Side 19 av 29

Re: toyota pikes peak loock 2x 5sgte starlet

Legg innLagt inn:11 aug 2013 00:16
av 3rlend
Offern skrev:Vet 2.gen GE-innsug/toppen er brukt med stor suksess i andre prosjekter som kjører kvartmila under 12sek. (vanlig til og fra jobb bil, altså ikke spesialbygd for drag) er også større plenum på disse som ikke akkurat er noen ulempe på en turbomotor.
tøft! hvis det er en oppgradering i forhold til turbomanifolden så er det jo ikke noe å tenke på!

Re: toyota pikes peak loock 2x 5sgte starlet

Legg innLagt inn:16 aug 2013 10:38
av MOTORSPORTHUSET
HEI..

obx kamdrev ja... kun på eksos for og dra igjen eksosen for og få mer moment.
ge topp og insug for den er bedre en gte toppen..
di er helt orginale kun overhalt... men jeg har satt i shimløse løftere for og kunne ha 8000 i turtal ved behov.


grenrør er org 5sfe manifoild som er kappet og satt på t 3 flens..

jeg er 99 prosent sikker på at det kommer til og bli mellom 500-600hk ut av slik motor. :)

Re: toyota pikes peak loock 2x 5sgte starlet

Legg innLagt inn:16 aug 2013 10:41
av MOTORSPORTHUSET
har grenrøra fra castrolen til salgs for 1500kr om noen vil ha.. t4..
holdt ivertfall over 900hk..

pm

Re: toyota pikes peak loock 2x 5sgte starlet

Legg innLagt inn:16 aug 2013 20:13
av MOTORSPORTHUSET
Div rør på :lol: :D

Re: toyota pikes peak loock 2x 5sgte starlet

Legg innLagt inn:16 aug 2013 20:15
av lasse
Ser utrolig bra ut!!
Spennende å følge med på denne :D

Re: toyota pikes peak loock 2x 5sgte starlet

Legg innLagt inn:16 aug 2013 22:40
av fdfx3
MOTORSPORTHUSET skrev:HEI..

obx kamdrev ja... kun på eksos for og dra igjen eksosen for og få mer moment.
ge topp og insug for den er bedre en gte toppen..
di er helt orginale kun overhalt... men jeg har satt i shimløse løftere for og kunne ha 8000 i turtal ved behov.


grenrør er org 5sfe manifoild som er kappet og satt på t 3 flens..

jeg er 99 prosent sikker på at det kommer til og bli mellom 500-600hk ut av slik motor. :)
Når du sier dra igjen eksosen hva mener du egentlig da?

Og bare ett spørsmål til: hva er det som er bedre med GE toppen enn GTE? større ventiler? :?
Hvis jeg skal bygge topp og har en GE topp liggende bør jeg heller satse på den da? (ops ble vist 2 spørsmål det)

Heftig bil btw. gleder meg til å se denne, forhåpentligvis på Gatebil.
Stå på dette ser lovende ut. :D

Re: toyota pikes peak loock 2x 5sgte starlet

Legg innLagt inn:18 aug 2013 08:46
av MOTORSPORTHUSET
Ge toppen produserer mer hk som sug en gte toppen vil ha gjort.
Den har ikke større kanaler.. Men den har anneledes kanaler som flower lufta bedre.
Sammen med ge kammer og som og er bedre en gte kammene.

Og insuuget er bedre en gte insuget..

Det er sånn jo mere hk du får som sugehk jo mer får du når turboen blir putta på og.

Vs motor testa disse toppene i rallycross.. Og ge toppen var uten tvil den beste.
Den klarte og fylle 2,4liter med omslipt 5sfe veiv til 96mm i slag.

Tror nok ikke toppefekten blir så mye bedre men responsen blir bedre.
Dvs at den setter fart på turboene fortere.

Gte 2gen har jo 4kanta kanaler inn i den..og ge har runde,,
Og når lufta skal rotere inn i toppen så er det lettere i et rundt hull en et 4kanta et. :) groft fortalt.
Billi opgradering, :)

Turbroinsuget passer ikke på ge toppen.. Kansje på festene men ikke på kanalene så da er jo hensikten vekk.

