TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Prising av JDM Supra MKIV med SKILTER

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #340081  av TTM

Ninjamannen78 skrev:
inzane2012 skrev:men hvorfor betale 200k mer for samme bil, når eneste forskjellen er at rattet er på andre siden?
Prisforskjellen er nærmere 100, ikke 200. Og det er mange andre forskjeller enn kun plassering rattet. Men det vet du vel. :D
Den eneste merkbare forskjellen er rattet på høyre side. At JDM supra har litt mindre bremser, litt mildere kammer og mindre dyser, tror jeg ikke du merker. :wink: Det gjør værtfall ikke jeg. Og så tror jeg det er vanskelig å finne JDM supra med targa, om du vil ha det da. Targa supra er noe tyngre og ikke like avstivet som den uten.
 #340103  av 300zx-tt

Det er en grunn til att det heter JDM....Japanese domestic market.....Forbeholdt det japanske marked.
Skulle ALDRI vært mulig å få skilt på JDM biler i Norge spør du meg.

Gi meg EN god grunn til det....(og ikke den att de unggutta som ikke har råd skal få kjøpt seg drømmebilen allikevel).
 #340111  av bjornalf

300zx-tt skrev:Det er en grunn til att det heter JDM....Japanese domestic market.....Forbeholdt det japanske marked.

Gi meg EN god grunn til det....(og ikke den att de unggutta som ikke har råd skal få kjøpt seg drømmebilen allikevel).

fordi det er BARE en bil!!!!!! blir så sliten av uvitenheten til folk!!!!! så en US bil skulle aldri vært registrert i europa for den er bygd for usa????? haha
hvis du ikke hvet hva du snakker om HOLD KJEFT!!!!
 #340114  av TTM

Da syntes du vell at det ikke skulle vært mulig å registrere us-supra i norge heller?
Problemet til alle JDM hatere er vell egentlig at det plager dem at disse bilene blir oppnåelig å eie for mange flere når de er tilgjengelig til en langt lavere pris.
Har prøvd å se hvordan JDM supra (eller JDM biler i det hele tatt) kan være mye dårligere enn us/euro-spec, men klarer ikke det.
 #340116  av Toyota-rav4-2002

300zx-tt skrev:Skulle ALDRI vært mulig å få skilt på JDM biler i Norge spør du meg..
Skjønner ikke hva problemet ditt er med det.
Er da ikke så mange registrerte JDM supraer i Norge.
 #340122  av FS-Styling.no

300zx-tt skrev:Det er en grunn til att det heter JDM....Japanese domestic market.....Forbeholdt det japanske marked.

Din Moped!
 #340123  av mralp

”Gi meg EN god grunn til det”;

Om ikke annet illustrere det på en glimrende måte noe viktig i en markedsøkonomi:

Om det er begrensning på en gode vil prisen øke, uten at du får mer eller en bedre vare om du betaler dobbelt.

Jeg erfarte dette selv etter at jeg hadde hatt 2 stk mr2`er også kjøpte meg en JDM; Jeg betalte mye mindre og fikk mer bil enn de 2 forrige gangene (laver km stand, bedre vedlikeholdt, aldri vinterkjørt, etc).

Dette med økonomi virker forøvrig noe forhastet konkludert. Påstanden kan være korrekt for unge folk i etableringsfasen, men så faller det på sin egen urimelighet. La meg utdype:
Ikke alle er villig til å betale mer for en vare en de må. Jeg velger selv å kjøpe melk på Rema isteden for på bensinstasjon. Dette betyr derimot ikke at jeg ikke har råd til å handle melk på bensinstasjonen. Jeg bare synes at fordelen (tilgjengelighet døgnet rundt) ikke veier opp for ulempen (økt pris). Samme tankerekke gjelder for eurospec vs jdm. Hvordan man selv vektlegger fordeler og ulemper er derimot opp til hver enkelt.
Å derimot påstå at jeg, og alle andre som kjører jdm`s/morgans/carterham/lotus7 etc, ikke har råd til å kjøpe en bil med rattet på andre siden er rett fram dumt. I mitt tilfelle sitter jeg igjen med i overkant av 40k/mnd etter at alle utgifter er betalt. Å få en bil med rattet på andre siden er altså under 1mnd sparing i mellomlegg.
Når alt kommer til alt handler det om følelser. Har du en Morgan elsker du den. Har du en svær amcar fra 60`tallet elsker du den. Har du en Harley elsker du den. Slik er det bare. Mitt hjerte ligger i gruppe B rallybiler og japansk ingeniørkunst. Jeg har derfor en Carlos Sainz og en mr2 GT-S (=JDM). Det er de enkleste valg jeg har gjort i mitt liv.
Men for all del, ta ikke mitt ord for god fisk. Konfronter gjerne eiere på neste sportsbiltreff. Tipper de vil se rart på deg og bare smile høflig (slik jeg bruker å gjøre). Hva de tenker er derimot ganske åpenbart ;)

Til slutt vil jeg gjerne slå ballen tilbake, for å vise idiotien en gang for alle; Hvorfor skal det være lov med turbobiler? Eller hytter på fjellet? Eller båter på fjorden? ”Gi meg EN god grunn til det” ???

(Svar: Det finnes ingen god grunn. Alt er unødig og kunne forbys. Så hvorfor gjør vi ikke det? Jo, fordi hvert menneske er fritt, og bør få dyrke sine interesser uavhengig av hva du mener om det).

