Side 3 av 4
Legg innLagt inn:13 sep 2006 21:13
av 95TT
ja hvis ikke det er mer enn det så er det hvertfall ikke noe å lure på., må vel være nok å koble ut sidemarkeringslysa. omkoble, kanskje det du mente. bytter gjerne disse tinga for å få godkjent den ordentlig.
Legg innLagt inn:13 sep 2006 21:35
av @lpher
95TT skrev:ja hvis ikke det er mer enn det så er det hvertfall ikke noe å lure på., må vel være nok å koble ut sidemarkeringslysa. omkoble, kanskje det du mente. bytter gjerne disse tinga for å få godkjent den ordentlig.
Vi får håpe det er en opsjon ihvertfall...selv om jeg...dessverre..har mine tvil...
Legg innLagt inn:14 sep 2006 06:39
av 95TT
kan ikke være sånn at særegelen er så bindende som dere skal ha det til. om du kjøper en astra fra tyskland , england eller usa. så er det ikke sånn at med den tyske kan du sette på styling i hytt og faen mens den fra usa må være dønn orginal. Det må jo være likt i dette tilfellet. Det er jo snakk om en og samme bil. Burde jo skjønt at jeg skulle flytta til sverige for lenge siden. Har jo jobb som gjør at jeg kan bo hvor faen jeg vil så vet ikke hva som hindrer meg.. hehe Synes det høres utrolig rart ut det som blir sagt her hvertfall, at de tar bilder og styrer og at man ikke kan bytte felger engang på en u.s spec, mens på en eurospec så kan du gjøre stort sett som du vil... naaaaaaah skeptisk
Legg innLagt inn:14 sep 2006 07:04
av @lpher
Det er ett faktum...og ikke noe vi skriver for å skremme deg

...at man ikke kan endre noe på biler importert fra usa etter juni/juli 2005 (tror jeg det var) ...og jeg kjenner selv til at de legger inn bilder av bilen i 100% original stand...
Alt dette skyldes den nye særregelen...for import fra usa...mens alle biler importert fra andre europeiske land i bunn og grunn trenger bare ett tüv-papir for å godkjennes...og da KAN man endre på bilen...MEN...man må selvfølgelig her også bare montere deler som er tüv-godkjent (eller tilsvarende)
Legg innLagt inn:14 sep 2006 07:11
av CelicaTurbo
jeg kan heller ikke skjønne at denne unntaksregelen setter slike begrensninger og jeg tviler på at dette var politikernes hensikt i så tilfellet. Regelens hensikt er jo at biler som er registrert i orginalstand innenfor USA og EU også skal godkjennes i Norge, men et papir fra TÜV/Dekra som er alternativet beskriver på ingen måte noe annet enn typegodkjenning av en helt orginal bil, akkurat som det amerikanske vognkortet gjør. Så hvorfor skal man godta modifikasjoner på den ene typegodkjenningen men ikke godta noe som helst på den andre? Det er så klart greit at bilen skal være orginal som fra fabrikk når den godkjennes ettersom det er krav, men det skulle da ikke være noen hindringer for å få godkjent modifikasjoner i ettertid på lik linje med hva registrering vha TÜV gir muligheten til? Jeg skulle likt å høre hva biltilsynet selv sier om det der men om det stemmer at de tar bilder av unntaksbilene ved godkjenning for å sikre seg mot videre forandringer så er jeg redd at biltilsynet nok en gang har funnet sin egen sære måte å tolke en helt enkel regel på

