TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Diskusjon rundt bremsing...

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #282763  av Tevosupra

Mr Baloo skrev:Vel, opp igjennom årene så har jeg lært litt av hvert om motorer fra både av fattig og rik. Det å ta ut 1000hk i en motor er i seg selv bra gjort, ingen tvil om det.

Det jeg prøver å stille spørsmålstegn ved her er : HVORDAN har dere tatt ut 912rwhp (faktisk nesten 1000hk) på gatebensin (98 blyfri) og på 6500rpm?!?! At det er mange som har tatt ut 1200 eller 1800hk er jo i utgangspunktet uinteressant, her er det snakk om 912rwhp på 98 blyfri og 6500rpm.

At det er Bjørnstad som får dette til kommer ikke som noen bombe. De har jo klart å få biler til å ”fly” uten hk før, har flere eksempler på folk som har fått oppgitt alt for mye effekt derfra. Og det pleier å ligger på rundt 20%...Og trekker du ifra 20% på din effekt, så skal jeg klare å svelge det, selv om hver eneste hestekreft er marinert i kanel...

Misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften, slik har det alltid vært og slik kommer det alltid til å være for noen. Jeg er heldigvis ikke en av dem. Men jeg misunner ingen å eie et papir som ikke tar hensyn til universielle lover og regler.Bjørnstad er sikkert flink på mange områder de, for all del, men en ting er sikkert,og det er at bremsebenken deres kan umulig stemme overens med realiteten slik jeg ser det. (Og mange med meg) Klart det finnes rom for feilprosent under Dynokjøring...helvete heller, det detter jo ned romferger fra tid til annen...Til og med politiet har jo innrømmet feil på sine måleinstrumenter.

Når (hvis) det kommer god argumentasjon for dette oppsettet, så skal jeg heller gidde å ta hele reglen med fyllingsgrad, friksjonsmotstad, atmosfæriske hensyn og hele rukkelet!

Svar heller på spørsmålene som blir stilt i stedet for å komme med argumenter som at Boost logic har 1200hk i sin med samme oppsett for det er uinteressant å høre om, da den HELLER ikke er bremset på pumpebensin, at det finnes MANGE 1000hk++++ biler vet vi også, her er det kun spørsmål om hvordan dere greide det på 6500rpm og 98 blyfri.

Til dem som var så opptatt av at jeg måtte gi meg til kjenne her på forumet:

Det har seg desverre slik, at jeg for tiden sitter bak lås og slå. Med tilgang til omverden med gitte begrensninger. Så det er faktisk min kontaktbetjent her som har gitt meg navnet Baloo.
Det hørest mer ut som om du ikke liker Bjørnstad bil her,men men for min del kan det var 150 hk i bilen..
For jg vet hva vi har sett og fått til.
Men en ting jg hater mest her i verden er at folk påstår at jg lyger;)
Så jg skal legge frem 2 dynorun på 2 forskjelige dynobenker så fort bilen er ferdig, så for vi se da:)

Så du mener det er mer riktig at vi fikk 760 rwhp på 2,2 bar med 6500 rpm med 98 blyfri. Synes nå dette er en bragd i seg selv jg da.
Er ikke noe som jg har hørt om som har tatt ut dette på en supra motor med 98 blyfri. :)

Ikke se bort i fra at vi for dra par drag på sommertreff i en benk og!
Slik at evt alle verdensmestrer kan komme med evt forslag på hva vi gjør feil;)
 #282764  av toyparts/mvp norge

speeder

om du setter deg inn i hvordan en dyno fungerer så er det litt lettere, vi har investrert masse penger i dette og det er ikke for å drive å diskutere om det ute på alle mulige forum, vi vet hva vi står for og velger å klappe igjen både om dyno og antall hk i tevobilen, om du hadde giddet å lese alt det andre som står her om hvordan man kommer frem til en gitt effekt så hadde du sluppet å spørre om dette.
 #282765  av Mr2 Mk2

Speeder skrev:Nå skal ikke jeg påberope meg stor kjenskap til hvordan bremseruller fungerer. Men som i alle andre sammenhenger må man ha en referanse.
Hvordan veit man hva en hestekraft er?
toyparts/mvp norge skrev: på de ALLER fleste dynoer så har du en gitt masse, gitt vekt, og gitt størrelse og du bruker så lang tid på å spinne den opp i så og så høy fart, og derav kommer det hk,
 #282769  av FireWalk

Jeg har heller ingen omfattende kunnskap om hvordan ruller fungerer, men jeg vet litt.

