Jeg kommer til å skrive en ny annonsering om kort tid når jeg har litt mer oversikt over de utfordringene vi har med den nye versjonen, samt litt generell informasjon. Noe av det jeg er opptatt av nå er:
- det ser ut som om det er problematisk å endre forumstil uten å få en feilmelding, mens det ved enkelte tilfeller fungerer.
- forumdesignet laster inn alle bildefiler to ganger for hver visning, og det ser ut til at det er slik på alle andre phpbb3-forum med standardskin, kanskje dette bare er noe på min lokalmaskin? Effekten er at når siden åpnes så vises først alt korrekt, deretter forsvinner alle knappene og de lastes inn igjen alt for tregt.
Andre kommentarer:
- Det er nå enkelt for moderatorer å sende advarsler på regelbrudd eller uønsket posting på forumet. Dette gjør det mulig å få oversikt over trender samt. Det betyr at vi kan ta tak i personer som på fast basis bryter regler uten å gjøre det så alvorlig at det hittil har fått konsekvenser. I praksis betyr det at terskelen for advarsler nå er betydelig lavere enn tidligere, men en advarsel er også verdt mindre enn før. Dvs at om du får en advarsel for å poste off-topic i en diskusjon så er det ingen krise og det er ingen grunn til å svette av den grunn. Ingen moderatorer vil tenke stygt om deg og du blir ikke synlig hengt ut på forumet på noe vis. Men om du derimot står med 10 advarsler på moderatorpanelet for tilsvarende tilfeller så betyr det at noen vil sende deg en skarpere melding etterhvert

Det betyr at alle kan være uheldige å få advarsler og det vil ikke bety noe som helst for vedkommende, mens noen gjengangere kan lettere identifiseres. En advarsel er ingen straff, se heller på det som en billett.

En slik advarsel blir automatisk slettet etter tre måneder om jeg husker rett. Det er ikke meningen at hver minste ting skal skape en advarsel så klart.
- Brukere kan nå selv rapportere poster som de mener bryter regler eller er upassende. Hvem som helst kan rapportere et innlegg, selv om du ikke er involvert i selve diskusjonen. Det som da skjer er at posten listes opp i moderatorpanelet og en moderator kan sjekke posten for å vurdere innholdet der selv. Det betyr at vi kjappere kan reagere på diskusjoner som går skeis uten å selv følge med på alt som skjer på forumet. Du kan rapportere et post ved å trykke et lite ikon i form av et utropstegn i posten. Hold musepekeren over ikonet for å se en beskrivelse av funksjonen om du vil være sikker på å trykke rett. Å rapportere et innlegg er anonymt ovenfor brukeren som har skrevet posten, og denne funksjonen er ment som et betydelig enklere og mer effektivt alternativ til de private meldingene som ble sendt til enkeltmoderatorer før. Jeg håper at folk er flinke til å huske at de har denne muligheten, men også at den ikke blir misbrukt så klart.
- Alle moderatorhandlinger blir nå logget, så om det er noen uenigheter rundt moderering kan vi se hvem som har gjort hva.