Side 15 av 15

Re: Prosjekt MR2 Mk3 (Silver Duke)

Legg innLagt inn:05 sep 2025 07:12
av ArildM
Takk for det, fikk skryt på verksted ang standen på bilen :)

Re: Prosjekt MR2 Mk3 (Silver Duke)

Legg innLagt inn:24 sep 2025 19:56
av ArildM
Note to self: Stock 2zz clutch kit:
https://www.amazon.com/Aisin-CKT-070-Cl ... B00NFJI52S
PS: Ikke kjøp jallaclutch <3

Letta svinghjul ala det jeg hadde i SW20:
https://www.ebay.com/itm/202887119271

Re: Prosjekt MR2 Mk3 (Silver Duke)

Legg innLagt inn:03 okt 2025 13:29
av ArildM
Aisin 2zz clutch, plate og utløserlager på vei. Vistnok bare trykkplaten (?) som er annerledes på 2zz, noe som bør stemme, siden den strengt tatt ikke har mer moment eller noe annet som skulle tilsi at man trenger en heftigere clutch.

Fikk endelig tatt en kikk på den elektriske servoen.
Ref innlegget til Paul Hibbs er elservoen superenkel å fjerne og inspisere.
https://www.spyderchat.com/threads/ps-l ... st-1226761

3 12mm bolter, en 17mm hydraulikk-kobling, returslange og 3 kontakter.
Selve innmaten i pumpa skal vistnok være utsatt for å pakkes igjen av støv fra børstene, vil ikke si det var mye i min, men så er bilen gått veldig lite også. Blåste rent det som var, satt på plass beskyttelseskoppen og satte sammen pumpa. Bytta samtidig til Ravenol sin E-phf "veske". Den var helt blank i farge, noe som stemmer med det jeg har sett på andre videoer av tilsvarende veske (feks Nissan sin E-PHF veske). Det som kom ut var tilnærmet sort.
Har det noe å si? Tja, kanskje? Makk kan sikkert gi fasitsvar, jeg vil tro den kunne ha gått livet ut slik som alle andre brukstoyotaer uten å bytte, men var godt å ha det gjort på en entusiastbil :)

Bilder til deres glede:

Re: Prosjekt MR2 Mk3 (Silver Duke)

Legg innLagt inn:03 okt 2025 14:01
av Makk
Helsvart olje skal en kun ha fra et bytte på dieselmotorer :lol:

Det du ser på er avrenninga fra røret, når olje samler seg i større mengde, som i trauet der så går det mindre lys gjennom den, og den blir "svart" uten å egentlig være det, er bare fordi olje, spesielt brukt ikke slipper gjennom lys noe særlig.

Lys under boksa med kraftig LED, således kan man se etter småpartikler f,eks.

Oljen gulner fordi det blir metallavleiringer i den etter alle disse årene, oksidasjon.

Så ikke halvgale ut den oljen, men pga det systemet der er som det er, så er et bytte en smart ting det.

Det virkelig farlige er melkete eller grå konsistens, for det betyr fukt/vann/kondens.

Hydraulikkvæsken du har på der er nok bare ikke tilsatt fargestoffer, helt blank å fin er nice det :D

Re: Prosjekt MR2 Mk3 (Silver Duke)

Legg innLagt inn:03 okt 2025 18:55
av ArildM
Takk for innspill fra eksperten :D Hehe, joda der snakker du svart :lol:
Denne var nok absolutt ikke det, tok en prøve først og den var som du sier mørk, men ikke svart. Ser mye sortere ut i boksen som du sier. Viste ikke det ang gulning av olje, da gjør det veldig fornuft at den gulner over tid.

Helte alt i tanken for spillolje, så jeg orka ikke ta noen nærmere inspeksjon. Vrei bare på rattet med tenninga av og bilen på liften, så var det veldig grei skuring å få bytta veske. Bare å passe på at beholderen ikke går tom. Ser noen tjoner med å tømme beholderen for servoveske med vakumpumpe eller kjøkkenutstyr, men det må jaggu være en tungvindt måte å gjøre det på.

Vesken var transparent og ikke grå som du sier, så Toyota har nok (nok en gang) konstruert noe ganske så skuddsikkert. Eneste jeg har sett er noen UK biler der hardlines ruster opp og begynner å lekke :lol: Er vel noenlunde samme system på SW20? Kan aldri huske å ha gjort noe med servoen der. Eneste "trikset" der er vel å slå av og på tenninga noen gang hvis den henger seg? Det har jeg derimot ikke hørt har vært noe problem på Mk3.

På Caldinaen var den rød og fin, så vanlig atf olje der, må ha vært byttet nylig.
På Raven fant jeg ikke beholderen, for den har elektrisk servo :mrgreen: