Side 3 av 4

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:13 aug 2009 21:32
av Levin GT
Er vel på tide med en liten oppdatering..

At dette tec 2 sprutet skal brukes på denne motoren forårsaker at hele det originale ledningsnettet til motorstyringen ble tatt ut og nytt ledningsnett måtte lages.
Utfordringene har stått i kø siden jeg begynte med dette.
Siden dette sprutet blir med direktetenning innebærer at den originale fordeleren taes bort og hullet måtte blokkeres..
Jeg fikk da maskinert en alu plugg med O-ring som er presset inn i hullet hvor original fordeleren stod, denne er låst med en låseskrue som vist på bildet.

Bilde

En annen utfordring var å få sentrert og festet triggerhjulet utenpå det originale reimhjulet på veiven.
Her ble det dreiet en hylse for å sentrere triggerhjulet og det ble skrudd fast i reimhjulet med 4 skruer. Det tillates kun 0,2mm avvik til sensoren som skal lese på triggerhjulet så dette måtte gjøres presist.
Reimhjul er festet med ARP bolt såklart.

Bilde

Stor takk til Jostein Skjærve på verktøy mekaniske, som er fantastisk dyktig til å løse slike utfordringer.

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:13 aug 2009 21:54
av erling
Ser bra ut dette :D

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:13 aug 2009 21:55
av Levin GT
228mm Centerforce dual friction clutch kit stod på bilen fra før,og dette vil bli brukt om igjen..
Dette clutchkittet vil ikke holde i lengden er jeg blitt fortalt grunnet at det ikke vil tåle momentet,men jeg tenkte at jeg setter det på nå, så får jeg heller oppgadere når det ryker... :)
Bilde

Girkasse som blir brukt er W55 fra CelicaSupra (MK2) men med 3T-GTE clutchhus.
Bilde

Vips så ble motoren løftet oppi bilen...Siden dette er en T-serie motor,så er den bolt on i bilen.
Det er alltid en god følelse å få motor på plass i en bil igjen,der hvor den hører hjemme...
Bilde

Herfra er det "bare" mange mange arbeidstimer igjen med tilpasninger av slanger,rør,ledninger,eksos ,turbo + + + +

Stay tuned... :D

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:04 sep 2009 20:08
av Roye
Helt vanvittig at du holder på å oppgradere TE71'n, var den ikke grei nok?? :P :P

Noe annet som er vanvittig er at den kom orginalt med snekke :shock: . Trodde alle E7'ere kom med tannstang som A6'er og X6'ere. Hvorfor gjorde de forskjell på TE71 og KE70? Hadde vært forståelig hvis det hadde vært motsatt, men...

Trenger vel ikke å si det men, keep up the great work!!

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:23 sep 2009 20:34
av Levin GT
Roye skrev:Helt vanvittig at du holder på å oppgradere TE71'n, var den ikke grei nok?? :P :P

Noe annet som er vanvittig er at den kom orginalt med snekke :shock: . Trodde alle E7'ere kom med tannstang som A6'er og X6'ere. Hvorfor gjorde de forskjell på TE71 og KE70? Hadde vært forståelig hvis det hadde vært motsatt, men...

Trenger vel ikke å si det men, keep up the great work!!
Det vil alltid være rom for forbedringer og oppgraderinger.... :)
ja,har tenkt på det selv,helt sløvt at KE70 kom med tannstang mens TE71 kom med snekke, jeg kjønner ikke hvorfor.

Får vel oppdatere litt her nå siden det er lenge siden sist!

2,5" alu rør kit med silikonslanger og klemmer ble kjøpt inn.
Bilde

Silikonslange med kollevold 2 stemplet dumpventil.

Bilde

Malpassi 1:1 bensintrykksregulator.

Bilde

Bosch sin værstingpumpe ble kjøpt. 044

Bilde

Moroso oljepanne ble kjøpt inn...

Bilde

Spal 12" el vifte ble montert på radiator.

Bilde

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:23 sep 2009 20:53
av Levin GT
Ting begynner å se bra ut..

Bilde

Bilde

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:24 sep 2009 23:39
av David
sitter motorn lengre fram enn originalt?

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:26 sep 2009 08:50
av |plumbo
Tøft prosjekt som det står respekt av ! slutt resultatet på motor rommet ble knall bra !

