TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 150 i 80 sone

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #358357  av magnesmurf

Ser at det verserer mye rykter og gjetninger på hva politiet har lov til og ikke har lov til.

Da jeg har en kompis som jobber i politiet, skal jeg prøve å oppsummere litt av dte han har nevnt.

Kjøre fra politiet er for det første en jævlig dårlig idè uansett. Sjanse for å unnslippe er mindre enn du tror.
Ved politikontroller utført av UP står det nesten alltid en politibil et stykke unna som kan ta opp jakten på deg hvis du passerer sjekkpunktet uten å stoppe. I tilegg filmer gjerne en ellert to av bilene hendelsesforløpet, så de får mest sansynlig med seg skiltnummeret ditt.

Når det gjelder forfølgelse går dette mye på skjønn hos politifolkene som følger etter deg. De har ingen gitt fartsgrense de må avbryte ved. Men det ligger noen kritterier til grunn for å avbryte forfølgelse. Det går på at hvis du blir presset til å kjøre farligere må de avbryte. Blandt annet hvis du kjører i motgående kjørefelt osv, eller i hundre og helvete på trange boligveier.

Når det gjelder straffen er ikke den veldig skremmende. Veldig få som får mer enn 3 mnd ekstra i buret etter å ha prøvd å stikke av fra politiet. Men hva hvis det skjer noe når du stikker av? Du kjører på en uskyldig tredjepart? Dreper en fotgjenger eller syklist? Da var dte kanskje ikke verdt å prøve alikevel? Og straffen gikk plutselig opp til 15 år i buret...

I tilegg bør det vel sies at politiet blir litt mer hardhendte med deg etter du har prøvd å stikke av. Så du får som fortjent :wink:

Klarer du å stikke av?
Nei. Ikke med mindre du har et godt skjulested til bilen, bilen er relativt anonym eller vanlig og du har såpass flaks at dem ikke har fått med seg skiltnummeret ditt.
Politiet har faktisk opplæring å jage folk i bil. Og de har kjøretrening i høy hastighet. Men det er som alle andre steder i verden. Også i politiet har du jævlig dyktige førere, og du har dem som ikke kan kjøre bil i det hele tatt.

NÃ¥r det gjelder bilene til politiet har de alt mulig rart. BÃ¥de gamle diesel purker som er utrimmmet. Og fartsmonstre som er grisetrimmet.
Jeg har jobbet som mekaniker for mercedes og skrudd noen av politibilene. I tilegg fikk jeg god kjennskap til en del av bilene dems når jeg jobbet noen år i sikkerhetsbransjen.
Regn med at nærmere 70% av politibilene er uorginale og går såpass fort at du ikke klarer å kjøre fra dem. Feks har de sivile mercedes e-klassene, som brukes i oslo, AMG motor med ca 400hk.
I drammen har dem en sølv farget impreza WRX som sivilbil..
I oppland ble politiet avskiltet av biltilsynet fordi den gamle volvoen dem brukte ikke var godkjent trimmet. Den ble målt til ca 350hk leste jeg i en avisartikkel for en del år siden.
Mange av de nye sivilbilene er veldig anonyme med få eller ingen kjenntegn på at det er politiet. Sølvfargede avensiser, svarte og grå golfer, passater og touran. Biler dte går alt for mye av ellers, prøver politiet å bruke for å kamoflere seg. Stor antenner og blålys i tåkelysene osv er så gammel teknologi at den ikke brukes lenger.
Så du ser dem ikke før det er for seint. Til og med sivile R-sykler har politiet til bruk. (som oftest hvite)

Tror egentlig en fin konklusjon vil være at sjansen for å stikke av er størst der det er minst politi. Og at prøver du noe slikt i en litt større by eller på østlandet, vil sjanse for å unnslippe være under 1%.

Det letteste må være å stoppe før dem får en måling på deg :wink: Eller å rett og slett bare holde fartsgrensa sånn halvveis, så du ikke mister lappen hvis du blir tatt.

