Side 3 av 3

Legg innLagt inn:16 feb 2006 11:38
av CelicaTurbo
grunntrykket til wastegate er så lavt man kommer ja, så da avhenger jo laveste trykket av hvor stram fjær og stag til wastegate er. Orginalt på MR2 og Celica er det ca 0.45-0.5 bar som er laveste oppnåelige med orginal eksos.

Legg innLagt inn:16 feb 2006 14:35
av Master
CelicaTurbo skrev:grunntrykket til wastegate er så lavt man kommer ja, så da avhenger jo laveste trykket av hvor stram fjær og stag til wastegate er. Orginalt på MR2 og Celica er det ca 0.45-0.5 bar som er laveste oppnåelige med orginal eksos.
... som er under originalt sindrejl :roll:

Men som sagt så kan min justeres helt ned på 5 psi (ca 0,3bar?). Der ligger den helt stabil når boostcontrolleren min er satt altfor slakk. (den blør ikke trykket til actuatoren)

Legg innLagt inn:16 feb 2006 15:11
av CelicaTurbo
har ikke du en lett oppgradert turbo? Er noen grunner til at trykket kan være lavere, som regel er enten fjæren i wastegate slapp, eller så er ikke staget montert med spenn første gang det ble montert på turbo, men det gjelder kun oppgraderte turboer med wastegate som har justerbart stag. En boostcontroller kan ikke senke turbotrykket lavere enn hva wastegate åpner ved, skulle det vært mulig måtte boostcontrolleren vært inkludert med en komprossor som kunne gjøre trykket i slangen til wastegate høyere enn hva den er i innsuget :)

Legg innLagt inn:16 feb 2006 15:42
av Master
CelicaTurbo skrev:har ikke du en lett oppgradert turbo? Er noen grunner til at trykket kan være lavere, som regel er enten fjæren i wastegate slapp, eller så er ikke staget montert med spenn første gang det ble montert på turbo, men det gjelder kun oppgraderte turboer med wastegate som har justerbart stag. En boostcontroller kan ikke senke turbotrykket lavere enn hva wastegate åpner ved, skulle det vært mulig måtte boostcontrolleren vært inkludert med en komprossor som kunne gjøre trykket i slangen til wastegate høyere enn hva den er i innsuget :)
Nei jeg har original turbo og eksos.

Jeg vet at du ikke kan kjøre lavere trykk enn hva wastegaten åpner med, men så kjøres jo ikke en original 3s-gte med t-vsv og heile pakka på det trykket wastegaten åpner med? Den kjører jo på 10-12 psi ? Så jeg fatter ikke hva vi diskuterer egentlig. En Boostcontroller kan sette lavere boost enn hva motoren originalt leveres med siden den leveres med t-vsv som er en slags boostcontroller (bløder til actuatoren)

Legg innLagt inn:17 feb 2006 08:52
av CelicaTurbo
hehe, greit, en boostcontroller kan senke trykket under standardtrykket på 0.7 bar, men det er jo ikke boostcontrollen som gjør det, heller at man normalt men ikke nødvendighvis deaktiverer t-vsv når man monterer boostcontroller :) Og, vi har ikke snakket om standard trykk, men "grunntrykket til wastegate"..

Legg innLagt inn:17 feb 2006 12:17
av Master
Greit :) men eneste jeg kommenterte var disse utsagnene:
sleeper skrev:men det og montere boost contoller hjelper ikke på det problemet da de bare kan justere opp trykket! ikke ned!
og dette etterhvert:
sindrejl skrev:du kan ikke sette under org trykk..det som skjer da er at den vil kjøre på det minste org trykket uansett.. kommer aldri under.
Ligger kanskje i måten man forklarer ting på. Du vet jo, ikke alle på et forum tolker det som står skrevet på samme måte ;)

Legg innLagt inn:17 feb 2006 13:13
av CelicaTurbo
sant nok ;)