TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2 MK1 AGTE

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #397586  av MR2i

Satte inn RC 660 dysene i dag. Gjorde en rescale fra 182 som satt i fra før, til 660 nå. Sendte programmet inn i ECU.
Nå får jeg ikke motoren til å gå omtrent. Skyter i eksosen, ingen ren tomgang.
Kun pga dyser og rescale? Hmm.. ingen logikk..
 #397624  av MR2i

Tror jeg har funnet ut av det. Når man satte dysestørrelse og tok calculate, endret tidsenheten seg for åpningstid per mikrosekund. Den ble da satt så lav, at det ble knapt åpningstid på dysene. Endret fra 11 til 25, ble det litt mer liv i sakene. Skal fortsette litt mer i morgen så det blir såpass at man får kjørt til dit jeg skal ha den på rullende landevei.

Satte på 38 som jeg hadde før, og da røykla jeg området av eksos. Hehe.. ikke bra.. fikk i hvertfall fet nok blanding..
 #397711  av MR2i

Nytter ikke å få bilen til å gå med dysene jeg kjøpte.

Må nok krype til korset og kjøpe nye dyser. "Kalkulatoren" jeg brukte for å beregne dyser, må være feil. Enda jeg testet 2 ulike. "350 hk, da trenger du 660 dyser".

Emeralds programvares utregning når jeg matet inn 660cc dyser ved 3 bar var nok til 496 hk står det... Testet å taste inn 440cc ved 3 bar, og fikk da 307 hk..

Noen som KAN dette? :)
 #397714  av MR2i

Googlet litt og fant denne hos Motec:

What size will you need?

The engine power divided by the number of cylinders, gives you hp/cylinder.
As a rule of thumb you will need 5.5 cc fuel per hp.

For example a 600 hp eight cylinder engine requires an injector flow of at least
600/8 x 5.5 = 412 cc/min per injector.

350hk 4 cyl skulle da bli 350 / 4 x 5,5 = 481cc.

Hvis jeg er snill og tar ut "kun" 270 hk (som jeg vet holder til 0-100 på 4,3 sek) skulle tallene bli:

270 / 4 x 5,5 = 371 cc.
Originale 4AGZE dyser er på 365cc. Men ble levert med kun 165 hk som maks??

Hmm.. merkelige regnestykker.. hvor er egentlig feilen?
 #397717  av MR2i

Tester ny kalkulator:

Power: 350 horespower
Number of injectors: 4
BSFC: 0.65
Duty cycle: 0.85

This combination will require 702 cc/min injector (66.9 lbs/hour)

Select the number of injectors you are using(generally 1 per cyclinder).
Select the approximate BSFC of your car. Brake Specific Fuel Consumption is the amount of fuel, per hour per horsepower, that an engine consumes. Non turbo engines are generally around 0.5 BSFC, while turbocharged engines are generally around 0.65.
Select either your horsepower rating or your injector size. Injector sizes are in cc/min.
Specify the duty cycle the injectors will be run at. 0.8 - 0.85 should be your goal at full boost and maximum engine speed. Higher duty cycle and your injectors can overheat, flutter, and all sorts of other nasty things.
Click the button, and your maximum horespower or your required injector size will be calculated.
 #397719  av MR2i

Utrolig... :?:

Hvem skal man egentlig stole på? Fra 481 til 702 som "rett svar"?
 #397722  av MR2i

Og nå fant jeg denne:
formula.jpg
formula.jpg (34.34 kiB) Vist 508 ganger
De tar eksemplet fra 4AGE:

4 x 182 / 5 * 0,85 = 123,76 Hk (Noe som stemmer brukbart)

Hmm.. 365cc fra 4AGZE da..?

4 x 365 / 5 * 0,85 = 248,2 hk...
ble ikke 4AGZE levert med max 170 hk? Mye å gå på der...

Prøver å legge inn 660-dysene i den formelen der...
4 x 660 / 5 * 0,85 = 448,8 hk..
Ikke rart jeg ikke får bilen til å gå noe pent.. :?

Jeg har de 4AGZE-dysene liggende.. kjøre en rens på de og bruke de inntil videre..
Synes egentlig bilen gikk bra på de pinglete 182cc dysene...
 #397732  av donk2k

