Side 3 av 4

Legg innLagt inn:16 feb 2006 13:41
av erling
Gjør luftinga etter boka du. Hvis det er så vanskelig å forstå, får du levere bilen til noen som kan det. Er ikke bra å kjøre rundt med luft i systemet. Nytter ikke å syte å klage over problemer når årsaken er at "det var så vanskelig", eller "jeg fikk det ikke til.." :P Det må uansett gjøres. :wink:

Legg innLagt inn:16 feb 2006 13:44
av sleeper
kjøp ny termostat og tom kjølesystemet ditt!
så er det nok bra etterpå skal du se!:)

Legg innLagt inn:16 feb 2006 15:16
av spkstrp
hehe mener å ha sett at løsningen med å kjøre på tomgang med lokket av er blitt foreslått på mr2oc også :lol: Men det er nok best å gjøre det skikkelig - men du kan jo se om problemet blir bedre av å gjøre "trikset" før du flusher hele systemet!

Legg innLagt inn:16 feb 2006 15:28
av Master
Sånn lufta jeg systemet mitt, og det er ikke spor av luft i det:

Kjøp et par slanger og koble på disse luftenipplene fremme på radiatoren (åpne dekslet over radiatoren fremme) og til varmeapparatet (sitter like over batteriet, må ta av det dekslet som sitter der fremme.

Heng slangene opp i panseret slik at de hvertfall kommer høyere enn radiatorlokket bak i motorrommet.

Åpne disse ventilene du nettopp har koblet slangene på ca 3-4omdreininger.

La radiatorlokket være av og la motoren gå på tomgang og etterfylle etterhvert som nivået synker. Hold gjerne motoren på litt turtall og (blir fortere varm :roll: ). Når viftene fremme på radiatoren har starta og har gått ei stund og du ikke får etterfyllt mer veske og du ser det står litt kjølevann i de to gjennomsiktige slangene du har koblet på så er systemet så godt som fullt.

Legg innLagt inn:16 feb 2006 15:47
av Anders gullstein
Jepp, skift kjølevannet og kanskje en termostat.

Men fraråder deg på det sterkeste å kjøre med luft i kjølesystemet. Det er killer på toppakninger!

Det kan virke litt komplisert, men er slettes ikke vanskelig. Det er en times jobb, men med bøtter og spann så er den ikke vanskelig. Har gjort det mange ganger på min ihvertfall.

På min mk1 er det flere avtappingspunkter under bilen. Skru av toppen til kjølesystemet og åpne de forskjellige avtappingene under bilen. Ved hjelp av å følge kjølerørene og tegningen i instruksjonsboka til bilen din finner du de ganske lett. Etter avtapping, skrurs alle avtappingsskruene igjen såklart.

Ved påfylling er det visse luftepartier på min bil (Jeg refererer til min mk1, men tror det skal være ganske likt på mk2 også). Det er to ved det fremre bagasjerommet (den til varmeapparet er skult under et plastdeksel og den andre er på radiatoren) og en i underkant av motorrommet. Disse skal åpnes noen omdreininger. Det er noen slanger som skal festes til utluftingen fram, disse skal henge oppover slik at væsken ikke renner ut. Den ene utluftinger er til varmeapparatet og den andre er til radiatoren. Fyll så til det kommer væske ut av utluftingendysen (den du åpnet tidligere) i motorrommet. Fyll så på væske til det toppes ved påfyllingslokket og i fyll opp til "full" på ekspansjonstanken. Vent så til det har sunket litt og fyll på til det ikke synker noe mer. Skru igjen utluftingene på varmeapparatet og radiatoren. Skru igjen lokket på radiatorpåfyllingen til første klikk (Det er to klikk, det andre klikket er den helt igjen, mens det første gir utlufting). La bilen stå på hurtig tomgang i ca. 5 min. Stopp motoren og ta av lokket, sjekk om det har minket noe, hvis det har det, så fyll opp igjen og gjenta førsteklikk på lokket og la den igjen stå i hurtig tomgang i 5 min. Dette gjentas til det ikke synker noe mer. Som regel går dette ved første eller andre forsøk. Er det bra, skru helt igjen toppen (det andre klikket)

Så, ut å fyll kjølevæske :)

Legg innLagt inn:16 feb 2006 16:21
av FireWalk
Får høre med Ronny Mc-gyver om han kan hjelpe meg å lufte.. tar ingen sjanser på det der :) den lufta skal VEKK! får stikke å kjøpe noe kjølevæske å ha på. Noen som husker hva slags væske som skulle være?

etaglykol eller noe? eller var det det det ikke skulle være? har ikke manualen med meg akkurat nå (er på jobb)

Legg innLagt inn:16 feb 2006 16:23
av Master
vanlig frostvæske? :roll: Bare det ikke er brukt noe sånn Toyota For Life væske (rød) for de passer ikke godt i lag.... blir suppe 8)

Legg innLagt inn:16 feb 2006 16:28
av Anders gullstein
Glykol som er trivialnavnet, bedre kjent som frostvæske :wink:

Jeg hadde rød longlife væske på min en gang, det var ikke noe problem, men bør kanskje ikke blandes med vanlig blå.

Legg innLagt inn:16 feb 2006 18:32
av FireWalk
kjøpte 8 liter med blå frostvæske nå + noe sånn rense greier som man skal ha på før man bytter. Tenker at jeg spyler igjennom hele systemet nå, får ut all dritt, så har jeg på vann og blander nedi den rensegreia.. så spyler jeg ut det etter at motoren har gått i 15 min.. og så har jeg på ny væske..

