Side 3 av 13

Legg innLagt inn:18 jun 2006 16:22
av jumbo
sweet

Legg innLagt inn:19 jun 2006 11:46
av Larsen
Da har jeg ringt litt rundt, men kan ikke si at jeg har blitt spesielt smartere. Fikk toyota hegre til å lage et dokument på at de har montert motoren. Toyota Norge ville jo da ikke gå god for godkjenning siden turbo modell ikke var levert i europa (sikkert bare en unnskyldning). Og biltilsynet ville jo ikke gå med på å godkjenne bilen siden Toyota ikke ville ut med papirer. Samtalen til biltilsynet gikk jo da over telefon så papirer på hva de krevde for å bytter var jo ikke så lett. Fikk følsen av at han som svarte meg ikke hadde så mye peiling på det han jobbet med heller.

Annet spørsmål jeg lurte på var om hvor vanskelig det kan være å godkjenne stabilisator stag og poly foringer?

Legg innLagt inn:19 jun 2006 18:11
av jumbo
Larsen skrev:Da har jeg ringt litt rundt, men kan ikke si at jeg har blitt spesielt smartere. Fikk toyota hegre til å lage et dokument på at de har montert motoren. Toyota Norge ville jo da ikke gå god for godkjenning siden turbo modell ikke var levert i europa (sikkert bare en unnskyldning). Og biltilsynet ville jo ikke gå med på å godkjenne bilen siden Toyota ikke ville ut med papirer. Samtalen til biltilsynet gikk jo da over telefon så papirer på hva de krevde for å bytter var jo ikke så lett. Fikk følsen av at han som svarte meg ikke hadde så mye peiling på det han jobbet med heller.

Annet spørsmål jeg lurte på var om hvor vanskelig det kan være å godkjenne stabilisator stag og poly foringer?
Vel, mralp må jo nødvendigvis ha fått nødvendige papirer fra ene eller andre kanten, så forhåpentligvis litt tips derfra?

Dessuten virker det jo rimelig merkerlig at Toyota skal være vrange med å gi utsagn om en bil som faktisk er typegodkjent i Norge, uansett om den har vært solg som nybil her eller ei (ble jo ikke solgt GTi som nybil i Norge heller for den saks skyld)

Og hvorfor i alle dager godkjenne ting som stabstag og foringer? Får da være grenser for hva slags pirk man skal gidde å ha i vognkortet

Legg innLagt inn:19 jun 2006 18:19
av Larsen
jumbo skrev:
Larsen skrev:
Dessuten virker det jo rimelig merkerlig at Toyota skal være vrange med å gi utsagn om en bil som faktisk er typegodkjent i Norge, uansett om den har vært solg som nybil her eller ei (ble jo ikke solgt GTi som nybil i Norge heller for den saks skyld)

Og hvorfor i alle dager godkjenne ting som stabstag og foringer? Får da være grenser for hva slags pirk man skal gidde å ha i vognkortet
Planen var vel egentlig å godkjenne bilen senket, men jeg er sikkert påat hvis jeg gjør det så kommer det helt sikkert til å pirke bore stabilsatorstag og foringer !?

Lurer på om jeg skal ta en tur personlig til toyota Norge og diskutere det. Blir jo aldri tatt seriøst over telefon...

Legg innLagt inn:19 jun 2006 18:25
av Dalan
Om man putter inn en JDM 2. gen 3s-gte, er det mulig å få de til å beregne avgiftene ut i fra en USDM 3s-gte, som jo har 204hk i motsetning til den japanske som har 225hk?
Funker vel kanskje ikke så godt om man drar den "ettermontere turbo på min 90' mr2", da er det vel måling som gjelder..

For min del skiller det bare 3500,- i avgift, men alle monner drar... :mrgreen:

Legg innLagt inn:19 jun 2006 22:47
av jumbo
Larsen skrev:Planen var vel egentlig å godkjenne bilen senket, men jeg er sikkert påat hvis jeg gjør det så kommer det helt sikkert til å pirke bore stabilsatorstag og foringer !?

Lurer på om jeg skal ta en tur personlig til toyota Norge og diskutere det. Blir jo aldri tatt seriøst over telefon...
Kan ikke levende tenke meg at de henger seg opp i stag/foringer, tvilsomt om de legger merke til eller vet at det er uoriginalt i det hele tatt...

personlig oppmøte for sikkert mer fart på sakene enn telefon ja

ellers tror jeg jeg vil få problemer med å ikke bli uhøflig hvis en representant fra biltilsynet ikke kan fortelle meg nøyaktig hvilke papirer jeg trenger for å godkjenne... det er jo de som er godkjennede myndighet for pokker og da er da det minste jeg må kunne forvente at de selv kan si hva de selv krever... himmel...

