TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ombygging fra auto til manuell - mye som skal til? Dyrt?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

#170604  av @lpher

SupraN/A skrev:var å satt på i en singelturbo Supra ombygd til 6trinns manuell i helga.. himla forskjell fra automat,,helt syk respons i motor i fohold til når den var auto :twisted: :twisted: :twisted:
Tror nok man bør vurdere enten manuellkonvertering eller prepping av autokassa om man skal oppgradere til singelturbo ja :)
 #173458  av Soulsweak

arctic_celi skrev:
@lpher skrev: De fleste som ikke har prøvd begge deler...ser ut til å leve i den tro at automaten ikke er sportslig ja :D ..vel...så feil kan man ta :mrgreen:
Har litt å gjøre med hvilken kundegruppe som kjøpte disse bilene ny det da... :wink:
Ja @lpher, ingen har rett heletiden :-)
Har jo aldri prøvd automatgir på en supra...
*host* har vel aldri prøvd en supra i det heletatt :?
SÃ¥ kan jo egentlig ikke uttale meg om akkurat det.

Men seriøst? manuell gir på en sporstbil?
ja... jeg synes det tar bort hvertfall 40hk i effekt.
Har testen celica'en min mot en Mercedes med 225hk og automat.
Å jeg med mine usle 143hk tok jo han glatt på strekka.
Skal jo sies at jeg har også tatt 325 med manuell også da.
Men det var vist noe galt med bilen hannes...
(slik er det når man kjører BMW vet dere.. hehe)

og for de som lurte... ja.. vi kjeder oss littegranne her oppe i nord :roll:

Ja, den kundegruppen som kjøpte disse bilene nye.. de burde skamme seg :-) Tenke seg til å gjøre det så vanskelig å finne en manuell, LHD, helt orginal, med lav km da...
 #173476  av @lpher

Soulsweak skrev: Ja, den kundegruppen som kjøpte disse bilene nye.. de burde skamme seg :-)
:D Har du prøvd en med automat da? Du bør gjør det selv den tjenesten å prøve begge deler før du handler uansett :)
Soulsweak skrev: Tenke seg til å gjøre det så vanskelig å finne en manuell, LHD, helt orginal, med lav km da...
Pfft :D Vi snakker 10-12 år gamle biler her nå...begynner å ligne på enhjørning det dær snart :) Du kan ihvertfall bare glemme å få tak i en eurospec med de kriteriene dær :) Du mp i tilfellet til usa for å finne noe slikt...og der er prisene enda svært høye...og en utrimma bil begynner å bli en virkelig sjeldenhet er jeg redd :wink:

#173881  av TMTT

Auto - manuell ?

Her kommmer mine synspunkter :D

Jeg har kjørt min 93.5 TT automat siden 2002. Funka JÆVLIG bra, og jeg kjørte 2 sesonger med dette før jeg bygde om til singelturbo. Prøvde så en sesong med auto. og singel, som forøvrig passet bilen meget bra. (Selv med 272 kammer). Forøvrig flere som kan skrive under på dette,,
Kjørte også med denne på ACR juni 2005, hadde det sinnsykt moro :lol:

Men jeg liker og "teste" ut saker, derfor har jeg nå bygd om denne bilen til manuell. Helt klart ble det en annen bil, den skiftet karakter og det ble en annen kjøreopplevelse. Men fortsatt mener jeg automat passer perfekt til standard/BPU Supra. Girtype er som kjent smak og behag, men spør de som har prøvd en auto. Går som f..., og like behagelig :D

Konklusjon; har du ikke kjørt auto. er det best og prøve først før man sprer om seg med synspunkter :?

Regner med alle som har/eller har prøvd auto. er enig :?: :?:

Vi sees på ACR i juni !

#174698  av Kvitviken77

TMTT skrev:Auto - manuell ?

Jeg har kjørt min 93.5 TT automat siden 2002. Funka JÆVLIG bra, og jeg kjørte 2 sesonger med dette før jeg bygde om til singelturbo. Prøvde så en sesong med auto. og singel, som forøvrig passet bilen meget bra. (Selv med 272 kammer). Forøvrig flere som kan skrive under på dette,,

Men jeg liker og "teste" ut saker, derfor har jeg nå bygd om denne bilen til manuell. Helt klart ble det en annen bil, den skiftet karakter og det ble en annen kjøreopplevelse. Men fortsatt mener jeg automat passer perfekt til standard/BPU Supra. Girtype er som kjent smak og behag, men spør de som har prøvd en auto. Går som f..., og like behagelig :D

Konklusjon; har du ikke kjørt auto. er det best og prøve først før man sprer om seg med synspunkter :?

