Side 20 av 36

Re: Modifisere motor, datasprut, styling +++

Legg innLagt inn:17 mar 2009 13:05
av FireWalk
Da var det på'n igjen. Har fått satt sammen igjen motoren og startet den, og den startet uten problem. :D Såklart gikk det ikke helt uten problem. Oljefilteret har kommet i klemme pga en bøy på eksosmanefoldens varmeskjold når toppen ble montet, så dette har presset ned og ødelagt oljekjøleren. Kontaktflaten er blitt bulket, så det sprutet jo så klart olje ut over alt. Har heldigvis fått bestilt en ny oljekjøler, så da skal det ordne seg iallefall.

bilder:

Re: Modifisere motor, datasprut, styling +++

Legg innLagt inn:17 mar 2009 13:09
av FireWalk
Flere bilder:

Re: Modifisere motor, datasprut, styling +++

Legg innLagt inn:17 mar 2009 13:12
av FireWalk
mer:

Re: Modifisere motor, datasprut, styling +++

Legg innLagt inn:17 mar 2009 13:16
av FireWalk
Begynte å lage en holder i glassfiber, som skal vinkles inn mot føreren. Her skal jeg ha 3 instrumenter. Utrolig mye arbeid å lage en slik. Nesten så jeg kunne demontert hele motoren og satt den sammen igjen på den tiden det tar å lage en slik :\

Re: Modifisere motor, datasprut, styling +++

Legg innLagt inn:17 mar 2009 13:54
av FireWalk
Lagde meg en block off plate for intercooleren for å tvinge luft igjennom den fremfor å gå rundt den. Har også lakkert litt motorfester og div. :-)

Re: Modifisere motor, datasprut, styling +++

Legg innLagt inn:17 mar 2009 13:57
av FireWalk
Ble litt skjevheter så måtte rette opp litt. Men ble bra til slutt :)

Re: Modifisere motor, datasprut, styling +++

Legg innLagt inn:17 mar 2009 14:48
av Master
Den oljetempføleren kommer til å gi deg heeeeelt feile avlesninger der den står... Så ikke få panikk om olja di er på 140 grader etter en liten kjøretur :D

Re: Modifisere motor, datasprut, styling +++

Legg innLagt inn:18 mar 2009 00:01
av FireWalk
Master skrev:Den oljetempføleren kommer til å gi deg heeeeelt feile avlesninger der den står... Så ikke få panikk om olja di er på 140 grader etter en liten kjøretur :D
Hehe.. nei det kan være det :P Hvor ville du satt den da? var liksom den enkleste plassen å ha den. Tenkte å sette den i bunnpanna da, men å begynne å borre der, med metallspon osv? .. Så bare satte den der.. :p

Re: Modifisere motor, datasprut, styling +++

Legg innLagt inn:18 mar 2009 00:51
av Master
Det eneste rette er i bunnpanna ja... Fordelaktig å gjøre ved bytte av olje / bunnpannetetning. :)

Der oppe hadde jeg den før, og det er ubrukelig!

Re: Modifisere motor, datasprut, styling +++

Legg innLagt inn:18 mar 2009 07:39
av Christian
Hvorfor er det ubrukelig? Skiller temperaturen så mye mellom bunnpanna og filteret? Olja hentes jo fra bunnpanna, suges igjennom pumpa og inn i filter...?

Re: Modifisere motor, datasprut, styling +++

Legg innLagt inn:18 mar 2009 08:54
av Master
Christian skrev:Hvorfor er det ubrukelig? Skiller temperaturen så mye mellom bunnpanna og filteret? Olja hentes jo fra bunnpanna, suges igjennom pumpa og inn i filter...?
Problemet på MR2'en min var sikkert at temp føleren står såpass nært 1000graders eksosen så den temp føleren blir "heat-soaked". Så min lå på 110/120 grader ved vanlig cruising og steg kraftig ved banekjøring(150+ etter bare et par min, så da ga jeg meg i frykt for å ødelegge motoren). I tillegg steg oljetempen like fort som vanntempen ved oppvarming av motoren.

Flytta samme sensoren i oljebadet - 80 grader ca ved cruising og tar mye lengre tid å få opp oljetempen på bana (10 min til 120-130 grader ca). I tillegg tar det 2-3 ganger lengre tid å få opp tempen på olja som det tar på vannet (som jeg har hørt er høvelig normalt). Er fortsatt litt bekymret for varm olje på bane, så bygger derfor ekstern kjøler i tillegg.