En hestekraft er betegnelsen på det arbeidet som utføres. F.eks 1 hk = ca 730 watt om jeg ikke husker helt feil. En ekte hest har til sammenligning ca 30 hk.
Man vet hvor mye arbeid / watt som må til for å flytte f.eks 80 kg 1 meter opp på et sekund. Dette lærte vi jo om i fysikken på skolen.

Når man da har en rulle av nyere type hvor man kobler seg inn på navet så har man en "bremse" på denne rullen. Man vet da hvor mye motsatand/bremsekraft som produseres i rullen og hvor mye "arbeid" som må til for å få den til å gå rundt. Jo mer man bremser jo mer arbeid må til for å få den til å gå rundt. På denne måten finner man ut hvor mye arbeid motoren faktisk klarer å ta unna, og dermed hva effekten er. Dette burde være 99% nøyaktig og selv om effekten kan variere fra rulle til rulle så er det ikke så mye at en kan si at en måling er helt upålitlig. "referansen" i denne sammenhengen må derfor bli bremsekraften som tilføres under benkingen siden dette alltid er "konstant" i forhold til arbeidet som må til for å overvinne denne.

Den vanligste årsaken til variasjon er vel dette med atmosfæriske instillinger. Mens nyere ruller gjør dette automatisk (kalkulerer luftfuktighet, høyde over havet, luft temperatur osv) så kan man stille inn dette manuelt på eldre typer, og dermed også bevist manipulere resultatet i den hensikt å få høyere effekt på målingen om man ønsker det.

Dette problemer eksisterer ikke på nyere typer ruller. Noen vil så klart påstå at de gamle rullene er bedre. Men slik er det med alt. Jeg mener at om alle hadde benyttet en og samme type rulle så hadde en eliminert problemet med variabel effekt fra rulle til rulle. Altså at man gjør det universalt. Men så lenge det er forskjellige produsenter som alle har forskjellige måter å regne seg frem til hva de mener er korekt resultat på så vil det alltid være avvik.

Mitt forslag er derfor at en foretar måling på forskjellige dynoer av forskjellig type. Da har en noe å banke i bordet med iallefall. Og selv om resultatet nok vil variere noe tror jeg ikke det vil variere så mye at det er noe å rive seg i håret etter. :)
Sist redigert av FireWalk den 12 mar 2008 22:02, redigert 1 gang totalt.
 #282774  av toyparts/mvp norge

FireWalk skrev:Jeg har heller ingen omfattende kunnskap om hvordan ruller fungerer, men jeg vet litt.

En hestekraft er betegnelsen på det arbeidet som utføres. F.eks 1 hk = ca 730 watt om jeg ikke husker helt feil. En ekte hest har til sammenligning ca 30 hk.
Man vet hvor mye arbeid / watt som må til for å flytte f.eks 80 kg 1 meter opp på et sekund. Dette lærte vi jo om i fysikken på skolen.

Når man da har en rulle av nyere type hvor man kobler seg inn på navet så har man en "bremse" på denne rullen. Man vet da hvor mye motsatand/bremsekraft som produseres i rullen og hvor mye "arbeid" som må til for å få den til å gå rundt. Jo mer man bremser jo mer arbeid må til for å få den til å gå rundt. På denne måten finner man ut hvor mye arbeid motoren faktisk klarer å ta unna, og dermed hva effekten er. Dette burde være 99% nøyaktig og selv om effekten kan variere fra rulle til rulle så er det ikke så mye at en kan si at en måling er helt upålitlig.

Den vanligste årsaken til variasjon er vel dette med atmosfæriske instillinger. Mens nyere ruller gjør dette automatisk (kalkulerer luftfuktighet, høyde over havet, luft temperatur osv) så kan man stille inn dette manuelt på eldre typer, og dermed også bevist manipulere resultatet i den hensikt å få høyere effekt på målingen om man ønsker det.

