TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hmm... GÃ¥ent drivledd?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#152642  av cs2451

send en mail til hafnor. de kan skaffe til gt4 iallefall.
http://www.hafnor.no (lurer på om disse bare leverer til bedrifter, er en grossist)

#152677  av 2fast4u

FireWalk skrev:Var innom Toyota i dag for å bestille nytt indre drivledd.. Men jeg burde jo ha regnet med at det ikke kunne være SÅ enkelt..

Det viser seg at det ikke går ann å bestille drivleddet for seg selv. Jeg må faktisk bytte HELE forbanna akslingen i så fall.. for jeg får ikke kjøpt det for seg selv...

Koster vel en halv årslønn det om jeg skal bytte hele forbanna skiten!

nå er jeg skuffet... hvorfor skal alt være så vanskelig og upraktisk hele tiden?
Skjønner ikke helt hvorfor du må ha hele akslingen, indre ledd leveres som løs del.
Er du sikker på at det er indre knute :?:

:wink:

#152679  av FireWalk

2fast4u skrev:
FireWalk skrev:Var innom Toyota i dag for å bestille nytt indre drivledd.. Men jeg burde jo ha regnet med at det ikke kunne være SÅ enkelt..

Det viser seg at det ikke går ann å bestille drivleddet for seg selv. Jeg må faktisk bytte HELE forbanna akslingen i så fall.. for jeg får ikke kjøpt det for seg selv...

Koster vel en halv årslønn det om jeg skal bytte hele forbanna skiten!

nå er jeg skuffet... hvorfor skal alt være så vanskelig og upraktisk hele tiden?
Skjønner ikke helt hvorfor du må ha hele akslingen, indre ledd leveres som løs del.
Er du sikker på at det er indre knute :?:

Eksperten (en dyktig kar) som så på den mente på det var indre drivledd ja... men når jeg hørte med Toyota så sier de at de ikke leverer den som løs del, men at om jeg skal ha den så må jeg kjøpe hele akslingen?? at det er alt eller ingenting.. heh..

#152705  av cs2451

Plukk av akslingen og se hvilken knute som er ødelagt. Er jo litt dumt å bestille uten å vite. Også sitter du der med skjegget fullt i postkasser og 2000kr mindre. :?

#152706  av 2fast4u

FireWalk skrev:
Eksperten (en dyktig kar) som så på den mente på det var indre drivledd ja... men når jeg hørte med Toyota så sier de at de ikke leverer den som løs del, men at om jeg skal ha den så må jeg kjøpe hele akslingen?? at det er alt eller ingenting.. heh..
Ser akslingen slik ut :?:

Dette er bilde av høyre drivaksel og delene tilhørende denne, og bilen som er valgt er MR2 US-utgave SW20 (3S-GTE)
PNC nr 43409D (avmerket med grønn firkant rundt nr.)
samme delenr fra 1990 til 1995

Vedlegg
Drivledd.jpg
Drivledd.jpg (83.25 kiB) Vist 319 ganger

#152710  av Anders gullstein

Det heter driveshaft på engelsk :wink:

#152714  av FireWalk

Må få bilen inn på verkstedet først... den kan ikke kjøres slik den er nå, også slo plutselig været om også nå, så nå er den værfast i tilleg.

Den tegningen der stemmer, deter den delen som må bestilles. Men ser jo at man kan bestille nye deler til selve drivleddet der, så om det kun er innmaten som er ødelagt så er det mulig det kan fikses? regner med det er sporene som de kulene ligger i som er slitt..?

Dumt å bestille HELE akslingen der iallefall.. skal få bilen på verkstedet så vi får skrudd av å sett akkurat HVA det er som er galt, og så bestille opp..
 #152740  av Morten

FireWalk skrev:8 varmegrader og tørre fine veier i Ålesund. Da klarer man ikke la være å ta MR2en ut på en liten tur når man ikke har fått kjørt den på 9 måneder...

Har fått inn ny motor, og alt var i skjønneste orden. Ingen ulyder, alt var perfekt.

Jeg satt og hørte på relativt høy musikk da jeg syntes jeg hører en rar lyd, Så jeg skrur ned, og hører en metallisk knettelyd som øker i frekvens når jeg kjører fortere... "knett knett knett knett knett" fra høyre bakhjul. om jeg ga på noe særlig over 20 km/t kom det også en og annen høy dunkelyd inne i mellom...

Jeg trooor det kan være et gåent drivledd på høyresiden bake, men er ikke sikker.. noe annet det kan være? noen som har hatt en lignende opplevelse?

Det merkelige er at om jeg gir på så forsvinner lyden nesten helt, men når jeg slipper gassen kommer den tilbake igjen med en gang..

