TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2 MK1 AGTE

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #397871  av MR2i

Har drevet noen timer i dag..

Når det gjelder de originale dysene, hadde ene o-ringen vridd seg noe. Falsk luft? Og den som var helt løs, manglet ytterste plastdel som o-ringen ligger mot. Hørte mekanikeren min si at den hadde sprukket, slik at han fjernet den. Når jeg nå tok ut dysene forrige fredag, så løsnet o-ringen og dermed tetningen. Altså 2 sylindre som ikke gikk noe særlig vil jeg tro..

Så det ble å sette inn 660 dysene igjen...

Fikk litt andre verdier denne gang ettersom jeg slo ned bensintrykket til 2 bar. Gikk ned til 15 mikrosekunder per bit.. og da gikk i hvertfall bilen på tomgang. Men så fort man begynte å kjøre, og trykket inn gasspedalen litt, kjentes det ut som jeg tauet en bil og bilen trykket inn bremsen.. altså alt holdt igjen..

Men kunne i hvertfall kjøre pent så jeg fikk bilen til verkstedet som bygget motoren.
Sette inn lambda på fredag..

Christer Halvorsen på PBC skal hjelpe meg i helga med å få satt opp en basemap som fungerer vettugt til jeg får den på rulla...
 #397879  av MR2i

Fant denne:

http://www.alltrac.net/specs/comparison.htm

Celicaer som sammenlignes.

440cc og 540cc på disse. Tar ut ca 230 hk i snitt.
Har regnet litt på tallene.
Tok cc mot hk og fikk en koeffisient. Tok snittet av de 5 verdiene som ble regnet ut.
Tok snittallet og 660cc dysene mine.. ville da gi 313 hk.

Egentlig ganske fornuftig.. for 255 hk på 540 dyser høres korrekt ut med 300 hk på 660 dyser.. MÅ da vel gå an å få MR2'en til å gå med de dysene da...

Edit: funnet flere som har samme oppsett: http://www.wheelsjamaicahost.com/wheels ... _next=prev http://www.twincam.org/topic/45562-my-ae82-4agte/
 #397925  av MR2i

Da er bredbåndslamba innkjøpt. Bosch LS05. Leverte den hos mekanikeren min i dag. Da vi kjørte inn MR2'en lå det igjen en halv liter med bensin etter eksosrøret. Hehe.. Så fort man rører gassen, blir det helt svart på bakken..
Ingen fare for LEAN lambda der nei..

I morgen skal mekanikeren få satt inn turbotrykksregulator, lambdasonden, den ekstra ledningen på coil. Alt inn i en strømpe og skikkelig gjennomføring i vegg.

Så blir det å få justert ned bensinmengden som motoren må gjennom med nå.. Med lambdamåler, blir det lettere å få justert mappen i hvertfall på tomgang og lavfart...
 #397967  av Lørnings

Godt å høre det er liv i den igjen! :wink: Da får vi krysse fingerne for at map'et blir ålreit, og at du får den effekten du ønsker!;o)
 #398001  av MR2i

Da var ledningene dratt til boostregulatoren, og lambdasensoren er koblet til.

Bosch LS05 er ikke en bredbåndslambda, men en 0-1V sensor med høyoppløselig "skala". Altså den har en nøyaktighet på 0,1V som jo er det som er ønskelig.

Bilen soter som rakkern.. og viser lambda på 12 og noe. Skulle vært 14,7. Men drar jeg ned fuelmap på tomgang fra 67 som den står på fra før, og bytter til 55, så stopper den omtrent. Man kanskje skal regulere i mye mindre endringer.. jaja..

Men fant ut at jeg ikke gidder å ta det i dag.. bare fornøyd med at lambdaen er på plass og ser ut til å fungere.

I morgen skal jeg smyge meg til Christer Halvorsen, så får jeg han til å få bilen til å gå på tomgang og lavere belastning om ikke annet...
 #398057  av MR2i

Da har jeg fått ordnet meg en Asus Aspire One 10,1" bærbar pc. Perfekt for å ha på dashbordet over varmejusteringen.

Lambdaen viser at den går på 16-17.. skal vi sjå.. Det er vel for lite bensin det?? Hmm.. enda den soter? Weird...

Jeg tror innstillingen for visning av lambda i forhold til spenning er feil.. Ã…ja.. fant ut det mens jeg skrev innlegget her.. jeg har tastet inn lambda = 11 ved 0 Volt. Det er i realiteten 16.

Men FY som det kommer til å gå.. Var oppe i 0,5 bar og synes det allerede begynner å bli morsomt.. Dess mer jeg ga på, dess bedre gikk bilen.. Fikk sikkert nyttegjort seg bensinen bedre...

