Side 147 av 288
Re: Morsomme, stilige og idiotiske annonser -tråden
Legg innLagt inn:22 apr 2014 20:14
av ArildM
Er det ikke pga at den er importert som flyttegods, altså bil man har fått importert til Norge når man flyttet hit fra flere år i utlandet? Synes å huske at alle slike biler ble importert på 1942 reglene i en periode?
Re: Morsomme, stilige og idiotiske annonser -tråden
Legg innLagt inn:22 apr 2014 21:24
av magnesmurf
Kan godt være at det har noe med saken å gjøre. Aldri hørt om at de ikke skrev hk på "flyttebiler", men skal ikke helt se bort fra det.
Re: Morsomme, stilige og idiotiske annonser -tråden
Legg innLagt inn:22 apr 2014 22:20
av Myklebust
Re: Morsomme, stilige og idiotiske annonser -tråden
Legg innLagt inn:23 apr 2014 08:09
av ArildM
Dette er hva jeg kunne finne ut om emnet:
Det er kun biler som toll- og avgiftsfritt ble innført som flyttgods som har et vist fritak fra tekniske krav.
Disse bilene trenger, med noen unntak, kun å oppfylle kjøretøyforskriftene fra 1942.
Muligheten til toll- og avgiftsfri inførsel av biler som flyttegods opphorte 1.jan. 2002.
Alt som etter det blir kallt "flyttegods" er formelt en vanlig import i forbindlse med at eieren flyttet til Norge. Teknisk må bilen da oppfylle samme krav som alle andere biler, dvs. ingen spesielle fritak.
Eneste mulighet som ennå står igjen med en avgiftsfri inførsel og fritak fra tekniske krav er "arvegodsbiler".
Her gjelder i prinsippet samme forutsettninger som det gjalt for flyttegodsbiler, bare at eieren ikke flytter til Norge, men er avdød og en person i Norge har arved kjøretøyet.
Dvs. arvelater må ha bodd min. 5 år i utlandet, han må ha hatt bilen min. 1 år, arvetaker har ikke lov å selge bilen før om 2 år, ....
Så dette er biler som er tatt med som flyttegods til norge før 2002, da reglene ble endret slik at bilen måtte importeres vanlig

Re: Morsomme, stilige og idiotiske annonser -tråden
Legg innLagt inn:23 apr 2014 12:57
av magnesmurf
ArildM skrev:Dette er hva jeg kunne finne ut om emnet:
Det er kun biler som toll- og avgiftsfritt ble innført som flyttgods som har et vist fritak fra tekniske krav.
Disse bilene trenger, med noen unntak, kun å oppfylle kjøretøyforskriftene fra 1942.
Muligheten til toll- og avgiftsfri inførsel av biler som flyttegods opphorte 1.jan. 2002.
Alt som etter det blir kallt "flyttegods" er formelt en vanlig import i forbindlse med at eieren flyttet til Norge. Teknisk må bilen da oppfylle samme krav som alle andere biler, dvs. ingen spesielle fritak.
Eneste mulighet som ennå står igjen med en avgiftsfri inførsel og fritak fra tekniske krav er "arvegodsbiler".
Her gjelder i prinsippet samme forutsettninger som det gjalt for flyttegodsbiler, bare at eieren ikke flytter til Norge, men er avdød og en person i Norge har arved kjøretøyet.
Dvs. arvelater må ha bodd min. 5 år i utlandet, han må ha hatt bilen min. 1 år, arvetaker har ikke lov å selge bilen før om 2 år, ....
Så dette er biler som er tatt med som flyttegods til norge før 2002, da reglene ble endret slik at bilen måtte importeres vanlig 
Skulle vært artig å lese de reglene litt nærmere.
Muligheten for å lage TRD replica som går noe inni hel******* av den turbobilen hadde vært spennende

Re: Morsomme, stilige og idiotiske annonser -tråden
Legg innLagt inn:23 apr 2014 13:07
av Zepticon
magnesmurf skrev:
Skulle vært artig å lese de reglene litt nærmere
De regnes som pre1971 biler juridisk sett, og kan derfor hotroddes
Ellers er det jo abre å lese:
Kjøretøyforskriften anno 1942 (3.01 MiB) Lastet ned 104 ganger
Re: Morsomme, stilige og idiotiske annonser -tråden
Legg innLagt inn:23 apr 2014 20:44
av inzane2012
interiørmessig såg jo den turbo mr2'en helt rævva ut da, senterkoppen på rattet var jo trykt inn, svært gapandes hål i midtkonsollen, mangler girkule... Og så var det motoren, som såg rimelig sliten ut... Jeg hadde vert skeptisk til å kjøpt den om jeg ikke hadde planer om en full overhaling... Men iom at det er en orginal turbo utgave så er jo potensialet ganske stort da