Vi sees på ACR i juni !
Heisann! Så du har bygd om til man?!! Mange mener at man ikke burde tenke tanken engang pga. stor jobb, det kan jeg ikke helt forstå. Har manuell-konvertert biler før uten å angre, og prinsippet skal jo være det samme med en Supra(litt mer elektronikk enn jeg har erfaring med). Har sett et detaljert superbra innlegg fra statene om fremgangsmåte/nødvendige deler etc. Jobben er litt omfattende men plankekjøring når du vet hva du har lagt deg ut på..Eneste som er litt pes er øvre del av tunell rundt girstang som må byttes. Ferdig del fåes kjøpt fra Toyota, men må jo skjeres ut å sveises inn. Ellers ser alt grei ut når alle deler er skaffet til veie, men kostnad må selvfølgelig holdes på et akseptabelt nivå. Skal være realistisk å komme i mål med 20 høvdinger etter å ha solgt en strøken automat. Korriger meg gjerne du som har erfaring fra denne bilen, og gi meg et kort referat av konverteringen/erfaringen. Hadde satt pris på det! :D Ellers må jeg bare si jeg har store problemer med å bestemme meg, automaten fungerer vanvittig bra!! :wink:

#174805  av TMTT

Skal være realistisk å komme i mål med 20 høvdinger etter å ha solgt en strøken automat.

Hmmm, JA, da er det bare og selge girkassen du har om du vil bygge til manuell :lol:

Forresten ikke lett og selge en automatkasse heller :roll:

Nei, du må nok regne med en hel del mere kostnader. Om det er verdt jobben ?? Tja, kommer an på hva du selv vil :)

#174822  av @lpher

TMTT skrev:Auto - manuell ?

Vi sees på ACR i juni !

Kloke ord :) De fleste som enten har hatt begge delere..eller har prøvd begge variantene over tid...ser ut til å ha samma innstillingen som TMTT :)

SÃ¥ det ER definitivt noe i det han sier :wink:

#174947  av Kvitviken77

TMTT skrev:Skal være realistisk å komme i mål med 20 høvdinger etter å ha solgt en strøken automat.

Hmmm, JA, da er det bare og selge girkassen du har om du vil bygge til manuell :lol:

Forresten ikke lett og selge en automatkasse heller :roll:

Nei, du må nok regne med en hel del mere kostnader. Om det er verdt jobben ?? Tja, kommer an på hva du selv vil :)
Tror ikke kassen skal være så veldig vanskelig å bli kvitt, er jo en populær kasse som mange er veldig fornøyd med, og de aller fleste Supra er jo mer eller mindre trimmet så det ryker vel ett par kasser. Når du har passert 450hk begynner kassen å få det litt tungt. Allerede pratet med en som kanskje kunne tenke seg å ha en ekstra liggende, og antydet at det var mulig å skaffe delene for ca 35k. Får jeg 15k for kassen havner jeg på ca 20k. (muligens kjøpe en takrullet..) Men syns du jobben var ok? Klarer den vel på 3-4 dager hvis man er litt effektiv?

#175002  av tommis

Mens vi er inne på det. Noen som vet hva manuellkassa tåler av HK?
Og hva som er max annbefalt HK å kjøre på?

#175019  av @lpher

Kvitviken77 skrev:Tror ikke kassen skal være så veldig vanskelig å bli kvitt, er jo en populær kasse som mange er veldig fornøyd med, og de aller fleste Supra er jo mer eller mindre trimmet så det ryker vel ett par kasser. Når du har passert 450hk begynner kassen å få det litt tungt. Allerede pratet med en som kanskje kunne tenke seg å ha en ekstra liggende, og antydet at det var mulig å skaffe delene for ca 35k. Får jeg 15k for kassen havner jeg på ca 20k. (muligens kjøpe en takrullet..) Men syns du jobben var ok? Klarer den vel på 3-4 dager hvis man er litt effektiv?
Du ser ut til å glemme at flesteparten ser ut til å tenke i dine baner når "noe kjer" med original-automaten :wink: De konverterer til manuell..go figure :D En automatkasse er derfor ikke spesielt ettertraktet...dessverre...men selvfølgelig ikke umulig å selge :) ...og de ligger som regel rundt på 5.000,- for en kurant auto-kasse uansett om vi snakker sverige, usa eller england :wink:

#175035  av Ninjamannen78

tommis skrev:Mens vi er inne på det. Noen som vet hva manuellkassa tåler av HK?
Og hva som er max annbefalt HK å kjøre på?
Som nevnt før, manuell kassa tåler det du klarer å gi den.. Peter Blach kjører 1132hk på bakhjula med org kasse :shock: Clutchen er det verre med, den må forsterkes.

#175543  av Kvitviken77

Du ser ut til å glemme at flesteparten ser ut til å tenke i dine baner når "noe kjer" med original-automaten :wink: De konverterer til manuell..go figure :D En automatkasse er derfor ikke spesielt ettertraktet...dessverre...men selvfølgelig ikke umulig å selge :) ...og de ligger som regel rundt på 5.000,- for en kurant auto-kasse uansett om vi snakker sverige, usa eller england :wink:[/quote]Hmm..tja..skjønner hva du mener, men tenkte mer i dine baner, at er du fornøyd med kassen så er det jo sinnsykt mye enklere å bare bytte kassen. Men blir jo selvfølgelig litt hypotetisk.. :) Men er overbevist om at kassen er verdt betraktelig mer enn en f.eks Vectra-kasse.. :wink: Men som tidligere nevnt, klarer ikke bestemme meg, for automaten er jo sinnsykt bra :D [/quote]