TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ferdigstilt prosjekt: oppussing av AW11

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #421420  av DanielJ
 
Det finnes ja, blandt annet er de på AE86 også!
Vedlegg
IMG_1260.JPG
IMG_1260.JPG (161.83 kiB) Vist 819 ganger
 #421423  av Mr2mr2
 
Stilig, må se etter de....
 #421470  av MR2i
 
Mr2mr2 skrev:MR2i...

har du fått bilen din godkjent med 4a-gze ombygging?

da er jeg interessert i noen papirer :wink:
Har lagt ved søknaden min her. Har bare endret fra 220 hk til 145 hk. :)
De ville ikke akseptere 220 hk. Hehe..

Til svar fikk jeg at ombygningen var godkjent dersom bremser var lik eller bedre enn 1988-modellen. Altså Mk1b. Dersom bilen var 1988 modell eller nyere var det ikke tillatt med uorginal ECU.
TÜV-sertifikater må være med på alle deler, samt kvitteringer for alt som er kjøpt inn.
Vedlegg
(54 kiB) Lastet ned 40 ganger
 #421472  av Mr2mr2
 
ok, takk.

jeg leste noen av svarene du hadde fått i prosjekt-tråden din, og leste at motoreffekten kunne ikke være større en bilen er levert med, eksempel 4agze.

jeg har ingen papirer/ kvitteringer på ombyggingen, men jeg vet at tidligere eier kjøpte "en halv" bil fra Danmark, og flyttet motor og drivverk over.

vet ikke hvordan det best skal gjøres for å få det i vognkortet......
 #421473  av MR2i
 
Mr2mr2 skrev:ok, takk.

jeg leste noen av svarene du hadde fått i prosjekt-tråden din, og leste at motoreffekten kunne ikke være større en bilen er levert med, eksempel 4agze.

jeg har ingen papirer/ kvitteringer på ombyggingen, men jeg vet at tidligere eier kjøpte "en halv" bil fra Danmark, og flyttet motor og drivverk over.

vet ikke hvordan det best skal gjøres for å få det i vognkortet......
Har inntrykket av at det gjelder nye ting som man må ha kvittering for.
Kan aldri tenke meg at en brukt motor vil være et problem.
Min erfaring er at de som nå har med ombygging å gjøre i Oslo er folk som har litt greie på ting, og gjør man ting korrekt, så er de veldig behjelpelig med rettledning for å få ombyggingen godkjent.
 #421475  av Mr2mr2
 
Vet du eller noen andre om hvor mange % diffsperren sperrer på 4agze kassen?
 #421716  av Mr2mr2
 
I dag har jeg fått vasket garasjegulvet. Greit å få skylt ut lakkstøv og annet griseri.. :D

Bilde
 #421858  av Mr2mr2
 
Det fine svarte eksosanlegget mitt :( her er det ikke brukt mye varmebestandig lakk....

Bilde

:cry: :cry: :cry:

Det bråkte litt i meste laget, når vi kjørte med det også.... så burde kansje vert en liten potte til.....
 #422985  av Mr2mr2
 
En stund siden jeg har oppdatert her nå, men jeg har heller ikke gjort så mye med mr2'n, da den er så og si ferdig.

Etter EU-kontrollen så ble det bemerket bærekuler en framme og en bak+ dårlig handbrekk. bærekulene framme var lett å få tak i gjennom jobben, men de bak var det verre med. så bestillte de for 2 uker siden fra england, og nå har de endelig kommet fram i posten. :D

Bilde

Når jeg skulle skifte de framme så satt de jævlig fast, så skrudde av bærearmene og tok de med på jobb og varmet opp og fikk slått de ut. :twisted:

så nå skal jeg bort 2 dager i romjulen for å skifte de bak, for tipper de sitter like godt fast og må varmes de også. så skal jeg få fikset etterkontroll på den. Når jeg først har den på løftebukk skal jeg slipe grunne og understellbehandle noe overflaterust som er på gulvplatene+ ta andre ting om jeg ser noe..