Er nok litt forskjellige faktorer med på å påvirke utregningene her. BSFC: 0.65 er noe med hvor nye bensin som går med per hk eller noe sånt. Kan også regnes med 0.6-0.55 her. Noe som gjør "behovet" for Dysestr. noe mindre.
Duty cycle: 0.85 betyr at du max vil benytte 85prosent av kapasiteten til Dysene for å gi ønsket hk. Andre formler bruker her feks 100 prosent, Hvilket er litt ugunstig. Du bør ha litt fuel å gå på. Over til dysene dine: du må enten ha dårlig sprut eller dårlige dyser. Mange som kjører en del større dyser uten problemer.
 #397737  av MR2i

donk2k skrev:Er nok litt forskjellige faktorer med på å påvirke utregningene her. BSFC: 0.65 er noe med hvor nye bensin som går med per hk eller noe sånt. Kan også regnes med 0.6-0.55 her. Noe som gjør "behovet" for Dysestr. noe mindre.
Duty cycle: 0.85 betyr at du max vil benytte 85prosent av kapasiteten til Dysene for å gi ønsket hk. Andre formler bruker her feks 100 prosent, Hvilket er litt ugunstig. Du bør ha litt fuel å gå på. Over til dysene dine: du må enten ha dårlig sprut eller dårlige dyser. Mange som kjører en del større dyser uten problemer.
Nja.. det er RC Engineering dyser.
http://www.raceinspired.com/p-22033-rc- ... -0660.aspx

Og Emerald K3 ECU
http://www.emeraldm3d.com/em_k3.html

Begge burde være av de bedre slagene. Mulig jeg ikke kan softwaren bra nok. Det er mulig.. Men motoren gikk perfekt med 182cc dyser. Altså er alle instillingene mtp givere, tenning osv korrekt.
Endret kun dyser, gjorde omskalering fra 182 til 660 dyser, og da gikk bilen helt ræva. Måtte da endre MicroSeconds Per Bit (MSPB) som automatisk ble satt til 11 ved skaleringen, opp til 25 (sto på 37 på 182cc) som gjorde at bilen gikk i det minste på tomgang.
For meg virker det som om man ikke får nøyaktig nok puls på bensinen pga tiden dysene er åpne er såpass kort tid...

Liksom kapasitet til 450 hk på 1600cc motor? Hehe..

Men jeg får takke meg selv for missen.. for jeg burde ha søkt på hva andre har brukt på sine 4AGTE-motorer. For de er jo i daglig bruk, i steden for å stole på kalkulatorer på nett..

Btw har jeg blitt en jævel på å bytte dyser på 4AGE. Brukte 20 min på å bytte de nå.. :)
 #397793  av MR2i

Dette går rett og slett ikke bra.

Satte inn originale dyser igjen. Satte inn gamle map-fila som jeg kjørte med i helga.. får ikke bilen til å gå igjen. Lugger, skyter i eksosen.. helt tullete..

Byttet tilbake til original ecu.. går fortsatt ikke!! :(
Har jo kjørt hele sommeren med det...

Fatter ikke hva som har skjedd... Begynner faktisk å gå lei...
 #397794  av MR2i

MÃ… nesten ha skjedd noe med dysene.. eneste som er fysisk gjort med bilen..
 #397805  av Lørnings

Må holde motet oppe nå! Du er jo så nære! Sykt mye bra arbeid som er lagt ned=) Sikker på at dysene er riktige for emeralden (høy-lav ohm?) Det ville isåfall forklart hvorfor det ikke virka.. Eventuellt bare lei en henger å få kjørt den til noen som kan mappe emerald! ECU'en burde i teorien ikke ha noe problemer med å kjøre de dysene, de er jo ikke så store.. =) Lykke til videre!! Vi følger med selv om vi ikke sier så mye :wink:
 #397807  av ArildM

+1 på den :) Føler liten trang til å bidra når jeg ikke har peiling på dysestørrelse osv. Håper du får til dette Dag :)
 #397815  av MR2i

Kom til å tenke på at ene dysa kunne jeg flytte i lengderetning. Altså opp-ned i mellom fuelrail og dyseåpning i toppen. Kan vel aldri bli skikkelig tett da?

Men som Lørnings skriver; synes det er rart ikke Emeralden fikser de dysene.
Jeg fikk mail av Dave Walker som sa at på 285 hk bruker de 440 dyser ved 4 bar. Dersom jeg skulle ha 3 bar, så måtte jeg legge på 20%. Det vil gi 528cc dyser. Og det er jo ikke SÅ langt unna. (Programmet til ECU sier at 440cc ved 4 bar holder til 400 hk)

http://www.rceng.com/Peak-Hold-Injector ... P57C5.aspx

Og siden man kan kjøre de så lavt som 2 bar, så vil det si 20% til på det, som gir 633 cc. Men om jeg følger programmet for ECU så skal 660 dyser på 2 bar gi maks effekt 431 hk..

Nei, det er noe veldig rart.. Men det er urovekkende at ikke motor gikk med originale dyser og original ECU..
Jeg låner de nye tetningene fra RC dysene, bare for å se om jeg får normal gange på bilen igjen...

Bare ikke noe har skjedd med selve motoren.. *grøss*
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 29