Og selv om jeg har litt innsikt i disse tingene er jeg ikke i nærheten av å være snut selv. Er bare påpasselig med å ikke bli tatt :wink:

Som et siste lite tips her inne.
Dte finnes en lovlig måte å unngå å bli tatt i fotobokser på.

Man må ha en slaveblits i vinduet rettet mot fotoboksen. Den blender fotoboksen som prøver å ta bilde.
Undervannsblits er det kraftigste, og blender garantert fotoboksen (og alt annet som møter deg når den utløses)
Dette fungerer ypperlig på den norske typen fotobokser.

Er en fin forsikring å ha en slik liten sak i vinduet hvis du skulle glemme en boks... Ikke er den ulovlig å ha der heller, da den kun er regnet som fotoutstyr.
Selges blandt annet her:
http://www.seaandsea.com
Se etter strobes på siden.

Jo nærmere skiltet den monteres, desto mer blender den.

Selvfølgelig lettere å ikke ha skilt foran, men dette er lovlig. Og det virker.
 #358360  av inzane2012

se der ja :) greit å få vite... var egentlig det jeg tenkte, at vist jakten fører til større farer for uskyldige forbipasserende biler eller fotgjengere må politiet avbryte :)
 #358371  av Brasse

Blitzen blir utløst av blitzen fra fotoboksen.
 #358372  av Gt4WRC

Virker som om jeg tok et riktig valg da jeg stoppet med en gang blålysene kom bak meg. Innrømte alt på stedet og samarbeidet så godt jeg kunne. Mange som prater om at de har stukket av fra politiet, men flesteparten av historiene er vel røverhistorier :roll:
 #358373  av magnesmurf

Tipper de fleste som har stukket av fra politiet fikk besøk i ettertid. Du gjorde nok et helt riktig valg :wink:
Husk også på at det er mulig å miste førerkortet på livstid. Dette skjer i utgangspunktet ved tre promilledommer, men jeg ville ikke blitt forbauset om feks han som kjørte ned og drepte en politimann for noen måneder siden mister retten til å føre bil resten av livet. ( i tilegg til å få 21 år i buret)
 #358374  av magnesmurf

mr2storbrua skrev:Hvordan får man blitzen til å blitze akkurat i det fotoboksen tar bilde da?
Blizen løser ut av blitzen på fotoapparatet, men reagerer raskere enn utløsertiden på kameraet. Prøv å ta bilde av slaveblitz, så skjønner du :wink:
 #358399  av ina

livstid uten førerkort er vel 5 år...
 #358401  av Brasse

Ein eg veit om stakk fra politiet etter han var blitt stoppa. I det dei gikk til bilen for å sjekke fakta ga han gass og køyrde heim. :lol:
 #358412  av inzane2012

Brasse skrev:Ein eg veit om stakk fra politiet etter han var blitt stoppa. I det dei gikk til bilen for å sjekke fakta ga han gass og køyrde heim. :lol:
og dagen etter stod vel onkel blå på døra og venta med håndjerna ;)

PS: er i sånne situasjoner en skulle hatt en sånn skilt-funksjon som han i transporter 1 filmen har på bimmer'n sin ;)
 #358413  av mr2storbrua

Er vel fører og ikke eier de skal ta. Altså må de bevise hvem som kjørte bilen i gjerningsøyeblikket, ikke hvem som eide bilen... Er jo sånn "alle" slipper unna fotobokser, når de bare skjuler seg bak solskjermen...
 #358586  av Mr_Storbrua

magnesmurf skrev:Tipper de fleste som har stukket av fra politiet fikk besøk i ettertid. Du gjorde nok et helt riktig valg :wink:
Husk også på at det er mulig å miste førerkortet på livstid. Dette skjer i utgangspunktet ved tre promilledommer, men jeg ville ikke blitt forbauset om feks han som kjørte ned og drepte en politimann for noen måneder siden mister retten til å føre bil resten av livet. ( i tilegg til å få 21 år i buret)
Livstid er 5 år.. en tidligere kollega som fikk 2 ganger livstid.. men kunne faktisk ta lappen 5 år etter den siste..

