Side 3 av 5

Legg innLagt inn:03 aug 2005 19:35
av larsst185
er vertfall ingen tvil om at det er noe seriøst galt med kompression de to sylindrene dær.
Jeg anbefaler deg til heller å bruke lysten du har til å skru på bilen til framtidige prosjekter og vedlikehold på den og heller få selger til å betaler reparasjon av dette...vertfall det jeg ville gjordt. :)

Legg innLagt inn:03 aug 2005 19:40
av lexusmann
Eller som andre her har sagt, heve kjøpet!!!!

Legg innLagt inn:03 aug 2005 20:00
av larsst185
ja,eller det :)

Legg innLagt inn:03 aug 2005 20:01
av TheStig
er ganske sikker på at det vil hjelpe å skifte blinklysolje og børstene på dynamoen.. Jeg gjorde det, men du trenger litt verktøy.. Jeg brukte et spettskaft

Legg innLagt inn:03 aug 2005 22:32
av MR2turbo
Ser veldig ut som at et par av stemplene dine har tatt kvelden, er ganske sikker på at det er knekt p.g.a. detonasjoner... har litt erfaringer der med opptil mange 3gen 3sgte (st205 motorer)....

Ville som de fleste andre her hevet kjøpet...
Kan jo være litt kiipt, men hvordan resten av bilen er i stand vet du jo heller ikke... så "my 2 cents" vil være å lete etter en mere seriøs selger...
Kansje høre med turbo knut her på forumet om han kan hjelpe deg å finne en?

Legg innLagt inn:03 aug 2005 22:37
av w-master
Da har jeg snakket litt fram og tilbake med kjøper i kveld. Vi kom fram til en avtale som jeg kan leve med og jeg blir å beholde bilen :)

Så nest skritt nå er og skaffe en plass og stå samt og bestille nye deler... :P

Jeg vet jeg kan bli skuffet, men den sjangsen er jeg villit til og ta siden jeg lenge her hatt lyst til et prosjekt og har både penger og pågangsmot nå :twisted:

Jeg blir og opprette prosjektet under prosjekter etterhvert, med mye bilder og spørsmål :wink:

Takker for alle svar fram til nå :)

Legg innLagt inn:03 aug 2005 23:13
av CelicaTurbo
som Amund skriver, det er selger som er ansvarlig og da er det best å enten heve hele kjøpet eller få ham til å betale at det blir gjort skikkelig eller få inn en annen motor. At det er så stor forskjell i kompresjon sier jo at noe er seriøst feil, men det sier ikke noe om hva som er problemet. Det er godt mulig at sylinderveggen er oppskrapet eller enda værre og da blir prisen fort høy. Derfor er det best at du overlater til selger å få det der fikset, fremfor at du selv gjør det med en pengepott fra selger (da får du fort overraskelser som gjør at du selv står igjen med en stor regning i egen lomme når alt kommer til alt). Det er kjedelig å måtte heve kjøpet på en bil som er såpass vanskelig å finne et godt eksemplar av, men når motoren er så ødelagt som det der er det ingen tvil om at du kan heve kjøpet ihvertfall, ettersom det er lite sannsynlig at den skaden der har skjedd i din eie av bilen så lenge du heller ikke har rørt noe av det mekaniske under panseret.

Legg innLagt inn:03 aug 2005 23:16
av CelicaTurbo
glemte vist å lese neste side av diskusjonen med w-masters svar før jeg skrev min forrige post, men men, vil du beholde bilen så er det ditt valg. Bare vær sikker på at selger står for sine ord og betaler kostnadene, få det skriftlig, og vær obs på at den jobben der fort kan bli vesentlig dyrere enn hva estimatet for delene fra Toyota lyder på. Ellers, bruk muligheten til å bytte til en kraftigere toppakning mens motoren først er åpnet.

Legg innLagt inn:03 aug 2005 23:33
av FireWalk
Jeg hadde iallefall villet heve kjøpet... Jeg har hatt akkurat samme problemet nå med min 3S-GTE motor i MR2en min... har lenge vært planen å bygge den opp igjen, men etter å ha demontert motoren og kikket på skadene så har det jo vist seg at dette blir betydelig dyrere enn først antatt..

Om noen av stemplene dine er Knust, slik det høres ut som om de er, så er det stor sannsynlighet for at sylinderveggene er ripet opp. Da må du borre opp igjen blokka. Dette koster penger. Videre må du sette inn større stempler etterpå. Dette koster mye penger. Så må du bytte pakninger, bolter, gjerne overhale toppen i samme slengen... (maskinering av slikt koster mye penger) Også skal du jo gjerne få alt helt tett, noe som ikke alltid er like lett. Frieksos er noe dritt.. Det kan jo også være at du finner ut at ventiler er gåen, også må du bytte dette og.. Stempler blir ikke ødelagt av seg selv, de blir ødelagt av detonasjoner, og detonasjoner kan også ta livet av ventiler. Kanskje må du ha nye deler i toppen og.