Dette problemer eksisterer ikke på nyere typer ruller. Noen vil så klart påstå at de gamle rullene er bedre. Men slik er det med alt. Jeg mener at om alle hadde benyttet en og samme type rulle så hadde en eliminert problemet med variabel effekt fra rulle til rulle. Altså at man gjør det universalt. Men så lenge det er forskjellige produsenter som alle har forskjellige måter å regne seg frem til hva de mener er korekt resultat på så vil det alltid være avvik.

Mitt forslag er derfor at en foretar måling på forskjellige dynoer av forskjellig type. Da har en noe å banke i bordet med iallefall. Og selv om resultatet nok vil variere noe tror jeg ikke det vil variere så mye at det er noe å rive seg i håret etter. :)
Du er inne på noe der firewalk, men alle nye typer ruller om det er navtilkobling eller ikke har bremser (tillegg på noen) og gjør alle innstillinger selv med temp høyde etc automatisk.
 #282822  av erling

Oki, på ruller blir det jo da enklere siden det kun er en gitt masse ja... På en dynapack legger man inn hvor lenge man vil at målingen skal vare, dvs, hvor lang tid man vil bruke mellom to angitte turtall, helt uavhengig av effekt. Da er jo motstanden justerbar, og jeg regner med dette er noe som krever kalibrering. :)
 #282823  av toyparts/mvp norge

erling skrev:Oki, på ruller blir det jo da enklere siden det kun er en gitt masse ja... På en dynapack legger man inn hvor lenge man vil at målingen skal vare, dvs, hvor lang tid man vil bruke mellom to angitte turtall, helt uavhengig av effekt. Da er jo motstanden justerbar, og jeg regner med dette er noe som krever kalibrering. :)
motstanden er justerbar også på ruller.
 #282831  av Zepticon

Speeder skrev:
toyparts/mvp norge skrev: høres rart ut siden justervesenet sa noe helt annet til meg. hva har kalibrert den kjente effekten i denne kilden da?
Man må jo ha en referanse. HVordan har man kommet frem til tallene som vises på skjermen i utgangspunket?

Nå skal ikke jeg påberope meg stor kjenskap til hvordan bremseruller fungerer. Men som i alle andre sammenhenger må man ha en referanse.
Effekten som kreves for å løfte 75kg 1 meter opp på 1 sekund elns?

1HK = 745.699872 watt

Watt er en avledet SI-enhet for måling av effekt. Symbolet for watt er W. En watt svarer til 1 joule per sekund (1 J/s) eller i elektriske enheter 1 volt-ampere (1 V·A).

Enheten watt beskriver raten i joule per sekund som energi konverteres, brukes eller spredes med.

Bilde
 #282833  av Mr Baloo

Huff...
Til TevoDekk
Uavhengig av hvem som lager rullen, hva paramentre som blir lagt inn og hvem som analyserer disse, så er tallene til dine utrolige.
Du er skriver jo selv at resultatet med 20% fradrag ville vært en bragd, og da må vi jo være enig om at 912 er Fantastisk. Hvor mye Hk foreligger det forresten på feks 3500Rpm??! Og det er ingen som har sagt at DU er en løgner. Men tallene du (rullen/Bjørnstad) opererer med lyger.

Du mener også at bilen din ikke vil kunne yte bra på en 402, fordi oppsettet er ment for Time Attack. Javel, men om motoren din yter 1000hk mellom 6000 og 6500, så skal du alikevel ha hyfsa tider , hvertfall høy slutthastighet. Har du et 402-resultat og nøyaktig vekt på bilen, så skal jeg fortelle deg hva du hvertfall har av HK. Om du så spinner fra start til mål.

Og hva definisjoner av hk gjelder, så er ikke det så viktig. Vi kan jo godt si at du har 1000 bananer i bilen, noe jeg synes er konge. Fordi jeg er en apekatt, så jeg vil gjerne vite hvordan du får det til. Jeg elsker nemlig bananer. Og slik det ser ut nå, er du og dine venner de eneste som kan hjelpe meg dette.

Og om jeg er Verdensmester, så er det du/dere som offisielt påstår at dere har Norgesrekord. Ikke jeg. Når det er sagt, så er det jo kult at du vill kryss-sjekke dataene ved å kjøre i en annen benk. Men 402-resultatene vil nok uansett tale for seg til slutt....
 #282835  av Mr Baloo

Her er dyno papiret fra i sommer for de som ikke tror på tallene. 912.6 rwhp.1008,5Nm. Bremsinga er foretatt på 98okt. Motoren magres dessverre ut ved 6500rpm derfor må større dyser på plass hvis vi skal ta ut mer effekt.
Dette vil bli gjort på 109okt.
Hmm... snodig graf, nesten som en god gammal trimma moped jo! :mrgreen:

Stemmer det som grafen antyder at ladetrykket bygges høyere og høyere til ca der dere brøyt av? Har du mer info om ladetrykk osv? Hvor høyt på turtall har dere tenkt å gå neste år?

PS! fine tall da, må være en syyyk bil å kjøre med sånn effektkurve :)
Hei, som du ser på grafen så måtte vi gi oss på 6500 rpm,grunnet at trykket etter 2,2 bar bare gikk rett opp på 3,1 bar, vi klarte ikke og kontrollere trykket etter dette, mulig wastgaten er for liten.Samt bensintrykks regulatoren stod for høyt eller noe. Vi dro den faktisk 3 drag på 3.0 bar, da fikk vi 1190 N på hjula:)

Bilen er faktisk helt fin og kjøre med,fint drag..

Vi satser nå på 2 stk wastegater og større dyser.
Jaaaaveel, så dere bare dro noen run på 3 bar for moro skyld...Og fikk like så greit 1190 på hjulene?!?!?
Nei nei nei gutter, fingern i jorden og hodet ut av rævva.
Sist redigert av kennethx den 14 mar 2008 18:14, redigert 1 gang totalt. Begrunnelse: quote taggene var plasert feil
 #282836  av Amund

Zepticon skrev:
Speeder skrev:
toyparts/mvp norge skrev: høres rart ut siden justervesenet sa noe helt annet til meg. hva har kalibrert den kjente effekten i denne kilden da?
Man må jo ha en referanse. HVordan har man kommet frem til tallene som vises på skjermen i utgangspunket?

Nå skal ikke jeg påberope meg stor kjenskap til hvordan bremseruller fungerer. Men som i alle andre sammenhenger må man ha en referanse.
Effekten som kreves for å løfte 75kg 1 meter opp på 1 sekund elns?

1HK = 745.699872 watt

Watt er en avledet SI-enhet for måling av effekt. Symbolet for watt er W. En watt svarer til 1 joule per sekund (1 J/s) eller i elektriske enheter 1 volt-ampere (1 V·A).

Enheten watt beskriver raten i joule per sekund som energi konverteres, brukes eller spredes med.

Bilde
Når ein foretar ei effektmåling, er det momentet som blir målt, og derretter blir effekten beregnet ut fra gitt moment på gitt turtall. (motvirker massetreghetsmomentet på rulla) HK = Moment/rpm (må selfølgelig sette inn riktige enheter for å få ut riktig resultat)
Dvs, at om du under "effekt" målinga har et avvik i rpm på datan i forhold til det faktiske motoren har vil effekten bli feil.
 #282838  av Tevosupra

Mr Baloo skrev:Huff...
Til TevoDekk
Uavhengig av hvem som lager rullen, hva paramentre som blir lagt inn og hvem som analyserer disse, så er tallene til dine utrolige.
Du er skriver jo selv at resultatet med 20% fradrag ville vært en bragd, og da må vi jo være enig om at 912 er Fantastisk. Hvor mye Hk foreligger det forresten på feks 3500Rpm??! Og det er ingen som har sagt at DU er en løgner. Men tallene du (rullen/Bjørnstad) opererer med lyger.

Du mener også at bilen din ikke vil kunne yte bra på en 402, fordi oppsettet er ment for Time Attack. Javel, men om motoren din yter 1000hk mellom 6000 og 6500, så skal du alikevel ha hyfsa tider , hvertfall høy slutthastighet. Har du et 402-resultat og nøyaktig vekt på bilen, så skal jeg fortelle deg hva du hvertfall har av HK. Om du så spinner fra start til mål.

Og hva definisjoner av hk gjelder, så er ikke det så viktig. Vi kan jo godt si at du har 1000 bananer i bilen, noe jeg synes er konge. Fordi jeg er en apekatt, så jeg vil gjerne vite hvordan du får det til. Jeg elsker nemlig bananer. Og slik det ser ut nå, er du og dine venner de eneste som kan hjelpe meg dette.

