Side 3 av 3
Legg innLagt inn:02 des 2006 11:21
av CelicaTurbo
jumbo skrev:Det er ikke noe krav at du må ha katalysator - i motsetning til hva de fleste tror.
Det er i praksis et krav for de fleste biler ettersom du ikke klarer utslippsgrensene uten, men er ikke noe spesifikt krav som forlanger katalysator selv om det ofte formuleres slik i media etc
har du lest instruksene for krav ved periodisk kontroll du? Dokumentet kan lastes ned som pdf fra vegvesenets sider og det står ettertrykkelig der at biler utstyrt orginalt med katalysator skal ha en katalysator påmontert ved kontroll. Det er også et krav at biler produsert etter et gitt årstall alltid skal ha katalysator, jeg husker ikke årstallet men det var i siste halvdel av 80

Jeg har ikke dokumentet tilgjengelig for det er lagret på min gamle maskin som er nedpakket for øyeblikket, men jeg husker jeg fant det på vegvesen.no

Legg innLagt inn:02 des 2006 12:24
av FireWalk
CelicaTurbo skrev:jumbo skrev:Det er ikke noe krav at du må ha katalysator - i motsetning til hva de fleste tror.
Det er i praksis et krav for de fleste biler ettersom du ikke klarer utslippsgrensene uten, men er ikke noe spesifikt krav som forlanger katalysator selv om det ofte formuleres slik i media etc
har du lest instruksene for krav ved periodisk kontroll du? Dokumentet kan lastes ned som pdf fra vegvesenets sider og det står ettertrykkelig der at biler utstyrt orginalt med katalysator skal ha en katalysator påmontert ved kontroll. Det er også et krav at biler produsert etter et gitt årstall alltid skal ha katalysator, jeg husker ikke årstallet men det var i siste halvdel av 80
Jeg har ikke dokumentet tilgjengelig for det er lagret på min gamle maskin som er nedpakket for øyeblikket, men jeg husker jeg fant det på vegvesen.no 
Dette stemmer, Det er det jeg har fått høre av de som driver og eu godkjenner biler. Selv om jeg har hørt at det er biler etter 1990 som SKAL ha katalysator dersom bilen orginalt var utstyrt med det. Men kan godt være det er snakk om 1988,1989 eller noe også. Uansett, er ikke katalysatoren på plass på EU kontroll så kan det bli problemer.
Det beste er vel å få den godkjent hos et verksted der du kjenner alle mekanikerene.

Legg innLagt inn:02 des 2006 15:11
av GhostRider88
ja kommer ikke til å rote med å fjerne katalysatoren og evt få problemer med det senere. 2hk er ikke vært det.
Legg innLagt inn:03 des 2006 13:20
av ArildM
Litt OT, men:
Hadde en 88mod CRX i sin tid, uten cat, året etter ble bilene levert med cat. Så det er vel i årsskiftet 88-89 at cat ble introdusert og påkrevd i de fleste biler. Er jo ikke sånn at 88mod hadde mindre avgasser og dermed kommer gjennom eu'n uten cat?

