TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Svein's MR2 turbo prosjekt - NÃ¥ nye V6 prosjekt (Godkjent vognkort) - NÃ¥ nye hengerfesteprosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463926  av magnesmurf

toyofan skrev:Hadde derimot Per latt sin turbo mr2 være orginal, og kjøpt en vanlig gti med defekt motor for 20.000kr og montert 3vz i den (og beholdt s54 kassen og resten av bilen orginal)
Da hadde summen blitt 45.000kr, eller 145.000 for begge bilene.

Den eneste forskjellen nå mellom en turbo ombygd til 3vz og en gti er at turboen har diffbrems, så han bruker 10.000kr til for å få det i s54 kassen.
Han har da brukt totalt 155.000kr

Så selger han begge bilene etter 2år, og får 100.000kr for turboen, og 70.000 for gti/v6 mr2en.

Da har han plutselig tjent 15000kr!!!
Turboen har ikke diffbrems på alle biler. Det var et tilvalg i amerika og japan. Japan fikk det orginal på gen3.
Hadde Per kjøpt en mr2 til 20k hadde han hatt rustsveising herfra og til månen, og overhaling av både understell og bremser i tilegg :lol:
Hadde han derimot kjøpt en Gti i grei stand for rundt 60k hadde han sluppet å koste på 50k i sveising, lakk, understell og bremser, samt jobben, på 20k bilen for å den i orden :lol:

Med alle prisene du benytter som du ikke i noen stor grad har underbygget på noe godt vis, og argumentene du fører, må jeg nesten spørre om du noen sinne pådratt deg jobben med et swap og godkjenning? Vet du egentlig hvor mye ting koster, annet enn prisene du finner på nettet? Vet du hvor mye arbeid som ligger i noe slikt? Og har du noen sinne opplevd alt det som kommer av kostnader som du ikke hadde tenkt på rundt en slik jobb? Har du kjøpt inn masse utstyr og vet hva utstyret for en slik jobb koster?
Vi bor tross alt i Norge, og prisene her inkluderer moms og frakt osv på toppen av USA priser. Så alt her er omtrent 35% dyrere. I tillegg svinger dollarkurs mellom 8 og 10kr for en dollar. Jeg burde selvfølgelig handlet alt for en del år siden når dollaren var 6kr. Da hadde swappet kostet 50k :lol:
 #463927  av Makk

Siden vi kan argumentere med akkurat det vi vil å kan dra alle fantasitall ut av internett, så skal jeg fortelle hva som faktisk kommer til å skje her i dette tilfellet.

Jeg har alle modsene man bør/vil ha fra før.

Jeg ønsket ikke bruke en diger formue (igjen) på en MR2.

Jeg kommer til å sitte igjen med fortjeneste i alle ender med godkjent bil, for jeg har en u-godkjent gen 3 3SGTE i bilen pdd med masse verdifulle mods, bilen fikk jeg veldig billig og den er rustfri strøken, når alt er sagt og gjort og solgt regner jeg med å sitte igjen med kanskje 15-20 tusen i pluss etter motorsalg, ecu salg, delesalg etc , med ferdigbygd og godkjent motor.

Den tilstanden som den bilen her kommer til å ha etterpå m/godkjenning i vognkort vil godt på vei være godt over 100 tusen, jeg garanterer deg du skal lete lenge etter et chassis som er så bra som på den her :)
 #463928  av toyofan

magnesmurf skrev:
toyofan skrev:Men tilbake til hva som er det mest fornuftige swapet.
(Nå er jo nesten ingen swap fornuftige, mest for gøy, men likevel så skader det ikke å tenke litt lenger enn kun kostnader rundt et swap)

La oss si Per og PÃ¥l hadde hver sin mr2 turbo.
Helt like, og begge med en verdi av 100.000kr.

Per kom over et kupp av en gammel camry, og byttet til en 3vz.
Totalt kom prisen av ombyggingen på 25.000kr

Pål ville også bytte, men valgte en 2gr som han importerte.
Selv om han valgte billigst mulig ombygging kom likevel summen på 60.000kr

Begge var godt fornøyde, Per fordi han hadde fått finere lyd, og Pål fordi han hadde fått både finere lyd, og høyere effekt.

Men etter 2 kjekke år med V6 mr2, trengte begge penger og måtte selge mr2en sin, desverre.

Per får solgt sin for 80.000kr, siden den er mindre verdt enn en vanlig turbo.

PÃ¥l selger sin for 120.000kr, siden den er mer verdt enn en vanlig turbo.