Det jeg kom frem til var at det ville lønne seg å kjøpe en brukt motor istedetfor å fikse opp den jeg har. Nå vet jeg ikke hvilken avtale du har kommet frem til med selger, men husk, at det kan fort bli mye dyrere enn du tror! Alt ettersom hvor mye skade motoren har.. Men det vet du ikke før du har åpnet opp.. men vær obs på at du kan bli skuffet! Det ble iallefall jeg...

Motoren gikk fint den.. tomgangen var fin, ingen ulyder.. Eneste at den ikke ville lade så mye som den skulle, og det sprutet olje ut av dumpventilen.. etter hvert ble det en del blårøyk også..

Når vi åpnet opp motoren fant vi jo ut at der var 2 knuste stempler, oppripet sylinder osv.. hele pakka.. har forhørt meg med diverse motorverksteder nå ang borring av blokk, og overhaling av topp.. det ene verkstedet skulle ha et sted mellom 25-35000 kroner for maskinering og deler.... og det var forutsatt at jeg gjorde alt arbeidet med å demontere motoren, rengjøre deler, og sette alt sammen igjen etterpå... mulig du må overhale turboen også..

Svindyrt spør du meg... så for min del blir det ny motor..

håper for din del at du tar rette valget her :)

Legg innLagt inn:04 aug 2005 00:29
av w-master
Joda, eg vet at eg kan få mange dyre overaskelser når eg åpner toppen osv...men det veit eg ikke før eg har åpnet motoren...

Men en på toyota nevte at det var ikke nødvendigvis at det var feil med stemplene...han nevnte noe om at topppakninga kunne vaære blåst akkurat ved en oljekanal mellom stempel 2 og 3 og det kanskje var grunnen til at det kom olje rundt omkring...derfor kom det kanskje olje i den slangen som går inn på luftfilteret ifra toppdekkslet som igjen drar oljen inn i turboen som igjen sper olje til dump...

Når vi dro ut pluggledningene for å ta komp.testen så var det olje på to av pluggledningene...nr2 og nr3..

Det kan ikke være bare at topppakninga er gått? Uansett vet eg ikke det før eg åpner toppen...

For å si hva eg her og rutte med når eg åpner motoren...så har eg 10000,- til og starte med...og så har eg fast jobb med brukbar inntekt...å overtid får eg hvis eg vill :twisted:

Dyrt kan det bli...men et prosjekt ønsk eg...
Ser eg at det blir jævla dyrt..så kan eg jo vurder ny motor\topp...

Hvor kan eg skaff ei sterkere toppakkning? Noen som kan skaffe det her og evnt pris?

Legg innLagt inn:04 aug 2005 00:47
av FireWalk
du burde vel greie deg med 10.000. Jeg budskjeterte med 10.000 på min. Om du har folk som utfører arbeidet for deg så går det vel greit. Er ikke sikker på hvor du får tak i topp pakning til akkurat din bil, men det burde vel de fleste online shapper ha. Du får google deg frem til en :)

Legg innLagt inn:04 aug 2005 00:56
av w-master
FireWalk skrev:du burde vel greie deg med 10.000. Jeg budskjeterte med 10.000 på min. Om du har folk som utfører arbeidet for deg så går det vel greit. Er ikke sikker på hvor du får tak i topp pakning til akkurat din bil, men det burde vel de fleste online shapper ha. Du får google deg frem til en :)
Satser på og slippe og betale folk for jobben, så det vil si at eg har 10.000 til deler og nødvendig verktøy osv.. :)

En av de som skal hjelpe meg er utdanna mekaniker og har mye erfaring med og skru(bestekompis av meg). Har blant annet jobba på toyota. Pluss at eg sats på og få hjelp ellers rundtomkring :)

Regn med at når eg e i gang så kan eg satse på og få litt hjelp herifra hvis eg plages med noe :wink:

Å blir det krise med penger, så tar eg bare litt mere overtid :twisted:

Eg må jo se lyst på det...ellers så er det ingen vits og starte :wink:

Legg innLagt inn:04 aug 2005 06:14
av Amund
om du må borre blokk, plane topp og sånn, går de fort 10.000 i maskinering. vær obs på de!

Legg innLagt inn:04 aug 2005 11:06
av memo
uten å være partykiller her, så har jeg erfaring med "blåste" motorer, både der jeg selv har gjort det og andre kompiser..

for meg virker det som om du har så lyst på bilen at du ikke helt klarer "se klart".. et velkjent fenomen..

hvorfor styre slik om du bare kan levere bilen tilbake og kjøpe en annen som er i fin stand?

tør nesten garantere deg at du blir å legge i mye mere penger svette og tårer enn du tror nå..

men, om du er seriøst heldig så kan du jo være heldig.

Legg innLagt inn:04 aug 2005 11:54
av CelicaGT
Trur eg ville ha heva kjøpet. Er folk her inne som kan skaffer ein GT-Four til deg. Veit av erfaring at motoroverhaling blir alltid mykje dyrere enn det ein først trur.