Legg innLagt inn:03 des 2006 15:12
av jumbo
Mulig du har rett Kristian, I såfall har jeg latt meg fortelle feilaktig info - har ikke dobbelsjekket dette selv nei.
Nå tror jeg uansett du skal se langt etter en eu kontroll som gir deg trøbbel for manglende kat FORDI dn ikke er der, snarere fordi de oppdager at utslippet er for høyt... netto samme resultat selvsagt, men av ulik innfallsvinkel.
Legg innLagt inn:03 des 2006 20:36
av CelicaTurbo
Mange verksteder vil nok ikke engang se etter at en katalysator er tilstede og kanskje kun stole på avgass, ikke engang alle verksteder gidder å ta avgass etter hva jeg har sett. I tillegg vil de fleste av våre motorer klare å komme gjennom en avgasstest uten katalysator så lenge sensorer og tenningssystem fungerer som det skal, og motoren er skikkelig varm..
Legg innLagt inn:04 des 2006 10:48
av Mr2_666
GhostRider88 skrev:ja kommer ikke til å rote med å fjerne katalysatoren og evt få problemer med det senere. 2hk er ikke vært det.
Etter det jeg selv erfarte med min bil vil jeg tro at effektøkningen var LANGT over 2 hk mer, for bilen ble betydelig kjappere etter fjerning av katalysator. Har også hørt at katalysator tar ganske mye av effekten på MR2.
Tar servoen hk effekt? Hadde iallefall ikke servo på min, og synes den var betraktelig bedre å kjøre i forhold til styrerespons enn de jeg har prøvd med servo. Blir ikke tung på rattet heller da motoren ikke ligger på forhjula.
Legg innLagt inn:04 des 2006 12:20
av jumbo
Effektøkning ved fjerning av kat er langt større for turbo, som med det meste annet egentlig - spesielt fordi den sitter i downpipe og betydelig påvirker turboens arbeidsforhold.
Og ja, klart servo tar litt effekt - alt som trenger kraft må jo hente den fra et eller annet sted, og det eneste stedet å hente kraft fra i en bil er motoren - direkte eller indirekte...
Legg innLagt inn:04 des 2006 17:06
av FireWalk
jumbo skrev:Effektøkning ved fjerning av kat er langt større for turbo, som med det meste annet egentlig - spesielt fordi den sitter i downpipe og betydelig påvirker turboens arbeidsforhold.
Og ja, klart servo tar litt effekt - alt som trenger kraft må jo hente den fra et eller annet sted, og det eneste stedet å hente kraft fra i en bil er motoren - direkte eller indirekte...
Riktig det. Men på en NA er det ikke lett å hente mye HK uansett, svært lite en kan gjøre egentlig. De vanligste modene er jo luftfilter og eksos.. og jeg vil tro at Katalysatoren er det man kan hente mest på med en MR2 NA. Luftfilter i seg selv gir nok neppe mer enn 0,3 hk eller noe.. max..
Når det gjelder servopumpa så stjeler den ikke så veldig mye effekt, ca 2 hk. Og det er kun når den jobber. Siden den er progresiv fungerer den kun når du kjører veldig sakte eller står stille, så når du skal kjøre på bane eller foreta en forbikjøring vil den ikke stjele noe effekt i det hele tatt.

Legg innLagt inn:04 des 2006 18:22
av jsun
Hmm... skeptisk... He he...
Min MK7 går på gode 8sek. med nå litt over 150Hk. og drøyt 1100Kg.
FWD vel og merke

Legg innLagt inn:04 des 2006 22:06
av Hess1
Jeg har en 91mod, jeg målte den til 7.0 sek. da var e alene i bilen.
Synes det er veldig bra. Hadde en 89mod Bmw 325i en for noen år siden, den veier omtrent d samme, å mener på at den var ikke så veldig mye kjappere på 0-100
Legg innLagt inn:04 des 2006 22:25
av BrennaRacing
Mener e30 325 har oppgitt 0-100 på enten 7,4 eller 7,5
Legg innLagt inn:05 des 2006 08:06
av Mr2_666
Og ja, klart servo tar litt effekt - alt som trenger kraft må jo hente den fra et eller annet sted, og det eneste stedet å hente kraft fra i en bil er motoren - direkte eller indirekte...[/quote]
Riktig det. Men på en NA er det ikke lett å hente mye HK uansett, svært lite en kan gjøre egentlig. De vanligste modene er jo luftfilter og eksos.. og jeg vil tro at Katalysatoren er det man kan hente mest på med en MR2 NA. Luftfilter i seg selv gir nok neppe mer enn 0,3 hk eller noe.. max..
Når det gjelder servopumpa så stjeler den ikke så veldig mye effekt, ca 2 hk. Og det er kun når den jobber. Siden den er progresiv fungerer den kun når du kjører veldig sakte eller står stille, så når du skal kjøre på bane eller foreta en forbikjøring vil den ikke stjele noe effekt i det hele tatt.

[/quote]
Jeg tror du undervurderer hvor mye effekt man kan hente på å bytte eksos, bytte filter og fjerne cat. Mr2 er på ingen måte en bil som er optimalisert fra fabrikk. Iallefall ikke 156hk'ern. Jeg vil tippe at man iallefall har hentet ut 10 ekstra hk med disse endringene. Siden jeg selv har gjort dette vet jeg at effekten ble merkbart forbedret, og dette kjenner man ikke med en endring på en 2-3 hk.