Drivledd? eller noe annet? ... :evil:
Har ikke sett denne før nå. Men går utifra at du har sjekket at ikke boltene som sitter på skjøten i drivakselen har skrudd seg løs? (både jeg og Markus har opplevd det :wink: ) Hvis det er det som har skjedd så er det sannsynligvis bare å stramme de til igjen (stor umbraco) + erstatte de du har mista

#152744  av CelicaTurbo

jeg tenker det samme, det er mer sannsynlig at de boltene har løsnet enn at leddet i seg selv plutselig er blitt så ødelagt at det er ukjørbart..

#152812  av cs2451

CelicaTurbo skrev:jeg tenker det samme, det er mer sannsynlig at de boltene har løsnet enn at leddet i seg selv plutselig er blitt så ødelagt at det er ukjørbart..
Har du VAG ryker de hele tiden

#152813  av FireWalk

Begynte å skulle demontere isted, men så fikk jeg en telefon og måtte springe.. Om de har skrudd seg ut så er vel alt fucked, for jeg vet jo ikke hvor lenge jeg har kjørt med dette. Satt som sagt og tynte stereoen litt, og det var ikke før jeg skrudde ned lyden at jeg oppdaget denne lyden, så jeg kan jo godt ha kjørt med dette i 10 minutter før jeg merket det...

Håper jeg slipper å bytte hele akslingen, det blir vel dyrt kan jeg tenke meg?...

#152827  av cs2451

Er ikke sikkert at de er ødelagt for det! Skru de fast og prøv bilen da!
 #152837  av proson

FireWalk skrev:8 varmegrader og tørre fine veier i Ålesund. Da klarer man ikke la være å ta MR2en ut på en liten tur når man ikke har fått kjørt den på 9 måneder...

Har fått inn ny motor, og alt var i skjønneste orden. Ingen ulyder, alt var perfekt.

Jeg satt og hørte på relativt høy musikk da jeg syntes jeg hører en rar lyd, Så jeg skrur ned, og hører en metallisk knettelyd som øker i frekvens når jeg kjører fortere... "knett knett knett knett knett" fra høyre bakhjul. om jeg ga på noe særlig over 20 km/t kom det også en og annen høy dunkelyd inne i mellom...

Jeg trooor det kan være et gåent drivledd på høyresiden bake, men er ikke sikker.. noe annet det kan være? noen som har hatt en lignende opplevelse?

Det merkelige er at om jeg gir på så forsvinner lyden nesten helt, men når jeg slipper gassen kommer den tilbake igjen med en gang..

Drivledd? eller noe annet? ... :evil:
Hjullagersett bak til MR2 sw20 inklusiv mansjett, Monteringssted høyre eller venstre side: Pris: Ring Torshov på tlf. 815 48707 Og spør etter pris og leveringstid på del nr: HJU 27514. Prisen er trolig halvparten av hva toyota skal ha! Jeg sparte selv nesten tusenlappen på å kjøpe bremseskiver og klosser bak til min MR2 på Torhov kontra Toyota. Og det før ansatt rabatt.

Jeg jobber også for å få til en rabattavtale, slik at alle medlemer på TS-ogn.no får 10% på det meste av vareutvalget på Torshov. Men dette krever at det blir laget et skikkelig medlemskort... :P
Vedlegg
0.027514[1].jpg
0.027514[1].jpg (10.83 kiB) Vist 739 ganger

#152967  av FireWalk

Endelig fått tid til å sette bilen på bukker og ta en titt under.

Det kan se ut som om Godeste Morten og Celicaturbo hadde rett, iallefall utifra synet som møtte meg.

så å si alle boltene var løse, en av dem var ca en halv cm skrudd ut. Det er en metall pakning eller noe mellom to og to bolter. Som bildet viser så er den ene metalldelen løsnet, mulig en av boltene har løsnet helt og gått ut slik at denne plata har kommet løs og blitt kilt mellom den delen over der og selve drivleddet, slik at den er blitt helt bendet.

beklager dårlig bilde, tatt med mobil telefon.. Tenkte jeg skulle spørre før jeg begynte å dille med det selv, er det mulig å få fikset dette UTEN å ta ned hele drivleddet? altså bare få vridd det delvis rundt slik at jeg får teitet etter, og muligens skiftet den bolten og den plata.. (dersom man får kjøpt dette løst da..)

Må tilføye at det er mulig at det er gåent inni og, men etter å ha sett hvordan det ser ut utvendig så er jeg tilbøylig til å tro at det er dette som er årsaken til den lyden..
Vedlegg
drivledd.jpg
drivledd.jpg (431.94 kiB) Vist 285 ganger

#152968  av Morten

Du kommer til nederste bolten, så vrir du bare hjulet til neste bolt er nederst etter du har strammet den (kan sette på håndbrekket akkurat når du skal stramme). Ingen vits å demontere noe som helst.

Bolt og plate får du kjøpt løst hos Toyota (been there done that) :wink: