TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Modifisere motor, datasprut, styling, totalrenovering +++

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#162043  av sleeper

hvis du kjøper deg en eksostempmåler også så er det komplett! :D :D :D

foresten: hva var problemet med og kappe av noen tenner i fordeleren da?? er ikke den enklere\bedre en og lage en mcgyver løsning?

#162138  av FireWalk

kennethx skrev:
FireWalk skrev:Oppdatering:
Løsningen ble å ta en defekt bankesensor til 3S-GTE og kappe den og borre den opp inni og gjenge opp igjen.
Du burde jo ha nok av de liksom ;)

Har du bestillt bankesensor ut i fra diameter på sylindre?
Ja har en del slike sensorer liggende å slenge etter hvert hehe.. Den er finkalibrert til å 2.0L så den skulle passe 3S-GTE motoren meget bra mente han på. :-)

#162194  av cameleon

å se ned i det motorrommet ditt nå minner jo mer om å ta en spassertur gjennom the matrix. eneste forskjellen på oss to er vel at jeg ser kun leninger, mens du ser blondiner, brunetter og det som er :P

blir spennende å se hvordan dette utarter seg :twisted:
tvi tvi!!

#162211  av FireWalk

sleeper skrev:hvis du kjøper deg en eksostempmåler også så er det komplett! :D :D :D

foresten: hva var problemet med og kappe av noen tenner i fordeleren da?? er ikke den enklere\bedre en og lage en mcgyver løsning?
Hehe.. Ja det hørtes så enkelt ut i teorien. Men som vi alle vet så er teori og praksis to forskjellige ting, og når man forsøker å forene dem så ender man som regel opp med følgende resultat: ingenting fungerer og ingen vet hvorfor.

Tenker jeg kjøper en eksos temp måler og A/F måler. Det er det jeg trenger. har allerede digital turbotrykk måler. Så kjøper jeg en Megaview (LCD display) der jeg kan velge akkurat hvilken info jeg vil ha opp. Den kobles direkte til ECU så jeg kan hele tiden få opp RPM, ladetrykk, Oljetemp, Oljetrykk, kjølevann-temperatur, innsugsluft temperatur, voltometer osv :D

Å modifisere fordeleren på den måten vi hadde tenkt vil ikke fungere fant vi ut. Istedet måtte vi lage et helt nytt trigger hjul. Det ble da med andre ord en mc-gyver løsning ja.

Det vi gjorde var at vi kappet av deler av plastikk dekselet på rotoren og festet et metall deksel der istedet. Metall dekselet ble så maskinert til og gjort om til trigger hjul. Deretter tok vi ene VR sensoren og flyttet den lenger ut slik at den nå står og teller på det hjemmelagde trigger-hjulet. :-)

Vi kastet også vekk ca en halv time på å feilsøke ledningsnettet etter at vi ikke fikk signal fra TPSen i det hele tatt. Etter en halvtime med fomling og fortvilelse fant vi ut at vi hadde glemt å koble på ledningen som går til jord.... :roll:

Det blir desverre ofte slik at det man tror skal ta lite tid ender opp med å ta lang tid, mens det man tror skal ta lang tid ofte er gjort på et øyeblikk. Dermed blir det umulig å beregne akkurat hvor lang tid ting kommer til å ta.

Unødvendig å si: det ble ikke oppstart i dag heller pga problemene med fordeleren. Men nå er den iallefall ferdig. Måtte lime litt her og der og trikse til litt, så den får stå å herde over natta så skal vi sette den på i morgen. Forhåpentligvis så blir det oppstart i morgen! ;)

Skal legge ut bilder av den "hjemmespikka" fordeleren i morgen. hehe! Syntes den ble riktig så snasen! :lol: Genialt enkelt, ganske enkelt Genialt! er det ikke det de sier om slikt? :P
cameleon skrev:å se ned i det motorrommet ditt nå minner jo mer om å ta en spassertur gjennom the matrix. eneste forskjellen på oss to er vel at jeg ser kun leninger, mens du ser blondiner, brunetter og det som er :P

blir spennende å se hvordan dette utarter seg :twisted:
tvi tvi!!
Hehe.. Matrix ja! :p ser ut som et juletre nedi der nå. Men skal legge opp alle kabler i rørgater og skjule dem slik at de ikke blir så dominerende og utsatt nedi der. Får vekk Luftmengdemåleren og nå snart så da blir det straks litt bedre plass nedi der også!

