TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• toyota pikes peak loock 2x 5sgte...

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #423395  av 3rlend

Morten skrev:ABS sensorer tilkoblet og traction control med spesifisert max tillatt slipp på fremhjulenes motor oppsett? Eventuelt begrense turtallsforskjellene i den retningen med kontroll algoritme som begrenser hastighets forskjeller mellom motorene?
Kunne da ikke jeg lukte :P
 #424110  av bjornalf

3rlend skrev:ja, i hodet mitt får jeg en følelse av at dette blir veldig dytt og dra i begge retninger når man ikke spinner?
begynner forhjulene å spinne, som de lett gjør med medium + utslag på rattet. hva skjer da? blir ikke å bare å skli voldsomt fordi (merk. kanskje, og dette er teori i mitt hode, så ikke drep meg :P )
fordi bak har mer feste og dytter bilen frem? sånn fwd på vinteren bare med jetmotor bak liksom.

hestene bak vil bli fordelt forover slik at det er likt mellom begge ved pådrag slik jeg ser det.

di ekstra 50 bak vil hjelpe dem 50 mindre forran å dra så vil nok bli sånn 25 på hver :) med feste da.

som å dytte en moped med lettmotorsykkel :)
 #424112  av sleeper

Dette stemmer KUN når ingen av hjula spinner. Er ingen samenkobling av motor foran og bak, så hvis forhjula spinner og bakhjula har grep vil jeg gjette at den blir som og kjøre en dragster på fullt pådrag i sving.. ( slicks bak og skinnies som ikke gir noe grep foran. )

Men det problemet løser seg rimelig enkelt med litt avansert traction controll.
Ville satt det opp slik at traction controll stoppet forhjulene fra og spinne med mindre bakhjulene spinner, dermed så får du ikke hjulspinn før bakhjulene spinner, og da er det jo bare greit at forhjulene spinner for og kunne drifte litt og..

Egentlig ikke så vanskelig og sette opp.
bjornalf skrev:
3rlend skrev:ja, i hodet mitt får jeg en følelse av at dette blir veldig dytt og dra i begge retninger når man ikke spinner?
begynner forhjulene å spinne, som de lett gjør med medium + utslag på rattet. hva skjer da? blir ikke å bare å skli voldsomt fordi (merk. kanskje, og dette er teori i mitt hode, så ikke drep meg :P )
fordi bak har mer feste og dytter bilen frem? sånn fwd på vinteren bare med jetmotor bak liksom.

hestene bak vil bli fordelt forover slik at det er likt mellom begge ved pådrag slik jeg ser det.

di ekstra 50 bak vil hjelpe dem 50 mindre forran å dra så vil nok bli sånn 25 på hver :) med feste da.

som å dytte en moped med lettmotorsykkel :)
 #424262  av MOTORSPORTHUSET

sleeper har helt rett. 600hk bak og 50 foran blir 650hk ikke 550. enkelt og greit.

monster motorsport har kjørt flere år me 2 motorer i pikes peak. i 95 vant di med escudoen.

jeg vil aldri få problem med at bakjul spinner mer en forhjul. kun motsatt.

men jeg har forandret planene litt. jeg skal bruke 2 turboer en foran og en større bak.
immelom disse blir et rør med spjeld. det er åpnes opp til et vist trykk slik at turboene tar igang på likt uansett.
og blir stenkt på tidspunktet det jeg vil at motoren bak skal ha mere trykk.
jeg skal og lage no tracksionkontroll opllegg som gjør at motor foran ikke kan ha mer turtall.

jeg har komt lengre nå. men det er på facebook. roger håland.
 #424289  av ArildM

Hadde ikke noe problem å finne deg jeg. Bare å søke på navnet, når man gikk inn på profilen lå det et stort bilde av Celicaen der 8)
Fortsatt helt rått dette :mrgreen:
 #424314  av MOTORSPORTHUSET

Løsningen min ligger i ladetrykket. På motoren foran.
Ikke tenningskutt eller fuelcut. Da vil det jo høres ut som bilen bare kjører rundt og fusker når den spinner foran.

Altså jeg vil få ladetrykket til og senke seg foran når motor foran har mer turtall en motor bak.
Med andre ord blir motor foran variabel i hk i løpet av hele kjøringa..
Eks i 100kmt yter den erks 350hk og i 230km yter den 600.

Hvordan jeg skal klare dette...:

Dette er altså med 2turboer.

Ladetrykket blir stryrt av el ventil fra autronic via pulser 12 volt av og på.

Kutter man ledningen til denne er trykket minimalt
Har man konstant strøm er trykket fult

Motorer blir eks bremset begge 2 bar trykk.600hk hver.

Jeg skal ta og brudde ledningen til reguleringa foran inn i en dubedings. jeg skal lage.
Denne skal gjør at når motor foran har mer turtall blir ledningen brudda og ladtrykket senker seg til turtallet blir likt igjen.

Alle med til nå??

Den skal jeg lage slikt grovt sett.

2turtellere.. 2 visere.. I enden av viserene er kontaktpunktet.. Når turtallet drar ifra på den ene turtelleren brytes punktet og ladetrykket detter... Helt til turtellerene er like og ladetrykket hentes igjen..

Dette er grovft kun for og forklare..

Mer invikla blir den ene skiva en halmåne for og ikke miste kontaktpunktet andre veien..
Med litt justering i mellom disse kan man eks og la ladetrykket komme eks200rm senere foran en bak for og få bilen overtstyrt...under drifting..

Dette funker kun når man spinner for vis dekka får lik hastighet og grep foran og vil den gå med laft ladetrykk foran og høyt bak.. Da må man ha kontaktpunktet på samme turtall..

Noen saom følger tankene mine?.? Hhehe
 #424331  av sleeper

Hm.. MEGET tungvindt og kronglete løsning syntes nå jeg.. Hvorfor ikek heller bruke autronicen til og justere alt dette?
Ingen problem og bruke en av de 3 high speed input signalene til og fortelle sprutet foran hvor fort bakhjula går, og på den måten få sprutet foran til og justere turbotrykk i forhold til hastighetforholdet bak\forhjul.
 #424339  av ArildM

Hørtes komplisert ut, fulgte ikke tankegangen din helt, men du får det vel til :D
 #424367  av Roye

Er det ikke bare å ha en simpel justeringsventil for wastegate til hver motor ved rattet så kan man stille de inn etter om man vil ha mere eller mindre drag fra hver motor?
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 29