Når det er gjort så skal bilen hjem igjen, og få skilter på seg rett over nyttår :D
 #423104  av Mr2mr2
 
Holder for tiden på å skrive søknad om å få godkjent motorbyttet.
planen er å først:

få skilter og ha bilen en måned eller 2 så jeg har hatt tid til å "utføre" motorbyttet.
så sende en søknad som foreløbig ser slik ut.

Søknad om motorbytte
Kjennemerke: VF26255
Bilmerke/modell: Toyota mr2 mk1 (AW11)
Ã…rsmodell: 1988

Jeg søker herved om å få godkjent motorbytte fra 4a-gelc til 4a-gze. 4agze er en motor som Toyota mr2 mk1 har blitt levert med originalt. Dette vil gi en effekt økning fra 124hk til 145 hk, og fra 142,2 NM til 189,8 NM.

4a-gze
4 syl. 1578 cm3 145hk/189,8 NM'

4a-gelc
4 syl. 1578 cm3 124hk/142,2 NM

Siden jeg har 1988 mod. Så har bilen riktige dimensjoner på bremsene, med ventilerte bremseskiver framme.
Motor, girkasse og bak opphenget er flyttet over fra et «rear cut» av original Toyota mr2 mk1 med 4a-gze.

Jeg kan referere til en annen Toyota mr2 mk1 som er registrert på norske skilt, med originalt 4a-gze. Denne har reg.nr AX54794

Håper på positivt svar

Mvh:……..

Hva tror dere, og hvordan ville dere ha gått fram? for å få størst mulig sjanse for å få dette godkjent.
 #423132  av MR2i
 
Har her lagt ved et worddokument som jeg selv har brukt i min søknad. Dog var den litt mer omfattende med både bigbrakes, coilovers og endring av hjuldimensjon.
Jeg har endret innholdet til det du trenger på din 88 modell. Du må bare fylle inn resten av personalia og bilinformasjon i headingen.

Mer enn dette trenger du ikke. Jeg sendte søknaden med e-post til firmapost-ost@vegvesen.no.

Du får svar via snailmail.

Moralen er: søk først, bygg etter du får svar.
Vedlegg
Søknad 4AGZE på AW11 Mk1
(54 kiB) Lastet ned 39 ganger
 #423134  av MR2i
 
PS. Ser forresten at du også har byttet girkassen.
Du må da sette X foran i kolonnen for endret girkasse. Og skriver at girkassen også er fra en original MR2 1988.
 #423156  av Mr2mr2
 
Har endret litt på søknaden, men er det nødvendig å si at jeg har byttet gearkasse og bakoppheng? Vurderte litt å bare søke om å få godkjent ettermontert kompressor, og effektøkning.

Men hva annet en det skjemaet sendte du med søknaden? en søknad omtrent lik den jeg har skrev i forige post?

Er første gang jeg gjør dette så vil ha det riktig med en gang så ikke biltilsynet finner på noe merkelig, bare for å være vanskelige......
 #423157  av MR2i
 
Mr2mr2 skrev:Har endret litt på søknaden, men er det nødvendig å si at jeg har byttet gearkasse og bakoppheng? Vurderte litt å bare søke om å få godkjent ettermontert kompressor, og effektøkning.

Men hva annet en det skjemaet sendte du med søknaden? en søknad omtrent lik den jeg har skrev i forige post?

Er første gang jeg gjør dette så vil ha det riktig med en gang så ikke biltilsynet finner på noe merkelig, bare for å være vanskelige......

Jeg sendte KUN det skjemaet. Intet mer eller mindre.

De som tar seg av sånne saker er de samme personene hele tiden. Er vel bare et par mann som driver med det og de kjente MR2'en fra tidligere.

Jeg søkte om 220 hk, men fikk avslag på det... men kunne gi godkjennelse for 145 hk dersom jeg ønsket det. Og sånn ble det.
 #423163  av Mr2mr2
 
ok. Men da bør det vel være en enkel sak....

Men kan jeg få godkjenningen så jeg kan si at de har godkjent det samme på en lik bil? eller tror du ikke det er nødvendig?

EDIT: Måtte du på visning med bilen, eller fikk du bare et nytt vognkort fiks ferdig?
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 27