Ja du ser kanskje ledninger du, men jeg ser nakne damer så langt øyet kan se! hehe.. :twisted:

#162212  av cameleon

FireWalk skrev:Ja du ser kanskje ledninger du, men jeg ser nakne damer så langt øyet kan se! hehe.. :twisted:
Jeg ser at ålesund burde ha hatt besøk av.....kirurgen

this summer... on a cinema near you.....one man... one desire....one engine... He, fixed engines in his backyard....and the mob wanted in... "eeeh..lissen to mi...æ dånt nå ho dis gæi iz, bøt i want him and his engiiin".......He had one chanse, and his chanse was to Fight BACK!!!... Arnold Scwarzenegger!!!! "Ei Kårrrina, ju gætta lissen to mi, dei kåmmin får mai engine!!!!".....One Man ONE DESIRE!!! DOUBLE ThE ACTOION...."GEET DÆÆÆON!!!!" Rattatatatata......MORE EXITEMENT!!! "GET DÆÆÆÆON ÆGEN!!!!!!!!!!!!!!!"RATTATATATATA...........................................................................................................TIS SUMMER IIIIISS.......ARNOLD SCWARZENEGGER, CAMERON DIAZ, AL PACINO AND ROBERT DE NIRO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
...
...
...

THHØØØ LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ
...
Litte Mechanic.........

:mrgreen:

#162236  av sleeper

WTF!!!??? :D :shock: :shock:

#162286  av FireWalk

hehehe! :lol: Du er så vanvittig syk du Kim! :lol: Eller skal jeg bare kalle deg kirurgen fra nå av? :twisted:

ler høyt her jeg sitter, sjefen står og lurer på hva jeg ler sånn av.. hehe.. herre gud :lol: :lol:

Akkurat den sekvensen der er jo bare så vanvittig bra :P

Til alle dere som ikke skjønner bæret nå: det der var et (noe modifisert) utdrag fra Pablo Fransisco sitt standup show. :-) Sinnsykt morsomt! 8)

#162295  av andre 1

haha satans humor :lol:

#162604  av FireWalk

Oppdatering:

I dag ble det oppstart!!! Bilen startet og alt funker!!! GJETT om jeg er glad nå!!! Hadde regnet med at det kom til å bli mye knoting før vi endelig fikk start, men det gikk utrolig nok på første forsøket.

Noen problemer ble det imidlertid:

Fordeleren vi modifiserte funket ikke i den forstand at VR sensoren ikke ville funke tilfredstillende. Måtte derfor ta en industry-grade sensor og bruke istedet. Denne har innebygget støyfilter og mye kraftigere signal, så man slipper å forsterke det opp. Da funket alt fint. Denne sensoren er imidlertid mye større enn den orginale, så vi måtte borre et hull i fordelerlokket og sette denne inni. Videre ble fordelerlokket for lite slik at det ikke går helt nedtil, dermed kommer det fuktighet inn når det regner. Så her må det jo tettes igjen. Må dreie en forlenger av stål og feste på.

Nå slo det meg jo at siden denne bilen spiser fordelerlokk til lunsj (alle 3S-GTE gjør jo det) så blir det jo satans med arbeid hver gang det skal byttes.

Løsningen blir derfor å drite i hele fordeleren. Istedet skal vi sette på to doble coil pakker, og kjøre direkte gnist istedet. ;) Da har jeg i tilleg fjernet enda et svakt ledd, nemlig fordelerlokket og rotoren. Samt fukt problemene som ofte oppstår her.

Nå gjenstår det bare og vente på at snøen forsvinner slik at vi får fintunet /mappet den ved hjelp av bredbåndslambda intil vi får ruller disponibelt.

Ellers gjenstår det mye finprogramering og tweaking for å få alt helt perfekt. Bankesensoren er ikke koblet til enda, så dette skal vi vel fikse i morgen slik at dette fungerer optimalt.

Vann/metanol innsprut kommer også til å bli montert på ganske snart.

