Side 3 av 3

Legg innLagt inn:19 sep 2003 07:04
av kennethx
CelicaTurbo skrev:kan noen fortelle meg dette: På både den tidligere MR2'en og Celicaen jeg har nå er det slik at om jeg svinger mye og kjører sakte, særlig om jeg rygger ut fra en parkeringsplass f.eks, så kommer det en summende lyd fra drivverket, det høres rett og slett ut som metalliske plater som skrubber mot hverandre under høyt press..
Har ikke lagt merke til en sånn lyd på bilen min. Men kan jo høre etter neste gang jeg er ute...

Legg innLagt inn:19 sep 2003 08:36
av CelicaTurbo
kenneth: hører det ikke ved normal kjøring, kun sakte trilling med maks sving slik som når du rygger ut fra en parkeringsplass på handlesenter eller noe. Både MR2'en og Celicaen har nøyaktig samme lyden så jeg tviler på at noe er feil.. du hører det best når clutchen er inne og motoren på tomgang mens du ruller siste biten bakover fra parkeringsplassen.. er du oppom meg en gang så kan jeg ihvertfall demonstrere :)

Legg innLagt inn:19 sep 2003 08:38
av CelicaTurbo
forresten, jeg har lurt på om det er beltet til servoen som slipper litt akkurat da, men siden lyden hørtes ut til å komme bakfra på MR2'en og ubestemt i celicaen så tror jeg ikke det.. servopumpen i MR2 er jo fremme.

Legg innLagt inn:19 sep 2003 09:19
av kennethx
Ja, DEN lyden har jeg, om jeg svinger helt (holder press på rattet, noe jeg ikke gjør for det har ødelagt mer en en servo å gjør det) da kommer det en susing...men jeg svinger altdri helt over og holder den der. Unødig slitasje på servo det.

Og angående rygging ut av parkeringsplasser, jeg rygger alltid inn jeg, quick gettaway :)

Legg innLagt inn:19 sep 2003 14:39
av CelicaTurbo
neh.. den er ikke samme lyd som om jeg stresser servoen med hensikt.. det er annerledes.. kanskje jeg skal se om jeg får tatt opp lyden om jeg bare finner en mikrofon :)

Legg innLagt inn:19 sep 2003 23:59
av MRQuoc
bruk lydopptaket på mobilen , hvis du har sånn deerrrreee nymotens telefoner da... 8)

Legg innLagt inn:20 sep 2003 11:53
av CelicaTurbo
har det men den er ikke noe bra resultat av slikt, jeg koblet heller en mikrofon til en minidiscspiller men da fikk jeg faktisk ikke fremkalt lyden.. får bare prøve et par ganger til men jeg er usikker på om lyden blir hørbar på et slikt opptak uansett..

Legg innLagt inn:20 sep 2003 17:00
av kennethx
appropo lyder, jeg har en litt uheldig lyd for tiden, susing når jeg får boost. Så jeg er ganske sikker på at jeg har fått en leksaje. Men det er jo ikke serlig mange slanger man kommer til neidi der. Hvor er det mest sansynlig lekksje? Det må jo være noe med trykk på, for det skjer bare når jeg begynner å booste...

Legg innLagt inn:20 sep 2003 18:24
av CelicaTurbo
er jo bare to slanger med trykk.. men resten av slangene står jo under kraftig vakum når du du har høyt trykk og høyt turtall da men det høres gjerne ikke like enkelt.. sikker på at det ikke bare er turboen du hører for den ble jo ganske fremtredende når du byttet eksosen da? Kanskje en kombinasjon..

Legg innLagt inn:20 sep 2003 19:55
av kennethx
Det er ikke bare turboen jeg hører, for jeg mister effekt, akselerasjonen blir helt død, og jeg mister effet i takt med økt susing (lekkasje)

Legg innLagt inn:21 sep 2003 09:46
av CelicaTurbo
åh.. jeg prøvde et triks med å spraye startgass rundt slanger og høre om turtallet øket men det gjorde ingen forskjell for min del ihvertfall.. så jeg har en nesten ubrukt boks med startgass om du vil prøve. Men for all del, bruk den på kald motor i så tilfelle for etter lukten å dømme på de greiene der skal det ikke mye temp til før du har en real brann.. :)

Legg innLagt inn:21 sep 2003 11:17
av kennethx
startgass?? vet da søren hva det er jeg...

Men en ting...vet ikke om du husker "wastegate" lyden min som jeg fikk når jeg revet opp 4-5k? Vel, den er helt borte nå!

Tenkte at forklaringen kan være to.
1. Wastegaten har kjilt seg i åpen halv åpen posisjon, eller hvis den er fjærbelastet på en måte at fjæren er gåen?

2. Lekkasje på en slange fører til at jeg aldri får nok trykk til å åpne wastegaten.

Jeg vet ikke hva som er mest logisk? anyone?

Legg innLagt inn:21 sep 2003 11:48
av CelicaTurbo
ta en titt på begge sider av intercooleren du.. det er jo mulig du mister så mye trykk at turboen ikke klarer å veie opp for lekkasjen.. er også mulig wastegaten er låst åpen eller noe men den er sinnsykt mye dritt å undersøke ihvertfall :?

Legg innLagt inn:21 sep 2003 11:49
av CelicaTurbo
....og prøv å lese feilkodene.. er jo mulig du har lite vann i intercooleren så allt som skjer egentlig er at du hører turboen men at du ikke får noen effekt siden tenningen trekkes laaaang tilbake av ECU.. Nøler og napper motoren eller er den bare svakere?

Legg innLagt inn:21 sep 2003 11:54
av kennethx
Nøling og napping i starten, og på høyre rev bare er det gjevnt dårlig

EDIT: check engine lyser ikke