toyofan skrev:Tror egentlig alle er enige om dette:
Svein sitt bygg er det billigste
Magne sitt er det optimale
Mine innlegg er egentlig mest for kverulering/diskusjon og en sann blanding av fornuft og realisme, men med kvalifisert synsing mener jo jeg da
Arild har et godt poeng i at et 2GR swap fortjener mer, dvs at det er enklere å forsvare f.eks å bruke et fidanza svinghjul på en 2GR enn en 3VZ.
Det er det som drar opp de fleste swap i pris, samt at det er lett å gå for dyrere og høyere spekka deler til et grommere swap, som bl.a stage 2 clutch, når original holder.
Men da blir det feil og sammenligne de, da må man gå for et high-end 3VZ bygg, og et high-end 2GR bygg, og allikevel er prisforskjellen rimelig konstant i og med at den samme kostnaden øker på begge 2.
Skal fint klare å bruke 150.000kr på et 3VZ swap og om du vil...
Den egentlige diskusjonen burde være hva er det mest fornuftige swappet?
Hva mener dere?
Jeg mener at din synsing ikke er kvalifisert
Tabellene på frakt stemmer ikke. Når du taster inn faktisk mål og vekt får du opp en helt annen pris.
Det fraktes motor på pall hele tiden maritimt. Kravet er at ingen miljøfarlige eller brennbare væsker skal lekke ut fra motor under transport. Frakten er ikke forsiktig, så ting vil bumpe borti. Fint med en 2gr med my plastdeler?
Å få tak i en 2gr motor i usa eller europa og få den fraktet hit koster. Så enkelt er det. I europa er motoren kun levert i 2008-2012 lexus rx350. Samt lotus evora og exige. Ingen store volummodeller, så vanskelig å skaffe i europa.
I Usa er det solgt bøtter og spann, og de alle fleste til overkommelig pris har høy kilometerstand. Så da er det snakk om mer jobb enn en enkel service.
Vi sammenligner vel hva som er mulig å få til godkjent? Svein sitt prosjekt er et økonomibygg, og han ender opp på 20-25k ferdig godkjent. Men motoren er overhalt, så den skal vare en del år fremover.
Hvis vi sammenligner en 2gr, med samme krav. Godkjent og skal vare noen år, blir prisen fortsatt rundt 80k. Du får ikke motor i godstand (under 100k km, komplett) for under 35k ferdig levert hit. Hvis du får til det skal jeg personlig kjøpe den av deg og swappe den andre mr2en også
Jeg fremholder fortsatt at en2gr motor som enten er i god stand, eller en dårlig som du må bruke 10-15k på å overhale, når den står ferdig til bruk i garasjen vil ha kostet deg nærmnere 50k ink frakt og moms.
Hadde jeg hatt masse penger til overs, skulle jeg for morro skyld tatt på meg prosjektet med å økonomi swappe den andre mr2en med 2gr, og sett hvor billig det var mulig å gjøre det. Har jo masse deler liggende fra swappet som kunne vært brukt gratis
Ta det fra en som har gjort dette, et prosjekt koster alltid langt mer enn det en regner med. Jeg trodde også at det skulle la seg gjøre med et pent bygg for 100k. Jeg endte på 150k. Jeg trodde også at det skulle være mulig å få hit en god motor for 30k inkludert frakt. Det kostet 50k.
De opplysningene man får på nett er ofte ganske villledende. Og hva ting koster i USA er egentlig irrelevant, da det koster langt mer her. Frakt, moms og fortollingsgebyr utgjør en ganske stor og vesentlig del av budsjettet
Vil også påpeke at siden det ikke er mulig med et "budsjett 2gr swap" så gidder de aller fleste å bruke noen kroner ekstra på å gå for standard tuning til FMW på ecu, samt innsugtrakten hans. Og at de aller fleste heller kjøper ting produskert av metall fra FMW fremfor 3d printede plastdeler fra rat2, for at ting skal være holdbart.
Jeg hadde stock ecu på godkjenning. Turtallsperre på under 6000rpm blir fort litt irriterende
Så for å konkludere, fra en som tross alt har erfaring med 2gr swap, det budsjettet du i teorien får til, stemmer aldri med virkeligheten.
Men jeg skal også legge til, at hadde ikke epedemien intruffet, og hadde dollarkursen holdt seg lav, så hadde både innkjøp og frakt vært vesentlig billigere. Så det er muligheter for at det i fremtiden, hvis frakt normaliserer seg, og dollarkursen synker, kan la seg gjøre å 2gr swappe for en del mindre enn 80k.
Å swappe en bil er vel aldri fornuftig. Men det er så enkelt som at 1mz/3vz osv er et "billig" swap. Det gjør du hvis 3sge/5sfe har tatt kvelden og du vil bruke minst mulig penger for å få bilen på veien. Evt hvis du er drittlei alle problemer med turbomotor.
3sgte/5sgte/honda motor, det gjør du hvis du vil ha mest mulig effekt for minst mulig penger. og hvis du driter i problemene en trimmet turbomotor har.
2gr. Dette swappet er for å få mest mulig problemfri bil med høy ytelse. Gjør du dette i Norge er ikke kostnaden noe som betyr noe særlig. Det er nok den motoren som gir mest kjøreglede, men det koster. Og hvis du først investerer såpass mye penger som 80k for å få til et slikt swap tror jeg vi alle er enige om at du legger 10k til for lettet svinghjul, trunet ecu og innsugstrakt, samt en catch can og litt grommere eksos for å få godlyd, og jeg tror også vi er enige om at ingen her ville brukt 80k+ på å swappe en bil uten å få det godkjent.
Jeg skal dog nevne et lite men, ikke så aktuelt for norge, grunnet støykrav, bilkrav og få tilbud. Du kan nok bygge deg en bane mr2 med 2gr, for rundt 50k, så fremst du gjør alt selv (ledingsnett, sveise eksos og driter i manifolder med kat, bygger eget motorfeste, benytter billig svinghjul osv. Og benytter en billig import 2gr fra jdm bil)
Da er vi nok i det området som kalles budsjettbygg. Men ikke mulig å godkjenne og egentlig ikke mulig å banekjøre i norge. Så da sitter du egentlig der med en JÆVLIG dyr jordebil

Ingen er tøffere enn toget! Hilsen lokføreren
1995 Mr2 Gti.
2014 Lexus IS 300h F-sport.