Legg innLagt inn:14 sep 2006 13:06
av 95TT
Godt skrevet, tror vi er enige der. Hvis man bruker Tuv godkjente deler så må jo dette gjelde alle kjøretøy uavhengig av hvor den kommer fra.
Jeg har heller aldri hørt om noen stylingfangere som er tuv godkjente.(finnes sikkert) og de fleste som har supra bestiller gjerne deler fra usa så da skulle man jo hvertfall tro at det ikke er noen forskjell på delene.. mange som har supra kjører på tein coilovers og sånn er dette tuv godkjent. Jeg skal hvertfall gjøre det jeg vet at jeg må gjøre med bilen for at den skal gå igjennom, så får jeg heller ta meg av de tinga ikke biltilsynet er fornøyd med. kan ikke helt skjønne gangen i dette med særavtalen som er nevnt. men høres ut som noe eurospec og JDM fans har funnet på uten å anklage noen for dette.. men vi får se.. jeg finner jo som sagt dette ut til våren.. Jeg har lagt av ca 50 000 til modifikasjoner med tanke på Godkjenning så det budsjettet burde jo holde.. bilen er jo så si orginal, både med tanke på utseendet og motor. dempere og desverre til og med felger.. hehe
Legg innLagt inn:14 sep 2006 16:21
av @lpher
Har gravd litt etter mer info om dette...og det ser ut til at de fleste referer til den nevnte særreglen som "amcarregelen" (trolig pga at det er amcar-gutta som har drevet lobby virksomhet omtrent siden sent 60'tall for å få til en slik regel)
...og det ser også ut til at det er frivillig å benytte seg av den
Men...som tidligere antatt...så forutsettes det to ting for å kunne benytte unntaket...at bilen er 100% original i innførsels øyeblikket...og at den holdes slik for all ettertid

Legg innLagt inn:14 sep 2006 16:29
av elino
Legger med et bilde av vognkortet mitt...
det taler for seg...
Men alt er mulig...Denne unntaksregelen er det Amcar Norge som har fått igjennom. Hensikten er å importere spesielle biler som aldri har vært typegodkjent i Europa. Eneste kravet er gul blink og hvitt parklys ellers original. Derfor så lenge vi har med en bil som er typegodkjent i Europa å gjøre, så er det mulig å registrere den med Tûv godkjennelse hvis det er en TT. Hvis det er en NA så må det foreligge avgasstest. Derfor er det en del mere jobb å godkjenne den på denne måten.
Legg innLagt inn:14 sep 2006 16:31
av @lpher
Legg innLagt inn:14 sep 2006 19:03
av tore 95 tt euro spec
stemmer det alf skriver,jeg har en kompis som jobber i biltilsynet og han sa at alle biler som kommer fra usa blir tatt bilde av både ved tolling og hos bts ved godkjenning.Disse bildene kan de som eu-godkjenner bilen hvert 2 år
folange å få se om de har noe mistanke om at bilenn er forandret på..
mvh tore
Legg innLagt inn:14 sep 2006 19:13
av elino
tore 95 tt euro spec skrev:stemmer det alf skriver,jeg har en kompis som jobber i biltilsynet og han sa at alle biler som kommer fra usa blir tatt bilde av både ved tolling og hos bts ved godkjenning.Disse bildene kan de som eu-godkjenner bilen hvert 2 år
folange å få se om de har noe mistanke om at bilenn er forandret på..
mvh tore
De tok ikke bilde av min....kun av fjærene siden det var vanskelig å fremlegge dokumentasjon på annen måte. Før de bestemte seg for at jeg skulle få godkjent med senkesett likevel.
Men reglene endres jo hele tiden....er det noe nytt nå?
Legg innLagt inn:14 sep 2006 19:35
av tore 95 tt euro spec
ja det lurer jeg på om han sa..men jeg kan høre med han...det skal ikke være enkelt dette lenger...haff

Legg innLagt inn:18 sep 2006 12:15
av 95TT
Biltilsynet der jeg bor er aldeles på bærtur når det gjelder biler utenom det vanlige, så det kan bli spennende å se om det gir positiv eller negativ effekt med registrering av min. Time will show som blodstrupmoen sa. men alle problem har en løsning så det gjenstår bare å se.
Legg innLagt inn:18 sep 2006 18:37
av @lpher
Hadde vært greit med litt "hands on" info om dette ja... Jeg vurderer å hente bil fra uniten sjøl om ei stund...så utfallet av dette vil definitivt få betydning for hvilken bil jeg velger

Legg innLagt inn:19 sep 2006 12:13
av 95TT
Jeg skal som sagt ikke regge min før til våren, så kan ikke komme med noen hands on info før det desverre.. Vært gøy å ringt biltilsynet og sagt at jeg skal registrere en sånn og sånn bil, hva må jeg gjøre med den for at den skal bli godkjent, regner ikke med at man hadde fått ordentlig svar hvertfall.
Hvor mye skal de ha for selve visningen hos biltilsynet nå for tiden, greit at man ikke må innom altfor mange ganger med bilen.