Forskjellen 182cc og 660cc dysene har i hvertfall noe med spoolup på turboen å gjøre, for den reagerer adskillig lettere nå..
 #398105  av donk2k

MR2i skrev:Da har jeg fått ordnet meg en Asus Aspire One 10,1" bærbar pc. Perfekt for å ha på dashbordet over varmejusteringen.

Lambdaen viser at den går på 16-17.. skal vi sjå.. Det er vel for lite bensin det?? Hmm.. enda den soter? Weird...

Jeg tror innstillingen for visning av lambda i forhold til spenning er feil.. Ã…ja.. fant ut det mens jeg skrev innlegget her.. jeg har tastet inn lambda = 11 ved 0 Volt. Det er i realiteten 16.

Men FY som det kommer til å gå.. Var oppe i 0,5 bar og synes det allerede begynner å bli morsomt.. Dess mer jeg ga på, dess bedre gikk bilen.. Fikk sikkert nyttegjort seg bensinen bedre...

Forskjellen 182cc og 660cc dysene har i hvertfall noe med spoolup på turboen å gjøre, for den reagerer adskillig lettere nå..
Ikke noe stygt ment, men tror det er lurt å få orden på blandingsforhold osv før du kjører for hardt med bilen.

Også synes jeg det er rart du ikke bruker en ordentlig bredbånds-lambda da alle pengene du har lagt i motor-bygging osv kan gå føyken om det går feil med blandingen.
 #398130  av MR2i

donk2k skrev:
MR2i skrev:Da har jeg fått ordnet meg en Asus Aspire One 10,1" bærbar pc. Perfekt for å ha på dashbordet over varmejusteringen.

Ikke noe stygt ment, men tror det er lurt å få orden på blandingsforhold osv før du kjører for hardt med bilen.

Også synes jeg det er rart du ikke bruker en ordentlig bredbånds-lambda da alle pengene du har lagt i motor-bygging osv kan gå føyken om det går feil med blandingen.
Nettopp. Var og kjøpte bredbåndslambda på fredag. Eller.. de sa det var det..
Jeg er usikker på om de lurte meg egentlig.. eller at de ikke visste hva de solgte meg. For det var 0-1V utgang på den. Men ringte nedover før jeg fikk den montert. Og de bekreftet at det var en mer nøyaktig versjon av smalbåndslambda.. hva jeg nå skal legge i det.

Det var i hvertfall en Bosch LS 05, eller 0 258 986 505 som er originalnummeret.

Det er nok ingen fare for at det går for ille med bilen. For den går i hvertfall ikke lean. Dessuten er jeg ikke over 3500 rpm med den inntil videre. Har kjørt 4 km med den siden jeg byttet dyser.

Skal til Christer Halvorsen om en halvtime.. så han får satt den korrekt opp
 #398282  av MR2i

Da har jeg fått konfrontert "bredbåndslambdaen" med Flissundet Motorservice. Fikk bytte, og fikk nå Bosch LSU 4.2 sammen med LC-1 kit. Monteres i morgen formiddag.

http://www.innovatemotorsports.com/products/lc1.php

Denne står også ferdig oppkoblingsskjema på i bruksanvisningen til Emerald K3-ECU'en, så dette VET jeg fungerer!

*fornøyd* :D
 #398353  av MR2i

Jepp.. men fikk bare laget en "flyttemapp" ettersom jeg ikke hadde rett lambdasonde som ødela..

Men fikk bredbåndslambdaen på plass nå i kveld.. så da får man ta en tur igjen. :)
 #398392  av MR2i

Dette begynner å bli tragikomisk..

Alt skulle bli så mye bedre med bredbåndslambda.. men det ble bare verre. Den mappen jeg hadde, fungerer ikke i det hele tatt lenger. Så nå får jeg stort sett bare startet og stoppet den.

AFR ligger på 7 til 30 og hopper. Tomgang er i beste fall tilgjengelig i noen sekunder. Ingen vits å prøve å flytte bilen..

Prøvde å sette flat map over alle turtall og belastninger for i det minste å finne en innstilling for å få bilen til å gå normalt på tomgang.. ikke en sjanse i havet..

Burde man ikke med bredbåndslambda og en datamaskin (ecu) få til og klare å justere seg selv såpass at AFR ble opprettholdt automatisk?

Vurderer egentlig å bare kjøre med original ecu og kjøpe nye originale dyser og kjøre med 0,2 bar.. da fikk jeg i hvertfall brukt bilen! :|

Noen som vet om en tutorial på hvordan man mapper biler?
Er sikkert en rekkefølge på hvordan man skal gå frem..

Men uten en basemap å gå ut fra, blir det vel heller en umulig oppgave...
 #398394  av MR2i

Jeg har et veldig godt tips til folk som skal begynner på sånne prosjekter...

Kjøp ALDRI standalone ECU hvor det ikke finnes snev av basemaps så man får flytta på bilen.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 29