Noen nye bilder:
Vedlegg
Innsugsluft temperatur sensor, sett fra innsiden.
Innsugsluft temperatur sensor, sett fra innsiden.
Bilde156.jpg (23.54 kiB) Vist 2915 ganger
Satte inn en innsugsluft temperatur måler  rett før spjeldet for å måle mest mulig effektivt den reelle innsugsluft temperaturen etter IC. (jada, vi tok den ut så det ikke kom spon i innsuget ;) )
Satte inn en innsugsluft temperatur måler rett før spjeldet for å måle mest mulig effektivt den reelle innsugsluft temperaturen etter IC. (jada, vi tok den ut så det ikke kom spon i innsuget ;) )
Bilde153.jpg (45.44 kiB) Vist 2915 ganger
Ny boosh bankesensor, finkalibrert til akkurat denne motoren. Festet på den orginale bankesensor-posisjonen via en adapter som vi lagde av en gammel og ødelagt 3s-gte bankesensor.
Ny boosh bankesensor, finkalibrert til akkurat denne motoren. Festet på den orginale bankesensor-posisjonen via en adapter som vi lagde av en gammel og ødelagt 3s-gte bankesensor.
Bilde127.jpg (42.73 kiB) Vist 2916 ganger
Rotoren er kappet for så å bli skjøtet sammen med et metallrør som er i rette størrelsen. Dette ble så festet på rotoren og "vinduer" ble skjært ut utifra eksakte mål. Den nye sensoren står i siden på selve fordelerlokket og "teller" :
Rotoren er kappet for så å bli skjøtet sammen med et metallrør som er i rette størrelsen. Dette ble så festet på rotoren og "vinduer" ble skjært ut utifra eksakte mål. Den nye sensoren står i siden på selve fordelerlokket og "teller" :
Bilde143.jpg (27.72 kiB) Vist 2914 ganger
Modifisert fordelerlokk med ny hall giver boret inn i siden. Denne leser fra det nye triggerhjulet som vi har modifisert til på selve rotoren (se bilde nr 2)
Modifisert fordelerlokk med ny hall giver boret inn i siden. Denne leser fra det nye triggerhjulet som vi har modifisert til på selve rotoren (se bilde nr 2)
Bilde159.jpg (50.04 kiB) Vist 2917 ganger

#162606  av FireWalk

Vi koblet også til MAP sensoren, og den fungerer også fint. Endelig kvitt Luftmengdemåleren! :lol:

flere bilder:
Vedlegg
Rotoren. Har her modifisert på metallet som skal utgjøre triggerhjulet. Slik så den ut før vinduene ble slåret ut.
Rotoren. Har her modifisert på metallet som skal utgjøre triggerhjulet. Slik så den ut før vinduene ble slåret ut.
Bilde136.jpg (39.41 kiB) Vist 2918 ganger
Etter hvert som vi brukte mer og mer strøm så tappet batteriet seg under 12 volt stadig vekk. VI koblet derfor på lader og lot det lade seg fult opp. Nå burde det ikke være noe problemer med for lite strøm iallefall! :P
Etter hvert som vi brukte mer og mer strøm så tappet batteriet seg under 12 volt stadig vekk. VI koblet derfor på lader og lot det lade seg fult opp. Nå burde det ikke være noe problemer med for lite strøm iallefall! :P
Bilde158.jpg (20.58 kiB) Vist 2916 ganger
selve fordeleren er på plass. Den modifiserte rotoren ses i forkant. Fordelerlokket med sensoren i siden er klar til å plaseres over.
selve fordeleren er på plass. Den modifiserte rotoren ses i forkant. Fordelerlokket med sensoren i siden er klar til å plaseres over.
Bilde160.jpg (38.89 kiB) Vist 2915 ganger
Programering av ECU.
Programering av ECU.
Bilde147.jpg (53.73 kiB) Vist 1017 ganger
Ganske typisk i en hvilken som helst sammenheng: en som jobber og 5 som står og ser på eller gjør ingenting. :P
Ganske typisk i en hvilken som helst sammenheng: en som jobber og 5 som står og ser på eller gjør ingenting. :P
Bilde154.jpg (44.63 kiB) Vist 2913 ganger

#162609  av GT4 CS

Blir bra dette her:)
Ingen dum løsning og fjerne fordeler din, mye finere gnist med det andre systemet, men husk at dette og kan kortslutte pga fukt hehe. Men de irrer jo ikke igjen slik som det satans fordelerlokket.
Er vel en grunn til at de brukte direkte gnist på rally bila og :D

#162890  av FireWalk

GT4 CS skrev:Blir bra dette her:)
Ingen dum løsning og fjerne fordeler din, mye finere gnist med det andre systemet, men husk at dette og kan kortslutte pga fukt hehe. Men de irrer jo ikke igjen slik som det satans fordelerlokket.
Ja vi har jo sett hvor ille det faktisk kan bli nedi det orginale fordelerlokket. Du fikk jo deg en skikkelig kavring også i den anledning. :shock:

Jeg har jo ofte hatt problemer med at bilen går dårlig i fuktig vær pga fordelerlokket. Og etter hva jeg har lest på MR2oc også så er det et veldig vanlig problem. Samt at rotor og kontaktpunktene i fordeleren slites veldig fort. Så det er nok ingen dum ide å gå over til direktegnist igjen. Har fått tak i to coil pakker som vi skal montere på nå. Plaserer dette et sted der det ikke er så sårbart som på den orginale plaseringen av fordeler.. Et sted der det ikke er så mye fukt :-)

Sparer jo fort inn igjen utgiftene på coilpakkene med tanke på besparelsene hva fordelerlokk og rotor angår. :)

#163032  av FireWalk

Weeeh!!