Da må vel ting bli bra! Skal bak på verkstedet med den nå om en times tid.. så får sjefsmekanikeren ta en titt å si hva han tror om det hele... :shock:

Legg innLagt inn:17 feb 2006 15:14
av FireWalk
Det irriterer meg dette spørsmålet rundt topp-pakning. Å ikke vite om den er OK eller ikke, spesielt nå som vi skal begynne å montere datasprut i morgen.

Nå har jeg vært rundt på de fleste av byens verksteder, og ingen vil så mye som SE på den bilen min engang, pga at de ikke har den i listene sine... :roll:

Fikk et tips om å dra ned til NAF fordi de muligens hadde en sniffer, og det gjorde jeg. Var ikke noe problem det! snakket med en smilende og hyggelig person der som stakk et instrument ned i ekspansjonstanken for å måle etter CO2.. Men det slo ikke ut på instrumentet, så de mente på at topp pakningen var OK. Jeg er derimot fremdeles litt usikker.. syntes den drikker en del kjølevann, og jeg ser ingen lekasje noe sted heller.. I går kokte den igjen når jeg kom hjem, så det dampet litt opp fra motor rommet, på venstre side.. var mørkt så jeg så ikke hvor det kom fra, muligens fra ekspansjostanken?

har vært innom Toyota og bestilt ny termostat nå.. håper på at den kan gjøre det.

En annen ting som er MERKELIG:

Jeg lot motoren stå å gå på tomgang med radiatorlokket av.. Det kom noen bobler nå og da...

Det virkelig merkelige var at når airconditionet stod PÅ så sank vannstanden, mens den ikke så ut til å synke noe særlig når motoren bare gikk på vanlig tomgang. Når AC slår inn så økes turtallet med noen hundre omdreininger. Men når jeg forsøkte manuelt å gi litt gass på gass-spjeldet så skjedde det ingenting, da sank ikke vannet. Bare når AC kompressoren slår inn.

hva kan det komme av? jeg har ikke så mye greie på hvordan AC systemet er bygget opp. Det kan da vel ikke ha noe med dette problemet å gjøre. Uansett, rart at det skal synkke hver gang kompressoren skrur seg på..

kan hende det er tilfeldig da, ikke vet jeg.

Legg innLagt inn:17 feb 2006 16:08
av kake
Mye styr ? :P Få kjøleanlegget trykktestet, da ser du med en gang om du har en lekasje. Det er sikkert bare en slange/slangeklemme som ikke er helt 100 ? . Dette fikser et hvilket som helst bilverksted.

Legg innLagt inn:17 feb 2006 23:02
av Anders gullstein
Jeg så ikke noe flekk på garasjegulvet jeg heller, det damper rimelig fort bort. Jeg hadde lekkasje.

At det bobler i ekspasnjonsboksen er normalt hvis kjølevannet er varmt. Det er der trykket får utløp, derav navnet ekspansjonstank.

Legg innLagt inn:18 feb 2006 11:11
av chris
CelicaTurbo skrev:Har sett de har diskutert på mr2oc.com at surkling og bobling i kjølevannet til MR2 Turbo er normalt etter at motoren er stoppet pga at kjernetempen i turbo da stiger og får vannet til å koke, men, jeg har nå aldri opplevd dette på min Celica og kan egentlig ikke forstå at dette skal være spesiellt heldig med masse damp i systemet som er "helt vanlig"?
Dette har jeg også opplevd noen få ganger.. at det er sånne surkle-lyder i motoren etter den er stoppet. Varer som oftest ikke noe lenge.

Legg innLagt inn:18 feb 2006 11:46
av TheStig
FireWalk skrev:Har ikke sjekket lokket, skal gjøre det :) takk for tipset.

GT4 CS: får man ut all luft ved å la den stå å gå med lokket av altså? kikket raskt innom verkstedmanualen, og det ser jo ut som en hjerneoperasjon å regne når man skal lufte systemet. Skal lufte varmeapparatet fremme og styr og stell? for å være helt ærlig skjønte jeg ikke bæret.. :P

Husker jeg hadde luft i kjølesystemet en gang før, og da kom den surklelyden etter at motor var stoppet. Etter at jeg fikk ny motor og vi fylte på nytt kjølevann & luftet så forsvant det, men etter at det kokte over nå så har den lyden kommet tilbake...

Men jeg lurer på om jeg skal skifte hele kjølevannet? det var ganske brunt.. kan være rust og dritt som har blandet seg i kjølevannet siden motoren har stått lenge før den ble satt inn..?
Har du hatt motoren på kok ?! Ikke fått det med meg i postene dine her, isåfall er det stor sjans for at toppakningen er gåen. Alu topper liker dårli å koke over og vridning kommer fort

Legg innLagt inn:21 feb 2006 21:19
av FireWalk
Nå har jeg luftet systemet etter boka. Både ved radiatoren og varmeanlegget. Lot den stå å lufte seg i ca 30-40 min.. + 10 min litt senere.

Det meste av luft burde være ute nå, ser av verkstedmanualen at når nivået i slangene fra luftingen er på høyde med påfyllngsrøret bake så er all lufta ute.

Det merkelige er at når jeg stopper motoren så synker kjølevanns nivået sakte men sikkert.. og jeg ender opp med å fylle på noen dl. før det når toppen igjen. Hva kan årsaken til det være?

Mens motoren går så synker ikke nivået i det hele tatt.. da holder det seg gjevnt.

Har sjekket for lekasjer, men har ikke klart å konstatere noe annet enn at det IKKE er noen lekasje noe sted.

Motoren går veldig gjevnt og fint og det er ikke noe unormalt med røyk av den heller, så jeg syntes dette virker veldig snodig rett og slett.. :shock: