TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Svein's MR2 turbo prosjekt - NÃ¥ nye V6 prosjekt (Godkjent vognkort) - NÃ¥ nye hengerfesteprosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463888  av magnesmurf

toyofan skrev:At du fikk motoren for 2000 (5-vrakpant) gjør jo at forskjellen blir større i ditt tilfelle, men bare 33.625kr.
Du kan jo prøve å overbevise deg selv om at prisene dine stemmer :wink:
Nei, du får ikke en komplett 2gr motor med korrekt dynamo (kun et fåtall som fungerer på mr2) og begge manifolder inn til norge for 30k. Men for ordens skyld tar vi en uten oljekjøler, da de er billigere. Så tenker jeg at det kan få motor inn hit uten manifolder og dynamo, for 30k.
Manifoldene er dyre, da det sitte katalysator i de. Noe som gjør atde alltid plukkes av og selges sepparat. Det samme er ikke tilfelle på 3vz. Så regn 3000kr minimum for 2 manifolder til 2gr. 2gr har også bakre kat, hvis godkjenning spiller noen rolle. Den er heller ikke gratis.
Dynamo følger heller aldri med, og det er vanskelig å få korrekt dynamo som fungerer med swappet i mr2. SÅ regn med å betale ekstra, evt kjøpe en overhalt fra rockauto til rundt 2000kr.
I tillegg er ofte coilene fjernet (coil on plug, 6 stk) og motor har 4 stk o2 sensorer festet til eksos som sjelden følger med. Men la oss nå for orden skyld si at du er såpass heldig at coiler følger med, samt begge o2 sensorer til manifoldene, så du slippper den kostanden.
Ledningsnett koster ikke det samme. Det er langt mer arbeid og dyrere til 2gr. Regn min 2000kr mer. http://woodsport.org/joomla/index.php/n ... ng-harness
Clutchen er jeg litt uenig med deg, det samme er alle som har bygd 2gr swap. Det anbefales og benyttes stage2.
Ikke mulig å benytte 3sgte slanger på 2gr, men du får kjøleslanger som passer for litt kronasjer. Så du må hvertfall doble dine 500kr.
Bensintilførsel, du må ha ekstern bensintrykksregulator med retur til tank. Tror du at du får en slik for 500kr? Regn 1500kr minimum.
Nå koster desverre ikke ting som vannpumpe, løpe og strammehjul, det samme på motorene heller. Ca dobbel pris på ting til 2gr, men vi sier det går opp i opp, siden 2gr har kjede og 3vz har reim. Så du slipper kostand til reg.reim på 2gr.
Dog må du i tillegg til innsug/luftfilter som oftest ha throttlebody til 2gr, for det er nok en ting som alltid fjernes fra motor før den selges. Så de 25k du mener det koster mer for 2gr blir fort over 30k, gjerne oppmot 35k.
Mye av greia er at du får en gammel 3vz kastet etter deg som er komplett.
Mens en 2gr som er ribbet for deler er fortsatt dyr, mens en som er komplett koster mye mer. SÃ¥ derfor blir det nok fort 50k mer for et 2gr swap enn for et 3vz swap.

Men for all del, hvis du klarer å bygge 2gr swap vesentlig billigere enn 75k ish, så skal det bli veldig interessant og morro å følge med på det.
 #463889  av Makk

Det at man kan kjøpe en hel camry her til lands/i svenskeland fortsatt gjør det vesentlig billigere.

2gr her på berget kom vel bare i lexuser og lotus mener jeg også, dem er priset til reneste gull.

Ja, om jeg hadde brukt opp igjen clutchen min og latt den skure å gå på samme registret med samme pakninger etc så hadde totalen blitt cirka 12k ja i mitt tilfelle, bilen gikk fint den, kjørte den hjem fra pickup point.

Greit at du mener 2gr er bedre, det gjør jo jeg også det, men billig er det ikke, jeg har sett lenge å vel på motorer og følgt med over lengre tid før jeg fikk kloa i camryen , tanken var å prøve 3mz/1mz hybrid for de lexusene her til lands kunne man få som rustede vrak for 30-40 ish komplette uten noe utenlandsimport dikkedarer, noe som fortsatt var mye for bare en 3mz dog.
 #463891  av toyofan

Da ser det vel ut til at vi blir litt enigere Magne?
Hvis vi sier 30k mer så går det greit for meg.

Er ikke noe optimalt swap, men fullt ut fungerende.

Og når diskusjonen startet var jo planen at 3vzen skulle overhales, portes, planslipes, og monteres datasprut på.
Porting av en v6 koster fort 20k hos EBB, og datasprut fra 10 og opp, i tillegg til dynotid for mapping.

Så da kunne du likesågodt satt i en 2gr prismessig?
 #463892  av Makk

På side 13 før dette sirkuset ble dratt i gang har jeg konkludert med at alt det som jeg hadde tenkt å gjøre om nødvendig, var langt fra nødvendig.

Og nå har vi jo konkludert med at vi sammenligner ghettoswapping, da kan ikke du komme her å sammenligne med stor motoroverhaling helt sånn plutselig.

Hvilken av disse 2GR-FE fra f,eks Ebay vil du kjøpe, få fraktet hit, betale toll på og kjøpe alt du MÅ ha for under 30 tusen?
Vedlegg
Screenshot_20210910-152338_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210910-152338_Samsung Internet.jpg (18.21 kiB) Vist 443 ganger
 #463893  av toyofan

jeg er ikke så ofte her på forumet, men leste innlegget ditt på FB og skumleste litt her før jeg la inn det første innlegget her.
På FB var ennå planen datasprut, og jeg leste ikke annet enn den første planen din på side 13, så jeg har sammenlignet litt feil, beklager det.

Men i mitt oppsett har jeg gått ut fra reelle tall som jeg mener er rette, satt prisen på VZ til 10.000 som er ca det det ville koste om du (eller noen andre) skulle kjøpe en til motor.
Deretter har jeg kun konsentrert meg om prisforskjellen mellom to sammenlignbare "ghetto"swap.
At du fikk din til 5000kr gir deg en fordel, og forskjellen blir 5000kr mer i ditt tilfelle.
Så har jeg lagt til det jeg trodde du hadde tenkt å bruke på oppgraderinger, men om porting og det utgår er det bare kostnaden for datasprut og mapping som kommer i tillegg.

Var ikke meningen å rakke ned på verken ditt eller magnes bygg, men syns sammenligningen er interessant og tar opp en del relevant info om kostnader på ombygginger.

Men om det forsøpler tråden din så sletter jeg bare innleggene, burde kanskje heller tatt diskusjonen på en egen tråd?
Eller bare stoppe her?
 #463894  av Makk

Jeg tror alle er veldig interessert i å høre om hvor hen en får tak i 2GR-FE til den prisen du forespeiler, men både jeg og Magne reagerer med en del mistro, stor del fordi han har allerede gjort det, og jeg har sett og researchet alle tre motormulighetene i over ett år.

Det desidert billigste har alltid vært 3VZ-FE for du slipper unna kun med modifikasjon på el-nettet, alt annet kan du bruke opp igjen fra bilen du har fra før, med bare et motorfeste i innkjøp og noen lengre bolter om du har autobox og må skifte svinghjulet pluss en veldig enkel maskinering (hole elongation)

Så kan jo diskusjonen gå til evig tid for min del om hva er mest "bang for the buck" jeg er av klar oppfatning av at for det JEG har fått tak i min sin for, så er det uten tvil det jeg nå holder på med, jeg hadde aldri betalt 30 tusen for en strøken camry å snappet 3VZ fra den når 2GR finnes, en må basere seg på skrap-biler helst, med 2GR er det vanskelig da dem er veldig nye og med 3VZ-FE biler kan man argumentere med at det er risky fordi motoren KAN jo være skrap ikke sant.

Heldigvis, og mye av hvorfor valget og sjangsen falt på den her er at 3VZ-FE har et utrolig godt rykte på holdbarhet, og med alt jeg måler å ser her så er det ryktet ikke ufortjent.

