Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs
Legg innLagt inn:24 jul 2012 14:59
ArildM skrev:Er nok myye strengere krav til felgene som leveres direkte fra Toyota enn det du får kjøpt på Megahjul osv, men alikavel, hvis en kan spare 10'000 på noe som forhåpentligvis ikke blir så mye brukt, hvorfor ikkeKan si litt om hvilke generelle krav det er til OEM felger her i europa.
En OEM felg skal f.eks ikke kunne brekkes i flere biter, men den kan revne i felgbanen. Og den skal heller ikke deformeres på en sånn måte at den slipper ut luft av dekket om du f.eks får sladd, og slenger ett bakhjul inn i en fortauskant. Det er og ganske strenge krav fra fabrikkene om irring av metallet.
Når en tester f.eks Volvo sine felger for irring og sånt, så får ett vist ant felger av en gitt serie risset inn flere rutenett gjennom lakken. Felgen blir så dekt med en masse som skal simulere di forurensningene som en møter ute langs veien. Deretter blir den plassert i en tank som holder rundt 20-25grader og 100% luftfunktighet i 2mnd.
Er så lenge siden jeg jobbet på en felgfabrikk, så husker ikke hvor strengt kravet var til denne testen, men di er ganske strenge her og

En annen ting som kanskje gjør at du føler deg litt ekstra trygg når du kjører Audi vertfall, OEM Audi felgene skal tåle en fullastet bil, i kontinuerlig kurvekjøring i 200kmt i 200k km
Så det er nok en god grunn til at OEM hjul er en del dyrere enn replicas og di du får hos sharif og andre billigmerker. Riktignok så vet merker som VW, Audi BMW og resten av den gjengen og ta seg EKSTRA godt betalt
