Side 3 av 4
Legg innLagt inn:25 jul 2007 09:02
av CelicaTurbo
Det er et seperat system med eget kjølevann ja, motorkjølevannet hadde ikke fungert spesielt bra til slikt

På en MR2 vil vannmengden være en del større enn på Celica pga lengre rør. Med mer vann kan du lagre mer varmeenergi i systemet før temperatur i IC begynner å stige, men det avhenger av effektiviteten på radiatoren fremme. Om den er god nok vil ikke vanntempen øke, men om radiatoren ikke er tilstrekkelig så vil vanntempen øke over tid om du kjører mange runder på banen. Kennethx opplevde problem med dette på ACR med samme IC og radiator som jeg har, men da hadde han kjørt ganske lenge uten pause og med betydelig høyere turbotrykk enn standard. Å øke mengden vann i systemet vil føre til at det tar lengre tid før vannet når for høy temperatur, men det vil ikke hindre at vanntempen stiger. Enkelte monterer en ekstra tank for å øke vannkapasiteten i systemet. Det eneste som hindrer at vanntemp øker er en mer effektiv radiator i front. Da avhenger det av din kjøring om det virkelig er nødvendig, jeg vil tro at oljetempen på MR2 er et problem lenge før intercooler-tempen er det.
Som en kuriositet, en vannkjølt IC kan være effektiv selv uten pumpe og radiator gitt visse rammer. Under vanlig kjøring og cruising vil vannet i IC kjøles av luften som strømmer gjennom IC, slik at vannet er kjølig og klart til å lagre varmen som kommer når du gir gass og turboen gir høyere enn atmosfærisk trykk. Det er klart at det er begrenset hvor lenge du kan gi gass på dette viset men selve prinsippet er igrunn interessant for en familiebil

Legg innLagt inn:25 jul 2007 11:35
av Pål
Høres interessant ut dette her. Er ikke mange med sånt system på MR2 vil jeg tro

Men om dette faktisk går på mr2, om den har plass til radiator er jo en annen sak. er vel kanskje best å ha den foran original radiator da. Hva er målene på radiatoren?
Legg innLagt inn:25 jul 2007 13:16
av CelicaTurbo
Jeg vet ikke om noen som har gjort dette her til lands, men i USA var det en ganske populær modifikasjon en periode. Jeg tror det fremdeles er mange som gjør dette der men det er mer stille på mr2oc.com om det pga at det ikke er like "hot" lengre. I tillegg har systemet noen motstandere som har opplevd varmeproblemer under roadracing, men hva kan man forvente når de en periode trodde det var ok å bruke intercooler-condenseren som radiator?

Vel vel, der borte bruker de fleste nå en "Mustang Cobra"-radiator som de kjøper på ebay, men jeg har enda ikke sett om noen der har prøvd den orginale radiatoren som er brukt på CS så jeg vet ikke om denne passer. Det virker som om folk der kun har fått tak i intercooleren uten resten av tilbehøret som pumpe og radiator, mulig det er slik pga at denne intercooleren aldri ble brukt på noen amerikanske modeller av Celica. Om jeg husker på det skal jeg måle den orginale CS-radiatoren i kveld.
Her er bilde av IC i en MR2 ihvertfall:
Den skal være direkte bolt-on om du bytter ut flensen på spjeldhuset med tilsvarende flens fra ST185CS, som jeg har liggende. For å bytte tennplugget etc kan du bare løsne intercooleren og løfte den bort til siden så lenge det er litt slakk i slangene.
Legg innLagt inn:25 jul 2007 19:05
av CelicaTurbo
radiatoren er 62cm bred, 29.5 høy og 4cm tykk.
Legg innLagt inn:26 jul 2007 01:35
av kvassheim
så fåes det jo kjøpt ferdige vannkjølt ic-kit hos f.eks rouge motorsport.. Tror nok også dette er beste type ladeluftkjøling til mr2, selv om dette systemet adder vekt(radiator, ic, tank, pumpe, vann og slanger), kontra en valig ic..
Legg innLagt inn:26 jul 2007 06:24
av Pål
CelicaTurbo skrev:radiatoren er 62cm bred, 29.5 høy og 4cm tykk.
Takk. Får tenke på saken, finne ut om det faktisk passer på bilen (radiator), få lønn, så sier jeg fra
kvassheim skrev:så fåes det jo kjøpt ferdige vannkjølt ic-kit hos f.eks rouge motorsport.. Tror nok også dette er beste type ladeluftkjøling til mr2, selv om dette systemet adder vekt(radiator, ic, tank, pumpe, vann og slanger), kontra en valig ic..
Er "charge cooler" - settet du snakker om?
http://www.revision6.com/forms/Product.aspx?ID=398
Adder vekt ja, men blir jo mer pålitelig motor, dvs mindre sjans for tenningsbank pga høy ladeluftstemperatur. Og ikke minst mer effekt da