3VZ-FE hjernen er også beryktet for sin medgjørlighet, du kan øke/senke bensin, fjerne ditten å datten, turbolade den om du vil, faen du kan jo kappe den i to nesten, og den vil gjøre det den skal uten å mukke. Sprut er en naturlig oppgradering, men absolutt ikke en oppgradering en MÅ ha for swap, jeg har dog tenkt å kjøpe en slik når alt er godkjent å utført, så teknisk sett ikke en del av å få til ett brukbart swap, men det er luxury og glede :)

Ja, det blir kostnader med servicedeler og pakninger å dill å dall, dette er noe jeg gjør for å sove godt om natten, og helt ærlig absolutt alle burde plukke ned å gå over rubbel å bit før en swapper en bil, da har man god søvn i lengre tid.
 #463895  av toyofan

Se her da...

https://www.ebay.com/itm/274513080118?_ ... %7Ciid%3A1

regn ca 1500kr i frakt i USA, og den kommer på ca 22.000kr med moms.

Så går du inn her:
https://www.jetcarrier.com/cms/en/306-2 ... alculator/
legg inn vekt og størrelse, og velg sjøfrakt, så kommer det på ca 2500kr inkl mva

Totalt under 25000kr til Norge inkl mva og frakt!
 #463897  av Makk

Ok.

Når du har kjøpt den, og swappet den og gjort alt du føler er rett for deg, så må du gjerne vise oss hvordan du får en JDM motor godkjent her til lands.

Hint : Det kan man drite i allerede fra 1993 3S-GTE :) Om du ikke slakter en ST205 til 200k da.

Det ledningsnettet er jo klipt med største tangen du finner, ergo verdiløst.

Hvor er manifoldene? Dem har jo BRENT dem av med skjærebrenner for helvette, hadde du kjøpt noe med noen som brenner av manifolder med acetylenbrenner?? Studer gjerne de manifoldene å argumenter at dem er "bare" kappet, nei, dem er ikke det. Se på smeltet metall som henger fra dem, ENESTE måte å få til det på er å bruke brenner, den driten der hadde jeg aldri kjøpt.

Hvor er innsugsdelene før manifolden? Er elektronikken med? Den må fortsatt tilpasses.

Har du gjort dette her? Eller er det bare tastaturkrigerisme, for i tilfelle du har glemt det, vi har en mann her som faktisk har gått gjennom hele prosessen, og han forteller deg noe annet, hvor er dine kvitteringer?

Du kan kjøpe hva faen du vil i hele verden, men om det passer er en helt annen diskusjon.

Når du har swappet din MR2 med en 2GR og du kan dokumentere du gjorde det under 30k m/godkjenning skal jeg kjøpe deg så masse øl at du drukner i det, jeg lover.
 #463898  av magnesmurf

toyofan skrev:Se her da...

https://www.ebay.com/itm/274513080118?_ ... %7Ciid%3A1

regn ca 1500kr i frakt i USA, og den kommer på ca 22.000kr med moms.

Så går du inn her:
https://www.jetcarrier.com/cms/en/306-2 ... alculator/
legg inn vekt og størrelse, og velg sjøfrakt, så kommer det på ca 2500kr inkl mva

Totalt under 25000kr til Norge inkl mva og frakt!
Du fant hvertfall en som til dels tilfredstiller kriteriene du setter, som er greit. Den har throttle body og den har coiler. Synes ellers den virker shady, mtp trolig kanskje oppgitt kilometerstand osv, men siden du argumenterer med billig motor så forventer jeg ikke topp stand.
Det du mangler på motoren koster ca 6-7000kr, manifolder, dynamo (jo du må ha en spesiell), innsugsdeler og luftmassemåler, samt ledingsnett. Da tar jeg utgangspunkt i at et ledningsnett koster ca 2000kr til motor, uten conversion. Evt kjøper du ferdig fra woodsport, som er ca 2000kr dyrere enn det til 3vz.

