Side 3 av 4
Legg innLagt inn:19 mai 2007 13:11
av jumbo
323F GTX skrev:Så klart går det å kjøre med en for pinglete pumpe.. Kjørte selv min mazda 323 med turbo maskin på den originale GLX pumpen. Den klarte levere bensin til en maskin med mer enn dobbelt så mange HK som den var ment til, i den grad at motoren startet og gikk. Men jeg slet med at den ikke klarte å levere nok ved fult pådrag. Når jeg byttet pumpen fikk jeg en helt ny bil.. bedre respons og den gikk ikke så magert ved pådrag.
Vel, om GTi pumpa til MR2 hadde hatt så store problemer med å levere nok til en turbo, hvordan skulle jeg i såfall være i stand til å bremse på 1.1 kg trykk / 264 rwp med perfekte lamdaverdier? Skal vel ikke akkurat spesielt mye bensinmangel til før de verdiene nødvendigvis går til helvete, noe det ikke gjorde i det hele tatt opp til 7500
Prøver som sagt ikke å forsvare at ei GTi pumpe nødvendigvis er noe lurt valg, bare ønsker å poengtere at den TYDELIGVIS leverer nok (ikke bare nesten) i mitt tilfelle.
Er sikkert lurt å bytte, men er hvertfall rimelig godt bevis på at angsten er noe overdrevet. I følge mr controls etc skulle jeg ikke hatt igjen motor i det hele tatt.
Legg innLagt inn:19 mai 2007 13:17
av Mr2Even
Ja, ser slik ut

Er bensinpumpa på 92modellen lik 90mod gti ?
Legg innLagt inn:19 mai 2007 13:53
av jumbo
Vet faktisk ikke
Men Christian har kjørt trimmede turbo-oppsett 5 år med ei 90-modell pumpe...
Legg innLagt inn:19 mai 2007 13:56
av Mr2 Mk2
Jeg kjører med gti pumpe på 3gen.sgte, Kjøpte ny pumpe før jeg byttet motor.Men Markus mente en gti pumpe fungerte helt fint så har ikke somla meg til å bytte enda men det skal jeg "better to be safe then sorry" har hatt bilen på rulle hos Toyparts med bredbåndslambda og den gikk en anelse rikt hele veien, men om pumpen jobber maks vet man jo aldri sikkert...
Legg innLagt inn:19 mai 2007 14:25
av Mr2Even
jumbo skrev:Vet faktisk ikke
Men Christian har kjørt trimmede turbo-oppsett 5 år med ei 90-modell pumpe...
Såppas ja. Kjekt å vite
Mr2 Mk2 skrev:Jeg kjører med gti pumpe på 3gen.sgte, Kjøpte ny pumpe før jeg byttet motor.Men Markus mente en gti pumpe fungerte helt fint så har ikke somla meg til å bytte enda men det skal jeg "better to be safe then sorry" har hatt bilen på rulle hos Toyparts med bredbåndslambda og den gikk en anelse rikt hele veien, men om pumpen jobber maks vet man jo aldri sikkert...
Det er visst en skikkelig jobb og få byttet den også, men best å være på den sikre siden ja
Mye koster det å få Turbo godkjent forresten? (Ikke tvil om at det er på ønskelisten nå gitt) Man får godkjenningspapirer hos Toyparts? Hvor mye koster det å få godkjent herligheten? Min mr2 var registrert i 98..
Legg innLagt inn:19 mai 2007 14:26
av Mr2 Mk2
Mr2Even skrev:Det er visst en skikkelig jobb og få byttet den også, men best å være på den sikre siden ja
Angrer på jeg ikke skifta den mens motoren var ute ja

Legg innLagt inn:19 mai 2007 14:37
av Mr2Even
Mr2 Mk2 skrev:Mr2Even skrev:Det er visst en skikkelig jobb og få byttet den også, men best å være på den sikre siden ja
Angrer på jeg ikke skifta den mens motoren var ute ja 
Åja, ja det er vel lettere da.
Men tilbake til spørsmålet