Legg innLagt inn:26 jul 2007 07:20
av CelicaTurbo
Det er nok noe mer vekt i systemet men det er snakk om småtteri, orginalt tar systemet 3-4 liter vann på Celica så det er ikke snakk om så mye ekstra vekt der ihvertfall, selv om det kanskje blir en liter eller to ekstra på MR2. Det er heller ikke nødvendig med mer vann enn dette. Det er jo slanger frem og tilbake fronten, men samtidig slipper man rørene som går ned til orginal IC-plassering og opp igjen. Den største ulempen må være at det er litt mer jobb å montere det skikkelig, og legge opp strøm til pumpen.
Pål: plastdekselet over radiatoren fjerner du jo på få minutter om du åpner panseret, så er det vel mulig å måle seg frem til om det passer. Har du AC kan det bli trangt. Jeg kan alltids prøve på GTi'en min men den har ikke AC.
Legg innLagt inn:26 jul 2007 16:04
av Pål
Jeg har A/C ja, får ta av dekslet og sjekke når jeg får tid. Legger ved a-stolpeholder til målere, kom i posten igår.
A-stolpeholder
Legg innLagt inn:09 aug 2007 23:33
av steini86
Kor du kjøpte den a-stolpeholderen til målere...? passer den direkte i a-stolpen..?Slik att du tek av den gamle og klikker den nye på...? eller skal denne limest/skrues fast i den orginale a-stolpelisten.?
Re: A-stolpeholder
Legg innLagt inn:10 aug 2007 07:14
av Pål
steini86 skrev:Kor du kjøpte den a-stolpeholderen til målere...? passer den direkte i a-stolpen..?Slik att du tek av den gamle og klikker den nye på...? eller skal denne limest/skrues fast i den orginale a-stolpelisten.?
Kjøpte på
http://www.gaugepods.com, den er til å skru på den originale a-stolpen.
Legg innLagt inn:25 nov 2007 08:41
av Pål
Endelig en oppdatering. Dog uten bilder, da jeg glemte å ta med kamera. Bilen står nå i garasjen til en kompis 40 minutter unna, og jeg har begynt å gjøre ting nå.
Hadde ut instrumentpanelet, bytta ut turbotrykksmåleren med batterimåleren som GTI-modellene har. Passer rett inn. Men har ikke koblet til ennå, er usikker på om den skal kobles rett på tenninga eller ikke. Noen som vet?
Er forresten masse jobb med å få ut panelet, må lirke en del her og der for å dra panelet ut såpass at jeg kan få handa inn bak og koble fra kontaktene og speedowiren. Men det gikk etter en del banning
Jag vurtderte å bruke ledningen til den originale turbotrykksmåleren til min nye elektriske siden begge er har 3 ledere, men fant ut at jeg ikke ville modifisere det originale ledningsnettet. Så da skal jeg dra en ny ledning fra trykksensoren til måleren. Tenkte å ha den inn gjennom torpedoveggen på førersida, under dørlista og opp bak dashbordet. Innspill? Bedre forslag?
Legg innLagt inn:03 des 2007 20:29
av Pål
Da har jeg fått montert Apex'i-filteret og turbotrykksmåleren. Men er det noen som vet om ECU trenger original trykksensor? Eller er det bare å koble den ut? For å være sikker koblet jeg begge på innsugsmanifolden via en T-kobling. Funket bra, fikk et makstrykk på ca 11 psi da jeg testa den på veien. Klarte til og med å produsere litt trykk ved å ruse motoren, og jeg har ct-26. trodde ikke det var mulig med denne turboen hehe.
Legg innLagt inn:03 des 2007 20:42
av CelicaTurbo
ECU bruker kun signalet fra den sensoren i et millisekund rett før du starter motoren for å måle det atmosfæriske trykket utenfor (i praksis hvor høyt i verden du er), men ellers brukes sensoren kun til fuelcut ved overtrykk fra turboen. Dvs at du kan koble den ut med vakumslangen men ikke elektrisk, men fjerner du vakumslangen til sensoren så fjerner du effektivt al fuelcut ved overtrykk, og da er det ingenting som hindrer deg i å havarere motoren om slangen til wastegate en dag plutselig er skadet slik at turboen lader maks

Det er bedre med en "fuelcut defencer". Det er ikke noe problem å koble din nye turbotrykksmåler til et t-stykke sammen med den orginale sensoren. Det er også en helt ubrukt vakumport på baksiden av innsugsmanifolden din som du kan ta i bruk, den er bare blokkert med en gummikappe orginalt.
Legg innLagt inn:04 des 2007 00:30
av Pål
Okay, hjertelig takk for den infoen. Veldig kjekt å vite. Jeg vil gjerne beholde fuel-cut ja

Har en fuelcut-defender fra twosrus som jeg tenkte jeg skulle montere, etter at jeg har bytta downpipe og eksos. Skal prøve uten fcd først, for å se om det faktisk blir så mye trykk at det kommer fuelcut.
Legg innLagt inn:04 des 2007 08:57
av CelicaTurbo
Pål skrev:Okay, hjertelig takk for den infoen. Veldig kjekt å vite. Jeg vil gjerne beholde fuel-cut ja
Har en fuelcut-defender fra twosrus som jeg tenkte jeg skulle montere, etter at jeg har bytta downpipe og eksos. Skal prøve uten fcd først, for å se om det faktisk blir så mye trykk at det kommer fuelcut.
Jeg vil tippe at du kan trenge den fuelcut defenceren etter ny eksos, ihvertfall så lenge T-VSV fremdeles er i bruk, men T-VSV blir som regel deaktivert når man monterer boost controller og da kan du gjerne klare å holde trykket under grensen for fuelcut..