Jeg må nesten korrigere deg litt på fraktkostander. Du har kanskje fått med deg hva som har skjedd med prisene på sjøfrakt under pandemien? Så forvent å betale et sted mellom 6 og 8000kr for frakt på båt hit.
I tillegg må motor pakkes forsvarlig så det må bygges en kasse til den, og ingen gjør det gratis.
Men greit, motor til 17k, frakt til 6k og moms så lander du på rundt 30k. Med tidligere nevnte nødvendige deler bikker du alikevel 35k
Jeg har dog noen bemerkninger. Motoren lar seg ikke godkjenne grunnet JDM opphav. Og km stand er såpass usikker at jeg aldri hadde turt å kjøre uten å bytte servicedeler.

Og som du vi var inne på tidligere, du mente du at ekstra kostnad var 25k i forhold til 3vz, jeg mente at det lå på rundt 35k. Men for enkelhets skyld bruker vi 35k for innkjøp av nevnte 2gr motor, og 5k for svein sin motor (begge blir da så billig som det er mulig å få tak i komplett motor) så er vi rundt 35k dyrere for et 2gr swap enn et 3vz swap.

Forskjellen blir da at svein sitt 3vz swap blir godkjent, mens ditt 2gr swap ikke blir det.
Dog, hvis du er villig til å gi litt mer, slik som jeg gjorde. Koster motor med papirer og lav kilometerstand, som er komplett, bare 15k mer samlet sett. Og da blir det godkjent :wink:

Men skal man bygge litt mer seriøst, så bytter man jo slitedeler på 2gr og overhaler en 3vz. Og da øker kostnaden litt igjen.
Så jeg fremholder fortsatt min påstand om at hvis man tar utgangspunkt i en sw20 med turbo er det ikke mulig å få bygget om og godkjent en 2gr mr2 for under 80k i Norge.
Hadde du fått tak i 2gr motor fra europa, kanskje det hadde vært mulig for mindre. Men tenker fortsatt at du kan regne 30k i utgifter, pluss kostnad av motor. Hvis du driter i godkjenning og modding/trim kan du kanskje klare å kutte utgiftene til alt annet enn motor til rett rundt 20k med billigste løsning på ALT. Med motor er det fortsatt 50k for swappet.

Men til gjengjeld kan man klare et swap til 3vz for under 15k (da driter man i å overhale 3vz motoren)

Uansett blit dette bare teoretisk synsing. SKal vi forholde oss til hvordan virkeligheten er og hva som må til for å få godkjent begge swap er svein i mål på rundt 20k, kanskje oppmot 25k.
Skal du bygge en godkjent 2gr mr2 må du ut med minimum 80k, troligvis bikker du 90k før du er i mål. Da med modifisert ecu og innsug, men standard eksos.
 #463899  av toyofan

Hvor har jeg skrevet at du kan swappe til 2gr for under 30k?
Det har jeg ikke sagt

Det jeg har sagt er at det kan bli så lite som 25000kr mer enn et 3vz swap, som jeg så har justert opp til 30 for å være grei…
Siden du bare gav 5000kr for motoren så blir forskjellen 35.000kr for din del.

Altså, når du sier det koster 12.000kr for din, så koster det 47.000kr for en 2gr der swappet er utført til samme standard.

INGEN bygger bil slik, det vet vi alle 3, men det kan gjøres.
Poenget mitt er at om du velger samme løsninger så forblir prisforskjellen det samme.

Minner også om at vi sammenligner en 3vz motor fra 93, som var gått 350.000km?
Er det da relevant å sammenligne med en 2gr med lav km.stand?

Ang frakt Magne så brukte jeg kalkulatoren og den sa ca 2500kr
Det fraktes motorer daglig løst på paller, du MÅ ikke pakke de inn.
Om du vil pakke den inn så er det en ekstra «forsikring» og bør holdes utenfor.
Men legg til 2000 da, og regn 37000kr i forskjell da…
 #463902  av ArildM

Er vel ikke solgt noe særlig 2GR i europa? RX450h har jo FXE varianten som er atkinson syklus på, og dermed ubrukelig i noe annet enn hybrid.

Om noe skal være sagt så skjønner jeg diskusjonen, om målene for HK er det samme. Her er jeg helt enig med Toyofan, altså skal du komplett overhale en 3vz og trimme den opp til 2gr effekt er det nok feil vei å gå. Særlig mtp prisen på trimming, overhaling, motorstyring, benking osv.