- Mye koster det å få Turbo godkjent? Man får godkjenningspapirer hos Toyparts? Hvor mye koster det å få godkjent herligheten? Min mr2 var registrert i Norge i 98..
Legg innLagt inn:19 mai 2007 14:49
av jumbo
Mr2Even skrev:Mye koster det å få Turbo godkjent forresten? (Ikke tvil om at det er på ønskelisten nå gitt) Man får godkjenningspapirer hos Toyparts? Hvor mye koster det å få godkjent herligheten? Min mr2 var registrert i 98..
http://www.toll.no har kalkulator for avgiftsendring.... bruk 156 hk og 204 hk respektivt.... vekt og voum kan du godkjenne uendret (helt sant for volum, nesten sant for vekt)
Ellers må du regne med noen få laken i papirer etc, samt noen kroner for kontroll hos bt
Legg innLagt inn:19 mai 2007 14:49
av jumbo
Mr2 Mk2 skrev:Mr2Even skrev:Det er visst en skikkelig jobb og få byttet den også, men best å være på den sikre siden ja
Angrer på jeg ikke skifta den mens motoren var ute ja 
Tid for dagens idiotspørsmål: Hvorfor?
Legg innLagt inn:19 mai 2007 14:52
av Mr2 Mk2
Mr2Even skrev:Men tilbake til spørsmålet
- Mye koster det å få Turbo godkjent? Man får godkjenningspapirer hos Toyparts? Hvor mye koster det å få godkjent herligheten? Min mr2 var registrert i Norge i 98..
'
Dette må "Jumbo" svare på

Legg innLagt inn:19 mai 2007 18:14
av Mr2Even
Mr2 Mk2 skrev:
Dette må "Jumbo" svare på 
Ja dere svarte samtidig
jumbo skrev:
http://www.toll.no har kalkulator for avgiftsendring.... bruk 156 hk og 204 hk respektivt.... vekt og volum kan du godkjenne uendret (helt sant for volum, nesten sant for vekt)
Ellers må du regne med noen få laken i papirer etc, samt noen kroner for kontroll hos bt
Regnet ut at det kom på 6 954,00,- ved Tilleggsavgift ved statusendring. Stemmer det da? Var ikke så mye det(vel, nok er det jo..) Kommer på rundt 10000,- alt i alt da ca

..Staten er den lovlige mafia

Legg innLagt inn:19 mai 2007 18:34
av jumbo
7 laken stemmer nok bra det, når du har såpass mange års fradrag
Legg innLagt inn:19 mai 2007 18:57
av Mr2Even
jumbo skrev:7 laken stemmer nok bra det, når du har såpass mange års fradrag
Ja det skal jeg si deg! Regnet ut med førstegangsregistrering i 2003 for morroskyld, og da ble prisen 38 248,00,- og 2006 - 69 541,00,- !

Legg innLagt inn:19 mai 2007 19:58
av inzane2012
Mr2Even skrev:jumbo skrev:7 laken stemmer nok bra det, når du har såpass mange års fradrag
Ja det skal jeg si deg! Regnet ut med førstegangsregistrering i 2003 for morroskyld, og da ble prisen 38 248,00,- og 2006 - 69 541,00,- ! 
ja, norge er jo verdens beste land og bo i, så hvorfor ikke:P
Legg innLagt inn:20 mai 2007 18:06
av Christian
Stemmer som Jumbo skriver at jeg har kjørt på GTi pumpa endel år nå. Koblet også opp en walbro in-line pumpe for å prøve forskjellen. Eksostemp blir like varm, lambda verdiene er like og jeg kjenner ingen forskjell i draget.
Toyota har sikkert byttet pumpa av en grunn, men jeg ser liten grunn til å bytte pumpe bare for å bytte den.