Så når begge har solgt bilene, så har begge tapt MYE penger, men per har tapt 5.000kr MER enn Pål…
Føler dette bare blir mer kverrulering :lol:
For det første er tallene dine fortsatt litt på jordet. Tenker at hvis noen i fremtiden selger en mr2 med 2gr v6 så får vedkommende enten lite penger (mindre enn for en orginal turbo) hvis bilen ikke er godkjent med 2gr v6.
Alternativt, hvis bilen er godkjent med 2gr v6, vil jo tro at det er fullt mulig å oppnå et sted godt over 200k som salgspris.
Ingen som tar på seg et omfattende prosjekt, bygger for å selge eller tjene penger.

Så hvilken motor man velger avhenger mest av økonomi. Mest bang for buck er å bygge en NA om til en 3vz. Swappet er billig, NA biler er billige, og du får 80% av kjøregleden til en 2gr motor siden du har mellomregister med mye krefter. Du kan også smelle på en liten kompressor ganske billig for mer futt.
Det eneste fornuftige er å beholde en mr2 turbo orginal og bygge om en NA mr2 til 3vz.

Hvis man er "gal" nok til å legge 80k-100k i en mr2, og gal nok til å evt "ofre" en orginal mr2 turbo, er 2gr det swappet som gir mest glede. Lyden i 2gr motoren er utrolig fin, draget er helt rått, og ytelsene i en mr2 er også ganske respektable. Du har tross alt, hvis du legger 100k i motor swappet (med bytte av kamaksler) og 50k i understell og bremser, bygd deg en bil som yter like bra som en god Porsche/Ferrari. Og da har du gjort det for 10% av prisen på noe slikt.
Du kommer sikkert til å kverrulere og argumentere mot dette. Så her er et lite bevis på hvor godt en 2gr yter i mr2, med orginal eksos.
Finnes også flere videoer på youtube med 2gr mot porsche og ferrari på bane.
https://www.youtube.com/watch?v=ok3KTKfRY-c
Screenshot_20210708-210921_Drag Racer.jpg
Jeg slettet det innlegget som var ren kverulering, det andre er å diskutere...
Om du føler det som kverulering så er det ikke meningen.

Jeg ser mer på det som en guide til å bygge om bilen din, basert på fornuft og erfaring.
Jeg har bygget om flere biler (ingen med 2GR ennå da...) og også fått godkjent noen av mine bygg hvertfall...
Noen har jeg tapt på, noen har jeg tjent på, men er overbevist om at om jeg hadde tenkt annerledes når jeg var ung og dum, så hadde tapet vært mindre.
Da kunne jeg kanskje hatt råd til å byge om flere biler og, som jo må være positivt?

Jeg ønsker ikke at færre skal bygge om bilene sine, heller flere!

Vi kan kanskje fortsette å diskutere swap generelt enn å finne mest mulig galt i hverandres bygg?

Jeg kunne sagt mye om dine sammenligninger med porsche og Ferrari, Magne, men da blir det nok også regnet som kverulering, og det er dessuten lite relevant for diskusjonen.

Så om vi kan roe ned litt og diskutere sak og ikke person så er jeg med, ellers gir jeg meg nå...
 #463930  av magnesmurf

Tror hvertfall vi kan konkludere med at Svein får seg en veldig god og problemfri mr2 til en veldig billig penge.

Sammenlikningen min med ferrari og porsche var jo mest for å vise til at det er mulig å rettferdiggjøre å bruke såpass mye penger på en mr2, hvertfall hvis man er glad i bilen. Og for å vise hva man faktisk ender opp med ytelsesmessig.
Er fullstendig klar over at en 30år gammel ombygd bil ikke kan sammenlikne seg med en ny superbil til 2 mill med garanti, på noe annet enn ytelse.
Og jeg er fullstendig klar over at man for 250k kr lett kan bygge seg en westfield eller liknende kitcar som yter enda råere og bedre på bane :wink:

Siden du har erfaring med ombygg toyofan, så vet du at det sjelden lønner seg. Som regel de orginale bilene som holder seg best i verdi. Så da må man måle det i glede, ikke i kroner :wink:
 #463943  av Makk

Venter bare på deler nå og svinghjulet i clutchsettet som skal til england sammen med elnettet, så har jeg gitt meg selv en god frist på ferdig motor klar til swap til 2 ukers julefri :D

Ingen stress, jeg er litt opptatt på jobb og med husoppussing i ukedagene også.

Fremgangsoppdatering :

Står igjen på motor :

- Toppdel av innsug - Kan ikke monteres før ledningsnett, helst.
- Skifte registerreim, strammer, løpehjulene, vannpumpe og simmerring - Venter på simmerring
- Av med bunnpanne, sjekke silen, rengjøre panne og sil - Fin jobb til helgen
- Modifikasjon av elnett og svinghjul i England
- Rengjøre skikkelig og flikke opp igjen deler som blir synlige fra oven, rengjøre resten til rent og pent
- Ny termostat og pakning
- Ny PCV og pakning
- Nytt tenningsanlegg

- Påmontere clutch og girboks - Girboks skjer ikke før MR2 er demontert og girboks hentet ut derfra.