Re: Morsomme, stilige og idiotiske annonser -tråden
Legg innLagt inn:23 apr 2014 22:35
av magnesmurf
Er jo vognkortet og chassie som er verdt noe. Om prisen er ikke så ille, med tanke på hva man kan får gjort med bilen. Men ja, den trenger en full restaurering. Som tidligere nevnt, hadde vært artig å bygge en trd2000gt replica med turbomotor som gikk fælt. Uten at biltilsynet kunne lage noe problem

Re: Morsomme, stilige og idiotiske annonser -tråden
Legg innLagt inn:24 apr 2014 07:51
av Myklebust
Ser ikkje en totalrestaurering her. Interiøret er fiksa på entotre: nytt ratt, ny 2DIN-spiller og ny girkule. Motoren kan jo vere dårlig, men trenger sikkert berre en storservice i første omgang. Mangler intercooleren? Utseendemessig ville eg ikkje gjort for mye med denne.
Syns forøvrig at widebodykittet frå TRD ødelegger formene på bilen

Re: Morsomme, stilige og idiotiske annonser -tråden
Legg innLagt inn:24 apr 2014 11:00
av ArildM
Totaloverhaling? Da er du jaggu kresen

Lakken og utvendig ser den jo fin ut, interiøret, joda sånn utfra bildene ser det jalla ut, men få inn en dobbel din, originalt ratt og en girkule så er du jo stort sett der med interiøret. Pluss en grundig rens da

Motoren ser skitten ut, men det er ikke gull alt det som skinner heller

Re: Morsomme, stilige og idiotiske annonser -tråden
Legg innLagt inn:24 apr 2014 21:04
av Myklebust
Re: Morsomme, stilige og idiotiske annonser -tråden
Legg innLagt inn:24 apr 2014 21:48
av magnesmurf
ArildM skrev:Totaloverhaling? Da er du jaggu kresen 
Lakken og utvendig ser den jo fin ut, interiøret, joda sånn utfra bildene ser det jalla ut, men få inn en dobbel din, originalt ratt og en girkule så er du jo stort sett der med interiøret. Pluss en grundig rens da 
Motoren ser skitten ut, men det er ikke gull alt det som skinner heller 
Ja, er kresen
Tenkte en renovering uten at nødvendigvis ALT må tas
Hadde nok fokusert på interiør og det tekniske. Den ser bra nok ut utvendig. Men hadde nok plukket ut motoren og forsikret meg om at den var i orden. Evt oppgradert litt når den først er ute. Interiøret trenger en skikkelig oppfreshing.
Poenget var at fordelen med 1942 reglene gjør at man kan gjøre stort sett alt man vil med bilen. Og prisen er riktig utfra tilstanden på bilen.
Å bruke totalrenovering var kanskje litt feil ordbruk. Men når man skal ta så mye teknisk, interiør og kanskje litt rust nærmer man seg en full overhaling av bilen, selv om man ikke må reparere hver eneste del, må man plukke halve bilen fra hverandre.
Re: Morsomme, stilige og idiotiske annonser -tråden
Legg innLagt inn:24 apr 2014 22:29
av ArildM
Joda, det kommer jo helt an på hva man vil ha utav den

Sett fra mitt ståsted er det ikke noe problem å shine den opp litt kjapt og bruke den som en kjempekurrant og fin daily driver (i alle fall i sommerhalvåret, slik bil skal ikke brukes på vintern!)

Skal man ha en strøken bil må man nok legge lista høyere, og da blir det fort en totalrestaurering

Re: Morsomme, stilige og idiotiske annonser -tråden
Legg innLagt inn:25 apr 2014 06:05
av Audun F
Totalrestaurering

Re: Morsomme, stilige og idiotiske annonser -tråden
Legg innLagt inn:25 apr 2014 11:56
av ArildM
Ikke alle som er så nasi på det som dere to da