Legg innLagt inn:20 jun 2006 10:52
av CelicaTurbo
Normalt vil nok biltilsynet ha en formell godkjenning eller erklæring fra Toyota; det kan vi trygt glemme at Toyota ønsker å bruke tid på.

Hør heller med biltilsynets kontaktperson om det kan være tilstrekkelig om du skaffer til veie en liste over delenummer for alle deler i understell, bremser og drivverk for å vise til at din Toyota er ombygget til å tilsvare en typegodkjent turbomodell. Jeg mener Christian har fortalt at han fikk Toyota til å skrive ut en slik liste med delenummer som viste at GTi-modellen hadde samme delenummer på alle vitale deler som turbomodellen. Det som er mulig er å høre om biltilsynet vil godkjenne en slik liste, trolig sammen med at et Toyotaverksted ser over bilen og skriver en erklæring på at de nevnte deler er montert på bilen (det utelater jo uorginale deler så klart).

Legg innLagt inn:20 jun 2006 12:05
av mralp
Mange som har PM`et, så jeg legger det like gjerne ut her:

/
Hei!
Jeg skrev en gang ut (på jobb heldigvis) alle sidene i verstedmanualen og alle andre Toyotapapirer jeg hadde. Anbefales ikke, da det ble over 1000 sider! Uansett, jeg så da at de eneste viktige endring fra NA til Turboutgaven var oppgraderte bremser. Ellers er jo bilen lik. Motorvolum og vekt etc er også likt, slik at det var kun differansen i effekt som var relevant ifm avgiftsberegning. Jeg sendte så mail til biltilsynet (sjekk http://www.vegvesen.no for din region):

**
Sak: Motorbytte/Effektøkning i Toyota mr2 mkII

Gjelder bil:
Regnr xxxxxxx - 90 mod Toyota Mr2 - Understellsnr Jxxxxxxxxxxx

Eier: xxxxxxx
Adresse: xxxxxxxxxx

Hei! Ønsker mer effekt i min mr2 ved å montere turbo i den. Da bilen er bruktimportert i 2000, og ikke godkjent for mere enn 156hp, blir jeg skyldig avgift pga effektøkning, og jeg må også foreta nødvendige tekniske oppgraderinger slik at bilen kan godkjennes med større effekt.

Toyota produserte en utgave av samme bil som jeg har, med turbo og 225hp. I dokumentasjon fra Toyota går det fram at endringene mellom NA og turboutgaven (utover motor) er større bremser (Vedlegg 1).

Jeg tenker derfor å oppgradere bremsene mine til 93+ turbo bremser, så montere turbo tilsvarende en max effekt på 225hp, og få dette vist og godkjent hos dere. Vennligst ta kontakt via mail eller telefon xxxxxxxx, så jeg får gjort dette helt rett med en gang :)

Mvh
xxxxxxxxxxx
Mobil xxxxxxxxx
**

Ble så oppringt av biltilsynet og vi pratet litt (hyggelig kar). Jeg sa at jeg hadde utskrift av verstedsmanualene og kunne også få Toyota Norge til å dokumentere endringene mellom disse modellene. Det var mest sannsynlig ikke nødvendig mente han, da det var godkjent Toyota Mr2 Turbo`er med 225hp i Norge fra før. De ville muligens kreve dynomåling om de var usikre på effekten.

Nå solgte jeg denne bilen før jeg fullførte prosjektet, og kjøpte en orginal turbobil som jeg begynte å fikle med, men det virket nå som en ren rutinesak å fikse motor, vise den, og få det inn i vognkortet.

Kjernen er nok å ikke gi ”motparten” mulighet til å lage problemer, men gi dem løsningen og alle svar før de har stilt dem.
/


Lykke til alle sammen! :)

Legg innLagt inn:20 jun 2006 12:59
av Dalan
Men bremsene på europeisk NA og alle turbo-modellene er like innenfor revisjonene, så egentlig burde man slippe å oppgradere bremsene så lenge man setter inn en 2.gen motor.
Men hvordan få dokumentert det da..
Det spørs om noen på Toyota gidder å skrive ut liste over delenr. på bremser for GTI- og turbo-modellen innenfor samme år da.
2fast4u..? ;)

Legg innLagt inn:20 jun 2006 13:16
av Larsen
Dalan skrev:Men bremsene på europeisk NA og alle turbo-modellene er like innenfor revisjonene, så egentlig burde man slippe å oppgradere bremsene så lenge man setter inn en 2.gen motor.
Men hvordan få dokumentert det da..
Det spørs om noen på Toyota gidder å skrive ut liste over delenr. på bremser for GTI- og turbo-modellen innenfor samme år da.
2fast4u..? ;)
Det lurer jeg på og egentlig.