Ferdig på motor :

- Nedplukket og kommet ut av Camry, alt som skal sendes avgårde er avmontert og klart
- Rensket motor for alt som ikke skal være med videre (Servo, AC pumpe, rørene til begge de, diverse dikkedarer som rør til camry vifte som var drevet av servopumpen, vakuumgreiene til disse komponenter også tatt bort, div vakuumstyring som ikke trengs fjernet, automatsvinghjul fjernet, axle bearing carrier for autolat fjernet.
- Rengjort alle nedplukkingspunkt så ingenting skal komme inn i motor ved demontering, rengjort inne i "V'en"
- Innsugene avmonterte og renset i prickbort og deretter bremserens og dradd gjennom filler, skylt ut til slutt og tørket
- Renskraping innsugsdel på begge sylinderhoder, rengjort og spylt kjølekanaler i blokk, nye innsugspakninger og montert første del av innsug som fordeler mellom toppene, avventer med toppdel pga toppdeksler
- Ventiler kontrollert på begge sylinderbanker og rengjort rundt klar for nye pakninger
Eksosmanifolder avmonterte og rengjorte festepunkter, skrapet rent og satt på nye pakninger, torquet på igjen manifolder til riktig specs, en av manifoldene hadde 3 løse skruer og antydning til pakningslekkasje, godt å få gjort.
- Alle plugger skiftet, tilstand på de gamle var ganske så perfekt slik en forventer dem som godt brukte, enda en 1+ for motorens generelle tilstand.
- Eksosflenser rengjort og klargjort til når dem skal sveises nye rør på for eksoskonstruksjon.
 #463948  av Makk

The turbo axle carrier bearing is in a different place than on the Camry axles so you need to move carrier bearing position on MR2 axle (1/4 inch towards transmission)

Pmuch samme behovet på alle V6'erne med den axle carrieren, dog jeg har sett noen folk som skriver at en kan faktisk bare frese ut hullene litt på 3VZ swap så passer den der den skal, høres enkelt å greit ut, den broa krysses når vi kommer dit, var mange muligheter siden jeg har både camry og mr2 braketten.
 #463949  av Makk

Dagens gjøremål, overhale register og bytte alt inni der, reim, hjul, strammer, vannpumpe, pakninger, simmering på veiv.

Når jeg satte motor i TDC så jeg at den har gått med en tann feil på høyre sylinderbank, merket ikke noe av det på bilen før haha, får sikkert litt mer power i retur nå da siden jeg selvsagt korrigerte dette, men jeg kan godt forstå det har skjedd, det var ikke en veldig enkel reim å skifte, mye kødd som måtte av, og når driten står inni en bil?? Oh looord, lol.

Siden kamakslingene sitter sammen i toppen med tannhjul mellom dem så har forskyving av kamreim ingen betydning her ihvertfall, I alle fall ikke bare på ene banken haha.

Skruen på reimhjul var kukerifast som vanlig, men Ingersol Rand av voksen dimensjon og tjukk å god luftslange gjorde kort prosess igjen den ;)
Vedlegg
20210918_115803.jpg
20210918_115803.jpg (4.63 MiB) Vist 509 ganger
Sist redigert av Makk den 18 sep 2021 16:42, redigert 1 gang totalt.
 #463964  av Makk

Svinghjulet kom i dag, pakket sporenstreks på nytt sammen med kabelverket og begge ecuer for modifikasjon og sendt til England :D

Og her er tidenes bilde på hvorfor man SKAL gå på Toyota å be om et OEM turbo utløserlager, noen som vil gjette på hvilket av dem som er OEM? Hint, det har DOBBELT så stort lager bak seg :D

Derfor bitcher jeg som en liten hore til alle på at uansett clutchpakke, kjøp OEM lager, dette er min fjerde clutch på 3S og uansett merke har det bare fulgt med noe skrapjern til utløserlager....
Vedlegg
20210921_164844.jpg
20210921_164844.jpg (4.32 MiB) Vist 492 ganger
 #463979  av ArildM

Helt enig ang oem utløserlager!

Better safe than sorry! :mrgreen: Greit å ha fått inspisert før man hiver inn motoren. Sånne "småting" som du lett kan gjøre mens du har den på gulvet er veldig greit å ha gjort.

Er det papning på bunnpanna på denne motoren? Tenkte alle Toyota bunnpanner bare var limt jeg? :)
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 41