Men 5sfe grenrøra passer på 2gen ge og gte topp.. Og kapp di og t3flens påasser rett på uten sliping inni ingag.
Billigste beste grenrøra du kan lage.. 200kri flens og 15 min jobb og dynamo passer og på :)

Re: toyota pikes peak loock 2x 5sgte starlet

Legg innLagt inn:18 aug 2013 08:49
av MOTORSPORTHUSET
Vis du legger igjen eksosn... Vrir kamdrevet ned mot 0mm løft på ot... På eksos så får du mere moment og respons,.
Typisk rallymotor,,
Men du tar jo toppeffekten og så man må jo finne det man er ute etter..

Re: toyota pikes peak loock 2x 5sgte starlet

Legg innLagt inn:18 aug 2013 10:56
av fdfx3
Er det slik at GE toppen bruker top feed dyser i stedet for side feed som du finner på GTE?

Vil 5s insug passe GE toppen å? slik som denne: http://www.ebay.com/itm/92-93-Celica-94 ... ba&vxp=mtr

Re: toyota pikes peak loock 2x 5sgte starlet

Legg innLagt inn:18 aug 2013 15:26
av MOTORSPORTHUSET
Har ikke prøvd insugene.. Omverandre..

Dysene har samme hull...
Sice i toppen og samme avstand... Men har aldri sett om ge har top eller side..
Jeg bruker jo top feed uanz

Re: toyota pikes peak loock 2x 5sgte starlet

Legg innLagt inn:18 aug 2013 19:26
av Emil_L
Har ikke fått med meg alt som skjedde her, men skjønte jeg deg rett, ville du brukt 5fse grenrør hvis man skal bygge turbo på en 3sge? så kappe/sveise t3 feste?

Re: toyota pikes peak loock 2x 5sgte starlet

Legg innLagt inn:19 aug 2013 01:58
av 3rlend
Ekkelt rått !
Gleder meg virkelig til å se denne i aksjon :)

Re: toyota pikes peak loock 2x 5sgte starlet

Legg innLagt inn:19 aug 2013 09:53
av MOTORSPORTHUSET
ja akkurat det jeg gjør her..

5sfe grenrør.... dønn orginale... di passer på ge og gte toppen 2 gen.

kun kappe enden og sveise på t3.
passet så sykt perfekt at man må ikke slipe invendig engang..

Re: toyota pikes peak loock 2x 5sgte starlet

Legg innLagt inn:19 aug 2013 10:06
av Zepticon
MOTORSPORTHUSET skrev: Det er sånn jo mere hk du får som sugehk jo mer får du når turboen blir putta på og.
Akkurat dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Det er en del forskjellige karakteristikker mellom turbo og sugemotor som ikke bestandig er overførbare.
Flow, og porting har effekt uansett, gitt at det ikke er andre systemer som blir påvirket av dette. Men høy flow, fører til lite effekt lavt i registeret, siden det minsker hastigheten på lufta.
Et annet eksempel er Mazda sine KL V6 motorer som har ett system som de kaller VRIS (Variable Resonance Intake System), som endrer lengden på innsuget alt etter hvilken RPM man er på.
Dette gjør at luftpulsene fra innsuget matcher åpne og lukketidene til ventilene, og man fyller sylindrene bedre. Monterer man turbo på dette, så mister man effekt så snart turboen bygger trykk, Det de fleste da gjør er å fjerne, evt overstyre systemet.

Jeg regner med det samme også gjelder ting som VVTi systemet til Toyota, siden NA og Turbomotorer kjører optimalt på forskjellig overlap på ventilene.

Re: toyota pikes peak loock 2x 5sgte starlet

Legg innLagt inn:19 aug 2013 14:12
av Emil_L
Takk for svar, frister litt å bygge turbo i mr2en, og hvis det bare er å bygge på et 5fse grenrør, er det jo mye gjort :)