God helg!
 #340127  av aksel

hehe

jeg må nesten le litt...

hvorfor skulle JDM biler være noe dårligere enn andre?
er folk virkelig så uvitende å tro at Toyota lager biler med dårligere kvalitet for sitt eget marked?
De har andre regler bare, derfor andre specs, så la folk få kjøpe det de vil, og passe på seg sjøl....

Hahaha
 #340131  av GtFreak

JDM supra er null problem å kjøre ja, eneste forskjellen er at du føler deg litt tryggere på andre siden :D
 #340147  av FS-Styling.no

Sitter jo tryggere mtp møteulykker da, men spennede og kjøre forbi... hehe!
 #340151  av Stiansen

GtFreak skrev:JDM supra er null problem å kjøre ja, eneste forskjellen er at du føler deg litt tryggere på andre siden :D
Du kommer til å føle deg like trygg, kanskje til og med tryggere når du får kjørt bilen din litt :wink:

Ser jo hva de fleste som snakker dritt om JDM biler, hva de kjører selv osv. Er utrolig mye sjalusi ute å går. Jeg er 18 år, har jobba rævva av meg for å få råd til en sånn bil som jeg har drømt om. Ja, det er forskjeller på Eurospec og JDM, men at jeg sitter på feil side når jeg kjører bil plager meg overhode ikke.

Og jeg har råd til å sitte på andre sia også hvis jeg vil.. Men er det verdt det? Har det like morro jeg, selv om jeg sitter på andre sia.

Prisene på bilene har jo holdt seg sånn de siste årene, og sånn tror jeg det blir. Er helt feil tidspunkt å selge en sånn type bil nå, men til våren tror jeg folk er mer interresert. Er noen seriøst interresert i bilen så er det vel bare å ta kontakt, alle bud mottas og vurderes.

Dere som syter fordi det gikk en nå nettopp for 270 000, hvorfor kjøpte dere ikke den bilen i stedet for å sitte å klage på at prisene på de andre bilene er høye? Ser ikke problemet deres jeg da men...
 #340158  av 300zx-tt

Er en del ungutter her ser jeg på svarene,kaster drit.Men greit nok,ikke annet å forvente.

Hvis JDM supra og euro supra kostet det samme,hvem av dere ville kjøpt JDM supra?

Syntes det er feil att slike biler skal brukes i ett land hvor veiene er bygd for venstrestyrte biler,
når det finnes venstrestyrte av samme modell....eneste grunn blir att ungdommer skal ha råd.....
Nå ser det vel ut til att fler er enig i det jeg mener,for såvidt meg bekjent er ikke JDM mulig å regge lenger.

Og det med USA biler er jeg seff for,tenker på å importere bil derfra selv,men da er det jo seff venstre styrt.....
Spare penger er jo seff en genistrek,men syntes ikke det skal gå på bekostning av sikkerthet,dvs kjøre høyrestyrt
på veier hvor det er lagt opp til venstrestyrt.Mange klarer sikkert dette bra,men alltid noen som ikke mestrer det.....

Dere skriver jo selv"spennende å kjøre forbi"......"føler deg litt tryggere på andre siden"........ergo føler dere også att det er tryggere med en venstrestyrt bil....

Gå heller for US modeller,billige de også......
 #340160  av Stiansen

300zx-tt skrev:Er en del ungutter her ser jeg på svarene,kaster drit.Men greit nok,ikke annet å forvente.

Hvis JDM supra og euro supra kostet det samme,hvem av dere ville kjøpt JDM supra?

Syntes det er feil att slike biler skal brukes i ett land hvor veiene er bygd for venstrestyrte biler,
når det finnes venstrestyrte av samme modell....eneste grunn blir att ungdommer skal ha råd.....
Nå ser det vel ut til att fler er enig i det jeg mener,for såvidt meg bekjent er ikke JDM mulig å regge lenger.

Og det med USA biler er jeg seff for,tenker på å importere bil derfra selv,men da er det jo seff venstre styrt.....
Spare penger er jo seff en genistrek,men syntes ikke det skal gå på bekostning av sikkerthet,dvs kjøre høyrestyrt
på veier hvor det er lagt opp til venstrestyrt.Mange klarer sikkert dette bra,men alltid noen som ikke mestrer det.....

Dere skriver jo selv"spennende å kjøre forbi"......"føler deg litt tryggere på andre siden"........ergo føler dere også att det er tryggere med en venstrestyrt bil....

Gå heller for US modeller,billige de også......
Du sier JDM er for at ungdommer skal ha råd, men US-biler er like billige?

Mange klarer å kjøre høyrestyrt, men alltids noen som ikke mestrer det sier du.. Hva har det med saken å gjøre? Er vel en STOR prosent av de som ferdes i trafikken som ikke mestrer venstrestyrte biler heller.

Han som skrev at han følte seg tryggere på andre siden har nettopp henta bilen sin. Du føler deg ikke helt trygg tvert når du kjøper deg ny bil, høyrestyrt eller venstrestyrt.

Spennende å kjøre forbi, synes ikke det er noe problem i det hele tatt å kjøre forbi jeg..
 #340161  av 300zx-tt

Seff er det folk som ikke mestrer venstrestyrte biler også...

Men tror ikke det er noe å diskutere om det er tryggere å kjøre venstrestyrte biler der det er laget veier for det.
Det sier seg vel egentlig selv.
Hvor mye tryggere og hvem som kjører det ene eller det andre kan diskuteres,men generelt så sier det seg selv.