jumbo skrev:Master skrev:jumbo skrev:
Ok, tydelig tegn på at jeg begynner å bli gammel men men: Folk som monterer dump for lyden sin del er utrolig fjollete. Det er da langt ifra poenget.
Er det noe annet poeng å montere dump da? 
Selvsagt: Ytelse/lag-redusering ved f.eks girskift... er jo derfor man har dump i det hele tatt, lyden er jo bare en teit bieffekt. At man for de aller fleste har liten eller ingen nytte av å bytte til uoriginal er nok riktig, hvilket også er grunnen til at jeg neppe kommer til å gjøre nettopp det.
Bytte dump for å få MER lyd er bare fjollete og teit, etter MIN smak, og stiller i samme kategori som dem som monterer falsk dump på NA biler. 
Jepp, faktisk er den originale "dumpen" / bypassventilen det beste med mindre vi snakker om ekstremt mye ladetrykk slik at den originale blir for tynn åpning på. HKS dumpen kommer ganske nært når det gjelder ytelse, men selv den har ikke by-pass funksjonen når du ikke mater på med turbotrykk som lar luft passere turboen = bedre forbruk. HKS og original bruker som kjent turbotrykket til å holde seg tett i motsetning til "alle" andre som bruker fjær - som kan lekke osv.
Når det er sagt så vil jeg etter min mening si at å montere dump på en turbobil som lager lyd er helt opp til enhver! Jeg ser på det som å bytte vinge eller montere annen frontfanger. Det er noe som gjør bilen mer attraktiv/oppsiktsvekkende. Og hvem kan med hånda på hjertet si at de ikke liker å bli lagt merke til i MR2'en sin?
Men men, hver sin smak. Jeg for min del liker lyden av en dumpventil! Jeg snur meg på gata når jeg hører den distinktive lyden, og det skal jeg love deg det er det flere som gjør
