300zx-tt skrev:Det er en grunn til att det heter JDM....Japanese domestic market.....Forbeholdt det japanske marked.
Skulle ALDRI vært mulig å få skilt på JDM biler i Norge spør du meg.
Gi meg EN god grunn til det....(og ikke den att de unggutta som ikke har råd skal få kjøpt seg drømmebilen allikevel).
”Gi meg EN god grunn til det”;
Om ikke annet illustrere det på en glimrende måte noe viktig i en markedsøkonomi:
Om det er begrensning på en gode vil prisen øke, uten at du får mer eller en bedre vare om du betaler dobbelt.
Jeg erfarte dette selv etter at jeg hadde hatt 2 stk mr2`er også kjøpte meg en JDM; Jeg betalte mye mindre og fikk mer bil enn de 2 forrige gangene (laver km stand, bedre vedlikeholdt, aldri vinterkjørt, etc).
Dette med økonomi virker forøvrig noe forhastet konkludert. Påstanden kan være korrekt for unge folk i etableringsfasen, men så faller det på sin egen urimelighet. La meg utdype:
Ikke alle er villig til å betale mer for en vare en de må. Jeg velger selv å kjøpe melk på Rema isteden for på bensinstasjon. Dette betyr derimot ikke at jeg ikke har råd til å handle melk på bensinstasjonen. Jeg bare synes at fordelen (tilgjengelighet døgnet rundt) ikke veier opp for ulempen (økt pris). Samme tankerekke gjelder for eurospec vs jdm. Hvordan man selv vektlegger fordeler og ulemper er derimot opp til hver enkelt.
Å derimot påstå at jeg, og alle andre som kjører jdm`s/morgans/carterham/lotus7 etc, ikke har råd til å kjøpe en bil med rattet på andre siden er rett fram dumt. I mitt tilfelle sitter jeg igjen med i overkant av 40k/mnd etter at alle utgifter er betalt. Å få en bil med rattet på andre siden er altså under 1mnd sparing i mellomlegg.
Når alt kommer til alt handler det om følelser. Har du en Morgan elsker du den. Har du en svær amcar fra 60`tallet elsker du den. Har du en Harley elsker du den. Slik er det bare. Mitt hjerte ligger i gruppe B rallybiler og japansk ingeniørkunst. Jeg har derfor en Carlos Sainz og en mr2 GT-S (=JDM). Det er de enkleste valg jeg har gjort i mitt liv.
Men for all del, ta ikke mitt ord for god fisk. Konfronter gjerne eiere på neste sportsbiltreff. Tipper de vil se rart på deg og bare smile høflig (slik jeg bruker å gjøre). Hva de tenker er derimot ganske åpenbart
Til slutt vil jeg gjerne slå ballen tilbake, for å vise idiotien en gang for alle; Hvorfor skal det være lov med turbobiler? Eller hytter på fjellet? Eller båter på fjorden? ”Gi meg EN god grunn til det” ???
(Svar: Det finnes ingen god grunn. Alt er unødig og kunne forbys. Så hvorfor gjør vi ikke det? Jo, fordi hvert menneske er fritt, og bør få dyrke sine interesser uavhengig av hva du mener om det).
God helg!
Toyota Mr2 Turbo GT-S / Toyota Celica GT4 Carlos Sainz / Corolla KE25 71
Prosjekttråd MR2 / Celica CS :
viewtopic.php?f=61&t=29464
Prosjekttråd Corolla KE25 71`:
viewtopic.php?f=61&t=35875