Men hvis biltilsynet benker bil og finner ut at den har 180 hk i stedenfor 220hk, så slipper man vel å betale den lille for 220?

Legg innLagt inn:20 jun 2006 14:52
av FireWalk
Jeg har hatt lignende problemer med Toyota og Biltilsynet når jeg skulle godkjenne diverse ting. Papirer kreves, og Biltilsynet sier jeg må gå til Toyota. Toyota sier jeg må gå til biltilsynet. OGså kommer jeg ingen vei, for Toyota sier bare at bilen ikke har vært solgt i Norge, og derfor kan de ikke hjelpe meg. Biltilsynet kan ikke hjelpe meg når ikke Toyota kan hjelpe meg først.

:roll:

Legg innLagt inn:21 jun 2006 00:02
av Christian
Larsen skrev:
Dalan skrev:Men bremsene på europeisk NA og alle turbo-modellene er like innenfor revisjonene, så egentlig burde man slippe å oppgradere bremsene så lenge man setter inn en 2.gen motor.
Men hvordan få dokumentert det da..
Det spørs om noen på Toyota gidder å skrive ut liste over delenr. på bremser for GTI- og turbo-modellen innenfor samme år da.
2fast4u..? ;)
Det lurer jeg på og egentlig.

Men hvis biltilsynet benker bil og finner ut at den har 180 hk i stedenfor 220hk, så slipper man vel å betale den lille for 220?
Hvorfor gjør dere ting så vanskelig?
Som mralp skrev over er det ingen forskjell innenfor revisjonene. Har man en 90mod gti er det ingen problem og sette inn en 90 eller 91mod turbomotor. Er bilen f.eks 91mod og man setter inn en 93mod motor må bremsene byttes.

Det lokale Toyota verkstedet *bør* kunne skrive ut disse sidene og stemple dem med sin logo for de som er interessert. Var det den lokale forhandleren gjorde for meg i alle fall. Finner desverre ikke igjen papirene jeg vikk, men de kom ferdig stemplet. Og gjør dere som mralp forklarte ovenfor, setter opp en seriøs henvendelse hvor dere selv opplyser om forskjellene og at dette er utført (Om det trengs noen), kan jeg ikke se at det skal være noe problem. Biltilsynet får jo da tilsendt den dokumentasjonen de trenger :P

Legg innLagt inn:21 jun 2006 00:04
av Christian
Kjernen er nok å ikke gi ”motparten” mulighet til å lage problemer, men gi dem løsningen og alle svar før de har stilt dem.

Legg innLagt inn:21 jun 2006 15:24
av jumbo
FireWalk skrev:Jeg har hatt lignende problemer med Toyota og Biltilsynet når jeg skulle godkjenne diverse ting. Papirer kreves, og Biltilsynet sier jeg må gå til Toyota. Toyota sier jeg må gå til biltilsynet. OGså kommer jeg ingen vei, for Toyota sier bare at bilen ikke har vært solgt i Norge, og derfor kan de ikke hjelpe meg. Biltilsynet kan ikke hjelpe meg når ikke Toyota kan hjelpe meg først. :roll:
Da er det jo i såfall bare snakk om late folk hos toyota... at bilen ikke har vært solgt som nybil i Norge har jo null å si så lenge den er typegodjkent i landet.

Legg innLagt inn:21 jun 2006 15:33
av FireWalk
jumbo skrev:
FireWalk skrev:Jeg har hatt lignende problemer med Toyota og Biltilsynet når jeg skulle godkjenne diverse ting. Papirer kreves, og Biltilsynet sier jeg må gå til Toyota. Toyota sier jeg må gå til biltilsynet. OGså kommer jeg ingen vei, for Toyota sier bare at bilen ikke har vært solgt i Norge, og derfor kan de ikke hjelpe meg. Biltilsynet kan ikke hjelpe meg når ikke Toyota kan hjelpe meg først. :roll:
Da er det jo i såfall bare snakk om late folk hos toyota... at bilen ikke har vært solgt som nybil i Norge har jo null å si så lenge den er typegodjkent i landet.
Mulig det, men de bruker det argumentet støtt og stadig desverre :(