TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Knirkelyder

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#197886  av Rømmling

har jo tatt av bakerste staget og smurt det men får ikke av det fremerste
mutteren som jeg merket 1 går lett av og det staget løsner greit men få løs bolten for å få løst det fremerste staget. er litt møkk og rust som den henger i så får den ikke løs noen forslag?

ja prøvde så klart rust løser på den men hjelp ikke mye det

fant ikke no bra bilde så måtte bare ta et bilde fra boka mi.
Vedlegg
bakstiling.JPG
bakstiling.JPG (14.64 kiB) Vist 331 ganger

#197999  av evneveik

Når jeg løsnet denne så brukte jeg rustløser og hammer. Slo bolten ut med sleggehammer. Rustløser, banking og banning er oppskriften på stort sett alt som sitter fast :D

#198001  av Rømmling

ja da får jeg jekke opp igjen da og spraye på mer rustløser og gi den en real omgang juling i kveld da.
håper det bare løsner da og ikke ryker.

Akter ikke å betale 1250kr pr stag for å skifte dem nå. (priser toyota)
uansett må jeg få dem løs for å skifte også så kan jo prøve å løsne alt å smøre skikelig før jeg kjøper nye.

#198006  av evneveik

Du får prøve det, skal komme når du banker den i enden etter at du har løsnet av mutteren. Jeg hadde store problemer med knirking fra den ene av lænkearmene som går på tvers, prøvde å smøre, men ble ikke bedre. Kostet vel ca. 950kr for en ny.

#198012  av Rømmling

altså det staget som jeg prøver å løsne altså. det er jo 4 slike under der og nå er det 2 av dem som knirker huff. får skru løs og fylle på med smurning av noe slag. tror jeg går for gris denne gangen. Gris som man får i Fettpatroner på ca 400g
kaimagne skrev:Hvitt smørefett er tingen. Fås i sprayflaske på Biltema, Torshov, BilXstra osv osv.
Jeg hadde akkurat samme problemet på min AT200 Celica. Smurte og sto i, og det holdt nesten hele vintersesongen (som jo er ganske kort her i Østfold). Smør det du finner av foringer, så er du sikker. Det er i hvertfall ingen foringer som tar skade av litt smøring....
ja vet det er lenge siden dette er skrevet men
har nå prøvd hvitt smørefett på sprayflaske men syns ikke det gjore noen underverker jeg. men tenkte på Gris jeg ha det i ei sprøyte og fylle inn. ordentlig tykk gris som vi bruker på redskapen på garden. slik man nesten kan lage skulpturer av hehe.
er det noen steder jeg ikke bør ha gris inn med foringer.
Gris vil jo ihvertfall ikke rende ut og tørke ut så lett.

#198014  av evneveik

Når du har fått av lænkearmene så kan du jo prøve å smøre dem opp med lithium fett, mulig det er det samme som hvitt smøre fett, men det kan hvertfall brukes og vil nok vare en stund.
Jeg fikk ikke til å smøre bort knirkingen, men om du kanskje må bytte begge to så er det jo verdt forsøket.

#198021  av Rømmling

du fikk ikke smurt så det ble bra altså.
da prøver jeg tykt fett om det kanskje funker bedre.
hvor kjøpte du stagene da?

#198022  av evneveik

Nei, men brukte ikke så mye tid på det. Mulig det blir bra om du demonterer de fra bilen slik at du får skikkelig tilgang. Kjøpte den hos toyota.

#198031  av Rømmling

var innom toyota å hørte jeg og de skulle ha 1250 per stag og når det er 2 som knirker så er det ikke lenge til det er flere så da blir det dyrt
får se. jeg skal høre på pris andre steder før jeg kjøper til den prisen