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:26 sep 2009 13:36
av Levin GT
David skrev:sitter motorn lengre fram enn originalt?
Nope,motoren står på orignal plass med originale fester.
|plumbo skrev:Tøft prosjekt som det står respekt av ! slutt resultatet på motor rommet ble knall bra !
Takk for det...ja,syntes selv at motor rommet ble ganske bra. Håper det kommer til å virke bra og.. :)

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:27 sep 2009 17:32
av ArildM
Looking good 8)

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:03 okt 2009 19:15
av Levin GT
Takk takk...
Da har det vært start på motoren.. og den går fint!...
Den er blitt kjørt varm på tomgang noen ganger for å se etter lekasjer.
Olje og filter er blitt byttet ...Jeg starter alltid opp nybygde motorer med en billig olje og bytter ut oljen og filteret etter at motoren har vært varm et par ganger.
Nå er det tid for map'ing

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:04 okt 2009 01:56
av Lørnings
Det ser vannvittig bra og nøye ut, akkurat som alt annet du gjør virker det som :wink: Nå sitter jeg her da, godt brisen, og tenker..når du først har bytta alt annet omtrent, hadde det ikke gjort seg med en eksosmanifold med like lange rør og bedre flow? Eller spiller det ingen rolle? du som har bytta turbo og alt liksom? :wink: Men fortsatt sinnsykt bra jobba! Stå på! :D

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:04 okt 2009 15:02
av Morten
Lørnings skrev:Det ser vannvittig bra og nøye ut, akkurat som alt annet du gjør virker det som :wink: Nå sitter jeg her da, godt brisen, og tenker..når du først har bytta alt annet omtrent, hadde det ikke gjort seg med en eksosmanifold med like lange rør og bedre flow? Eller spiller det ingen rolle? du som har bytta turbo og alt liksom? :wink: Men fortsatt sinnsykt bra jobba! Stå på! :D
Uten å ha sett manifolden live, eller engang andre siden av den ser det likevel unektelig ut som om den er designet som en split pulse manifold (twin scroll på garret språket). Mao at sylinder 1 og 4 går til ett kammer, og 2 og 3 til et annet og at pulsene ikke møtes før de er ved turbinen. Med forbehold om at dette stemmer, vil du kunne se på bildet i tråden her at nettopp 1 og 4 rørene er ca like lange, og 2 or 3 er like lange og sånn sett ikke nødvendigvis noe dårlig design selv om det ser anderledes ut enn det ebay selgere osv skriker over at er så bra. :mrgreen: En støpt manifold er jo også vesentlig mindre utsatt for sprekking og trenger dermed mindre vedlikehold, noe som heller ikke alltid er så dumt i en gatebil/bruksbil.

Nå kjenner jeg ikke grunnene til LevinGT selvfølgelig, kun frie tanker i mitt hode utifra bildene. :wink:

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:05 okt 2009 23:02
av Levin GT
Morten skrev:
Lørnings skrev:Det ser vannvittig bra og nøye ut, akkurat som alt annet du gjør virker det som :wink: Nå sitter jeg her da, godt brisen, og tenker..når du først har bytta alt annet omtrent, hadde det ikke gjort seg med en eksosmanifold med like lange rør og bedre flow? Eller spiller det ingen rolle? du som har bytta turbo og alt liksom? :wink: Men fortsatt sinnsykt bra jobba! Stå på! :D
Uten å ha sett manifolden live, eller engang andre siden av den ser det likevel unektelig ut som om den er designet som en split pulse manifold (twin scroll på garret språket). Mao at sylinder 1 og 4 går til ett kammer, og 2 og 3 til et annet og at pulsene ikke møtes før de er ved turbinen. Med forbehold om at dette stemmer, vil du kunne se på bildet i tråden her at nettopp 1 og 4 rørene er ca like lange, og 2 or 3 er like lange og sånn sett ikke nødvendigvis noe dårlig design selv om det ser anderledes ut enn det ebay selgere osv skriker over at er så bra. :mrgreen: En støpt manifold er jo også vesentlig mindre utsatt for sprekking og trenger dermed mindre vedlikehold, noe som heller ikke alltid er så dumt i en gatebil/bruksbil.

Nå kjenner jeg ikke grunnene til LevinGT selvfølgelig, kun frie tanker i mitt hode utifra bildene. :wink:
Takk for innspill og ros Lørnings, og du har helt rett i at eksosmanifolden kunne helt sikkert vært bedre, og jeg var faktisk langt påvei med å lage et grønrør hvor flowen var bedre og turboen stod oppå manifolden...Dette ble da ikke fullført grunnet at det kom i konflikt med hovedsylinderen.

Morten har delvis rett, dette er da en støpegods manifold hvor pulsene ikke møtes før eksosen har forlatt manifolden, rør 1 og 4 og rør 2 og 3 er like lange, men hver sylinder har et eget rør og eksosen møtes ikke før den er i turbinen.

Jeg har ikke studert manifolden særlig nøye,men jeg har fått en ekspertutalelse om den engang i tiden hvor han var veldig positiv til denne manifolden.
Rørene har også en vinkling oppover,som ikke kan ses på bildet..Dette er også en stor fordel da eksosen helst liker å stige i det den forlater toppen.

Konklusjonen min er derfor at manifolden er mer enn god nok til en rask gatebil/bruksbil og det har vist seg mangen ganger tildligere at disse originale 3T-GTE / 4T-GTE eksosmaifoldene ikke har noen som helst problemer med å prestere til 550-600 hk.

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:06 okt 2009 00:41
av EXS
fantastisk prosjekt :D

ser virkelig ut som du vet hva du driver med.