Og om jeg er Verdensmester, så er det du/dere som offisielt påstår at dere har Norgesrekord. Ikke jeg. Når det er sagt, så er det jo kult at du vill kryss-sjekke dataene ved å kjøre i en annen benk. Men 402-resultatene vil nok uansett tale for seg til slutt....

Du skal få nøyatig vekt på bilen, så for vi ta et 402 meter:) Det er ikke lenge til motoren skal benkes igjen;) Så for vi se om vi forsatt har Norges rekorden;)
Vi snakkast.
 #282840  av Tevosupra

Mr Baloo skrev:
Her er dyno papiret fra i sommer for de som ikke tror på tallene. 912.6 rwhp.1008,5Nm. Bremsinga er foretatt på 98okt. Motoren magres dessverre ut ved 6500rpm derfor må større dyser på plass hvis vi skal ta ut mer effekt.
Dette vil bli gjort på 109okt.
Hmm... snodig graf, nesten som en god gammal trimma moped jo! :mrgreen:

Stemmer det som grafen antyder at ladetrykket bygges høyere og høyere til ca der dere brøyt av? Har du mer info om ladetrykk osv? Hvor høyt på turtall har dere tenkt å gå neste år?

PS! fine tall da, må være en syyyk bil å kjøre med sånn effektkurve :)
Hei, som du ser på grafen så måtte vi gi oss på 6500 rpm,grunnet at trykket etter 2,2 bar bare gikk rett opp på 3,1 bar, vi klarte ikke og kontrollere trykket etter dette, mulig wastgaten er for liten.Samt bensintrykks regulatoren stod for høyt eller noe. Vi dro den faktisk 3 drag på 3.0 bar, da fikk vi 1190 N på hjula:)

Bilen er faktisk helt fin og kjøre med,fint drag..

Vi satser nå på 2 stk wastegater og større dyser.
Jaaaaveel, så dere bare dro noen run på 3 bar for moro skyld...Og fikk like så greit 1190 på hjulene?!?!?
Nei nei nei gutter, fingern i jorden og hodet ut av rævva.

Dette er ikke mulig,det hjelper jo ikke og skrive noe til dg, du er jo helt IDI....
Sist redigert av kennethx den 14 mar 2008 18:16, redigert 1 gang totalt. Begrunnelse: feil plassering av quote tags, igjen...følgefeil.....plaget meg!! :)
 #282959  av øf

Hva har du da prestert på banen? ehh...eller... har du ikke kjørt på bane?
hvilket fengsel sitter du i? rart at flere innlegg av deg er skrevet etter kl.19.40(er jo innlåsing da vettu :mrgreen: )
nei isteden for å syte og klage på hva andre får til på bane,kan du jo heller konsentrere deg og vise hva du har fått /får til :wink:

Mr Baloo skrev:Da registrerer jeg med undring,at ingen vil svare for disse unøyaktighetene jeg prøver å påpeke. Det er vel en tilnærming til saken som ikke trenger videre kommentar. Stillhet er et ofte brukt alternativ når man er svar skyldig.

At administrator og moderator, etter ønske fra bla Tevo, sletter mine innlegg, understreker vel også at her er det mer forhud enn baller.

I rest my case.
 #282960  av Tevosupra

øf skrev:Hva har du da prestert på banen? ehh...eller... har du ikke kjørt på bane?
hvilket fengsel sitter du i? rart at flere innlegg av deg er skrevet etter kl.19.40(er jo innlåsing da vettu :mrgreen: )
nei isteden for å syte og klage på hva andre får til på bane,kan du jo heller konsentrere deg og vise hva du har fått /får til :wink:

Mr Baloo skrev:Da registrerer jeg med undring,at ingen vil svare for disse unøyaktighetene jeg prøver å påpeke. Det er vel en tilnærming til saken som ikke trenger videre kommentar. Stillhet er et ofte brukt alternativ når man er svar skyldig.

At administrator og moderator, etter ønske fra bla Tevo, sletter mine innlegg, understreker vel også at her er det mer forhud enn baller.

I rest my case.

Du har et poeng der ja;)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10