Men som budsjettswap er 3vz genialt siden du kan finne en komplett bil, og det også godkjenningsmessig ikke er så veldig vanskelig siden du har et chassinr fra europa/norge å gå ut fra. Og som nevnt en flott mulighet for de med GTI bil som er ombygget å få en MR2 med pålitelig og godkjent motor.

2GR er rått, men da synes jeg det fortjener å bli såpass gjennomført som Magne sin, og da snakker man en ganske så annen prisklasse.

Stock 3vz ser ut som et plenty morsomt swap i en SW20:

:)
 #463903  av toyofan

Tror egentlig alle er enige om dette:

Svein sitt bygg er det billigste
Magne sitt er det optimale
Mine innlegg er egentlig mest for kverulering/diskusjon og en sann blanding av fornuft og realisme, men med kvalifisert synsing mener jo jeg da :D

Arild har et godt poeng i at et 2GR swap fortjener mer, dvs at det er enklere å forsvare f.eks å bruke et fidanza svinghjul på en 2GR enn en 3VZ.
Det er det som drar opp de fleste swap i pris, samt at det er lett å gå for dyrere og høyere spekka deler til et grommere swap, som bl.a stage 2 clutch, når original holder.

Men da blir det feil og sammenligne de, da må man gå for et high-end 3VZ bygg, og et high-end 2GR bygg, og allikevel er prisforskjellen rimelig konstant i og med at den samme kostnaden øker på begge 2.
Skal fint klare å bruke 150.000kr på et 3VZ swap og om du vil...

Den egentlige diskusjonen burde være hva er det mest fornuftige swappet?
Hva mener dere?
 #463906  av magnesmurf

toyofan skrev:Tror egentlig alle er enige om dette:

Svein sitt bygg er det billigste
Magne sitt er det optimale
Mine innlegg er egentlig mest for kverulering/diskusjon og en sann blanding av fornuft og realisme, men med kvalifisert synsing mener jo jeg da :D

Arild har et godt poeng i at et 2GR swap fortjener mer, dvs at det er enklere å forsvare f.eks å bruke et fidanza svinghjul på en 2GR enn en 3VZ.
Det er det som drar opp de fleste swap i pris, samt at det er lett å gå for dyrere og høyere spekka deler til et grommere swap, som bl.a stage 2 clutch, når original holder.

Men da blir det feil og sammenligne de, da må man gå for et high-end 3VZ bygg, og et high-end 2GR bygg, og allikevel er prisforskjellen rimelig konstant i og med at den samme kostnaden øker på begge 2.
Skal fint klare å bruke 150.000kr på et 3VZ swap og om du vil...

Den egentlige diskusjonen burde være hva er det mest fornuftige swappet?
Hva mener dere?

Jeg mener at din synsing ikke er kvalifisert :lol:
Tabellene på frakt stemmer ikke. Når du taster inn faktisk mål og vekt får du opp en helt annen pris.
Det fraktes motor på pall hele tiden maritimt. Kravet er at ingen miljøfarlige eller brennbare væsker skal lekke ut fra motor under transport. Frakten er ikke forsiktig, så ting vil bumpe borti. Fint med en 2gr med my plastdeler?
Å få tak i en 2gr motor i usa eller europa og få den fraktet hit koster. Så enkelt er det. I europa er motoren kun levert i 2008-2012 lexus rx350. Samt lotus evora og exige. Ingen store volummodeller, så vanskelig å skaffe i europa.
I Usa er det solgt bøtter og spann, og de alle fleste til overkommelig pris har høy kilometerstand. Så da er det snakk om mer jobb enn en enkel service.
Vi sammenligner vel hva som er mulig å få til godkjent? Svein sitt prosjekt er et økonomibygg, og han ender opp på 20-25k ferdig godkjent. Men motoren er overhalt, så den skal vare en del år fremover.
Hvis vi sammenligner en 2gr, med samme krav. Godkjent og skal vare noen år, blir prisen fortsatt rundt 80k. Du får ikke motor i godstand (under 100k km, komplett) for under 35k ferdig levert hit. Hvis du får til det skal jeg personlig kjøpe den av deg og swappe den andre mr2en også :wink:
Jeg fremholder fortsatt at en2gr motor som enten er i god stand, eller en dårlig som du må bruke 10-15k på å overhale, når den står ferdig til bruk i garasjen vil ha kostet deg nærmnere 50k ink frakt og moms.