Å har mine tvil på at han galningen fra arendal får 21 år fengsel..
 #358591  av ke25-toyoglide

Eg har oppigjennom årene både blitt tatt for å stikke fra politiet, preika meg fra det etter å ha prøvd å kjøre ra politiet, og klart å kjøre fra de.
Har vel klart det en 10 ganger, uten at eg vil skrive for mye om det.
Den gangen eg blei tatt for det, så fikk eg egentlig ikkje noe mer for det, anna enn de hastighetene de målte meg til mens de lå bak meg. og en natt i fyllearresten klin edru. :roll:
(de timene ble trukket fra som 1 dag når eg måtte inn å spikre senere)
Det eg aldri gjør ihvertfall er å innrømme hva eg har gjort, det får være opp til politiet å dokumentere det.
Flere ganger har de brølt meg opp i fjeset for å få meg til å innrømme at eg ihvertfall kjørte i 100 i 60 sonen, (etter å ha prøvd seg med 150-140-130-120-110 med mindre hell)
Eg svarte bare at eg ikkje visste hvor fort eg kjørte.
Til slutt sa han eldre karen som var med han at han kunne bare gi opp, for det var klart at han ikkje kom noen veg. "Men trøst deg med det at gode kunder kommer alltid tilbake" avslutta han med.
En kamerat av meg som vrengte bilen rundt en lyktestolpe mens han prøvde å kjøre fra de, endte med en liten bot og 3 mnd uten lappen. det eneste de kunne bevise var at han hadde holdt 76 i 60 og at han hadde kjørt "usikkert" siden han krasja. De papirene har eg lest.
 #358599  av inzane2012

ke25: nesten som politisjefen her i høyanger sa til meg for noen år siden etter noen gamle kjerringa hadde ringt å klaga på meg: "vi skal bruke alle våre ledige ressurser på å ta fra deg lappen innen nyttår!" så jeg sa bare tilbake at vist di virkelig hadde så lite å gjøre på nede på stasjonen så skulle jaggu bare få lov å prøve... og det er vel 3 år siden nå og jeg har enda ikke mista den ;)
 #358611  av ad92

hehe politiet har lite å gjør på av å til, de fulgte etter meg baaare pga jeg er 18 år og kjører sportsbil. Er til å bli forbanna av..

Når d skal sies så har jeg kjørt en del idiot å stukket av fra politiet engang jeg og, det går fint om man er kjent i området. Jeg kjørte av hovedveien og kjørte inn på sykkelstier og parkerte bilen over natta, har ikke fått besøk av onkel blå enda så. Men de var ganske sur forgie gang jeg ble stoppet.. Det er godt mulig at politiet har masse gamp under panseret, men er man lommekjent der man er så er det helt umulig for politiet å ta deg.

Er ikke kult å stikke av fra politiet :( men var bedre å komme seg unna å fortsatt kunne ha bil en å stoppe å måtte være fotgjenger i ett års tid :P

I en kontroll tror jeg det kan være verre å stikke av fra, men er man galen nokk så kan det gå bra. Jeg hadde ALDRI stoppet i en kontroll om jeg viste jeg hadde 180 f.eks. Da er det nesten det samme om man stopper eller kjører videre. Problemet er jo selvfølgelig som magnesmurf sier, om man kresjer eller skader noen da så er jo man uten forsikring å d kan tømme lønningen i noen år.

Politiet har ikke kjangs å se hvilken bil det var om man kjører over 150, lånte bilen vekk til en kompiss og han suste i hore og helvette forbi og jeg kjente så vidt igjen bilen min. For politiet kunne det like gjerne verdt en porsche som suste forbi, vet ikke om politiet har kamera når de tar laser hver gang. Så det handler bare om flaks.. bare min mening... ja, jeg er en umoden idiot som ikke kjører som en prest. det er jeg klar over selv :lol:
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22