Jeg mener ikke at det er helt ubrukelig. Du får jo en viss indikasjon på en oljetemp / normalverdi. Men når det først skal brukes til noe så hvorfor ikke bare gjøre det ordentlig? Blir nesten som å si at min bredbåndslambda viser alt i fra 16-17 i AFR når den egentlig mener 13:1... :D

Re: Modifisere motor, datasprut, styling +++

Legg innLagt inn:18 mar 2009 11:23
av FireWalk
Takker for tipset! Da må jeg revurdere litt her. :) Hvordan blir det om man flytter sensoren til andre siden av sandwitch plata da? slik at den står på i luftstrømmen fra spal vifta til ICen i tillegg? vil det hjelpe på? eller er det selve sandwitchen som blir heatsoaked ?

Har akkurat tatt på nytt tetningsmiddel på bunnpanna og fått det tett.. så vil helst ikke begynne å ta ned igjen :\

Re: Modifisere motor, datasprut, styling +++

Legg innLagt inn:18 mar 2009 12:18
av Master
Det skader jo ikke å prøve å ha temp føleren der. Så ser du jo. Du skal jo ikke bruke denne doningen til annet enn en og annen forbikjøring så ;)

Re: Modifisere motor, datasprut, styling +++

Legg innLagt inn:18 mar 2009 12:34
av FireWalk
Master skrev:Det skader jo ikke å prøve å ha temp føleren der. Så ser du jo. Du skal jo ikke bruke denne doningen til annet enn en og annen forbikjøring så ;)
Hehe.. Ja det er jo sant. Bor i Ålesund så det er så langt til nærmeste bane at innen jeg kommer frem dit er jeg dritlei av å kjøre bilen... :\ Hadde kanskje vært annerledes om jeg bodde på østlandet eller et annet sted med bane i nærheten.

Uansett så er det jo litt greit å faktisk få RIKTIG temperatur avlesning da. Er jo mest av alt for feilindikasjon jeg har den måleren, så jeg skal bli obs på det dersom det er noe galt. Så det hele er av preventive grunner :)

Har nå følgende målere:

Turbotrykk
Vanntemperatur
Eksostemperatur
A/F ratio meter
Voltometer
Oljetemperatur
Oljetrykk måler.

da er vel det viktigste dekt.

Vurderer forresten å sette inn en TRD termostat, så blir kjølevannet (og forhåpentligvis også oljen) litt kaldere. Men vet ikke helt hvor stor effekt dette har, om det i det hele tatt er noe vits.. ?

Re: Modifisere motor, datasprut, styling +++

Legg innLagt inn:18 mar 2009 13:01
av Christian
Master skrev:
Christian skrev:Hvorfor er det ubrukelig? Skiller temperaturen så mye mellom bunnpanna og filteret? Olja hentes jo fra bunnpanna, suges igjennom pumpa og inn i filter...?
Problemet på MR2'en min var sikkert at temp føleren står såpass nært 1000graders eksosen så den temp føleren blir "heat-soaked". Så min lå på 110/120 grader ved vanlig cruising og steg kraftig ved banekjøring(150+ etter bare et par min, så da ga jeg meg i frykt for å ødelegge motoren). I tillegg steg oljetempen like fort som vanntempen ved oppvarming av motoren.

Flytta samme sensoren i oljebadet - 80 grader ca ved cruising og tar mye lengre tid å få opp oljetempen på bana (10 min til 120-130 grader ca). I tillegg tar det 2-3 ganger lengre tid å få opp tempen på olja som det tar på vannet (som jeg har hørt er høvelig normalt). Er fortsatt litt bekymret for varm olje på bane, så bygger derfor ekstern kjøler i tillegg.

Jeg mener ikke at det er helt ubrukelig. Du får jo en viss indikasjon på en oljetemp / normalverdi. Men når det først skal brukes til noe så hvorfor ikke bare gjøre det ordentlig? Blir nesten som å si at min bredbåndslambda viser alt i fra 16-17 i AFR når den egentlig mener 13:1... :D
Da er vi enige, den jeg hadde var en 3gen med filteret nede ved bunnpanna, blir jo litt annelders det... :)
Hovedgrunnen til at jeg spurte var pga supraen jeg har nå, der sitter også tempføleren ved oljefilteret. Men der er også hele filteret flyttet inn i framskjermen.