I går/natt fikk vi koblet om slik at nå styrer datasprutet tenning OG bensin. Først satte vi det opp så datasprutet styrte bensin og orginal ECU tenning, for å forsikre oss om at bensinstyringen var riktig og funket OK først. Nå styrer datasprutet både Tenning og bensin. Brukte en stund på å finjustere det hele, men nå funker alt fint! :) Tomgangen er skikkelig fin og den går finere enn noen gang! ;)

Gleder meg til snøen forsvinner og vi kan begynne å mappe den for allvor. :)

#163071  av GT4 CS

FireWalk skrev:
GT4 CS skrev:Blir bra dette her:)
Ja vi har jo sett hvor ille det faktisk kan bli nedi det orginale fordelerlokket. Du fikk jo deg en skikkelig kavring også i den anledning. :shock:

Jeg har jo ofte hatt problemer med at bilen går dårlig i fuktig vær pga fordelerlokket. Og etter hva jeg har lest på MR2oc også så er det et veldig vanlig problem. Samt at rotor og kontaktpunktene i fordeleren slites veldig fort. Så det er nok ingen dum ide å gå over til direktegnist igjen. Har fått tak i to coil pakker som vi skal montere på nå. Plaserer dette et sted der det ikke er så sårbart som på den orginale plaseringen av fordeler.. Et sted der det ikke er så mye fukt :-)

Sparer jo fort inn igjen utgiftene på coilpakkene med tanke på besparelsene hva fordelerlokk og rotor angår. :)
Hvor mye tilpassing må til for og få til dette da? Tenker på omprogramering av data sprutet ditt, selve monteringa er jo såre enkelt :D
Og jo, den kavringen glemmer jeg aldri, har ikke følt meg så het og skjelven innvendig noen gang hverken før eller siden. Har du funnet hvilket coil oppsett du skal bruke?
PÃ¥ bilde jeg la ved ser du hvordan det er gjort i en st185 rally bil
Vedlegg
008.jpg
008.jpg (94.51 kiB) Vist 1034 ganger

#163198  av FireWalk

JAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!

*hoppe opp og ned* DET FUNKER!!!!!!!!! ALT FUNKER!!! ;)

Datasprutet styrer nå både tenning og bensin. Til og med tomgangen. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å la orginal ECU styre tomgangen, men den ble mye bedre når datasprutet fikk styre dette også. Alt funker 100% slik som vi hadde håpet det ville. NÅ er jeg skikkelig glad!!! Testet bilen i går, og den går som bare juling! Ble trykt bak i setet så hardt at jeg mistet laptopen! :lol:

Gass-responsen var bare helt sinnsyk sammenlignet med hva den var før! Opererer nå på mye magrere lambda verdier i forhold til hva den har gjort før (motoren går jo orignalt veldig feit).

Nei dette var bare helt konge!!!! ;) Det står igjen mye finstilling da. På den "test-turen" vi hadde kjørte vi bare med ECU i "autotune via wideband sensor input mode". Altså at den korigerer tabellene utifra lambda verdiene den får fra bredbåndslambdaen automatisk og kontinuerlig.

Nå gjenstår det bare å få den mappet skikkelig. Samt koble på diverse dilldall som:

- launch control (kjekt å ha)
- shift light,
- Traction control
- vann/metanol innsprut
- bensin/luft ratio gauge
- eksostemp måler osv.

Ellers gjenstår det jo en del finprogramering av ECU også. Blant annet skal vi la datasprutet få styre TVIS også. Nå slår det inn alt for høyt oppe på turtallet. Skal la det åpne seg på rundt 3700 omdreininger om jeg ikke husker helt feil. Det var vel der vi fant ut utifra flow diagrammene at det var mest hensiktsmessigå åpne det. Planen var egentlig å bare deaktivere TVIS, men da mister man jo litt bunndrag, og siden datasprutet er 100% programerbart, hvorfor ikke la det styre TVIS også? ;)

GT4 CS: Oppkopblingen er jo såre enkel ja. Vi bare får tak i to coil pakker og kobler det til. Omprogramering av datasprutet er ikke noe problem. Nå styrer datasprutet orginal tenningen via coilen og fordelerlokket. Men det er bare en midlertidig løsning. Smokker bare på de coil pakkene og gjør noen forandringer i den nye ECUEN. Ronny mente på det var enklere å sette opp det systemet fremfor å modifisere det orginale, som vi allerede har gjort. :) Når det er gjort får jeg fjernet fordelerlokket helt. Kommer til å modifisere til en slags boks her som triggerhjulet skal sitte i. :) Noe som er helt tett der det er 0 sjans for å få fukt inni. :)
Sist redigert av FireWalk den 26 mar 2006 15:34, redigert 1 gang totalt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 36