Side 3 av 3
Legg innLagt inn:15 aug 2005 15:39
av CelicaTurbo
ingen bil du kan byttelåne coil med? (CS har annerledes plugg på coilen enn vanlig GT4 ihvertfall).
Legg innLagt inn:15 aug 2005 15:41
av TheStig
damn. Er bare en til CS på mo og han er ikke akkurat med i bilmiljøet. Bor et stykke utenfor byen så kjenner han ikke i det hele tatt. Så det er forskjell på gt4 og cs selv om det er samme årsmodell og pluggledninger?
Edit: eneste er jo hvis noen kommer med en cs på sommertreff om 13-14 dager
Legg innLagt inn:15 aug 2005 15:51
av CelicaTurbo
er ikke helt sikker på det med årsmodell, men vet at det er forskjell mellom min og Kenneths CS ihvertfall. Ellers, jeg målte min gamle coil nå og den har helt ok verdier, dvs 0.6 ohm primary (skal være 0.4-0.5) og 12.25k ohm, skal være 10-14.000.. og allikevel så skapte den jo noe problemer på min bil da..

Legg innLagt inn:15 aug 2005 15:57
av TheStig
hmm okei takk
Jeg forsøker å få en tilsendt fra england da. Et par der som deler opp sin CS. Aner du nypris på coil ?
Legg innLagt inn:15 aug 2005 19:13
av TheStig
målte min me nytt apparat. 0.5 ohm og 15.000 ohm.. mao ikke så ille likevel.. hmm.. jaja.. får vel prøve å kjøpe en brukt og teste
Men det med at pluggskifte nytter ei stund tyder jo litt på at motoren lærer seg de nye pluggene og blir dårlig igjen.. hm men men
Legg innLagt inn:16 aug 2005 18:24
av TheStig
kan jo være coilen selv om den måler korrekt, men begynner å misstenke lambaen litt.. bruker litt mye bensin så det forsterker misstanken
Legg innLagt inn:16 aug 2005 22:21
av CelicaTurbo
Det er jo mulig lambda er delvis skyldig, men signalet fra den ignoreres ved fullgass og du skriver jo at du også har problemer her. Du kan eventuellt koble fra lambdaen, da vil motoren gå i "open loop" og følge slavisk tabell med bensinmengde (samme som den gjør ved fullgass), men da får du også skikkelig råtten bensinøkonomi og motoren vil ha lett for å stoppe om du ikke gir nok pådrag når du løser clutchen i kryss osv så det er ikke noe du kan basere deg på å kjøre med på fast basis. Om det bedrer seg når du kobler fra lambdaen og det blir bedre så trenger det heller ikke å bety at det er den sensoren som er problemet, det kan være at motoren blir bedre som en indirekte effekt av at den går fetere på bensin osv..
Legg innLagt inn:17 aug 2005 19:40
av Etelleran
etter å ha lest på dette synes jeg det høres ut som lambda sensoren. Men får du opp noe feilkode av noe slag i dashen? Jeg fikk dette å antok at denne lambda'n var skylden i min mr2 sine feilkoder. Men etter litt dårlig økonomi o.l. så ble den framre eksosen som kobles opp mot manifolen byttet ut. Hadde litt for mye frieksos å da jeg kjørte så kunne det suges inn luft der å forårsake feil i luft/bensin tilførselene som kunne utløse den feilkoden. Så det ser ut som det er lambdaen men er egentlig luft som blir sugd inn under utslipp (?). Affal sånn jeg skjønte det av verkstedet
Men har fått feilkoden nå 2 uker etter verksted behandlingen. Så mulig det var en kombinasjon av eksos å Lambda. Bare ble litt bedre når eksos anlegget ble fixa.
Legg innLagt inn:18 aug 2005 00:02
av TheStig
lamba ble målt på naf test idag og den var VELDIG fin. Spørsmålet er jo om eksoslekasje kan innvirke på dette, men den lekasjen jeg hører kommer fra downpipe-midpipe så dette er jo et stykke etter lamba .. KAN jo seff være en liten lekk ved manifol da.. ikke vet jeg.. får iallefall tilsendt coil fra st185 så får håpe den passer
Legg innLagt inn:26 aug 2005 10:42
av Larsen
Eksoslekasje skal ikke ha innvirkning på lambdaen så lenge det meste av eksosen pasere måler har det ikke noe å si!
Kan prøve å teste banke sensoren ved å koble opp tenningslampa. Deretter kjør motoren varm og uten å kortslutte diagnosepluggen. Hold jevnt turtall og bank på bloka med en hammer. Da skal du kunne se at tenningspunktet flytter seg. Er ikke beste metoden, men da kan du ihvertfall utelokke den delen.
Legg innLagt inn:26 aug 2005 10:59
av TheStig
ikke dumt, men jeg har muligens funnet feilen. Lekker en god del eksos ved eksosmanifold. Oppdaget ikke det siden jeg visste at pakningen nede på downpipe var helt gåen....
Får fikse dette først så forsøke noe mer
Legg innLagt inn:04 des 2005 18:33
av TheStig
problemet er nå fikset. Tenningssystem inkl coil ble byttet forgjeves (3000,-) og det ble gjort endel vakumlekk feilsøking.
Jeg byttet eksosmanifold og det ble litt bedre men ble fort klart at det lekket en anne plass også.. Etter litt pirk fannt vi ut at det var sprekk på EGR røret som går ned til toppen. Dette ble byttet samt pakningen (600,-) og bilen er nå som en drøm.. bare synd den er solgt nå
