mappet med T-vis blendet igjen :-) Dvs, kontakten ute, men går for det samme egentlig. Den bruker den tanken for å lage vakum som får actuatoren til å åpne spjeldet der. Men går for det samme om man napper ut kontakta eller blender igjen slangen.

Eller begge deler.. :P

Legg innLagt inn:16 okt 2007 22:29
av FireWalk
har vært litt plaget med for høy eksos temp på bredbåndslambdaen. Får timing error pga det blir for varmt og dermed gir den unøyaktig avlesning. Satte på en heatsink bung og satte sensoren nedi. Dette hjalp mye på temperaturen. Men var noen porter på den som måtte stå mot eksosen og det var ikke så lett å få strammet den nok til at den stod slik, ikke hadde jeg skiver som passet heller så da måtte jeg improvisere med en salig latmannsarm. :-)