Hadde jeg hatt masse penger til overs, skulle jeg for morro skyld tatt på meg prosjektet med å økonomi swappe den andre mr2en med 2gr, og sett hvor billig det var mulig å gjøre det. Har jo masse deler liggende fra swappet som kunne vært brukt gratis :lol:

Ta det fra en som har gjort dette, et prosjekt koster alltid langt mer enn det en regner med. Jeg trodde også at det skulle la seg gjøre med et pent bygg for 100k. Jeg endte på 150k. Jeg trodde også at det skulle være mulig å få hit en god motor for 30k inkludert frakt. Det kostet 50k.
De opplysningene man får på nett er ofte ganske villledende. Og hva ting koster i USA er egentlig irrelevant, da det koster langt mer her. Frakt, moms og fortollingsgebyr utgjør en ganske stor og vesentlig del av budsjettet :roll:

Vil også påpeke at siden det ikke er mulig med et "budsjett 2gr swap" så gidder de aller fleste å bruke noen kroner ekstra på å gå for standard tuning til FMW på ecu, samt innsugtrakten hans. Og at de aller fleste heller kjøper ting produskert av metall fra FMW fremfor 3d printede plastdeler fra rat2, for at ting skal være holdbart.
Jeg hadde stock ecu på godkjenning. Turtallsperre på under 6000rpm blir fort litt irriterende :lol:

Så for å konkludere, fra en som tross alt har erfaring med 2gr swap, det budsjettet du i teorien får til, stemmer aldri med virkeligheten.
Men jeg skal også legge til, at hadde ikke epedemien intruffet, og hadde dollarkursen holdt seg lav, så hadde både innkjøp og frakt vært vesentlig billigere. Så det er muligheter for at det i fremtiden, hvis frakt normaliserer seg, og dollarkursen synker, kan la seg gjøre å 2gr swappe for en del mindre enn 80k.

Å swappe en bil er vel aldri fornuftig. Men det er så enkelt som at 1mz/3vz osv er et "billig" swap. Det gjør du hvis 3sge/5sfe har tatt kvelden og du vil bruke minst mulig penger for å få bilen på veien. Evt hvis du er drittlei alle problemer med turbomotor.
3sgte/5sgte/honda motor, det gjør du hvis du vil ha mest mulig effekt for minst mulig penger. og hvis du driter i problemene en trimmet turbomotor har.
2gr. Dette swappet er for å få mest mulig problemfri bil med høy ytelse. Gjør du dette i Norge er ikke kostnaden noe som betyr noe særlig. Det er nok den motoren som gir mest kjøreglede, men det koster. Og hvis du først investerer såpass mye penger som 80k for å få til et slikt swap tror jeg vi alle er enige om at du legger 10k til for lettet svinghjul, trunet ecu og innsugstrakt, samt en catch can og litt grommere eksos for å få godlyd, og jeg tror også vi er enige om at ingen her ville brukt 80k+ på å swappe en bil uten å få det godkjent.

Jeg skal dog nevne et lite men, ikke så aktuelt for norge, grunnet støykrav, bilkrav og få tilbud. Du kan nok bygge deg en bane mr2 med 2gr, for rundt 50k, så fremst du gjør alt selv (ledingsnett, sveise eksos og driter i manifolder med kat, bygger eget motorfeste, benytter billig svinghjul osv. Og benytter en billig import 2gr fra jdm bil)
Da er vi nok i det området som kalles budsjettbygg. Men ikke mulig å godkjenne og egentlig ikke mulig å banekjøre i norge. Så da sitter du egentlig der med en JÆVLIG dyr jordebil :lol:
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 41