Alt kommer jo ann på vinkelen på den nye kammene. Det styrer hvor lenge ventiler er åpne, og hvor mye ekstra luft\suppe blanding du får inn i forbrenningskammeret.
Men kan generelt si følgende:
Henter du mye hester ut med en kamaksel, uten annen motortrim, vil bilen gå dårlig på lavt turtall. Du får hentet ut effektøkningen på topp av turtallskurven. Så alt annet enn mild effektøkning med kun kamaskel, uten å trimme motoren med andre komponenter, vil ikke være å anbefale.
Vill ikke hentet ut mer enn ca 20hk med en ny kamaksel. Selvfølgelig hjelper det litt, men det koster...
Har ikke lest tråden din så nye, men det første jeg ville gjort hvis jeg var deg var å fjerne katalysatoren og orgnalt eksosanlegg og erstatte den med et effektannlegg. Dte er billigst, og vil gi deg ca 10hk. (japanske utgaven av 3sge (?) motoren er oppgitt til ca 10 hk mer enn den europeiske versjonen, og den japanske er uten katalysator)
Ingen er tøffere enn toget! Hilsen lokføreren
1995 Mr2 Gti.
2014 Lexus IS 300h F-sport.